Koppelen van 2 konijnen. Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Koppelen van 2 konijnen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 16:24

Naar aanleiding van dit topic. [BB] Konijnen bij elkaar plaatsen. Geslachten?
Heb ik nog wat vragen over het koppelen van konijnen.

Heb een 8 jarige Ram (Rambo) die al zijn hele leven alleen is geweest en om medische redenen geen partner mocht hebben. Nu gaat het hm zo goed dat ik toch de stap wil nemen.
Daar castereren geen optie is heb ik een gecastreerde Ram (snoopy) gekocht. Mocht het niet gaan dan krijgt deze een vrouwtje en zal Rambo alleen moeten blijven.

Heb vandaag beide in een neutrale ruimte gezet. Eerst hebben ze elkaar geneegeert, toen was er nieuwsgierigheid. Dat ging al snel over in het af en toe achter na zitten en het af en toe happen in de kont en wat losse plukjes haar. Rambo het oude konijn doet op af en toe stampen na helemaal niks. Snoopy is trouwens 17 weken. Ook hebben ze aan elkaar gesnuffeld.

Is dit een goed teken? Heeft iemand nog tips? Heb ze zo'n 15 minuten samen gelaten.

mystery1980

Re: Koppelen van 2 konijnen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:51

ja het klinkt goed omdat ze niet echt gevochten hebben, het negeren is meestal een goed teken. Maar 2 mannen is niet heel makkelijk koppelen. Kijk voor andere tips verder eens op http://www.konijnen.nl en dan links bij aanschaf en verzorging staat ook een stuk over koppelen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:23

Kon je Rambo niet castreren onder plaatselijke verdoving? Vraag anders http://www.opvangaaenhunze.nl daar is over, die hebben dacht ik een klein tijdje terug een Vlaam laten castreren onder plaatselijke verdoving ivm hartruis.
Want 2 rammen tjah het klinkt goed, maar het risico is nog groot dat het mis gaat.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 19:28

Nee castereren is me door meerdere dierenartsen afgeraden dus dat gaan we niet doen. Hij is denk ik ook niet het grootste probleem. De jonge die gecastreerdis, is fanatieker.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:31

ik zou oppassen met 2 mannetjes. Mijn vriend en zijn broer hadden ook 2 mannetjes bij elkaar in de hok, broertjes van elkaar en waren hun hele leven bij elkaar geweest. Ging altijd goed, totdat er een echte slachtveld had plaatsgevonden. Bloed, haren en een dode konijn van mijn zwager..
Wees dus voorzichtig, dat het nu goed gaat betekent niet dat het goed blijft en vaak is 1 van beiden dood voordat je kan ingrijpen..

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:35

Wij hebben de konijnen eerst in hokken gehad naast elkaar met gaas ertussen. Zeker een week of 4. Daarna ze kennis laten maken in de neutrale buitenren. Elke keer erbij gebleven en een week lang gedaan. Er was af en toe wat spanning maar verder ging het goed en sinds dien vormen ze een heus koppel (ging om een ram van 4 en een vrouwtje van 2)

Echter heeft die ram eerder met een gecastreerde jongere ram gezeten en heeft dat op het moment tot een gevecht tot aan bloedens toe geleid. Ik vind dat je wel een risco neemt door er nog een man bij te zetten, die vooral door zijn leeftijd nog dominanter kan worden.. Zou ze zeker niet meteen bij elkaar zetten maar dit neutrale een tijd volhouden. En geef ze alsnog beide hun eigen hok Lachen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:40

ik zou ze ook uit elkaar houden en in aparte hokken. Je kan ze in de ren met een gaasje tussen zetten zodat ze bij elkaar zijn maar niks kunnen doen om te vechten.
Vind het een erg groot risico!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:45

Je kunt ook een gestereliseerde vrouw bij een opvang houden. Dat gaat natuurlijk ook veilig.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 10:23

Heb ze nu naast elkaar in een groot hok met gaas ertussen. dat gaat erg goed.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:46

karuna schreef:
Je kunt ook een gestereliseerde vrouw bij een opvang houden. Dat gaat natuurlijk ook veilig.

Een ongecastreerde ram zal dan steeds maar blijven rijden, dan krijgt de voedster absoluut geen rust.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:51

Faniek schreef:
Kon je Rambo niet castreren onder plaatselijke verdoving? Vraag anders http://www.opvangaaenhunze.nl daar is over, die hebben dacht ik een klein tijdje terug een Vlaam laten castreren onder plaatselijke verdoving ivm hartruis.
Want 2 rammen tjah het klinkt goed, maar het risico is nog groot dat het mis gaat.

Stress.. kan je konijn ook doden...
zeker als het er 1 zou zijn met een hartafwijking..

Hartruis.. op zich... zegt niet veel..
Zou je moeten weten wat ie echt mankeert..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 13:54

Sjolvir schreef:
Faniek schreef:

Stress.. kan je konijn ook doden...
zeker als het er 1 zou zijn met een hartafwijking..

Hartruis.. op zich... zegt niet veel..
Zou je moeten weten wat ie echt mankeert..

We weten dus niet excact wat het is. Hij heeft een ruisje en epilepsie. Hij heeft daar medicatie voor en dat gaat heel goed nu. Zijn kiezen worden elk half jaar wel gedaan onder narcose maar dat is al steeds heel riskant. Maar nog castereren op die leeftijd nee, dat doen we niet meer.

Heb ze nu naast elkaar met een scheiding van draad ertussen en dat gaat erg goed. Ze snuffelen veel en de Rambo vindt het erg intressant. Hij sliep veel de laatste tijd maar nu ziet hij er wakker en happy uit.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:54

Je weet wel dat ook als je de hokken naast elkaar zet of ze aan elkaar kunnen snuffelen dat dit juist ook agressie kan opbouwen?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:05

Ik zou het er zelf niet op willen gokken. Als Snoopy in de puberteit komt (of al is) is er heel veel kans op een gevecht. Je hoort zo vaak dat het fout gaat.
Maar succes als je het door wilt zetten, op de site die mystery1980 geeft vind je veel informatie.