Twee vragen:Pup houden bij katten/Vraag over Shelties.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shego

Twee vragen:Pup houden bij katten/Vraag over Shelties.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 14:33

Nou mijn eerste vraag is:Wij hebben 2 katten,een van 9 jaar en een van 2eneenhalf jaar,en ik wil dus ontzettend graag een pup erbij.Mag sowieso denk ik al niet van mijn ouders,ook al houden die ook wel van honden.Ik zit te denken aan een Bordercollie of een Sheltie,maar dat achterwege.Denken jullie dat het goed gaat met een dominante poes van 9 en een bange kater die sist naar honden?We hebben al eerder een vriendelijke Golden retriever een week in huis gehad,waar we op moesten passen.Dat ging best goed met de oude kat(jonge kat was er nog niet toen).Ze ontweek hem,maar na een paar dagen zat ze gewoon een meter verderop haar poot te wassen Tong uitsteken
Dat is dus mijn ene vraag.
----
Heeft er iemand ervaring met Shetland Sheepdogs(Shelties)?Dat lijkem me ontzettend lieve honden.
Het zijn een soort Collies van een halve meter hoog.
Kan iemand me wat meer er over vertellen,of wat over hoe Shelties met katten zijn?Of hoe het karakter is?
Hier is BTW een foto van hoe een Sheltie eruit ziet,voor degene die geen idee hebben waar ik het over heb.Afbeelding

Myra87

Re: Twee vragen:Pup houden bij katten/Vraag over Shelties.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:01

Toen mijn eerste hond kwam had ik een kat van 8 jaar. Ging altijd wel goed. Ze vond de hond nou niet echt geweldig, maar niet dat ze raar deed. Ook was zij niet veel binnen, echt een buiten kat. Heb nu ook 2 katten en 1 hond. Gaat ook heel goed.

Betreft de Shelties. Het enige wat ik er van weet dat het enorme blaffers zijn. Op mijn stage hebben ze ook shelties. En mijn buurvrouw ook. Je hoort ze altijd als ze uitgelaten worden, zo blaffen ze met zijn allen haha

Vind het overigens wel hele leuke hondjes naast het blaffen!

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 21:07

Oke,bedankt voor je informatie.Het probleem is alleen,sommige bij ons thuis hebben een soort huismijt allergie of stofallergie.
en bij shelties vallen de lange haren uit tijdens de rui.Dus ik denk dat dat geen Sheltie wordt.Heeft iemand nog informatie over de Border Collie?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:18

Wij hebben ook altijd honden en katten gehad. Eerst een oudere hond bij katten van een jaar. Toen deze hond dood ging kregen we een pup. de poezen waren inmiddels een jaar of 7, 8. Het was effe wennen, maar dat ging best snel. Toen er een poes dood ging, kwam er een jong katje. Dit katje kwam uit een huis waar eenhond was, dus voor haar was er geen probleem. alleen moest de hond wennen aan een kleine baby die gezellig tegen hem aan kwam liggen, omdat ze het zo koud had. Later kwam er een pup bij. Ook daar zijn de katten wel aangewend. Wij hebben eigenlijk nog nooit problemen gehad met pup met katten of een kitten met grote honden.
En je vragen over de sheltie kan ik niet beantwoorden; wij hebben de grote versie, de collie. Shelties zijn over het algemeen drukker als collies, blaffen meer, zijn drukker. Maar er zijn uitzonderingen, dat zijn redelijk rustige shelties. Ze zijn er volgens mij wel hoor. Elke hond kan je wel leren om met katten om te gaan. helemaal als je besluit een pup te nemen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 23:04

wij hebben altijd shelties gehad thuis. Het zijn fantastisch lieve honden, heel aanhankelijk, enorm op de baas gericht, je kan ze overal mee naartoe slepen.

Maar er zijn een paar dingen om rekening mee te houden:

- ze zijn erg slim en moeten dus wel een beetje uitgedaagd worden anders kunnen ze nerveus worden. Zoals ook op je foto, behendigheid vinden ze vaak erg leuk! Als je daar van houdt is het dus geen minpunt.

Bij een Border Collie is dat nog véél erger, dat is echt een werkhond die zich snel verveeld en dan erg ongelukkig en vervelend kan worden. Tenzij je dus elke dag uren intelligente spelletjes met hem gaat doen (potje schaken enzo Knipoog ) Mijn tante heeft een border en die vindt flyball al saai omdat de hond het gewoon te snel doorheeft. Moet je dus elke dag nieuwe spelletjes verzinnen met die bal Gestoord Daar heb je na 5 jaar ook geen zin meer in. Maar doet ze het niet dan gaat de hond het meubilair opeten uit frustratie. Qua haren maakt een border collie trouwens niet veel uit met een sheltie. Ze zijn iets korter maar hij verliest ze net zo goed in de rui. Ik vraag me af welke hond dat niet heeft trouwens?

- Daarnaast blaffen shelties idd. veel en dat is er niet uit te krijgen helaas.

- ze zijn erg duur. Voor een pup moet je zo rond de 1000 euro rekenen en er is vaak een kleine wachttijd omdat ze snel weg zijn en je dus vaak moet reserveren voordat het nestje geboren is. Kan je hem ergens veel goedkoper en sneller krijgen? Dan is het waarschijnlijk broodfok of een of andere kruising. Echte shelties, border collies of andere rashonden worden nooit op marktplaats aangeboden!

Sorry dat ik hier wat fel op ben maar broodfok is echt verschrikkelijk Verdrietig Zowel voor de honden als voor de nieuwe eigenaar die vaak met een ziek dier komt te zitten.

Conclusie: als je tegen een beetje blaffen kan en bereidt bent iets met de hond te gaan doen dan heb je in een sheltie wel het leukste en trouwste vriendje wat er is Lachen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:31

Een goed opgevoede sheltie zal niet ten pas en ten onpas gaan blaffen, maar opvoedingsfouten zijn natuurlijk bij slimme honden snel gemaakt. Volgens mij is het grote 'blafprobleem' bij shelties gewoon te wijten aan hun gestalte... Het zijn kleine hondjes, vaak aangeschaft als schoot/binnenlig-hondje, mensen gaan er maar vaak vanuit dat je daar vervolgens niet mee naar een hondenschool of iets dergelijks hoeft.. Hond hoeft niets te kennen, hoeft alleen lief braaf binnen te liggen. En dan heb je zo een klein intelligent mormeltje, dat uit verveling en omdat ie nooit anders geleerd heeft, begint te blaffen naar alles wat leeft.

[***] is inderdaad een werkhond, waar je wel mee moet werken, maar @Lautje76, jij stelt het wel héél extreem Haha!. Wij hebben twee borders, waarvan één echt uit een goede werklijn komt. Beide zijn ze gewoon getraint in gehoorzaamheid, allebei hebben ze wedstrijden op hoogste niveau gelopen, donderdags en zondags word er gehoorzaamheid getraint. Verder ga ik elke dag met de jongste een uurtje wandelen (oudste is 12, als die nog een uur moet gaan rondlopen, kan ie de volgende dag niet meer deftig lopen), spelen we elke dag wat met de voetbal en hebben ze een grote tuin om in te ravotten. That's it. Geen uuuren intelligente spelletjes of weet ik veel wat. Tijdens de wandeling elke dag wordt de hond wel wat uitgedaagt (af en toe wat laten speuren naar een portofuille die ik verstopt heb, apporteren, wat oefeningen tussendoor, de ene moment loopt ie twintig meter voor mij, de andere moment moet ie braaf langst me volgen,..), maar verder geen extreem rare dingen. Honden liggen hier nu momenteel buiten, plat op hun buik, ogen toe... Geen van beiden heeft ooit meubels vernielt, gaten in de tuin gegraaft, dingen stukgebeten, hyperactieve zenuwtrekken gehad,... Nooit geen problemen mee gehad.
Tuurlijk, ze moeten ruimte hebben, ze moeten goed opgevoed worden en ze hebben hun mentale uitdaging nodig. Maar zeker niet allemaal in die extreme mate al hierboven wordt voorgesteld (en ik ken trouwens méér dan één border.. geen van de borders die ik ken is zo extreem als hierboven wordt voorgesteld)

Als je niet van plan bent om de sport in te gaan (al is het recreatief, zonder wedstrijden), raad ik je wel zoiezo beide honden af. Zowel de sheltie als de border hebben wel iets nodig om gelukkig te zijn. Als je wel de sport in wilt, maar gewoon voor de fun, ga dan zéker voor de showlijnen, niet voor de werklijnen. Showlijnen geven algemeen veel rustigere honden, die zeker nog intelligent genoeg zijn (en zelfs nog een pak intelligenter dan de gemiddelde hond).

Over het hond/kat dillema, maak je er niet druk om.. Ofwel leren ze elkaar leuk te vinden, ofwel leren ze elkaar te ontwijken. Zorg er alleen voor dat je katten altijd wegkunnen, als je ze samen in één ruimte zet (al is het boven op een kast).. Katten die echt bang hebben kunnen wel eens lelijk uithalen, wat een negatieve ervaring bij katten voor je pup inhoudt, wat hun relatie niet zal verbeteren..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:07

Opgevoed of niet, shelties blaffen gewoon echt meer dan de meeste andere honden. Ze hebben gewoon een lage blafgrens. Ook de shelties van mensen die er behendigheid mee doen etc. ik ken er genoeg.

Ben blij dat ik de border collie blijkbaar te extreem heb neergezet (ik dacht ook voornamelijk aan die van mijn tante) want dan ga ik er toch maar eens over nadenken er zelf één aan te schaffen Haha!

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 14:28

Bedankt voor alle berichten.Shelties zijn inderdaad leuk,maar ik heb dus gelezen dat ze duur zijn,en veel kunnen blaffen.Drentse Patrijshonden of Golden retrievers lijken me ook leuk en een border collie al helemaal.maar ik denk er nog over wat ik ga doen Lachen
nogmaals bedankt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:49

Je moet er wel op rekenenen dat alle rashonden tussen de 500 en 1000 euro kosten. Als je dat te duur vindt zou je ook eens bij een asiel kunnen kijken.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:08

Je schreef over een huistofmijt etc. Borders verhalen ook en goldens al helemaal.

Ik heb een project bij een pension en die mensen leiden honden op tot therapie honden. Ook shelties en die zijn dus goed opgevoed maar blaffen, ongelovelijk Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:52

lautje76 schreef:
Echte shelties, border collies of andere rashonden worden nooit op marktplaats aangeboden!

Dat is niet waar, ik ken genoeg goede fokkers die hun pup op MP zetten, dus wat jij nu beweerd klopt niet.

TS goed dat je informeerd, en wat er bij je situatie past en daar niet pas naar gaat kijken als je al een pup in huis heb zitten.
Hoop dat het gaat lukken met de katten, ik zit in hetzelfde schuitje. Wil ook een pupu maar wat mij grotendeels weerhoud zijn mn wat oudere katten, ik wil ze niet ongelukkig maken want dan gaat het niet door.