myxomatose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

myxomatose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 16:42

hey,
ik vroeg me af he..
ik heb een konijn met myxomatose, en ik zit op de groene welle.
mijn klasgenootjes hebben bijna allemaal konijntjes, en we krijgen ook lessen over dieren en dan kom ik ook veel bij de konijnen.

kan het zijn dat als ik met konijntjes in aanraking kom, ze grote kans hebben myxo te krijge??

groetjs en alvast bedankt!

PBA_Jarig

Re: myxomatose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:53

volgens mij niet het komt van de mug vandaan namelijk

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:58

hoe gaat het met je nijntje dan? Word toch wel behandeld mag ik hopen?

myxo wordt idd overgebracht door een mug en ook door direct contact. Maar via jou en dan een klasgenoot over naar hun konijnen is wel erg ingewikkeld voor zo'n virusje. Zolang je uitkijkt met materialen enzo is er niks aan de hand (dus niet bijv een handdoek waar je konijn op heeft gezeten aan een ander konijn geven ofzo) Maak je daar dus maar geen zorgen om. Voor de zekerheid en je eigen gevoel kan je wel bijv je handen extra goed wassen na het aaien van je nijn.

goede site: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... atose.html

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:06

Ik heb er pas ook een topic over geopend:
[BB] Knijntje heeft myxomatose

Er is echt een flinke epidemie dit jaar.

Myxomatose wordt vooral overgebracht via stekende insecten. Dat kunnen muggen zijn, maar ook vlooien (ook de vlooien die op katten, honden en egels zitten)
Zo heeft die van mij het ook waarschijnlijk gekregen.. óf door de vlooien van onze kat, óf door vlooien die via konijntjes op de wei op de weidekat zijn gesprongen en daarna op mijn mouw ofzo terecht zijn gekomen..

Worden de konijntjes van je klasgenootjes niet ingeënt? Dan hebben ze veel minder kans op besmetting..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 17:52

Zwerte; het gaat niet zo goed met haar, we zijn haar nou aan het dwangvoeren, en we geven haar medicijnen.

ik heb geen idee of de konijnen van mijn klasgenoten geent worden..

oja, het nare is, dat er geen zekerheid is over wat ze heeft..
mijn dierenarts dacht aan myxomatose of VHD..
maar het echt onderzoeken kost honderden euro's.

VHD is iig wel over te brengen via schoenzolen, en ook door je handen niet te wassen of kleren te wisselen.

Afbeelding
Afbeelding
nou dit is haar.. het lijkt alsof ze niet ziek is, maar dat komt door de bagger kwaliteit foto Knipoog

[BB] R.I.P kippie, beertje en nicky..
onze andere konijntjes die aan myxomatose of vhd overleden zijn....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:49

Myxomatose herken je aan dikke randjes rond de oren volgens onze da. En verder de rode randjes rond de ogen, maar dat heb je ook bij andere ziektes.
De oogjes zien er niet echt rood en opgezet uit, of lijkt dat maar zo op de foto?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:59

Misschien ook handig om te weten: als je konijntje niet meer wil drinken is het een goed idee om een elektrolytische oplossing te laten drinken, zieke konijnen willen dat meestal graag innemen, en dat zorgt ervoor dat hij niet uitdroogt.
Kun je bij de apotheek krijgen onder de merknaam Orisel (geen ander merk nemen!)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:10

Daphne__ schreef:
Zwerte; het gaat niet zo goed met haar, we zijn haar nou aan het dwangvoeren, en we geven haar medicijnen.

ik heb geen idee of de konijnen van mijn klasgenoten geent worden..

(...)

[BB] R.I.P kippie, beertje en nicky..
onze andere konijntjes die aan myxomatose of vhd overleden zijn....

Misschien een stomme vraag, maar is het niet verstandig je eigen dieren ook te enten (weet niet of je dat doet)?
Als je al 2 konijnen verloren hebt aan myx/vhd en er weer 1 ziek is lijkt me dat toch wel de moeite waard om te doen...
Zo duur is enten tenslotte niet en je bespaard er zoveel ellende mee voor jezelf en de dieren.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 19:13

ze zijn niet echt dik, maar het lijkt wel alsof ze heel slaperig is, en ze zijn volgens mij ook een beetje rood aan de randjes.

morgen gaan we naar de apotheek Lachen

drinken wil ze idd niet meer, ze laat alles uit haar bekkie lopen..

ik maak zometeen even andere foto's Lachen

mas; normaal enten we ze elk (half?) jaar.
maar de laatste keer was er iets waardoor we niet konden laten enten.. wat weet ik niet meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:19

Misschien heb je hier ook nog iets aan Lachen
http://www.konijnen.nl/ziekten/myxomato ... deling.htm

Ze moeten inderdaad elk half jaar worden ingeënt. Het beste kun je in de gaten houden wanneer de speciale konijnen-spreekuren zijn, dat is twee keer per jaar, dan zijn de entingen goedkoper en ben je er altijd op tijd bij.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 19:36

dankje! Lachen

normaal gaan we ook naar spreekuren Lachen (krijgen we uitnodiging van)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:41

Helaas word er de laatste tijd ook te snel alles op myx of vhd gegooid terwijl dat niet aan de orde is en dat is jammer. Water zo weer uit de bek laten lopen is geen typisch symptoom van Myx of VHD. Nu weet ik wel dat in Meppel VHD heerst dus het is wel in die omgeving actief, maar sluit andere dingen ook niet uit.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 19:53

ik weet dat het water uit de bek laten lopen geen symptoom is, maar ze heeft dingen die er wel op wijzen..
mijn dierenarts is niet zo snel van zeggen dat het iets ergs is..

maar hier in de buurt heerst het ook.. (hattemerbroek)
en meppel is ook niet ver weg van hier..
én mijn vrienden woont in westenholte waar dat virus ook heerst. en zij komt hier vaak en ik daar..

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:38

even een updatje ( zus van daphne__) Het konijn heeft vanochtend uit zichzelf een paar hapjes appel genomen en ze eet ook soms wat sprietjes stro. ze hupt rond en graaft weer wat in het stro. ook ligt ze weer lekker languit te slapen in het warme stro. ze licht tegen warme kruikjes aan omdat e warm moet blijven. vanochtend hupte zo ook al van de bank af en huppelde toen een rondje door de kamer. hopen dat het zo doorgaat.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:06

Mas schreef:
Misschien een stomme vraag, maar is het niet verstandig je eigen dieren ook te enten (weet niet of je dat doet)?
Als je al 2 konijnen verloren hebt aan myx/vhd en er weer 1 ziek is lijkt me dat toch wel de moeite waard om te doen...
Zo duur is enten tenslotte niet en je bespaard er zoveel ellende mee voor jezelf en de dieren.

Dan nog heb je kans dat ze ziek worden.. En daarbij helpen die entingen maar voor een maand.
Heb net mijn konijntje in laten slapen, 99% zeker dat het myx was. Heb 1,5 jaar geleden ook al een konijntje laten inslapen vanwege myx.
Heb 3 konijnen (oke nu 2) zitten, en ze hebben 1,5 jaar niks gehad, tot nu. Kans is hier trouwens wel vrij groot (vlakbij open veld)
Ze kon haar ook antibiotica geven maar vind dat zo sneu want het is niet zeker dat ze het overleefd zou hebben

Hopelijk heeft de jouwe geen myx!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 17:57

we hebben goed nieuws Haha!
ze is beter, het is natuurlijk niet zeker dat ze myx had, of vhd, maar mijn dierenarts heeft haar gezien en hij wist bijna zeker dat het 1 van de twee was.

nouja het mooiste is dat ze beter is Haha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:29

Fantastisch dat ze weer beter is,
echt top, jullie zijn zeker wel opgelucht? Lachen
Geweldige beloning na al de goede verzorging die jullie haar hebben gegeven Ja

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 20:32

we zijn zeker opgelucht! sem is een belangrijk konijntje voor ons (nu natuurlijk nog meer) dus dat zei het iig heeft overleefd is top!

we zijn er al 3 verloren.. dus dat er 1 het overleefd heeft, daar zijn we blij mee Haha!

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:36

Mijn stiefzus had onlangs een haas gevonden op de weg en die had al vergevorderde myxomatose...
Zijn dan direct naar de dierenarts gegaan en hij heeft een spuitje gekregen, zijn oogjes waren echt volledig opgezwollen en zaten vol etter, echt jammer want het was nog zo'n jong diertje.
Ik weet er nu ook niet echt veel van, maar m'n dierenarts raadde toch aan om onze handen te wassen en het transportbakje te ontsmetten (heb zelf ook nog een dwergkonijn).

Veel beterschap alleszins!