Hond op bank/stoel, hoe af te leren.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Teelee

Hond op bank/stoel, hoe af te leren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 13:50

Ik heb een herder kruising die als ik niet in de buurt ben op de bank of stoel gaat liggen. Nu vind ik het niet bepaald het formaat hond om gezellig bij je te komen liggen naast je op de bank.
Ze is nu bijna 8 jaar, en ik heb haar 3 jaar geleden uit het asiel gehaald. Volgens mij heeft ze het al vanaf het begin gedaan, maar het is me nooit opgevallen, tot voorkort. Momenteel zit ze tijdelijk bij mijn ouders totdat ik verhuist ben, maar mijn ouder nergeren het, en ze blijft lekker liggen. Als ik binnenkom springt ze er meteen vanaf. Ze weet dus wel dat ik het niet wil hebben.

Hoe kan ik zorgen dat ze niet meer op de bank of stoel gaat liggen als ik weg ben? Iemand tips voor mij?

Nikka

Re: Hond op bank/stoel, hoe af te leren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:55

Plastic op de bank leggen, zilverpapier of iets dergelijks. Vinden ze niet lekker om op te liggen.
Laatst bijgewerkt door Nikka op 31-08-08 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:56

Best lastig, zeker als ze het doet als jij er niet bent. Maar je kan idd nikka's tip proberen, zorgen dat de bank niet meer aantrekkelijk is om op te liggen.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 14:03

Ik zet er meestal een doos op oid als ik wegga. Maar dat zijn dingen die je altijd erop moet leggen als je weggaat. En wil eigenlijk iets wat je een paar keer moet doen, en dat ze het dan niet meer durven of willen zeg maar. Dingen op de bank leggen wil er op den duur namelijk wel weer eens bij in schieten.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:55

Heb je er last van? Haren ofzo die op de bank achterblijven? Want je bent wel vrij laat om het nu nog af te leren vrees ik... Ze is nu al zo gewend om daar te gaan liggen dat je het moeilijk weer af kan leren....

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 22:13

Ja ze verhaard nogal. En ik vind dat dit formaat gewoon lekker op de grond hoord te blijven Nagelbijten / Gniffelen
Nu heb ik thuis nog leren stoelen, maar straks na mijn verhuizing heb ik een stoffen bank. Dan word het toch een ander verhaal natuurlijk.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:13

De hond van kenissen deed het ook. Ze hadden muizenklemmetjes gekocht en daar karton en dan folie overheen gelegd (zodat het karton niet kon schuiven). Ze gingen tien min. naar boven terwijl alles op scherp stond en de hond is er nooit meer opgeweest.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:35

nadat onze hond gesteriliseerd was en het hartje winter toen ze ging verharen, kreeg ze het heel koud. Toen ging ze ook op de bank liggen. Op de ene bank legden we een stoel en op de andere bank een kleed, zodat ze daar ging liggen. Ze deed het voornamelijk als wij in bed lagen of als we weg waren. Het mocht dus van ons en dus legden we er maar een oud dekbedovertrek op. We konden het haar niet meer afleren. Ze was 9 toen ze ermee begon. En altijd als wij het niet zagen. later toen ze ouder en dover werd kon je haar nog wel eens betrappen. Dan keek ze heel bedonderd. We hebben het maar zo gelaten.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:36

Onze hond mag wel op de bank, op z'n fleece deken. Omdat ik het gezellig vind. Maar indien je het niet wil moet je iets zien te vinden waarvoor hij chrk heeft. Ik heb al mensen hegoord die ballonnen op de zetel leggen, de hond wou er in springen, maar die knapten kapot door de nageltjes. Dat gaf zo'n knallen dat de hond er liever niet meer in wou. Of barricaderen met stoelen?

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:41

wij hebben het onze hond die het 8 jaar wel gedaan heeft kunnen afleren, dus dat zal wel lukken ook al is ze ook wat ouder.
Zilverpapier is inderdaad een goeie tip, in het begin zal het wel lastig zijn maar na een tijdje zal je het er niet meer moeten opleggen.
Wij hebben ook een supergoed kussen gekocht voor onze honden en daar liggen ze liefst van al op! Het ligt zo heerlijk dat ze geen zetel meer willen!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:11

Onze Simba (bijna 10) mocht ook altijd op de bank, tot mijn huidige lief en ik gingen samenwonen en hij een prima -stoffen- bank meebracht.. Zonder enige moeite hebben we het Simba afgeleerd, waar ik bij moet zeggen dat ze 's nachts en als wij weg zijn, niet op de bank kan (dan blijft ze in de gang).

Ik merk echter nu dat ze sneaky weer steeds op de bank gaat liggen. Niet zo gek als ze in de rui is, dat ik haar betrap Clown Ik weet alleen ook waarom ze dit doet: ze begint met de herfst in aantocht weer last te krijgen van haar artrose. Ze wilt dus warm en zacht liggen..

Sluit iets dergelijks in ieder geval uit bij je hond! En daarnaast, consequent zijn als jij erbij bent en zorgen dat ze de mogelijkheid niet heeft als je haar niet kunt corrigeren..

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:09

Chubby schreef:
Ik merk echter nu dat ze sneaky weer steeds op de bank gaat liggen. Niet zo gek als ze in de rui is, dat ik haar betrap Clown Ik weet alleen ook waarom ze dit doet: ze begint met de herfst in aantocht weer last te krijgen van haar artrose. Ze wilt dus warm en zacht liggen..

Ik had ook die ervaring en toen heb ik zo'n kussen gekocht, ik dacht dat het van Dog's Compagnion was, moet je eens zoeken op internet. Het is een heel handig kussen met speciale bolletjes die de hond zijn lichaamswarmte vasthouden en zich aanpassen aan de vorm van je hond. Daarom ideaal voor artrose honden. Het is echt super, ik ga niet gauw reclame maken, maar die zijn echt goed voor honden met kwaaltjes...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:13

Ja, ik ken dergelijke kussens.. We hebben er inmiddels 3 versleten in het afgelopen jaar. Onze poes is namelijk nogal een tutje en die plast bij tijd en wijle over zo'n kussen. Zeker als 'ie wat langer ligt en de vulling naar hond gaat ruiken Clown Van dat hondenluchtje hebben wij geen last, maar van dat kattenpisluchtje wel en die kussens passen niet in de machine, ook niet bij de stomerij.. Dus nu moet ik ff wat anders verzinnen..

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:21

zou het wel om dezelfde gaan? De mijne bestaat uit 2 lagen, een zak met de bolletjes in waterdichte stof (en afwasbaar) en daarrond een hoes die je kan wassen. Doen we elke week en nog nooit problemen gehad en geen luchtjes.
Ik kan me wel voorstellen dat een kat misschien wel een ander luchtje nalaat Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:26

Het zal niet dezelfde zijn, maar dat maakt onze poes niks uit Clown

Heb nu een oud dekbed bij m'n ma besteld Knipoog Met een kinderdekbedhoesje eromheen is dat hopelijk een fijne slaapplek voor de hond.. Het kan bij kattenluchtjes wel in de machine..

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:33

wat wij op onze hondenschool hebben geleerd is met een blikje met steentjes erin als correctiemiddel gebruiken.
onze hond hebben we zo diverse dingen afgeleerd.
De truc is dat ze niet weet dat jij de herrie maakt, dus zal ze ook de dingen die niet mogen niet meer doen als jij ook niet in de buurt bent.
als ze iets doet wat niet mag 1e en 2e keer vlak naast dr het blikje gooien..(niet op je hond gooien !)en zorgen dat je geen oogcontact maakt met je hond als het gebeurd anders associeert ze het geluid/reactie met jouw! en is het hele effect weg.
wat misschien makkelijker is:een grote plastic zak met allemaal lege cola blikken/of andere drankjes Knipoog bij elkaar op de plek leggen waar ze niet op mag, zodra ze erop springt maakt het enorm herrie, misschien 1/2 keer en dan wellicht over...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:33

onze hond vindt helaas de blikjes methode juist leuk, die schrikt er echt niet van, wil er zelfs mee spelen. Hij is 'schrikvast'...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 06:21

waar is de hond dan als jij niet thuis bent?
ook in de kamer?
dan kun je het haar niet af gaan leren..
als jij er niet bent dan gaat ze op de bank en ben jij er niet om haar er af te sturen.
dat werkt dus nooit en zul je het haar nooit af kunnen leren

beter iets op de bank leggen als je weggaat,stoelen ofzo of de hond in een andere ruimte.
als je thuis bent:
geef haar een paar oude dekens op een stapel waar ze lekker zelf een nest van kan maken, en stuur haar heel consequent vann de bank,commando erbij;"op je plaats en blijf" dan werkt het misschien nog

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:48

Wat een vriendin van ons heeft gedaan is over heel de bank bestek leggen.Gewoon op de rand.
Zodra de hond dan op de bank springt dan valt het naar beneden waardoor de hond schrkt.

Schijnt goed te werken alleen geen scherpe dingen gebruiken.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 00:38

ben even niet online geweest, maar hardstikke bedankt voor jullie reacties.
Het feit dat ik het niet wil heeft ermee te maken dat ze al aardig dominant is vanzichtzelf. En ik juist daarom haar niet toe wil staan om op mijn plek te liggen.

@ ellepel: Momenteel is de hond idd gewoon in de woonkamer, maar in mijn nieuwe huis komt ze gewoon in de gang als ik weg ben. Alleen heb ik dat ooit al eens geprobeerd en toen heeft ze de hele deur kapot gekrabt omdat ze helemaal over de zeik is als ze opgesloten word. (helaas nadeel met een asielhond met achtergrond.) We hopen dat het goedgaat, en anders kan ik iig heel veel met jullie tips! Thanks hiervoor alvast!

zutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:41

een stok op de bank legge..dan durven veel honden t nie meer..vraag me nie waarom..

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:48

Ik heb het mijn Beagle afgeleerd door muizenvallen te gebruiken. In eerste instantie opgespannen zodat ze opspringen en dichtklappen als de hond op de bank springt. Later was het voldoende om de muizenvallen ongespannen op de bank te leggen als we weg gingen.

En nee...er heeft nog nooit een lip of oor tussen gezeten, zo fluks was hij van de bank af als zo'n ding klapte. Haha!
We gebruikten er 4 stuks, samen 4 euro bij de welkoop.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 01:03

Het is een geweldig idee, maar toch ben ik bang dat als ik wegben dat dier met een muizenval aan z'n kop hangt. Misschien gebeurd het niet, maar het idee vind ik toch een beetje eng Nagelbijten / Gniffelen

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 01:09

mijn ervarng met een zelfs de best getrainde honden is dat ze voor 99% allemaal stiekem op de bank gaan als de baas er niet is. vaak zonder dat ze het weten maar opeens kom je er dan achter omdat er haren op de bank liggen of de plek waar je gaat zitten beetje warm is hahah

ookal hebben ze nog zoon lekkere plek...meestal doen ze het toch... ondanks alle maatregelen. nja zou je zelf niet???

bij ons mochten ze ook nooit op de bank nu leggen we een deken daar waar de hond mag gaat hij ook netjes op liggen... maar kvind het wel gezellig mits ze weten dat als ik zeg dat ze eraf moeten ze ook af moeten gaan! en we hebben 3 kleintjes en 1 grote Lachen toch wel knus hoor

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 01:12

Bij deze verwacht ik dat als ik het toesta, ik zelf niet meer op de bank kom Nagelbijten / Gniffelen En dat zie ik niet zo zitten. Tong uitsteken