kan een hond hyperventileren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

kan een hond hyperventileren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 18:11

ik heb een inteeldgevalletje labrador......... en hij doet zo af en toe iets wat ik niet helemaal begrijp. Ik begrijp dat het lichamelijk is en hij is er nog nooit "in gebleven" maar ik ben benieuwd wat het zou kunnen zijn.

Wat doet hij?

Nou hij gaat heel hard en heel schokkerig, heel hijgend ademhalen...... voor een seconde of 5 (kan oplopen tot een seconde of 20)

wat zou dat nou kunnen zijn? het klinkt als iemand die hyperventileerd Lachen

Ellebel

Re: kan een hond hyperventileren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:50

Klinkt als "reverse sneezing" oftewel omgekeerd niezen. Een soort spasme van de keel/strottenhoofd. Hebben erg veel honden last van, kan geen kwaad. Als het lang duurt kun je even aan zijn keel kriebelen of er licht in knijpen, of je legt even je vinger op zn neusgaten, dan gaat het sneller voorbij.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:52

Ja, dat denk ik ook.

Is hij verder normaal, en schokt ie niet met heel zijn lichaam?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:54

klinkt idd als reverse sneezing
heeft mijn jack ook heel erg last van.....zit het strottenklepje verkeerd (althans zo legde mijn dierenarts het in lekentaal uit)
gewoon even masseren en dan is het vaak zo over

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:54

Dit heeft onze hond ook af en toe. (een Jack Russel) In zijn 'jonge jaren' deed hij het niet. Het is pas de afgelopen paar jaar (hij is inmiddels 10 jaar)
De dierenarts had het bij ons ook over omgekeerd niezen.
Ik heb het tegenwoordig ook als hij heel erg aan de riem trekt, dan krijgt hij het ook direct. (gelukkig loopt hij nagenoeg altijd los)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:55

Hyperventilatie is op zich een psychische storing en weet niet of honden daar aanleg voor hebben. Het zou ook een lichte vorm van een neurologisch probleem kunnen zijn. Voorlopig zou ik het op het reverse sneezing houden en mijn suggestie in je achterhoofd houden gezien het inteeltverhaal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:06

Ellebel schreef:
Klinkt als "reverse sneezing" oftewel omgekeerd niezen. Een soort spasme van de keel/strottenhoofd. Hebben erg veel honden last van, kan geen kwaad. Als het lang duurt kun je even aan zijn keel kriebelen of er licht in knijpen, of je legt even je vinger op zn neusgaten, dan gaat het sneller voorbij.

Die kreeg ik net per PB......... en daar lijkt het heel, heel erg veel op...........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:07

Gimmick11 schreef:
Ja, dat denk ik ook.

Is hij verder normaal, en schokt ie niet met heel zijn lichaam?

hij schokt niet meer dan normaal is voor die ademhaling....... niet echt schokken Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:08

daniella74 schreef:
Hyperventilatie is op zich een psychische storing en weet niet of honden daar aanleg voor hebben. Het zou ook een lichte vorm van een neurologisch probleem kunnen zijn. Voorlopig zou ik het op het reverse sneezing houden en mijn suggestie in je achterhoofd houden gezien het inteeltverhaal.

dat inteeld verhaal is ook waarom ik toch net even wat "ongerust" ben........ reverse sneezing klinkt heel logisch en ook heel geruststellend...... maar ik moet wel in mijn achterhoofd houden dat het hondje niet helemaal 100% goed in elkaar zit Lachen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:31

Heeft je hond verder nog dingen die op een neurologisch probleem kunnen duiden dan? Een probleem met de spierinnervatie beperkt zich o.h.a. niet tot het strottenhoofd. Zenuwbeschadiging e.d. zijn meestal niet aangeboren en zorgen eerder voor verlamming dan voor spasme. ALS je dan toch aan een neurologisch probleem zou denken dan zet ik atypische epilepsie op 1. En aangezien ik er daar honderden van gezien heb kan ik je zeggen dat dat heel zelfzaam is en ik deze vorm nog nooit gezien heb. Dus maak je vooral maar niet te druk Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:36

Senks Ellepel!! Ik denk wel dat het dat reverse Sneezing is......... Maargoed je weet het nooit Lachen zeker niet met honden die "anders" zijn....... ik merk in zijn gedrag wel dat hij niet helemaal 100% goed in elkaar zit, maar dat uit zich gelukkig niet in naar gedrag...... eerder in introversie.....

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:42

Ik heb wel een rashond die is ingeteeld en die dus wel atypische epilepsie heeft. Daar merk je naast de epilepsie ook wel aan dat ze heel gevoelig is. Net een autistisch kind. Dus dat gedeelte herken ik zeker wel. Maar het ademen moet je er hoogstwaarschijnlijk los van zien, anders zou je wel een buitengewoon uniek geval in huis hebben. Een afwijking in het ademhalingscentrum van de hersenen is oha niet met het leven verenigbaar namelijk Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:44

soort van autistisch is hij wel Lachen maar op een lieve manier Lachen en ik ben erg gerustgesteld dat ik dat ademen los moet zien van zijn afkomst zegmaar Lachen

verder is het namelijk een goed gezonde hond die leuk in het leven staat

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:50

Nou gelukkig maar, gewoon lekker van je hondje genieten dan Haha! !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:52

Ach het is een lekker dier............ kind en hij zijn helemaal Into elkaar.......... Ik heb wat minder met hem, maar ben wel altijd heel erg vertederd door zijn pogingen om mijn beste, beste, beste vriendje te zijn Lachen (mijn hond is de grote, daar heeft Sanne weer minder mee )