Helemaal geweldig, wat een aanpassingsvermogen!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

insun

Helemaal geweldig, wat een aanpassingsvermogen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 01:35

Afgelopen woensdag werd ik gebeld over een kitten die gespot was op een boerderij. De informatie die ik kreeg was: vanaf zondag 1ste keer gezien,erg klein, maar geen idee hoe oud, geen andere kittens, geen mamma, gevoerd met wat boterhamvlees, waardoor hij tevoorschijn kwam maar zich niet liet pakken.
We hebben eerst een voerbakje vol brokjes neergezet met het idee; een beetje van gegeten is enkel een kitten, voerbakje leeg is ook een mama. Bleek dus echt een kitten alleen te zijn. Huilen
Vrijdag hebben we het beestje gevangen door wat blikvoer in een bench te doen en met een touwtje het deurtje dicht te trekken. Vork
Het kitten was zo'n 6 weken oud en erg mager, ze was bang, maar wel ontvankelijk naar mensen toe.
De 1ste 2 dagen heeft ze alleen geslapen en gegeten en daarna begon ze los te komen!!
Nu, slechts 5 dagen later, is het een gezond kitten (zeker 50 gr aangekomen, wat best veel is op 350 gr.) speelt met alles wat lost en vast zit, springt op schoot als ze wil slapen,daagt onze 1-jarige 4 kg. zware kater (een ruwe dondersteen die haar absoluut niet spaart omdat ze toevallig zo klein is) uit om te spelen en heeft een veilig plekje gevonden voor het geval dat het spel met hem een beetje té ruw wordt. Haha!
Zelfs onze 19-jarige poes, die andere katten helemaal niks vind, windt ze om haar "pootje". Nagelbijten / Gniffelen
Ik kan er zó van genieten,zo'n klein,mager, bang hummeltje die gewoon een gezond, brutaal kitten wordt en dat in nog géén week tijd! OK dan!
Sorry voor het lange verhaal maar ik moest even vertellen hoe geweldig en onvoorstelbaar ik het aanpassingsvermogen van zo'n klein ding vind ( zouden wij als mensen nog veel van kunnen leren).

_WenDy

Re: Helemaal geweldig, wat een aanpassingsvermogen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 01:37

Geweldig! Ja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:11

Mooi is dat he!
Wij hebben in juni een jonge poes uit het asiel gehaald, bang, zielig en durfde niks en dook alleen achter de wasmachine. Nu pikt ze het eten onder de neus van onze andere kat weg, daagt ze haar uit om te spelen en komt ze me om 7 uur wakker maken op bed Clown

Veel plezier met je hummeltje!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:19

super dat je het dinkie opgevangen hebt!! Flexibel zijn die beestjes he? Ik sta er soms ook van te kijken!!
Niet alleen kleintjes trouwens, ik heb een mijn 10jarige een 180graden draai zien maken in 2 weken... Van een super angstig, wantrouwend beestje naar een dikke slijmbal Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:17

Wat goed dat je hem opvangt en dat het zo goed gaat, ga je hem zelf houden.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 13:23

Tsja,houden we haar zelf?
Eigenlijk was het de bedoeling om pas een nieuwe kat te halen als ons oudje er niet meer zou zijn. En dan zo'n zelfde wildebras als onze kater, zodat die iets had om mee te spelen.
Maar goed, die kater is er ook niet met voorbedachte rade gekomen; hiermee kwamen ze op de praktijk om hem in te laten slapen! Stoom uit je oren Het beestje was 4 maanden oud,had chronisch niesziekte, maar was zó vriendelijk, nieuwsgierig en levenslustig.Ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om dat te laten gebeuren en heb hem dus maar mee naar huis genomen.
Alhoewel onze oude poes het niet makkelijk met hem heeft gehad (hij wilde alleen maar met haar spelen en liet zich gewoon niet afwijzen door haar) heb ik er nog geen moment spijt van gehad dat ik hem toen meegenomen heb. Het is gewoon zo'n apart leuk dier!! OK dan!

Juist deze kater maakt wel dat ik twijfel om het kleine ding te houden; ik houd m'n hart af en toe vast als ik zie hoe ruw hij met haar omgaat. Bloos! Maar erg bang schijnt ze er niet van te worden. Dus misschien ziet het er erger uit dan het is.
Nu op dit moment is ze "pak me dan als je kan"met hem aan het spelen. Ze valt z'n staart aan om er dan als een hazewind vandoor te gaan naar haar veilige plekje. Als onze kater dan weer ergens ligt, komt ze tevoorschijn en begint het spelletje weer opnieuw. Vork

Wel, mischien moet ik me niet zo'n zorgen maken en haar maar gewoon een naam geven. (Noem haar nu prutske, omdat ik pas een naam wilde geven als we besloten hadden dat ze zou blijven.)
maw. Het zit er heel dik in dat ze blijft!! Ja

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:25

He wat goed dat je haar opvangt!
Hopelijk blijft alles goed gaan en heel veel plezier ermee mocht je haar houden!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 00:38

Ze heeft een naam!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

We noemen haar Pieke, naar Pieke Dassen, een poppenspeler, cabaretier uit Maastricht. We vonden dat wel toepasselijk, omdat ze onze andere 2 katten zo mooi kan bespelen en omdat ze ons úren kan vermaken met haar capriolen. Haha! En Maastricht, tja, dat spreekt voor zichzelf: Limburg. Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:46

Heel erg leuk dat je haar hebt opgevangen Ja

Het merendeel van wat wij hier in huis hebben rond lopen is ook 'dumpdier', m.u.v. Jip en Purdy. Bloempje hebben we dit jaar uit Frankrijk meegenomen met zware niesziekte (meer dood dan levend) en is nu een lekkere gezonde en speelse dame van ongeveer 4,5 maand. Nooit een moment spijt van gehad!

Geniet van je nieuwe aanwinst! Haha!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:36

Wat goed dat je haar hebt opgevangen!
Heel veel plezier met haar en je andere katten!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 01:00

Even 'n update over Pieke; het gaat helemaal geweldig! Samen met onze kater maakt ze het huis onveilig (stoeien en vooral rennen, rennen, rennen... Bloos! Ik vraag me wel eens af wanneer dat kleine ding slaapt, in ieder geval niet als wij thuis zijn. Tong uitsteken

Maar nu het volgende, vandaag werden we weer gebeld door dezelfde persoon dat er op dezelfde boerderij wéér een kitten zat: sinds vandaag voor het eerst gezien. Dit kitten is ouder dan Pieke toen was, wel dezelfde kleur (cypertje) dus misschien toch een broertje of zusje.
Maar..., het strookt niet. Pieke liet zich als enige kitten 3 weken geleden zien, er was te weinig gegeten van de brokjes die we klaar hebben gezet om door 2 (of misschien nog meer) kittens en een mamma te zijn gegeten. En daarbij, dit kitten was helemaal tam: kwam naar je toelopen en je kunt hem gewoon opppakken, terwijl we Pieke hebben moeten vangen, omdat ze wél heel bang was, hoewel ik haar (eenmaal in huis) niet bang genoeg voor een verwilderd katje vond.
Naar mijn mening moet een kitten dat 3 weken langer op een boerderij gezeten heeft, verborgen voor mensen, véél banger voor mensen zijn en absoluut niét tammer, en er moet dus een mamma zijn anders had dat kitten het niet overleefd (Pieke was toen al zo mager), maar waarom is er toen dan niet meer gegeten van de brokjes die we neergezet hebben? Nors opkijken

De persoon die ons gebeld heeft is een hele goede kennis en zal absoluut niet liegen tegen ons (anders zou ik bijna gaan denken dat ze hun kittens onder dak aan het brengen zijn) .

Een heel verhaal als uitleg hoe ik probeer te denken, want wat ik me nu écht afvraag is waar deze ( en al die andere gevonden katjes waar je over hoort en leest) nu eigenlijk vandaan komen?
Zijn ze vergeten door moeders, zijn ze op de een of andere manier verdwaald of... worden ze gewoonweg gedumpt omdat ze aan de straatstenen niet te slijten zijn onder het motto: op een boerderij zijn genoeg muizen om te eten, dus ze redden het wel???? Huilen

Iemand een idee???

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 09:35

Oei Insum, wat een vreemde situatie.

Onze kitten was ook alleen (en erg bang) en volgens de DA was ze gewoon haar moeder verloren...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 09:43

Hey wat gaaf! Wij hebben dit ook een keer gehad. Mijn Job kwam heel mager en alleen uit de bosjes kruipen bij een boerderij. Was ook iets van 4 weken oud. Meteen meegenomen en door DA na laten kijken. Hij was zo vermagerd dat zijn maagje maar hele kleine hoeveelheden voer kon hebben. Ik heb hem met een pipetje grootgebracht en het is uiteindelijk een hele grote dikke zwarte kater geworden. Als het mij weer zou gebeuren zou ik het zo weer doen, maar er is ook een grens. Als je alle katjes mee zou moeten nemen naar huis die het moeilijk hebben, dan ben je over 100 jaar nog niet klaar. Ik zou het tweede katje dus laten zitten. Blijkbaar redt hij zich prima daar. Pieke was er minder aan toe toen je haar ving toch? Die had het waarschijnlijk niet gered. Over de tweede zou ik me niet te veel zorgen maken. Die redt zich denk ik wel.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 09:50

Best kans dat ze gedumpt zijn op die boerderij. Bij de pensionstal waar ik eerst kwam 'ontstonden' ook weleens katten en kittens. Waarschijnlijk met de achterliggende gedachte dat ze daar wel muizen konden vangen en dat het toch niet op zou vallen (nee hoor, een blauw kitten tussen een hele populatie van cypertjes, valt echt niet op). De eigenaar hield ze maar gewoon aan als muizenvangers en sommigen verdwenen weer met pension/lesklanten.

Maar het is idd verbazingwekkend hoe makkelijk een katje zich kan aanpassen aan een nieuwe situatie! Ik had een timide, verlegen katje uit het asiel gehaald. Timide? Verlegen? Nou vergeet 't maar...
Ze heeft het eerste halfuur het huis onderzocht op eventuele concurrentie en is toen op schoot gesprongen. Ze is nu drie maar nog steeds superspeels, soms zo gek als een deur, een vreselijke knuffelkont en heeft me compleet om haar pootjes gewonden...

Heel veel plezier nog met dondersteentje Pieke!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 12:46

Wat leuk om al jullie (bijna) vergelijkbare verhalen te horen over zielige, angstige hoopjes kat die zich dan toch ontwikkelen tot brutale, speelse, onbevangen "vlegels". Ja
Katten..., aparte dieren zijn het toch. Haha!

@Rindin, ik wil dat katje niet laten zitten op die boerderij ivm. het kattenoverschot. Maar ik ga zelf niet kijken hoe het diertje eraan toe is; als ik het beestje zie ben ik waarschijnlijk toch weer verkocht en neem hem zelf mee. Knipoog Zoals jij het al zegt, je kunt niet alles in huis nemen. (Ik wil wel, maar dan zit ik over een tijdje met een huis vol opgevangen katten, konijnen, fretjes enz. maar zonder man, die is dan gaan lopen. Tong uitsteken )
Heb de mensen aangeraden om stichting Katimo te bellen. Deze komen het beestje dan halen en zoeken een goed tehuis voor hem. Er wordt dan ook op gecontroleerd dat het kitten geneutraliseerd wordt als hij daar de leeftijd voor heeft.