veel cavia's met kanker of niet ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

veel cavia's met kanker of niet ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 19:25

Ik heb een witte langhaar cavia en nou voel ik vandaag onder haar keel (Normaal doe ik dat nooit)
Voel ik ineens een enorme bobbel zitten. Vanaf het begin dat we haar hadden (overgenomen van iemand) ademde ze al niet normaal. Maar nu is dit dus uitgegroeit naar een enorme bobbel....
wie herkend dit .. Ik dacht nl dat cavias vrij weinig last hadden van gezwellen. Kanker dus

LiNdA1986

Re: veel cavia's met kanker of niet ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:50

Ik weet ook niet of het vaak voorkomt bij cavia's, maar ik ben ooit ook een cavia verloren die een tumor had in haar maag..

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:22

ik hoor her erg vaak dat er cavia's zijn met gezwellen.. niet alleen abcessen maar ook tumoren..

mijn cavia had 1 in zijn kaak en mijn andere had een onder op zijn buik.. vlak tussen de achter poten..

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:25

vriendin van mij heeft ook een cavia verloren aan tumor,
en ik heb ook 2 cavia's gehad, en 1 daarvan had ook overal bultjes.
(mijn konijn heeft trouwens ook een hele dikke 'krop' zeg maar onder haar mond, allemaal haar denk ik, maar ze ademt wel piepent)

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:28

shadowflower schreef:
Ik heb een witte langhaar cavia en nou voel ik vandaag onder haar keel (Normaal doe ik dat nooit)
Voel ik ineens een enorme bobbel zitten. Vanaf het begin dat we haar hadden (overgenomen van iemand) ademde ze al niet normaal. Maar nu is dit dus uitgegroeit naar een enorme bobbel....
wie herkend dit .. Ik dacht nl dat cavias vrij weinig last hadden van gezwellen. Kanker dus

Niet elke bult of gezwel is kanker !! Heeft de DA dit bevestigt?
Kan net zo goed een vetbult zijn of iets met de speekselklieren .
De bult drukt waarschijnlijk tegen de luchtpijp aan , vandaar zijn moeilijke ademhaling.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:28

1 van mijn cavia's had last van talgbobbels en dat schijnen ze vaker te hebben. Ik heb er eentje weg laten halen, maar toen ze ouder was kwam er weer eentje en toen wilde ik haar niet meer onder narcose laten brengen. Gelukkig had ze er geen last van is gewoon van ouderdom gestorven.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:35

Het hoeft geen gezwel te zijn!
Het kan een abces zijn of een vetbult. Dus even een bezoekje aan de da, zodat je in ieder geval precies weet wat er aan de hand is Knipoog

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:08

Een bult onder de kin kan ook een krop zijn.
Dit hebben goeie gefokte [ras] cavia's. Onze dames hebben ook kroppen.

Mijn vorige cavia is ook doodgegaan, door de gevolgen van kanker, en uiteindelijk gestikt in mn zus dr armen, op het moment toen we naar de dierenarts gingen om haar in te laten spuiten

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:24

Ik heb er drie gehad, moeder en twee dochters die alledrie gezwellen kregen. Twee zijn eraan overleden en de derde is op 7 jarige leeftijd geopereerd en heeft in haar eentje nog de tijd van haar leven gehad. Ik geloof dat niemand haar had verteld dat ze weg behoorde te kwijnen nu ze alleen achter was gebleven.... Haha! Ze was geloof ik erg blij dat al het voer nu voor haar alleen was.

De eerste hebben we in laten slapen, de tweede is in mijn handen gestorven toen we onderweg waren na de DA, het gaat heel snel van actieve knaaf naar einde knaaf.
De eerste had ook een gezwel onder haar kin, dit ontdekte we pas later omdat ze daar normaal een soort vetbult had, deze was dus "ineens" hard, daarna kreeg ze meer bulten en werd ze heel mager. De tweede had er een in haar buik en werd ook snel mager. De laatste had een bult aan de oppervlakte onder de huid bij haar buik, deze was dus operatief goed te verwijderen en de ijzere 'bejaarde' kwam braaf door de narcose heen.
Hoe oud de eerste twee precies waren toen de gezwellen opkwamen weet ik niet, maar in ieder geval ouder dan vijf. Enige mate van erfelijkheid is hier ook niet helemaal uit te sluiten.

Overigens heb ik bij de Da al eerder een cavia met gezwellen gezien, beestje was erg mager,zat onder de grote bulten en de eigenaren hadden niets door. "Ze tilden hem nooit op" hoe ze hem dan in de doos hebben gekregen naar de DA weet ik niet, in ieder geval ging het beestje niet meer mee naar huis.... Ik geloof dus wel dat het vaker voorkomt.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:17

Ik heb ook een cavia gehad met een gezwel in haar baarmoeder. Ik hoor het overigens wel vaker over cavia's die een gezwel hebben. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat elk bultje en dingetje gelijk kanker is dus ik zou als ik jou was even bij de dierenarts langs gaan. Die kan je waarschijnlijk beter vertellen wat het nou is.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 22:32

Ik kan er alles mee doen dus een abcess is het niet aangezien dat ik dat al eerder bij een konijn van ns heb gezien. Ik kan in deze bult knijpen en bewegen etc..... Ik weet het echt niet Vetbultje oid kan ook maar het is al wel een bal van rond de 1 cm a 2 cm doorsnee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:38

Ik fok kleinschalig cavia's en heb dus ookveel cavia's altijd, op dit moment heb ik er 9 Tong uitsteken
maar ok het kan een abces zijn. Ik heb 2 cavia's gehad die dat hadden, even naar de dierenarts die halen t weg en ontsmetten het ( het lijkt wel tandpasta wat er dan uitkomt )
Bij 1 van mijn cavia's zat dat ook bij t keeltje. Ook die kon bewogen worden!

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:07

1 vriendin van mij heeft ook 4 cavia's, 1 is overleden aan een tumor...

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:10

mijn aller eerste cavia had ook een tumor en die is daar ook aan overleden. Is wel al heel wat jaartje geleden. Heb daarna al weer een aantal gehad die dat niet hebben.