Ik heb vandaag een cavia opgehaald, ze is al vanaf een uur of 2 vanmiddag hier. Vanmiddag hebben we haar in het hok gezet, met vers water en voedsel. Nu zit ze stil in een hoekje en wil niks eten en drinken, sinds vanmiddag al niet. Wat hier aan te doen? Kan haar ook moeilijk aan de dwangvoeding zetten.
Gewoon laten rusten denk ik Ik denk dat ze gewoon nog erg bang is in de nieuwe omgeving, het eten en drinken komt vanzelf als ze dat rustig op dr gemakje kan doen
hoe oud is de cavia? als ie echt niet gaat eten, kan je vast wel iets van vloeibaar caviavoer kopen ofzo, kan je dan altijd nog geven, tot ze op der plek is en zelf gaat eten..
Er komt 1 deze dagen nog wel een vriendje bij. Maar ze heeft de hele middag nog niet gegeten, daarom maakte ik mij wat zorgen. Maar ja ze zal wel even rustig moeten wennen. Ze is 6 weken.
Vannacht als het rustig is zal ze wel lekker gaan eten, niet teveel zorgen maken. Pas na 24 uur niet eten is dat echt noodzakelijk. Wie weet heeft op het plekje waar ze nu zit nog best wel wat hooisprietjes gegeten, je kunt vaak niet alles zien bij die beestjes. Zolang ze wel beschikking heeft over (onbeperkt) hooi is het goed, dat is het belangrijkste (houdt de darmpjes op gang). Veel plezier met je cavimonster
Ze zal wel gaan eten als het rustig is en ze zich op haar gemak voelt. Wat je ook kunt doen is een huisje in het hok zetten waarin ze zich kan verstoppen. Daarin voelen ze zich vaak ook erg veilig. Als je dan wat groenvoer in of vlak voor het huisje legt gaat ze waarschijnlijk wel eten.
Ik herken dit! Mijn caafje heeft de 1ste 2 dagen ook niet gegeten.. En dat kwam zo: de bakjes waren van aardewerk, en ze kon er niet goed overheen kijken, oftewel ze snapte niet dat dáár het eten in lag. Dus wat ik heb gedaan is gewoon een nieuw, laag bakje in haar kooi gezet & vanaf toen viel ze aan en is ze de volgende morgen pas gestopt met eten.. Daarvoor waren er ook alleen maar stukjes komkommer enz in gegaan.. Weet niet of je cavia drinkt uit een flesje of uit een bakje? Anders snapt ze ws het systeem niet.. Gewoon proberen duidelijk te maken dat het dáár ligt. Ik heb de mijne er ook mee moeten helpen, en vanaf toen snapte ie het. Veel plezier met je caaf!
Ten eerste zijn cavia's over het algemeen veel actiever als ze met meer cavia's samen zijn. Dit vinden ze zelf ook veel fijner.. Misschien iets om te overwegen? Ik heb een aantal cavia's en ook wel is een paar alleen gehad, merkte echt heel duidelijk verschil! Edit: lees dat er al eentje bij komt, gelukkig!!
Ten tweede moet je cavia heel erg wennen aan een nieuw hok, en de reis natuurlijk. Het zal vanzelf wel wat beter gaan! Denk dat ze ook wel weer gaat eten/drinken
Ten derde: cavia's houden er van om zich te kunnen verschuilen onder iets, dan voelen ze zich veel veiliger en zullen ze zich misschien eerst daar in verstoppen telkens, maar als hij denkt dat de kust veilig is, zal hij steeds vaker buiten komen snuffelen. Gebruik bijvoorbeeld een omgekeerde doos en knip er een gat in als opening. Als je het eten daar ook een beetje in legt, of half-half, zal ze vast wat eerder gaan eten.
Ik zal me nog niet teveel zorgen maken, pas als het echt voor langere tijd is dat ze niet eet/drinkt
Oja, wat je ook nog kunt doen. Cavia's houden vooral heel erg van groenvoer. Daar kun je ze ook zoveel van geven als je wil, dit is ook meteen goed, want dan krijgt ze toch vocht binnen, mocht ze uiteindelijk wel gaan eten maar niet drinken.
Inderdaad voldoende hooi geven en een plek om te schuilen. Als ze echt niet eet kan het zijn dat de tanden niet goed zijn bijv. (al is ze erg jong) Wat voor voer heb je? Misschien is het ook ander voer dan ze gewend is en eet ze het niet (heb ook van die eigenwijze piepers ) verder iets van groenvoer geven mijne zijn gek op witlof, wortel en paprika..
sinds 2 weken heb ik een nieuwe cavia en ze eet geen brokken! Ze eet wel gewoon hooi en als ik haar wortels/komkommer/paprika geef eet ze dit ook gewoon op. Maar de brokken blijven netjes in de bak liggen. Ze weet wel dat er brokken inzitten, af en toe zit ze er namelijk mee te spelen. Ze eet het alleen niet/nauwelijks. Eerst maakte ik mij geen zorgen, maar ik heb het idee dat ze ook iets afgevallen is.
Ik heb Guinea + ofzo, erg duur voer. Ze heeft wel wat hooi gegeten vannacht, maar nog geen groenvoer. Dat heb ik wel voor haar hokje gestrooid. Ze ligt óf onder het stro, of in haar hokje. Ik ben benieuwd hoe ze erbij zit als ik straks thuis kom.
Heb je stro of hooi? Stro is niet zo goed voor cavia's. Het is (meestal) hard en scherp. Je kunt beter iets anders als bodembedekker gebruiken. Bijvoorbeeld zaagsel. Of Russel Bedding heeft van dat hele zachte stro. Vinden ze ook lekker
Laatst bijgewerkt door loveyoutoo op 28-08-08 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Stro is geen goede bodembedekker voor caafs. Het is idd hard en scherp . Beter is zaagsel met een krant eronder . Mischien kan je ook proberen het hokje tijdelijk uit de kooi te halen, dan zal ie ook actiever worden .
mijn caaf (toen hij net kwam) at hij ook een hele tijd niet.. hij dronk 2 a 3 dagen zelfs niet (wel heel klein beetje) en at wel een klein beetje groente (expres komkommer gegeven door vocht) en na een weekje ging ze helemaal goed eten en drinken.. maar de caaf moet gewoon ook erg wennen aan alles.. natuurlijk een hele andere geluiden en dingen.. misschien wel met meer in een hok en nu even alleen (ook als er binnenkort een vriendje bij komt) maar echt ziek zou ik het nog niet zeggen..
ik zou eerst zelf idd even wachten.. na een tijdje (als ze nog niet wil drinken) dan in een spuitje zonder naald 1 in zijn mondje doen.. heb ik bij de mijne ook gedaan en sinds doen kreeg hij het een beetje door
stro is net wat ze allemaal hier zeggen niet supper voor de caaf.. hooi is super alleen voor echte bodem bedekking neemt het niet goed vocht op.. je kunt inderdaad het beste zaagsel doen of een heel dun laagje zaagsel met hooi erover..