"er zit een wasbeer op mijn balkon ".

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

"er zit een wasbeer op mijn balkon ".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 09:55

Dit was wat ik zondag te horen kreeg toen ik de telefoon van de dierenambulance aannam .
Ik stond op dat moment nog met in mijn linkerhand een harris hawk waar ik een flinke worsteling mee had gehad en beld er iemand voor een wasbeer .
Mijn eerste reactie was ook u maakt een geintje en bedoelt een WASMAND .
Maar helaas meneer maakte geen geintje . Bloos .
Dus roofvogel ingepakt en in kooitje gedaan en op naar de wasbeer .
En idd het was een wasbeer .
Niet zon hele lieve ook niet .
Heb al veel dingen meegemaakt maar een wasbeer in de binnenstad op een balkon nee zoiets nog niet . Haha!
We hebben de wasbeer na laten kijken door de dienstdoende dierenarts ook dat veliep niet geheel vlekkeloos .
De dierenarts verzekerde ons ervan dat dit dier in huis gehouden moet zijn geweest .
Het diertje was te dik en kan in de binnenstad of in het wild nooit zo dik worden .
Waarschijnlik dus gewoon gedumpt omdat ie onhandelbaar was .
De wasbeer is dezelfde avond nog naar een opvang gegaan en zit nu tussen soortgenootjes wat mij een betere plek lijkt dan op een balkon in de binnenstad .

En nu stond het vandaag in de krant .

Hier link kranten artikel . http://www.brabantsdagblad.nl/regios/de ... balkon.ece

Zal vanmiddag de fotos uploaden en hier neerzetten .

marleen_usar

Re: "er zit een wasbeer op mijn balkon ".

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:56

tjonge jonge dat meen je niet, wat een mensen heb je toch zeg.Ben benieuwd naar de foto,s hoor.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:15

Jij doet iig geen saai werk... en je vertelt het leuk. Haha!

Maar jeetje, een wasbeer... Ik weet dat er in NL idd een paar in het wild leven (zoals ook in het stukje staat) maar als de DA zegt dat deze duidelijk als huisdier is gehouden... Echt, ik snap gewoon niet wat men nou met een wasbeer moet en al helemaal niet hoe je zo'n dier aan z'n lot kunt overlaten als je 'm zat bent of hij wordt je te veel. Scheve mond

Hopelijk is-ie idd in de opvang beter af en kan hij zijn leven nog op een fijn plekje voortzetten.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:18

ROFL Wasbeer op je balkon ..
Er schijnt hier ook een ontsnapte wasbeer rond te lopen.. zal even beter op de balkonnetjes gaan letten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:20

ben benieuwd naar de foto's Lachen

idd geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:22

Jeetje!! Arm beest op een balkon!
Ben benieuwd naar fotos!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:23

Zo maak je nog eens wat mee Haha!. Stukje in de krant is ook grappig, dat de 'poes des huizes' ook niet zo wist wat te doen met de indringer Haha!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:25

Je vertelt het echt heel leuk. Haha!

Een wasbeer op je balkon, het moet toch niet veel gekker worden haha. ROFL
Wel sneu voor dat diertje dat hij dus in gevangenschap heeft geleefd, gelukkig krijgt hij nu een beter leven.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:26

Moet je voor de gein eens Stichting AAP bellen...die beesten vormen een levensgroot risico omdat ze een dodelijk soort spoelworm bij zich kunnen dragen Boos!

Even gekopieerd van http://www.aap.nl:
De wasbeer behoort tot de familie van kleine beren, met een verspreidingsgebied dat vrijwel geheel Noord-Amerika omvat. Ze leven gewoonlijk in bosgebieden, in de buurt van water, dat een belangrijke bron van voedsel is, zoals krabben en andere kleine waterdieren.
Met hun grappige oogmasker zien wasberen er vertederend uit, maar wie meent een gezellige huisgenoot te hebben aangeschaft, komt bedrogen uit. Deze behendige klimmer en visser is zelden overdag actief, hij heeft geen zin in een stevige strandwandeling of een vrolijk potje stoeien met de kinderen. Als half-solitair dier heeft een wasbeer ook geen behoefte aan gezelschap. Liever gaat hij `s nachts in z`n eentje op zoek naar eten, waarbij zijn gevoelige vingers hem goed van pas komen: daarmee maakt hij gemakkelijk de koelkast open en kiepert hij de vuilsnisbak om. Wegens zijn instinctieve voorkeur voor water staat regelmatig de keuken of badkamer blank.
Een wasbeer opvoeden is onmogelijk. Een corrigerende tik zal hem er juist toe brengen te gaan grommen en bijten. Veel eigenaren sluiten het onhandelbaar geworden dier dan in een kooi op, waardoor zijn frustratie nog toeneemt.

Vrijwel alle wasberen zijn gastheer van een specifiek soort spoelworm, waar zij zelf geen last van ondervinden. Bij andere dieren én mensen kan deze parasiet echter ziektes verwekken, soms met dodelijke afloop. Door de uitzonderlijk lange latentietijd van de eitjes (15 jaar!) is de worm bijzonder moeilijk te bestrijden. Een kooi waar eenmaal een wasbeer in heeft gezeten vormt dus nog jaren een gezondheidsrisico.

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:33

Dan sta je wel ff raar te kijken!! Ik snap die mensen echt niet die een wasbeer thuis hebben, arm beest!
Ik ben wel nieuwsgierig naar de foto's!!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:39

Wasberen zijn leuk Haha! Maar niet in huis of op een balkon Scheve mond

Trouwens als het dier wel in een huis heeft geleefd is er nu vrijwel weinig meer van over. Dus dat zal wel een goede les voor die mensen zijn. Want wasberen slopen écht alles Nagelbijten / Gniffelen

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:40

Dat maakt je ook niet dagelijks mee nee Clown . Vind het wel zonde van dat beestje, zomaar aan z'n lot overgelaten Ach gut
Gelukkig zit hij waarschijnlijk nu op een plek waar hij zich een stuk prettiger voelt met betere leefomstandigheden wat bij hem past.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:48

Sjonge, arm beest Ach gut Die weet niet wat ie meemaakt!

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:52

Ik vind wasberen ontzettend leuk maar niet als huisdier. Snap ook niet wat iemand bezielt om een wasbeer als huisdier te nemen. Daar horen ze gewoon niet thuis.

Hij gaat het nu in elk geval beter krijgen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:52

tis helaas realiteit dat mensen tegenwoordig de raarste beesten in huis halen en als het niet meer gaat nou dan gewoon naar buiten!
Wasberen zien er erg aaibaar uit maar het zijn gewoon geen huisdieren. Het zijn rovers net als de prairiehondjes, ook zo schattig maar o wee als ze je vingers te pakken hebben!
Stichting AAP zit vol met dat soort beestjes. Alleen maar omdat mensen iedere keer maar weer wat anders willen aanschaffen en geen idee hebben(of willen weten!) hoe ze ermee om moeten gaan laat staan goed nadenken of je zo'n dier mag of kan houden!
Ik vind het belachelijk dat dieren de dupe worden hiervan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:26

Wij hebben er eerder dit jaar ook eentje in onze opvang gehad.
Mensen kwamen hem tegen in hun schuurtje, in de bebouwde kom van een dorp.
Het diertje was mager en voddig in zijn vacht en erg bang. Maar na een paar dagen werd hij rustiger en was toch goed te merken dat hij gewend was aan de aaanwezigheid van mensen en ook gewend was aan gevoerd worden... Ook een gedumpt gevalletje dus...

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 19:58

Ff een update .
Fotos moeten nog even wachten .
Ben vanmiddag gebeld door eigenaaresse .
En vertrek nu naar de opvang om wasbeer met eigenaar te herrenigen .
Beestje werd goed onderhouden ook bij da geweest etc .
Mensen waren helemaal verdrietig .
Ga hem nu halen .

Dus fotos worden of morgen of vanavond laat .

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:03

Waar werd het dier dan gehouden? Dat het nu ineens wel OK is dat de wasbeer gehouden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:04

dus hij gaat weer terug?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:10

Needje schreef:
Waar werd het dier dan gehouden? Dat het nu ineens wel OK is dat de wasbeer gehouden wordt.

Wat is er mis met een wasbeer houden? Zolang de huisvesting goed is. En dan denk ik aan een gróót hok dat rondom, dus ook de bodem, helemaal omheind is of een eiland zoals je vaak in dierentuinen ziet dat vind ik het geen enkel probleem. Als mensen het dier in huis gaan houden dan is het natuurlijk een héél ander verhaal. Want dat kan gewoon niet goedgekeurd worden.

Wel moet je natuurlijk oppassen met de verzorging van deze dieren ivm de wormen. Maar als je goed je handenwast na het schoonmaken van het verblijf dan kan er eigenlijk weinig mis gaan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:11

Ik zeg nergens dat het verkeerd is, maar vraag dus hoe deze gehouden wordt, dat ie wel terug naar huis mag. Knipoog
Omdat ie idd in huis zelf niet echt thuis hoort.
Vraag me ook af eigelijk hoe je eigenaar wordt van een wasbeer. Bloos
Je kan ze toch niet kopen hier?
Bij m'n oom in de tuin wonen ook wasberen. Maar dat maakt hem nog geen eigenaar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:25

Fijn dat-ie blijkbaar alleen maar ontsnapt was en niet gedumpt. Lachen

Desondanks snap ik nog steeds niet goed wat je nu met een wasbeer moet. Net zoals ik het niet snap dat de achterburen van onze stal één eenzame wallaby op hun erf hebben. Oké, er loopt af en toe een pony bij en wat schapen, maar dan nog.

Maar goed, als deze mensen goed voor hun wasbeer zijn, wie ben ik dan om daar wat van te zeggen. Lachen

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 22:36

Nou ik ben weer terrug .
Krant is er deze x weer bij geweest en komt morgen weer verhaal in krant en ook een foto toen wij de wasbeer terruggaven aan eigenaaresse .
De huisvesting van het dier is in orde .
ze heeft een groot hok in haar tuin en beestje gaat goed overweg met de honden en katten van de eigenaar .
Het beestje was ook echt blij dat ie terrug was zo mooi om te zien .
Al met al gelukkig een happy end .
Deze dieren mogen in nederland wel als huisdier gehouden worden maar kunt ze hier voor zover wij weten niet kopen .
In belgie zijn ze verboden als huisdier maar daar worden ze wel verkocht .
Ik ben na dit nog steeds van mening dat deze diertjes niet thuis gehouden moeten worden .
Maar de wet in nl laat dit toe dus kun je niet anders dan accoord gaan .

Morgen de fotos ga nu lekker mijn bedje in .

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:50

Apart verhaal.. en nog aparte regeling omtrent het houden van deze dieren.

Samen leven met hond en katten, is dat niet op risico spelen met de worminfecties?