Knijntje heeft myxomatose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Knijntje heeft myxomatose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 16:37

Op de wei waar mijn paard staat heerst op het moment een flinke myxomatose-plaag.. Een aantal weken geleden het eerste konijntje.. werd gepakt door de kat die daar altijd rondloopt. Paar dagen later weer een dood konijntje in de wei. En de week erna weer eentje. Dit weekend liep er een jong konijntje rond met de ogen helemaal gezwollen, kon niks meer zien en liep steeds overal tegenaan Ach gut En alle konijntjes die er 's morgens rondhuppelen beginnen langzamer en magerder te worden. Echt de ergste plaag die ik heb gezien in de vier jaar dat mijn paard daar staat.
Ik vind het echt zielig voor de beestjes, maja het is de natuur.. Ik wilde ze natuurlijk graag helpen, maar dat deed ik toch maar niet omdat ik weet dat er dan vlooien kunnen meereizen die dan weer op je eigen konijn kunnen overspringen.
Maar dit weekend zag ik ineens dat het konijntje van mn zusje rode randjes om de ogen had. Ik had em de laatste tijd extra goed in de gaten gehouden, en daardoor vielen me al snel de oogjes op, dat zag ik ook bij de wilde, zieke konijnen. Zondag helaas geen spreekuur bij de da, dus heb ik het konijntje meteen in zijn kooi gezet, in de kelder gezet (haha, ja, daar heb ik mijn werkruimte waar geen tocht kan komen, geen vliegen, en het is er altijd 20-22 graden Haha! ), oogjes een paar keer schoongemaakt met uitgekookt water, en lekker verwend met groente en fruit. Hij at en dronk gelukkig nog goed, en hij liep nog wat rond, maar je kon merken dat hij zich niet zo goed voelde.
's Nachts heb ik hem een dekentje over een deel van de kooi gelegd zodat het toch nog wat warmer bleef, en heb ik aan de andere kant van de kooi een kruikje gelegd met een doek er omheen. Daar ging hij lekker tegenaan liggen.
De volgende morgen waren zijn ogen nog wat dikker en roder, en hij voelde zich duidelijk niet goed, maar voor de rest leek hij nog wel in orde. Geen abcessen of bobbels, geen snotterige neus, hij hoestte niet.
Om 1 uur begon het spreekuur. Tuigje omgedaan, nog even een foto gemaakt, en hup de tas in, op naar de da. M'n ma zag het niet zo zitten en zei dat we ons maar op het ergste moesten voorbereiden.
Daar aangekomen heeft de dierenarts em nagekeken. Temperatuur was 39,4 graden, konijnen hebben een vrij hoge temperatuur van zichzelf maar dit was toch ook voor een konijn een flinke koorts. Maar kon ook voor een deel door de stress komen. Voor de rest zag het er gelukkig niet slecht uit, we waren er ruim op tijd bij, en hij heeft twee spuiten gezet, en ik moet oogdruppels en antibiotica gaan geven Lachen
Afbeelding
(hier had ik em net wakker gemaakt Ach gut ) Maar de oogjes zien er sowieso erg rood en slaperig uit.

Toen we terugkwamen van de da vloog hij eerst op zijn drinkbakje af, en daarna heeft ie lekker een tijdje geslapen.
Nu net was ie weer fijn wat aan t huppelen, en heeft nog een hoop gegeten.
Ik hoop dus dat ons knijntje er snel weer bovenop is.
Op internet lees ik dat het láng duurt voordat ze weer beter zijn. Maar gelukkig heeft ons konijntje nog geen longontsteking en hopelijk krijgt ie dat ook niet meer. Daar gaan ze nl vaak aan dood.

Voortaan dus altijd 2x per jaar laten enten, veel mensen doen dat maar 1 x per jaar of helemaal niet, we zijn het zelf ook afgelopen lente vergeten..
Zeker als de konijntjes buiten leven, of in contact komen met katten (met vlooien) zoals bij ons, dan is de kans blijkbaar best groot dat ze besmet worden als het in de buurt heerst.

Pollewoppy

Re: Knijntje heeft myxomatose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 02:45

Goed dat je er zo op tijd bij bent. De kans dat hij er daardoor bovenop komt is daardoor aanzienlijk groter. Het scheelt natuurlijk veel dat je het diertje de laatste tijd al goed in de gaten hield.

1x per jaar enten is inderdaad niet afdoende. 2x per jaar enten is verstandiger.

Succes met het konijntje!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:16

1 x per jaar heeft inderdaad niet of nauwelijks zin. Wij adviseren altijd in maart en in September nogmaals te enten. Dan zit je het veiligst.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:19

jep wij ook, wij zijn net weer begonnen met de konijnenspreekuren...