Oudere poes (12) naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tindra

Oudere poes (12) naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:59

Acht weken geleden heb ik een poes uit het asiel gehaald. Ze is 12 jaar, en heeft de afgelopen 2 jaar in het asiel doorgebracht. Ze konden me in het asiel niet vertellen of ze voor die tijd buiten is geweest, maar de afgelopen jaren in ieder geval niet.
Nu zou ik haar graag naar buiten willen laten, maar ik weet niet of het verstandig is. Ik heb een klein stukje van mijn tuin(tje) afgezet, zodat ze wel buiten kan zitten. Dat vindt ze geweldig, en dus zit ze daar vaak. De laatste 2 weken heb ik haar ook al een paar keer buiten het hekje gelaten. Ze gaat dan direct op ontdekkingstocht, en speelt met alles wat ze tegenkomt.
Maar zelf vind ik het toch wel vreselijk spannend. Ze loopt steeds verder weg, en meestal haal ik haar na 5 minuten alweer binnen. Daar is ze het inmiddels helemaal niet meer mee eens, ze staat nu dus ook regelmatig te gillen dat ze naar buiten wil.

Hoe zal ik het aanpakken, haar gewoon naar buiten laten en dan haar gang laten gaan? Zo loopt al wel een eind weg (nouja... ik vind 20 meter van huis gewoon al héel ver Haha!). Een tuigje is geen optie, dat heb ik al wel geprobeerd, maar ze reageert erf fel als ze ergens geen zin in heeft. Het tuigje kreeg ik dus met geen mogelijkheid om.

Is het uberhaupt verstandig om een 12jarige poes naar buiten te laten, terwijl ze dat helemaal niet gewend is? In het asiel vonden ze dat geloof ik niet zo'n verstandig idee, maar ze hadden ook niet verwacht dat ze daar behoefte aan zou hebben. Maarja, Dreamy vindt het toch wel érg leuk buiten. En aangezien ze erg speels is en graag op ontdekkingstocht gaat, gun ik het haar wel heel erg om lekker buiten te kunnen spelen.

Hebben jullie hier ervaring mee?

picobello

Re: Oudere poes (12) naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:45

Ik heb zelf ook een stel oudere poezebeesten uit het asiel. Die heb ik eerst wel een lange tijd binnen gehouden maar nu mogen ze met de jongere garde mee. Ik liep er in het begin ook de hele tijd achteraan om maar op te letten dat ze niet te ver gaan maar dat hou je echt niet vol Tong uitsteken

Mijn ervaring is dat ze toch wel weer terugkomen hoor. Is je oude kat wel goed van zicht en gehoor? Ik heb zelf nl. ook een dove bejaarde maar die laat ik niet zo maar naar buiten, dan zorg ik altijd dat ik in de buurt ben. Die poes gaat ook zelf niet ver weg overigens.
Op zich kunnen katten zich snel aanpassen, ook als ze nooit gewend zijn naar buiten te gaan, dus ik denk dat het best kan. En misschien kun je haar steeds belonen als ze weer thuis is, zodat ze ook weet dat het loont steeds terug te komen?

Waar heb je haar vandaan als ik vragen mag? De naam komt me bekend voor uit het asiel waar mijn katten ook vandaan komen....

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:25

Misschien een idee om je tuin af te zetten...
Zodat ze veilig naar buiten kan...Voor jou ook een zorg minder...

Tindra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 15:29

Bedankt voor jullie reacties! Dreamy hoort en ziet uitstekend, dus dat is geen probleem. Ze kan alleen niet springen, dus als ze op een of andere manier in een tuin belandt met een hekje er omheen, kan ze er niet meer uit. Maargoed, de kans dat ze er dan inkomt is ook niet zo groot.. dus dat zal vast wel loslopen.
En tja, mijn tuin afzetten... dat kan, maar ik heb echt een enorm klein tuintje. Dus ik vrees dat ze daar heel snel op uitgekeken raakt. En aangezien ze zo vreselijk nieuwsgierig is, gun ik het haar heel erg om lekker buiten op ontdekkingstocht te kunnen gaan.

Ik denk dat ik het toch maar ga proberen hoor, om haar naar buiten te laten. Het loopt vast wel los (ik moet me waarschijnlijk gewoon niet zoveel zorgen maken).

picobello schreef:
Waar heb je haar vandaan als ik vragen mag? De naam komt me bekend voor uit het asiel waar mijn katten ook vandaan komen....

Dreamy komt uit het Haags Dierencentrum in Den Haag. Komen jouw katten daar ook vandaan?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:42

picobello schreef:

Citaat:
Dreamy komt uit het Haags Dierencentrum in Den Haag. Komen jouw katten daar ook vandaan?

Wat leuk! Ik heb daar afgelopen december 2 katten vandaan. Dreamy was geen optie, weet niet meer waarom, misschien omdat ze niet met andere katten kon ofzo. Ik vind het erg leuk om te zien dat zij ook een mandje heeft gevonden na al die tijd.
Ik vind zelf oudere katten op een of andere manier erg aandoenlijk en juist zij verdienen het om op hun oude dag een fijn thuis te hebben.

Nu ontopic Haha! Als ze nog vief is komt het vast wel goed met naar buiten gaan. Ik was in het begin ook continu aan het kijken waar mijn katten uitspookten maar dat is echt niet te doen. Op zich maak ik me nog wel eens zorgen maar als ik zie hoeveel plezier ze hebben buiten....
Ik heb mijn katten wel geprobeerd aan te leren dat ze 's avonds thuis komen en dan ook thuis blijven, ik heb liever niet dat ze de hele nacht aan de scharrel gaan.

Ik ben erg benieuwd of het gaat lukken met Dreamy! Succes!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:48

ik zou het persoonlijk niet doen omdat je schrijft dat ze niet kan springen, je eigen tuin tot kattenren omtoveren lijkt me de ideale oplossing voor haar.

Tindra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:34

picobello schreef:
Wat leuk! Ik heb daar afgelopen december 2 katten vandaan. Dreamy was geen optie, weet niet meer waarom, misschien omdat ze niet met andere katten kon ofzo.

Wat leuk! Ik heb inderdaad ook bewust voor een kat gekozen die al erg lang in het asiel zat. Dreamy is natuurlijk al wat ouder, kan niet met andere katten, heeft speciaal voer en 2 maal daags een pilletje. Dus dat was voor veel mensen een reden om haar niet in huis te nemen. Maar het is een vreselijk grappig en lief poesje Lachen.

Vanmiddag heb ik haar naar buiten gelaten! Ze vond het geweldig, en heeft de nabije omgeving grondig verkend. Ik heb haar wel steeds in de gaten gehouden, maar dat was eigenlijk niet nodig. Ze kwam ook vaak weer even terug in de tuin, en is niet echt heel ver weg geweest. Ze heeft ongeveer 50 minuten buiten gelopen, en kwam toen vanzelf weer binnen (voornamelijk omdat ze schrok van een motor). Super dus!! Dit gaan we zeker vaker doen.

@mystery1980: Mijn tuin heeft het formaat van een postzegel, en ik gun Dreamy toch eigenlijk wel wat meer ruimte (en de mogelijkheid om bijvoorbeeld muizen te vangen). Dus zolang het buiten lopen goed lijkt te gaan, laat ik haar toch maar buiten de tuin.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:57

Goed dat ze netjes naar huis 'vlucht'als ze ergens van schrikt. Voor die oudjes hoeft het vaak ook allemaal niet zo heftig, gewoon een rondje om vinden ze vaak ook al fijn.
Super dat Dreamy nu ook lekker van de zon en frisse lucht kan genieten!