Help? Duivenkenner

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

majijke

Help? Duivenkenner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 15:24

Net een duif gekregen, uit t nest gevallen waarschijnlijk.
Hij ziet er ongeveer uit als deze: (misschien kan de kenner zien hoe oud hij +- is)

http://chopinensander.web-log.nl/chopin ... 3632_1.jpg

Heb hem tortelduivervoer gegeven, en opfokkorrel met eivoer gemengd, als een papje met water.

Wat kan ik hem nog mer geven? Geweekt brood met melk? Rijst?
Bedankt voor de hulp!!

Nickeltje

Re: Help? Duivenkenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:34

Op zich heb ik een topic opgestart vanuit ons vogelasiel waar deze vragen beantwoord worden.

Die duif van de foto is een jonge tortelduif die nog met de hand gevoerd moet worden. Maar hoe nauwkeurig lijkt je duif op die op de foto? Ongeveer kan namelijk een breed begrip zijn.

Als hij zelf eet, kun je hem gewoon droog tortelduivenvoer geven en een bakje water. Als hij nog gevoerd moet worden, moet je hem een keer of 3 per dag helemaal vol stoppen (tot de krop goed gevuld is) met opgeweekt fijngemalen duivenvoer.
Opfokkorrel en eivoer zijn helemaal niet nodig en maak er alsjeblieft niet te veel een papje van, als het voer te pappig is, kan hij zich er in verslikken als je hem voert en dat kan uitlopen op een longontsteking.

Gewoon tortelduiven voer in de blenden gooien dus tot het iets fijner is en dat opweken.
Bij de dierenspeciaalzaak kun je ook nog duivengrind halen, af en toe een klein beetje van dit grind dooet het voer is goed voor de vertering.

Geweekt brood kan soms handig zijn om dat als een soort van spons te gebruiken om het gemalen voer makkelijker in zijn snavel te krijgen. Brood moet echter niet het meeste worden dat hij krijgt.
Melk en rijst en dat soort dingen zijn niet echt dingen waar wij in de opvang mee werken, ook niet echt natuurlijk lijkt me. Er zijn maar weinig dieren die melk kunnen verwerken en vogels kunnen er bij mijn weten weinig uit halen en gaan er hooguit van aan de diarree.

Sterkte!

Splash_

Re: Help? Duivenkenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:38

He dat is een jonge Tortel. Heb ik ook begin dit jaar gevonden en Nickeltje heeft toen ook veel advies gegeven. Uiteindelijk hebben wij hem naar een tortelopvang gebracht toen hij probeerde te gaan vliegen en nu vliegt hij weer vrolijk in het wild. Succes met je tortel.