Kat met nierproblemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_iza_

Kat met nierproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 13:56

Mijn kat heeft een nier die niet helemaal goed functioneert. Na twee keer bloed testen heeft de DA geconcludeerd dat een nier iets beschadigd is. Ze moet nu de rest van haar leven iedere dag een pilletje hiervoor en mag alleen nog maar speciaal voedsel.

Zijn er meer mensen die dat hebben met hun kat? En is het nodig om en speciaal voedsel en iedere dag medicijnen te geven voor een nier die een klein beetje beschadigd is?

SuzanLarissa

Re: Kat met nierproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:52

Werkt de nier niet meer goed of is hij echt beschadigt???

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:53

Wat je moet halen is Solidago van Vogel,je mag dan geven een halve druppel per kilo lichaams gewicht.Ik geef het ook aan 2 katten en ze zijn er erg van opgeknapt.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 16:36

SuzanLarissa schreef:
Werkt de nier niet meer goed of is hij echt beschadigt???

Ik weet het nog niet precies. De dierenarts zelf kan ik steeds niet bereiken en de assistente wist niet precies hoe het komt. Ze hebben twee keer bloed geprikt. De eerste keer was de waarde van een bepaald enzym verhoogd. Toen hebben ze vier weken later weer getest en toen was het nog steeds te hoog, maar al wel iets minder. Vandaar ook dat ik me toch een beetje afvraag of ze gelijk én medicijnen én speciaal voer, en dat de rest van haar leven moet. Altijd medicijnen is volgens mij ook niet goed voor je.

Ik ga straks weer de DA bellen, hopelijk kan hij vertellen wat het precies is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:44

hier vind je wat informatie over chronisch nierfalen http://www.holisticat.com/crf.html en http://www.specialcats.nl/index.php?id=102 en http://www.dekattensite.nl/html/ziekten ... len2.html, via google vind je er nog veel meer.
Waarschijnlijk heb je Fortekor voorgeschreven gekregen?

Ook via http://www.barfplaats.nl en http://www.voernatuurlijk.nl/forum/ vind je info terug over het voeren van nierpatientjes, het gaat erom dat ze de goede eiwitten binnenkrijgen waardoor de nieren ontlast worden.
succes met je poezel en hopelijk valt het mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:52

wij hebben ook een wat oudere kat rondlopen met nierprblemen.
zij heeft speciaal voer weet zo 1 2 3 niet welke want de zak is weggegooit want wij doen het in een blik met haar naam erop vanwege de andere katten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:08

Ik heb er 2 met nierproblemen, waarvan de een een ernstige acute crisis heeft gehad + leverfalen er achteraan (da's ff een heel lang verhaal heel kort uitgelegd Knipoog )
Charley, heeft tot op een half jaar geleden ook 1.5jaar op medicijnen (enacard) gestaan.

Omdat ik 1 kat heb die sowieso geen blikvoer lust, en verder in totaal 6 katten heb + opvang....ben ik gedeeltelijk overgegaan naar versvoer. Droogvoer gewoon van Hills.
Nieren worden elk half jaar gecontroleerd. Bij beide katten is de creatine iets verhoogd, maar bijna normaal. Ook charley, wiens nier en leverwaardes niet meer meetbaar waren, zo hoog, doet het hier goed op.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:00

Bij onze poes was ook vastgesteld dat haar nieren slecht werkte. Ze kreeg de droge brokjes van Royal canin (geloof ik, verkrijgbaar bij DA).Na 2 jaar werd weer haar bloed geprikt en de waardes waren niet slechter geworden. Maar poes was toen zo ziek, dat ze van ons gewoon eten kreeg. Ze had haar tandvlees erg ontstoken en ze wilde niet eten. dus als ze iets at waren wij al blij. Ze kreeg ook elke 4 weken een spuit wat super slecht was voor haar gezondheid, maar haar bekkie werd er wel beter van. Uiteindelijk is in maart dit jaar haar hele gebit getrokken en nu eet ze gewoon maar waar ze zin in heeft. Ik voerde haar eerst lamshart, maar nu er weer loge-kittens rondlopen eet ze gewoon alle schoteltjes leeg waar nog maar wat te eten op is. We laten haar lekker gaan. Ze ziet er goed uit, is weer speels, vrolijk, knuffelig, gaat graag weer even naar buiten, heeft nog regelmatig haar gekke 5 minuten waarbij ze heel hard van voor naar achter door het huis rent! Ook had ik homeopathsche medicijnen maar dat was een drama om dat te geven, dus daar zijn we ook meegestopt. Poes is zowiezo een "drama-queen" bij het geven van medicijnen, dus liever niet. Sinds haar gebit getrokken is is ze gewoon erg opgeknapt, want ze heeft nu geen ontstekingen meer. En die hadden ook invloed op haar nieren en de werking ervan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:07

hangt van de medicijnen af en wat de DA verder geconcludeerd heeft zonder het jou te vertellen... Krijg je Fortekor? dat is namelijk om problemen in de toekomst te voorkomen vanwege de slecht functionerende dieren. Niet echt noodzakelijk maar wel aan te raden dus.
Onze nierpatient wordt dusdanis gestressd ervan dat we ermee op zijn gehouden en nu staat ze alleen nog op een dieet van royal canin.
Gewoon aan je DA navragen, die weet waarom hij/zij iets voorschrijft!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:44

onze 2 katten van 8 jaar hebben ook nierproblemen. naar een bloedtest kwam er uit dat ze het aan de nieren hadden.

Ze zatten bij ons altijd aan voer van de aldi. het zijn huis tuin keuken katten. Ze zitten nu aan speciaal voer van de DA van royal canin Renal. Ze vinden het super lekker en ze zij vooruit gegaan. Ze hadden een doffe vacht de ene kant was mager en nu niet meer. Het is wel duur voer maar ze zitten al bijna 1 jaar op dit voer

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:47

Meestal word het wel aangeraden, om verdere schade van de nieren te voorkomen.
Er zijn verschillende dieeten die de nieren ontlasten, medicijnen kunnen hierbij een goede extra werking verschaffen.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 11:55

Ze krijgt nu inderdaad fortkor. Als voor heb ik zowel een zak Royal Canin Rebnal als Hills (T/D geloof ik, maar ik kan al die letters en waar ze voor staan nooit uit elkaar houden), om te kijken welke ze het lekkerst vind. Over twee maanden testen we weer opnieuw om te kijken wat de waardes zijn. De ene nier is goed en de ene heeft nu een creatine waarde van 230. Het mag maximaal 260 zijn. Afhankelijk van hoe het over twee maanden is moet ze de pilletjes blijven slikken.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:58

Vanmorgen was onze poes de pineut bij de DA. (of was het andersom...?)
Madam spuugde de laatste dagen enorm veel en ging zichtbaar achteruit. Tijd voor een bezoekje dus.
Bloedonderzoekje, temperaturen, voelen, kijken : madam vond het niets.
Alles goed, enkel de creatine-waarde was wat hoog, werd gezegd : 164.
Is dat zo, wie weet dat?
Poes kreeg een spuit tegen de misselijkheid en wat voer om te testen van Hill's (presciption diet). Harde brokjes, blikje en zakje om te testen of dit er wel in blijft.
Iemand ervaring met dit merk?

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 15:09

Welke variant van Hill heb je? En is dat voor de nieren of omdat hij overgeeft?

Mijn ene kat krijgt dat nu dus voor haar nieren. Brokjes en zakje gaat goed, maar het blikje vind ze vies. En ze is op zich niet kieskeurig, maar van het blikje eet ze twee hapjes en dan hoeft ze niet meer.
Een andere kat gaf een tijdje ook veel over en bij haar heeft toen een zo een spuitje heel goed geholpen. Ik heb toen ook een andere variant van Hills gekregen, omdat ze ook mager was geworden en pas een paar maanden oud is. Een soort krachtvoer was dat en dat werkte heel goed. Ze kwam echt veel aan binnen een paar dagen

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:32

_iza_ schreef:
Welke variant van Hill heb je? En is dat voor de nieren of omdat hij overgeeft?

Mijn ene kat krijgt dat nu dus voor haar nieren. Brokjes en zakje gaat goed, maar het blikje vind ze vies. En ze is op zich niet kieskeurig, maar van het blikje eet ze twee hapjes en dan hoeft ze niet meer.
Een andere kat gaf een tijdje ook veel over en bij haar heeft toen een zo een spuitje heel goed geholpen. Ik heb toen ook een andere variant van Hills gekregen, omdat ze ook mager was geworden en pas een paar maanden oud is. Een soort krachtvoer was dat en dat werkte heel goed. Ze kwam echt veel aan binnen een paar dagen

* pakt alles erbij, op medicijnen na*

Zakje harde brokjes : k/d 100 gr. geen smaak erop, maar ruikt heeeerlijk Bloos , zakje ook k/d met kip en blikje ook k/d met kip.
Poes heeft bij de DA een spuitje gehad tegen de misselijkheid. Thuisgekomen heb ik haar een paar (10 'korreltjes', daar lijkt het op) harde brokjes gegeven, want ze was hongerig en die zitten er nog steeds in! Ze vond dat erg lekker. Vingers aflikken
De rest heb ik nog niet geprobeerd, want poeslief ligt in haar kattenhuis en heeft ff geen behoefte aan iets anders dan rust.
Poes is ook gewogen bij de DA en woog 3.850 gram, niet schrikbarend voor haar formaat maar ja, als zo'n poezengeval al 16 jaar voor je voeten loopt, zie je verschil he? Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:45

ik zou gewoon lekker die k/d blijven geven.
ik zie véél katten die er heel erg van opknappen!
vers ben ik niet zo'n fan van, aangezien je moeilijk het kan samenstellen qua eventuele tekorten enzo.
dat vind ik het zelfde met het samenstellen van voer voor je paard, dat is nattevingerwerk en niet precies.
Dit voer is gewoon zo samengesteld dat je zeker weet wat je kat wel en niet mag en dat het de goede hoeveelheden zijn.
en met 16 mag je ook wel eens wat mankeren vind ik, als je een beetje geluk hebt kan je beest nog jaren mee met de k/d.
en over dat gewicht: je was er dan gewoon goed optijd bij!
want ja, hoe langer je wacht, hoe groter de schade dan misschien wel word.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:49

_iza_ schreef:
Mijn kat heeft een nier die niet helemaal goed functioneert. Na twee keer bloed testen heeft de DA geconcludeerd dat een nier iets beschadigd is. Ze moet nu de rest van haar leven iedere dag een pilletje hiervoor en mag alleen nog maar speciaal voedsel.

Zijn er meer mensen die dat hebben met hun kat? En is het nodig om en speciaal voedsel en iedere dag medicijnen te geven voor een nier die een klein beetje beschadigd is?

Klein beetje beschadigd is een understatement.
Een kat heeft 2 nieren, die je niet onafhankelijk van elkaar test.
Als je 50 % van je nierfunctie kwijt bent, hoef je nog geen enkele afwijking in
de bloedwaarden te constateren!
(vandaar dat mensen ook goed met 1 nier kunnen leven!)
Dus jouw kat heeft al MEER dan 50 % functie verlies.

Je hebt het alleen over creat waarde, je hebt nog de ureum.
Met die 2 kun je een reken sommetje maken.
Bovendien kan je soms aan de hand van Ca en Phosfor iets zeggen over de ernst.

Ik zou het zeker af en toe laten hertesten om te kijken of het stabiel blijft.

De fortecor is nuttig.
Dieet is ook nuttig, voer is samengesteld op zo'n manier dat het de nieren van
de kat zo min mogelijk belast. Mits je ook netjes de goede hoeveelheid geeft
en hem niet overvoerd.
Lastige is dat somminge nierpatienten slechter gaan eten, doordat ze zich door
de afwijkende bloedwaarden misselijk en moe kunnen voelen.
Zorg dat er altijd voldoende water staat. En hoewel ik erg voor brokjes ben,
is blik voer of zakjes voer voor nierpatienten (uiteraard ook nierdieet!) best
nuttig, zeker voor katten die anders niet of nauwelijks drinken.

Elk merk heeft zijn eigen nierdieet, dus als je kat het een niet lust, lust ie vast het
andere wel.

_Iza_ zegt: Ze krijgt nu inderdaad fortkor. Als voor heb ik zowel een zak Royal Canin Rebnal als Hills (T/D geloof ik,
*Hill's T/D dat hier ergens genoemd wordt is voor het gebit.

R in de voeders staat doorgaans voor Renal = nier of de K voor kidney = nier

Marvan Tom : Hill's (presciption diet). Wat wordt genoemd is slechts het merk en dat het een voorgeschreven dieet is,
zegt niets over het soort dieet.

als een dier algemeen ziek is, zoals die van jou en braakt, kan hij ook voor een deel uitgedroogt zijn.
En daardoor afwijkende bloedwaardes hebben (Echter die afwijkende waardes kunnen komen door het uitdrogen, dus
als je kat is opgeknapt laten hertesten! Best kans dat je kat haar nieren helemaal oke zijn!) Vandaar ook dat je
eigelijk altijd de combinatie van ureum en creatinine meet, en niet een losse waarde.
Hoop dat jouw kat gewoon afweek door uitdroging!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:30

Mijn kat had dezelfde klachten. Braken, uitdroging. Bleek ook nierfalen te hebben.
Ze is toen op dieet gezet van Royal Canin.
Helaas heeft ze het niet gehaald.
Ik ben me toen gaan verdiepen in vers voeren. Voor haar was het helaas te laat, maar mijn andere 2 katten krijgen nu vers voer.
Hier zitten alle voedingsstoffen in die ze nodig hebben, plus voldoende vocht om afvalstoffen goed af te kunnen voeren. Brokjes bevatten dit vocht niet en katten drinken van zichzelf vaak niet genoeg. Wat funest is voor de nieren.

Je kan overigens ook taurine bij geven. Dat is ook goed voor de nierfunctie. Volgens mij is dit bij de dierenarts te verkrijgen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:52

Heb je al die Solidago gehaald,dat werkt heel snel en echt heel goed.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 08:49

Sjolvir schreef:
Marvan Tom : Hill's (presciption diet). Wat wordt genoemd is slechts het merk en dat het een voorgeschreven dieet is,
zegt niets over het soort dieet.

als een dier algemeen ziek is, zoals die van jou en braakt, kan hij ook voor een deel uitgedroogt zijn.
En daardoor afwijkende bloedwaardes hebben (Echter die afwijkende waardes kunnen komen door het uitdrogen, dus
als je kat is opgeknapt laten hertesten! Best kans dat je kat haar nieren helemaal oke zijn!) Vandaar ook dat je
eigelijk altijd de combinatie van ureum en creatinine meet, en niet een losse waarde.
Hoop dat jouw kat gewoon afweek door uitdroging!

Ja, dat laatste dacht de DA zelf ook, omdat alle andere waarden gewoon goed waren.
Poes is al weer zichtbaar opgeknapt en gilt alweer voor de slaapkamerdeur voor eten. Toch lijkt het mij handig om beter te voorkomen dan genezen, want de rekening van de DA was vrij pittig... Bloos
Preventief voeren van nierdieet-voer kan geen kwaad, denk ik zo?
Hill's wordt gillend enthousiast ontvangen (was een proefzakje), hebben andere merken ook een probeerzakje of moet je dan op hoop van zegen gelijk zo'n grote zak kopen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:20

Veel merken hebben "lekker"/"smakelijkheids" garantie,
als je dier het niet eet, brief invullen en krijg je geld retour.
Uiteraard niet als je dier de halve zak al op heeft!

Moet je even naar vragen bij de dierenarts.
Veel dieren artsen weten het zelf niet van sommige merken, of
vinden het te veel werk. Aangezien zij nadat de eigenaar
brief heeft ingevuld de rest moeten regelen.

("lekker" garantie geld niet als dier overlijdt of zo, en niet
bij een 10 kilo zak, als er ook een 1 kilo zak verkijgbaar is
van dat merk. (Dus kleinste door de fabrikant geleverde verpakking
heeft dan doorgaands die garantie.))

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:18

Nierdieet kan prima preventief want alles zit erin wat nodig is. Ik doe het bij mn oude kat nu ook, ook al waren haar waardes goed.