Cavia erg ziek.. tips? - helaas overleden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Cavia erg ziek.. tips? - helaas overleden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 12:06

Gisteravond is één van mijn cavia's ziek geworden.

Zondagochtend was ze ook al wat meer lusteloos dan normaal, ze lag er stilletjes bij en liep niet zo te fiepen om eten als normaal. Ze heeft toen wel gewoon gegeten, maar was ook minder happig op d'r groente dan gewoonlijk. Dat is me toen wel opgevallen, maar ik heb er niet echt verder overna gedacht omdat ze gewoon nog at & dronk.

Gisteravond was ik net bij m'n vader toen m'n moeder (ouders gescheiden, knaafs staan bij moeder thuis) opbelde dat het niet goed ging met Nouchka. Meteen erheen gegaan en gekeken. Ze voelde vrij koud aan vergeleken met normaal, dus even wat meer in een handdoek gewikkeld. D'r oogjes vielen steeds dicht, af en toe stokte d'r adem zelfs al leek het wel, ze ademde ook heel moeiljik.. pieperig, dan weer hard, dan weer zacht, dan ging d'r hele buik weer op en neer erbij... Ze zat veel te niesen en proesten af en toe, daarbij kwam er dan allemaal geel spul uit haar oogjes- het lijkt alsof ze verkouden is, maar ze heeft niet op de toch gestaan oid, ook niet nat geweest... gewone omstandigheden zoals altijd. We hebben na overleg de DA gebeld (andere dan normaal, ivm tijdstip, was al laat op de avond, rond 22.30), daar zijn we nog langsgeweest.

Ze heeft de hele tijd niet gemest of geplast tussendoor.

Bij de DA aangekomen heeft hij wat controles uitgevoerd; haar hart en longen klonken zeer matig en ze had ondertemperatuur, maar hij vond het lastig een goede diagnose te stellen uit die gegevens. We hebben een aantal opties overlegd (aankijken, nader onderzoek, thermisch behandelen (opkikker voor temperatuur + antibioticum) of euthenasie), keuze was snel gemaakt... de twee spuiten, voor haar temperatuur zodat ze zich wat beter zou voelen en het antibioticum... hij heeft er wel bijgezegd dat ze deze morgen zich dan alweer goed zou moeten voelen en zou moeten willen eten, maar dat hij haar weinig kans gaf om eerlijk te zijn.

Ze heeft gister even apart van d'r zusje gezeten omdat die nogal druk was en steeds over Nouchka heen denderde en alle groente opat etc. Fanny heeft de grote kooi gehad, Nouchka een aparte (albert Nagelbijten / Gniffelen ) krat met dekens waar ze meteen onder kroop. Ze wilde wel drinken als ik het bakje onder haar neus hield, maar ook niet echt veel, en eten niet zo... ze heeft wat geknabbeld aan aardbei, appel, komkommer, witlof, druif... allemaal maar extreem weinig, gewoon echt wat knabbeltjes van de randjes. Van de andijvie heeft ze helemaal niets genomen. Het hooi heb ik nat gespoten en even laten opdrogen alvorens het in zo'n bolruif te hangen, zodat het niet zo zou stoffen, maar ze wilt er niets van hebben. Ik heb net kleine grasdingetjes etc gekocht bij de dierenwinkel, m'n andere knaaf valt erop aan, maar nouchka neemt het ook niet echt.

Vanancht heeft ze eindelijk gemest, sochtends rond een uur of 5 zag ik 3 keutels liggen, en net weer 2 erbij. Ze zijn allemaal heel hard, en iets kleiner dan normaal- ook zijn ze puntvormig Verward Ze heeft nog helemaal niet geplast.
Haar neusje zit wat snotterig spul in, en haar ene oogje is ook wat vies, ik ben nu wat water aan het koken zodat het zometeen kan afkoelen en ik met een watje even haar oogje kan schoonmaken en evt neus.
Inmiddels ben ik begonnen met het toedienen van voer via een spuitje in de mond... ze eet zelf helemaal niet echt meer, alleen echt een beetje knabbelen op de komkommer, that's it. Ik heb nu olvarit worteltjesspul, en geef haar ook wat water omdat ze zelf niet echt meer drinkt als ik het onder haar neus houd. Als het in haar mond zit smak ze er wel op en slikt ze het ook door gelukkig. Hoe vaak is het verstandig dit te geven? Zolang ze het zelf nog wilt doorslikken of gewoon ieder half uur wat, of anders? Mag ze ook appelmoes of zit daar teveel suiker in oid?

Nog meer tips of ideeen? Als het vanmiddag nog slechter wordt bel ik toch weer op naar de DA, maar volgende die van gister kunnen die wss ook niet veel meer doen dan me dezelfde 4 opties geven als gister... behalve dat de emperische behandeling dan wegvalt omdat we die eigenlijk al gehad hebben, en die niet veel heeft uitgehaald. Ik weet ook niet of een uitgebreider (dus bijv bloed)onderzoek zin heeft, de DA twijfelde daar ook aan omdat hij dacht dat je dan toch weer bij optie 3, emperisch behandelen, zou uitkomen... ik bel sowieso vanmiddag op, maar mochten jullie nog tips of ervaringen hebben dan hoor ik dat graag.
Laatst bijgewerkt door Sylvia op 11-09-08 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek TS.

Anoniem

Re: Cavia erg ziek.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:41

Rond een uur of 1 ging het ineens heel goed met Nousch. Ze deed haar mond steeds open voor de voeding uit het spuitje en wilde steeds weer wat ervan hebben, ook had ze wat kleins gegeten.

Helaas rond een uur of 3 verslechterde ze ineens heel snel... niet eten, niet drinken, als ik haar wat via het spuitje gaf liet ze het gewoon uit haar mond vallen. Ze ademde heel onregelmatig en pieperig, dus heb meteen de DA gebeld rond 15.15 - 15.30u.
Toen meteen Nouchka in haar krat met extra handdoeken aan de zijkanten tegen de tocht en zelf onder een handdoekje meegenomen naar de DA (lopend, ben niet in het bezit van auto + rijbewijs), is zo'n 20 min lopen maar je moet wat... helaas na ongeveer 5-10 minuten legde ze ineens haar hoofdje plat tussen de groente en het fruit neer... en was ze weg. Verdrietig

Vriendjes zijn? Mijn kleine meisje heeft 't toch opgegeven...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:45

Ach gut

Cavia's kunnen zo slecht tegen stress, dat zal ook wel mee gespeeld hebben. Maar ze was de laatste tijd niet erg aan het afvallen ofzo?

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:49

Ach gut
sterkte meis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:50

Weet ik, maarja, je moet wat als ze er zo slecht aan toe is... heb opzich het reizen/lopen zo rustig mogelijk aan gedaan ook, maar het is niet anders... ze was echt al zo slecht. Ze heeft afgelopen week of van het weekend ook absoluut geen stress kunnen ervaren oid, gewoon het dagelijkse/wekelijkse normale schema, niets vreemds ofzo.

Nope, dat is het rare... afgelopen dinsdag was hier nog een vriendin en toen heb ik volgens mij zelfs nog gezegd dat ze er zo goed uit zagen maar volgens de DA vast wel dikkertjes waren (valt best mee hoor, voor knaafs zagen ze er beide gewoon goed uit). Zondagochtend zag ze er minder goed uit maar ze zat helemaal opgefrot, dus het me niet opgevallen dat ze misschien magerder was geworden. Pas gisteravond zag ik dat ze iets dunner was dan normaal, maar alsnog niet echt mager.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:52

Mmm wel raar...alsnog sterkte met het verlies. Hoe is zuslief eronder, zit die nu alleen?

Als ik twee cavia's had en er overleed ereen was de ander altijd wel een soort in de rouw.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:59

aaahw, sterkte! Je hebt er zo te lezen iig alles aan gedaan om haar te helpen.. Ja

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:02

Wat naar! Veel sterkte ermee..!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:07

He wat ontzettend rot Nikki Ach gut

Sterkte ermee! Kusje

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:13