Geit (bokje) gevangen...En nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Geit (bokje) gevangen...En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 19:24

Hai!
Ik heb een uurtje geleden een geit (een bokje) gevangen met wat andere mensen, nadat ik er al een uur achteraan heb gelopen.
Hij is van niemand die aan de wegen lopen waar hij liep en hij liep daar al bijna 24 uur, sowieso. Hij staat nu in de stal van mn knollie, aangezien die toch lekker 24/7 buiten lopen.

Hij heeft wel 2 labels in z'n oren hangen, dus ik heb die nummers ervan opgeschreven.
Wie kan mij vertellen welke instantie of vereniging ik moet bellen om de eigenaar te kunnen achterhalen?

Dankdankdank alvast!!! (kan hem niet houden nl...)

groetjes, Janneke

8nnemiek

Re: Geit (bokje) gevangen...En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:26

Ik zou het asiel of dierenbescherming even bellen, die weten sowieso wel wat je ermee moet doen, en kunnen het waarschijnlijk ook doorgeven aan de politie ofzo.

Als iemand het diertje mist dan heb je grote kans dat ze de DB of politie bellen, dus dan komt t wel goed Lachen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:30

Even bellen met de I&R (Identifiecatie en Registratie van landbouw huisdieren). FF googelen voor t nummer. Zij kunnen de eigenaar opzeken.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:32

Inderdaad wat Melanie5 al zegt even het I&R contactteren.

Je weet natuurlijk niet of het een huisdier was. Dan zou je ook nog contact kunnen zoeken met Amivedi. Al richten die zich meer op hond/kat. Maar goed als iemand z'n geit kwijt is kan het best zijn dat ze ook Amivedi gebelt hebben. Proberen kan altijd als het bovenstaande niet werkt Lachen Zelfde geld voor het bellen van een lokaal asiel Lachen

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 19:33

Heb net dierenbescherming, dierenambulance gebeld, maar geen gehoor helaas.
Had idd I&R al via internet gevonden, dus ga nog ff verder zoeken voor t nummer en dan bellen.

Dank alvast! Hoop dat de geitebreier snel weer naar zn baasje kan!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:59

Dat was vandaag of gister op het nieuws, dat je niet via het oorlabel de eigenaar van het dier kan achterhalen ivm privacy van de eigenaar. Dat was op hart van Nederland, mensen hadden een biggetje in hun voortuin gevonden MET label in zijn oor. Niet denken dat die het nummer van de eigenaar kregen he Rolleyes

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:02

Recept voor Geitenvlees
Sorry, kon het niet laten Bloos Haha!

Ik zou iig advertenties ophangen in de buurt, en even AmiVedi bellen. Ook de veearts op de hoogte stellen wil nog weleens helpen.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:05

het label in de oren is idd GEEN identificatie nummer o.d
dit is alleen geloof ik een registratienummer voor als ze verkocht zouden worden.. misschien idd wat folders ophangen ofzo

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 20:07

neverstop schreef:
dit is alleen geloof ik een registratienummer voor als ze verkocht zouden worden.. misschien idd wat folders ophangen ofzo

Meen je dat nou?! Getver!

Heb Amivedi gebeld, ga morgen I&R nog bellen en dan ook langs de DA. Goeie!

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:21

ja meen 't helaas wel.. doe opleiding dierverzorging en kwam dat toevallig eens tersprake, die krijgen ze voor als ze verkocht zouden worden... maar helaas geen indentificatie nummer..
misschien wat je zou kunnen doen is de nummers via google zoeken of eens langs de politie gaan (weet alleen niet of ze iets voor je kunnen doen dan maar 't is 't proberen waard Knipoog)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:33

neverstop schreef:
ja meen 't helaas wel.. doe opleiding dierverzorging en kwam dat toevallig eens tersprake, die krijgen ze voor als ze verkocht zouden worden... maar helaas geen indentificatie nummer..
misschien wat je zou kunnen doen is de nummers via google zoeken of eens langs de politie gaan (weet alleen niet of ze iets voor je kunnen doen dan maar 't is 't proberen waard Knipoog)

Maar als iemand z'n geit kwijt is kan hij wél de oornummers hebben doorgegeven. Zeker als iemand maar een paar geiten heeft dan weten mensen wel wat voor nummers er in de oren zitten Lachen Dus je kan het altijd proberen Ja

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:33

neverstop schreef:

Alle evenhoevige dieren (schapen, geiten, varkens en koeien) MOETEN geregistreerd zijn bij de I&R. Dit houdt in dat ze een oornummer MOETEN hebben. Dit nummer is gekoppeld aan een UBN nummer (Uniek Bedrijfs Nummer). Dit is niet alleen verplicht bij verkoop en/of slacht, maar ALTIJD. Bij controle van de AID kunnen boetes uitgeschreven worden als oormerken ontbreken.
Als je contact opneemt met de I&R kunnen zij contact opnemen met de eigenaar.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:51

jaja snap ik dat als ze idd een geit of zo kwijt zijn de oornummers door geven voor als ze er een tegen zouden komen kunnen controleren enz.. dat volg ik nog.. vandaar dat k ook zei misschien eens bij de politie na vragen ofzo Knipoog
en met die nummers weet ik, maar zover ik nog weet was dit alleen zo ver verplicht voor als de dieren verkocht zouden worden.. (maar lijkt me aan de ene kant ook wel logisch dat ze dan idd met deze nummers geregistreerd moeten staan bij een instantie welke weet ik niet)
haha sorry, maar dan zouden op de kinderboerderij toch wel paar boetes uitgeschreven moeten worden aan gezien er een paar geiten tussen lopen die ondertussen nummerloos zijn.. (mede door gevechten van bokken onder elkaar)

yoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:09

zo janneke ik zou het niet weten joh!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:14

neverstop schreef:
jaja snap ik dat als ze idd een geit of zo kwijt zijn de oornummers door geven voor als ze er een tegen zouden komen kunnen controleren enz.. dat volg ik nog.. vandaar dat k ook zei misschien eens bij de politie na vragen ofzo Knipoog
en met die nummers weet ik, maar zover ik nog weet was dit alleen zo ver verplicht voor als de dieren verkocht zouden worden.. (maar lijkt me aan de ene kant ook wel logisch dat ze dan idd met deze nummers geregistreerd moeten staan bij een instantie welke weet ik niet)
haha sorry, maar dan zouden op de kinderboerderij toch wel paar boetes uitgeschreven moeten worden aan gezien er een paar geiten tussen lopen die ondertussen nummerloos zijn.. (mede door gevechten van bokken onder elkaar)

ze moeten idd vanaf zoveel dagen na de geboorte voorzien zijn van oormerken, anders krijg je een boete van de AID (werk nl. wel ns samen met de AID).
De AID moet t natuurlijk wel constateren en je ziet ze niet zo gauw op een kinderboerderij, denk dat ze t druk genoeg hebben met de boeren...

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:46

via de oormerken kunnen ze echt de eigenaar wel opzoeken(als ze willen)
op elk oormerk staat ook het nummer van de eigenaar(UBN nummer).
misschien is het wel een bokje wat verkocht is aan een turk of marrokkaan voor de slacht en is hij ontsnapt.
er gaan veel bokjes naar turken en marrokanen.
ik hoop dat je de eigenaar vind en dat hij niet voor de slacht bestemd is.
is het een dwerggeitje of een melkgeit?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 18:18

colunder schreef:
via de oormerken kunnen ze echt de eigenaar wel opzoeken(als ze willen)
op elk oormerk staat ook het nummer van de eigenaar(UBN nummer).
misschien is het wel een bokje wat verkocht is aan een turk of marrokkaan voor de slacht en is hij ontsnapt.er gaan veel bokjes naar turken en marrokanen.
ik hoop dat je de eigenaar vind en dat hij niet voor de slacht bestemd is.
is het een dwerggeitje of een melkgeit?

Hahahahaha, dat zal hier niet zo zijn hoor! Zit hier opt platteland en bij ons in het dorp wonen er amper turken of marokkanen!

Maar eigenaar is gevonden!
Ik zat bij de politie en die had toevallig 's ochtends de zaak ingevoerd, dus de eigenaar had al gebeld.
Toen hij naar de eigenaar belde, wist hij er al van en zou het bokje net opgehaald worden. Dankzij de tamtamtam van het dorp! (die was ik heel vergeten!!! Vuurtje ging weer raaaaaazendsnel!)

Stiekem bijna jammer, want vond m zo leuk, en de dochter van stal ook......Ach ja!

Maar allemaal dank voor het meedenken!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:30

fijn dat het allemaal goed opgelost is!!

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:35

gelukkig dat ie toch nog terecht is gekomen bij zn eigenaar Lachen
haha zo zie je maar weer wat 'n klein dorpje nie allemaal kan doen wah Clown Tong uitsteken