egeltje gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

egeltje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 22:36

Toen ik gister van de vlooienmarkt naar huis liep, zag ik een lief klein egeltje liggen langs het fietspad. Gezien de uitgestrekte houding en het zichtbaar zijn overdag, dacht ik dat ie dood was. Om het zeker te weten pakte ik een grassprietje en raakte hem daarmee aan (ik vind het vies om dode dieren zo aan te raken sinds een gewonde duif die vol met maden zat Nagelbijten / Gniffelen ) en hij bewoog tot mijn verbazing! Snel het arme beestje opgepakt en mee naar huis genomen. We hadden hier nog een terrarium over met een lamp er boven. Hier hebben we hem ingelegd met wat voer (voornamelijk insecten) en water. na enige tijd kwam er wat beweging in. Al zwabberend ging het egeltje door het terrarium met regelmatig omvallen. Nog geen 4 uur later en flink wat eten op te hebben, liep hij weer recht! Inmiddels is hij goed opgeknapt en eet behoorlijk. Volgens mij vermaakt hij zich wel Lachen Het zal er waarschijnlijk niet inzitten om hem voor de winter nog los te laten. Maar tot die tijd mag hij blijven en goed groot worden Lachen

Het egeltje:
Afbeelding

Afbeelding

Schatje he Haha!

Nikka

Re: egeltje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:38

Goed hoor! Er is toch ook zoiets als een egelopvang?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:39

aah lief! Lachen

je kan ze ook kattenbrokjes voeren he.
en idd water, geen melk!

kan hij niet bij jullie in de tuin wonen in een stapel bladeren bijvoorbeeld?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:40

Wat voer je hem dan?! *vormt zich in beeld van een meisje met een emmertje opzoek naar insecten Clown *

Hij is wel cute! Maar kun je hem niet nu loslaten? Want wanneer gaan ze in winterslaap?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:41

Leuk dier hoor Joyce Lachen
Maar als je het dier nu niet direct terug gezet wordt, krijgt het dan straks geen problemen i.v.m. vervreemding van zelf voedsel zoeken etc?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:41

echt leuk!Volgens mij moet een jonge egel 800 gram wegen als hij in winterslaap gaat om het te overleven(In de natuur)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:42

over ongeveer een maand gaan ze hun winterslaap in...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:43

het is een jonkie lijkt me
heb je niet een mooi omheinde tuin waarin hij kan lopen? hokje erin, en elke dag voeren, superfijn voor hem, en jij van je slakken en muizen af Huilen van het lachen Knipoog (als je die al hebt Tong uitsteken )

nee even serieus, wij vangen er weleens op voor het centrum hier in de buurt, en we hebben er nu ook eentje die zijn ''pre-winterslaap'' hier door mag brengen, en evt in de winter nog wat bijgevoerd wordt om te wennen Lachen

zijn dieet bestaat uit
*blikvoer voor katten
*harde kattenbrokjes
*rozijntjes
*banaan
*appel
*dood eendagskuiken oid (aan te komen via een opvang dus)
*druiven
en nog een boel meer Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:43

Wat goed dat je hem hebt weten te redden!

Een terrarium is alleen geen ideale omgeving. Egels zijn echte scharrelaars en hebben flinke ruimte nodig. Bovendien houden ze er van om s'nachts nog weleens flinke afstanden af te leggen.

Ik zou hem naar de egelopvang brengen. Daar hebben ze er ervaring mee en geef je hem de meeste kans.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 22:46

Nikka: Dat klopt, maar die mensen hebben vaak egels genoeg en aangezien wij ook ervaring hebben met het opknappen van egels en ze er niet te slecht aan toe zijn, doen wij dat zelf Lachen het kan best zijn dat als deze goed opgeknapt is, hij alsnog daar heen gaat, maar dan hebben ze tot die tijd in ieder geval niet de zorg voor dit kleintje, scheelt hun ook weer werk Lachen

Jeanine: Scheelt dat wij kikkers hebben en deze ook insecten eten Haha! Je kunt ze gewoon kopen in de winkel Tong uitsteken We voeren onder andere meelwormen, wasmotlarven en andere worm soorten. Maar inderdaad ook kattenbrokjes. Of nou ja, meer voor kittens, deze zijn wat zachter Lachen
we kijken nog even waar hij gaat overwinteren. Waarschijnlijk is het straks te koud om hem nog naar buiten te doen. Maar we hebben ook nog een schuur Tong uitsteken Daar hebben al meer egels overwinterd. En anders misschien een stuk tuin

D_MR: Als hij buiten zou zitten wel

Zigranta: 450 gram om precies te zijn Tong uitsteken

Nijn: Dat word even aanleren, maar hij eet nu ook voornamelijk levend dus hopen dat het mee gaat vallen...

Cayenne: Terrarium is ook maar tijdelijk het ging er voornamelijk om dat hij warm zat

Naaltje: inderdaad een jonkie
We kijken nog even waar hij straks de winter door gaat brengen. Tot nu toe even lekker warm onder de lamp om bij te komen Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:48

Wij hebben ook vorig jaar een egeltje gevonden, een jonge, dat was al wat later in het jaar. Waarschijnlijk gestoord in zijn winterslaap, hij was wel wat suf, maar ik dacht dat t door de winterslaap kwam. Dus die heb ik toen meegenomen, en met wat kattenbrokjes en een bakje water op een fijn beschut plekje onder het hout in de tuin gezet. Daar heeft hij nog een tijdje geslapen, maar helaas een paar maanden later toch doodgegaan.
Ze schijnen het best moeilijk te hebben in de winter, en moeten inderdaad goed op gewicht en goed gezond zijn willen ze het overleven.
Als zo'n egeltjes bij de egelopvang binnenkomen dan worden ze eerst gecontroleerd op vlooien en teken en die worden weggehaald, en dan blijven ze 's winters in de opvang (wel op een koel plekje maar vorstvrij en met genoeg eten) en in de lente worden ze losgelaten Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:51

Klinkt alsof je er wel over nadenkt wat je met het egentlje doet. Mooi dat hij al zo opgeknapt is!
Toch zou ik voorzichtig zijn met een dieet van alleen maar meelwormen wasmotten en nog wat andere wormen.
Egels eten alles en hebben veel voedingsstoffen nodig zo voor de winter.
Kattenvlees, kattenbrokjes, keertje een geklutst ei en wat fruit zou hem zeker heel erg goed doen!

Ook is de kans dat deze egel een worminfectie heeft tamelijk groot, dat hebben erg veel egeltjes. Als je hem nu toch in gevangenschap hebt, geef je hem een flinke voorsprong als je hem tegen wormen zou behandelen.
Of dat dus laat doen via een opvang...
Succes!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:53

Ik heb vorig jaar een egeltje van de opvang gekregen om op gewicht te brengen 450 gram idd, en hem dan los te laten. Ik zou hem wel even laten checken. hij lag daar niet voor niets natuurlijk. Mankeerd hij niks en weegt hij die 450 gram (lijkt mij wel, die van mij was veel kleiner) gewoon weer loslaten Ja

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:55

Zo te lezen heeft dat egeltje mazzel dat jij hem gevonden hebt Haha!
Succes ermee, hopelijk kan hij bij jou lekker door de winter slapen Lachen

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 22:59

Nickeltje: We gaan er morgen ook mee naar de dierenarts om deze hem even na te laten kijken, aangezien hij ook redelijk zwaar ademt. Ontwormen kan ik natuurlijk meteen navragen Lachen

Die wormen etc zijn alleen in grote hoeveelheid voor nu, omdat er wel veel in zit. Maar voor langere tijd zijn ze inderdaad te vet / te eiwitrijk. Geklutst ei wist ik niet! Zal ik van de week eens voor hem maken Lachen

Mystica: Hij gaat dus morgen inderdaad naar de dierenarts Lachen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:09

over het geklutste ei, een ei met een gaatje erin is meestal al genoeg Nagelbijten / Gniffelen
ze slurpen en vuillakken dat dan zelf naar binnen Lachen