konijn dennis e cuniculi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

konijn dennis e cuniculi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 16:28

dennis van mij heeft EC sinds maandagochtend. Ik heb hem nu een jaar en hij wiegt al die tijd al ligt met zijn hoofd. Er werd gedacht aan een hersenbloedinkje. In februari heeft hij fikse blaasonsteking gehad en is daar met ab weer goed bovenop gekomen.

maandagochtend lag hij plat in het hok en toen ik hem overeind zette begon hij als een bezetene te spartelen en te tollen om zijn lichaamsas. Direct naar de arts en daar heeft hij baytrill, metacam en kortosan (?) gekregen. Er werd gedacht aan een hersenvliesonsteking en ik heb EC geopperd. 's middags heeft mijn KKarts contact gehad met dr EJ de Boer van het Wilhelminapark en dinsdagmiddag zijn ze gestart met het behandelingsplan zoals hij dat zegt. Dit kon niet eerder, omdat bepaalde medicijnen niet met elkaar kunnen.
maandagmiddag zat dennis weer overeind en at hij nog zelf, dinsdagmiddag at hij niet zelf, hij dronk niet zelf, heeft gisteren niet gekeuteld en plaste nauwelijks. In de kliniek zijn ze begonnen met dwangvoeren dinsdagochtend en hij had 's middags weer wat keutels en liet bij het dwangvoeren wat urine lopen. 's middags was hij echter weer net zo ziek als gisterochtend.
De arts geeft hem nog 2 dagen, omdat het behandelplan in 3 dagen moet aanslaan.
Gisteravond belde de assistende juichend op dat dennis weer zelf wat at en dat hij zelf had gedronken. Vanochtend heeft hij goed gekeuteld en geplast.
ik ben net weer naar de kliniek geweest. hij heeft gisteren dus die start gemaakt met de behandelmethode van de wilhelminikliniek. Hij eet weer zelf en drinkt weer zelf sinds gisteravond. Vanmiddag om 5 uur krijgt hij weer zo'n injectie en morgenmiddag om 5 uur weer. Dan mogen we hem ook mee naar huis nemen.
Vanmiddag kon hij redelijk zitten, maar hij heeft wel steun aan de wand nodig. Zijn koppie is wel heel erg scheef en zijn linkeroogje zit dan ook dicht. Het traant niet meer gelukkig.
van de dokter moet ik moed houden. Hij krijgt een week de tijd om een stijgende lijn te laten zien en weer te kunnen functioneren in de groep. als dit niet lukt of als hij niet verbeterd, laten we hem alsnog inslapen.

voor nu: we moeten morgen een klein hokje hebben voor dennis die we in de ren kunnen zetten. Het hokje moet klein zijn (40x40) zodat hij zich veilig voelt en niet zo snel kan gaan tollen. de ren moet zo neergezet worden dat de andere nijnen contact met hem kunnen hebben via het gaas.
heeft er iemand een idee voor zo'n hokje?

_Zsazsa_

Re: konijn dennis e cuniculi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:31

Heel goed dat je dit voor je nijn doet! Heb je geen reserve hokje? En kan hij niet tijdelijk alleen? ik hou mijn konijnen altijd binnen in de banch als ze rust moeten houden en dan haal ik 3x per dag een van de andere erbij om even gezelschap te houden. Die zet ik dan gewoon in de hal erbij. Gaat er zelf wel bijzitten, is wat breder gaas dus.

Maar ja niet elk konijn kan lang alleen zitten! Verder kan ik je ook niet helpen..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 16:32

ik heb geen reservehokje nee, alleen een binnenhok, maar dat is eigenlijk nog te groot. daarin kan hij ook gaan liggen rollen en tollen.
hem binnenhouden wordt eigenlijk afgeraden omdat dit weer extra stress kan geven.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:35

oke, ja dat zou natuurlijk ook nog kunnen. kun je geen stuk in je hok afzetten met wat hout ofzo? dat je wat schotjes creert.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 17:25

denk dat ik maar een hokje ga maken van wat plankjes en een stukje gaas.

heeft er iemand ervaring met ec-konijnen?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:29

Een konijn van me vroeger heeft het ooit gehad en kreeg toen een spuit ivermectine. Dat helpt blijkbaar het beste, En je moet de korsten als ze die hebben laten zitten, want die kunnen pijnlijk zijn..

(sorry dat ik zo vaak reageer, ben ook zo gek met mn nijns.)
Het is eigenlijk toch oormijt?? Of is dit een andere variant van cuniculi?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 20:39

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 20:40

_Zsazsa_ schreef:
Een konijn van me vroeger heeft het ooit gehad en kreeg toen een spuit ivermectine. Dat helpt blijkbaar het beste, En je moet de korsten als ze die hebben laten zitten, want die kunnen pijnlijk zijn..

(sorry dat ik zo vaak reageer, ben ook zo gek met mn nijns.)
Het is eigenlijk toch oormijt?? Of is dit een andere variant van cuniculi?

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... iculi.html

was het maar oormijt...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:45

oja ik zie het al, oormijt is Psoroptes cuniculi. Is ook schudden met het hoofd. Maar dat is bij lange na niet zo erg als nu.

Wat moet je konijn nog meer ondergaan?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:49

Wat vervelend zeg!! Wel supergoed dat je zelf aan E.cuniculi dacht! En DE expert daarmee is idd E.J. de boer dus met die behandeling zit het wel goed!!! (heb zelf geen ervaring maar wel lezingen van hem gevolgd hierover)
Is een reismand niet een idee? Zo'n kattending? Anders moet je toch zelf wat maken vrees ik...
Ik ga heel hard duimen dat je nijntje het red, sterkte!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 21:27

heb een mooi hokje gevonden, maar die verkopen ze tot voor zover ik kan vinden enkel in eindhoven. heb ze gemaild, maar natuurlijk nog niet zo snel reactie. anders rij ik morgen naar eindhoven, ook geen probleem.
reiskooitje is niet handig, omdat hij dan niet wind en waterdicht beschermd is. dan moeten we de hele ren gaan bekleden met plexiglas oid en dat is voor de ventilatie weer niet fijn.

wat dennis nog meer moet ondergaan? sowieso (bij een stijgende lijn in zijn vooruitgang) minimaal 3 maanden panacur, eens per maand een vitamine B injectie en de komende 10 dagen nog metacam als pijnstiller.
als hij er helemaal bovenop komt, moet het hok worden aangepast, zodat hij niet naar boven kan en dus van het trapje kan vallen. misschien maken we het trapje wel heel breed met een soort rand aan de zijkant zodat hij er niet af kan vallen, alleen naar beneden kan glijden oid. dat doen we alleen als hij echt graag naar boven wil.
als hij niet meer bij de groep kan omdat hij zich niet kan verweren of het extra stress met zich mee brengt, plaatsen we hem enkel met zijn vriendinnetje in de ren met een apart hok. de ren verdelen we dan in 2-en. zijn vriendinnetje is echt een lieverd en zal hem absoluut geen kwaad doen. we hebben binnen de groep nog een andere voedster en die kan nogal eens bazig uit de hoek komen. even kijken hoe dat gaat dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:18

Is het als ik je link doorlees benangelique nu besmettelijk voor de andere konijnen??

Citaat:
Besmetting met E. cuniculi
Besmetting kan plaatsvinden van het ene naar het andere konijn via de urine (= horizontaal) of via de baarmoeder van moeder naar kind (= verticaal). Infecties kunnen latent aanwezig blijven zonder klinische verschijnselen tot een moment waarop de weerstand minder is en er wel verschijnselen optreden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 09:06

ja, het is besmettelijk voor de andere konijnen als zij in contact zijn geweest met de urine van het zieke konijn. Bij ons is dit helaas het geval. Het betekent echter niet dat de andere dieren ziek gaan worden, het kan de kop op steken bij stress of een verminderde weerstand.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:27

Jeetje, dit is nu al het derde soortgelijke verhaal wat ik hoor, toevallig zeg! Een paar jaar geleden had een vriendin van mij een konijn die van de ene op de andere dag verlammingsverschijnselen van de achterhand had. We (inclusief de DA) hebben heel lang gedacht aan een zenuwbeschadigin in de rug doordat huisgenoten van mijn vriendin een flauwe grap met het konijn hadden uitgehaald waar konijntje zelf niet van gediend was.
Toen het erger werd is mijn vriendin gaan zoeken op internet en heeft ze, net als jij, E. Cuniculi als optie aangedragen bij de DA en deze was het er na wat onderzoek wel mee eens. Hij had er nog nooit van gehoord.

Nu loop ik stage in een DA-praktijk en hadden we laatst een konijn op het spreekuur met ernstige verlammingsverschijnselen. De eigenaresse was in eerste instantie 'clueless', ze had mij aan de telefoon diarree en uitvloeiing uit de neus beschreven. Dat viel allemaal wel mee maar het beestje had acute verlammingsverschijnselen; zelfs zijn voorpootjes deden niet meer goed mee. DA had geen idee wat het kon zijn en hield het ook op een zenuw/rugbeschadiging, tot mevrouw later op de dag belde en zei dat ze iets over E. cuniculi had gevonden op internet; onze DA is toen een middag lang in de boeken en achter het internet gaan zitten om zich in te lezen (hij had er namelijk ook nog niet eerder van gehoord). Ik geloof dat we dit konijn hebben behandeld met een wormmiddel en antibioticum, maar dat kan ik ook maar zo verkeerd hebben. Helaas heeft dit laatste konijntje het niet lang meer mogen maken, twee dagen later was hij dood. Dit moet een hele ernstige vorm zijn geweest, aangezien de eigenaresse zei dat ze hem zienderogen achteruit vond gaan.
Een paar weken geleden kregen we alweer een konijn, ditmaal een vlaamse reus, met een verlamde achterhand.. nu dacht de DA natuurlijk meteen aan E. Cuniculi, maar wat de behandelmethode is gewest weet ik niet, dat zal ik eens opzoeken.

Het konijn van mijn vriendin heeft het overigens nog een goede tijd uitgehouden, hij is geloof ik pas twee jaar na de diagnose geeuthanaseerd omdat het niet meer ging (mijn vriendin moest zijn kontje schoonhouden omdat hij dat zelf niet meer kon, etc).

Ik hoop iig dat die van jou er weer bovenop komt, voor het hokje heb ik zo even geen inspiratie, maar als ik iets bedenk zal ik het posten Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:48

Lang leve internet!
Hoe het komt dat DA's het niet weten is omdat het nog niet zo lang echt bekend is. Mede dankzij E.J. de Boer is het duidelijk dat konijnen met dit soort verschijnselen bijna altijd E.cuniculi hebben terwijl vroeger aan rugproblemen, middenoorproblemen of hersenaandoeningen werd gedacht. Dus hopelijk zullen steeds meer DA's dit herkennen!!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 09:49

dank je wel voor je uitgebreide reactie!
het wormmiddel waarmee ec konijnen worden behandeld is Panacur (is eigenlijk voor honden en katten) en als antibioticum Baytrill. Als pijnstiller krijgt hij metacam.
Dennis heeft geen echte verlammingsverschijnselen gelukkig, maar wel ernstige headtillt en spasmen.

een hokje hebben we inmiddels. hij ligt klem tussen rollen van handdoeken en zo kan hij zichzelf een beetje stabiliseren.