konijn alleen, zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maanon_

konijn alleen, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 20:33

dat vroeg ik me dus af,

ik hoor van velen dat het zielig is als een konijn alleen zit. Mijn konijn zit dus ook alleen, en eigenlijk vind ik het een beetje sneu. Ze heeft wel gewoon een groot hok en dergelijke maar toch, ze zit wel alleen. Ik ben er niet 24 uur per dag maar als ik er ben loopt ze wel los, of zit ze op schoot. Maar ik kan haar geen 24 uur per dag zijn, dus alleen zit ze af en toe toch wel. Ik had er al aan gedacht om er een knuffel bij te doen, maar daar kijkt ze dus echt niet naar om. Mijn vorige konijn vond dat juist wel heel fijn. Maar Fatima dus niet... ze heeft liever aandacht van mensen. Ze is heel knuffelbaar en springt ook als je zit op je schoot. Het is een hangoor en als ik haar oortjes masseer gaat ze ook een soort knabbelen (dat geluidje) of mij 'terug' likken. Dat likken doet ze soms ook uit haarzelf als ze op schoot zit en dan masseer ik haar oortjes ook even Tong uitsteken
maar ik wil graag horen wat jullie er van vinden (dat een konijn alleen zit)

een konijn erbij probeer ik wel een beetje los te praten bij mijn ouders, mijn moeder vind dat wel leuk alleen mijn vader niet Tong uitsteken die wist eerst niet eens dat we een konijn hadden tot hij thuis kwam en er dus een konijn in de keuken liep Haha!

oh ja, ik woon nog thuis en mijn moeder heeft het konijn gekocht dus ik heb niks aan: 'had je maar geen konijn moeten nemen' Knipoog

Jester_

Re: konijn alleen, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:35

Het konijn van me tante is ook alleen.

Ze hebben er een knuffel bij ingelegd, en het diertje ziet dat als soortgenoot, en speelt er ook echt mee

Edit; ohh zie dat je dat al hebt geprobeerd, dan weet ik het ook niet Vork

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 20:36

mijn konijn kijkt er dus niet naar om,
ik had er een muis bij in gelegd die mijn vorige konijn ook had maar het enige wat ze er mee doet is dus de snorharen eraf knagen Vork

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:37

Ik had eerst ook 1 konijn maar toen kreeg ze een groter hok met een superbuitenren en toen heb ik er ook 1 bij gekocht. Ik vind wel dat ze wat 'vrolijker' is.
Laatst bijgewerkt door xxelviraxx op 31-08-08 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:38

Mijn tante heeft er een soort konijn/hond bij ingelegd, echt schattig, hij slaapt er ook echt mee enzo

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 20:39

ja nog een konijn zou wel een oplossing zijn, maar mijn vader wil niet echt een groot stuk tuin uitgeven aan een konijn (hij is fanatieke tuinier). Maar is het feit dat een konijn alleen zit zielig?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:55

Konijnen zijn sociale dieren en komen beter tot hun recht om in een groep gehouden te worden. Dus eigenlijk minimaal 2 dieren. Heb je de mogelijkheid niet dan kan je overwegen er een knuffel bij te zetten. Daar reageren de meeste konijnen namelijk ook erg goed op. Ok het is dan welliswaar geen konijnenmaatje maar wel beter dan niets. Al zou ik wel adviseren om altijd minimaal 2 konijnen te nemen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:58

_nicolle_ schreef:
ja nog een konijn zou wel een oplossing zijn, maar mijn vader wil niet echt een groot stuk tuin uitgeven aan een konijn (hij is fanatieke tuinier). Maar is het feit dat een konijn alleen zit zielig?

Als je nou heel straight antwoord wilt: ja, dat is zielig. En nou genuanceerd: als het konijn van jou heel veel aandacht krijgt, zal het wel gaan. Maar jij bent geen soortgenoot en je bent geen 24 uur per dag bij hem. Dus de rest van de dag voelt het beest zich behoorlijk eenzaam. Bepaal maar voor jezelf...

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 21:10

Bloos! dus eigenlijk moet ik wel op zoek naar een maatje, ik ben binnenkort jarig dus ik denk dat ik er maar eentje bij vraag. ik vind het elke avond zo sneu als ik weg ga, zit ze daar 's nachts alleen. vanavond leg ik er een knuffel bij, hoop dat die morgen nog heel is Tong uitsteken tot ik naar bed ga loopt ze zowiezo elke avond los. dus dat zou een gezellige boel worden als ik er nog een bij nam haha Tong uitsteken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:39

Is het zielig dat ligt er aan, staat het dier buiten krijgt het automatisch vooral in de wintermaanden minder aandacht, een maat je dan ? Ideaal!
Alleen je kan niet zomaar een konijn bij een ander konijn zetten. Heb jij een voedster? Beste is dan een gecastreerde ram. Heb je een ram? Laat hem dan eerst castreren en dan een mooie dame erbij. En natuurlijk koppelen op neutraal terrein.
Konijnen samen is geweldig om te zien! Bijna alles zit hier samen op mijn fokrammen na, want tjah dat gaat nou eenmaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:43

Bij een voedster kun je ook rustig een andere voedster zetten. En 2 konijnen zijn beter dan 1

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:44

Bij mij zitten tenminste twee voedsters tot volle tevredenheid samen. Maar Faniek heeft gelijk dat koppelen makkelijker is met een voedster en een ex-mannetje. Knipoog

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 21:45

ik heb een voedster, ja ik snap wat je bedoelt van eerst laten wennen in aparte hokken enzo Knipoog ik had laatst een vest aan en ik had het konijn van een vriendin vastgehouden valt ze mijn vest aan Tong uitsteken ja ze moet binnenkort ook in de nacht naar buiten, we hebben nu nnog last van steenmarters, oke ik hoop dat ik mijn ouders nu zo ver kan krijgen
Laatst bijgewerkt door Maanon_ op 31-08-08 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ladynaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:45

hey,

ik heb ook een konijn alleen. is ook helemaal gek op knuffelen
en kroelen.
een knuffel is idd een goed idee.
maar wat voor een knuffel dan, want die van mij mollesteerd
nog al veel.
want stel dat ze hem kapot bijt, is de ulling dan niet schadleijk voor
haar?

groetjes Naomi

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 21:47

dat doet de mijne dus ook, ze vreet ook werkelijkwaar ALLES, van een gevallen vlokje tot slippers, schoenen, dozen, papier, alles gaat eraan. Maar ze heeft er nog geen last van gekregen haha, we houden het ook wel goed in de gaten Schijnheilig
oke nu ga ik dus mijn ouders over halen, als ze weer thuis zijn Vork

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:48

Edit effe je post waar je konijn wou typen? Hele layout ligt eruit! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 31-08-08 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 21:49

wat? Bloos! hoe zet ik dat weer terug? mijn konijn sprong op het toetsenbord Huilen van het lachen

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 21:50

oke bedankt Knipoog dacht dat het weer eens aan de comp lag, maar ze sprong op het toetsenbord en met dr grote voeten natuurlijk weer op het verkeerde knopje Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:50

Je moet ze niet in aparte hokken zetten, je moet ze op neutraal terrein kennis laten maken en als dat klikt gewoon bij elkaar in het hok zetten. Geef het even tijd, dus niet na de eerste schermutseling ze uit elkaar halen, maar even met de bezem er tussen en verder laten gaan.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 21:51

oke, daar zoek ik nog wel iemand met ervaring voor als het zover is! Haha!

ladynaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:54

maar er ligt bij diegene die een knuffel in de kooi hebben
gewoon een lieve teddybeer in de kooi?
mijn konijn staat buiten, dus heb er niet altijd zicht op...
hoe doen jullie dat?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:54

Wat ik heb gedaan: mijn nijnen hebben een grote ren. Het klikte niet meteen, maar ik heb er twee rennen van gemaakt met een stuk kippengaas, zodat ze elkaar wel konden zien en ruiken, maar niet konden bijten e.d.
Na een paar dagen waren ze gewend, dus kon het gaas er tussenuit en nu zijn ze dikke maatjes.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 21:55

oke,d at is ook een idee Knipoog

ik ehb er voor zolang gewoon een knuffelmuis in liggen, kan ze daar toch nog lekker mee spelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:56

Ja een konijn alleen is heel zielig, net als een paard alleen. Het zijn 'kudde'dieren dus ze hebben een soortgenoot nodig. Zelf heb ik 2 konijnen in een hok met 2 verdiepingen en een grote ren eraan. Elke dag mogen ze rennen door de kamer en ze vinden het geweldig met zijn 2en. Het zijn twee voedsters overigens, één is net gecastreerd en ik merk dat de ander die nu alleen is achtergebleven heel eenzaam is en bijna geen actie meer onderneemt. Gelukkig kunnen ze over 2 dagen weer bij elkaar voor altijd. Lachen
Jij succes met je ouders overhalen!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:56

Mijn konijnen zitten allemaal apart (ik fok raskonijnen). Ik heb zelf twee maal geprobeerd dieren te koppelen met als resultaat 1 konijn aan flarden getrapt en gebeten. Dat was m dus niet. Ik heb ook eens een koppel zusters vanuit het nest verkocht aan een vrouw die ervaring had met koppels voedsters. Na een jaar kreeg ik er een terug, degene die tot twee keer toe haar buik bijna was opengetrapt heeft ze zelf maar gehouden.
Mijn standpunt is dat het gedomesticeerde konijn in feite geen groepsdier meer is. In het wild zijn ze dat wel, maar dan heeft ieder een bepaalde ruimte om zich heen en meer dan genoeg ruimte om elkaar uit de weg te gaan. Ik vind het helemaal niet zielig om een konijn in een hok te houden, mits het hok ruim is. De hokjes die je bij de bouwmarkt kan kopen zijn standaard al veel te klein, zelfs voor een Pooltje. Mijn huiskonijnen (2) zitten in een kooi van 1.20 x 60 x 60. De fok-en tentoonstellingsdieren zitten kleiner (90 x 60 x 60) maar kunnen dan nog lekker tegen de ruif opstaan om te eten en lekker languit in het hok liggen en zelf nog rondjes rennen.
Ik ben zelf geen voorstander van koppelen omdat mijn ervaringen niet positief zijn. En als je er dan twee hebt en het gaat niet, heb je dus weer een nieuw probleem, want dan zul je of het ene dier weg moeten doen, of nog een hok bij moeten kopen Knipoog.
Mijn konijnen krijgen allemaal aandacht, ik heb ze in huis dus loop regelmatig de kamer in om te kijken hoe het gaat. Ik heb niet het idee dat ze wegkwijnen. Ze zijn vrolijk, attent en heel erg knuffelig.
Overigens met die knuffels, voedsters doen er vaker meer mee dan rammetjes. Of het moet een ongecastreerd rammetje zijn die de knuffel aanziet voor een voedster....Knipoog.