Wezeltje gevaarlijk voor konijnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

0mandy0

Wezeltje gevaarlijk voor konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 19:08

Hallo,

Ik ga deze zaterdag verhuizen van Vlijmen naar Elshout, nou heb ik zelf een konijntje en deze loopt thuis altijd
los in de tuin en als het even niet kan zit hij in een grote omheining buiten waar hij ook kan rennen en spelen.
Nou horen wij van de oude eigenaren van het huis dat daar een wezeltje rond loopt, en mijn ouders hebben
hem/haar ook al een paar keer gezien. Nu is de vraag is een wezeltje gevaarlijk voor mijn konijntje het is nl. niet de
bedoeling dat ik mijn konijntje een keer dood en of gewond aantref. Hij zal daar namelijk ook elke dag lekker buiten mogen
zitten en gaat dan wanneer het donker word weer zijn hokje in! Alvast bedankt!

ikenindi

Re: Wezeltje gevaarlijk voor konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:10

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:12

Ik zou het konijntje niet zonder toezicht los laten lopen, aangezien wezels konijnen eten. Weet je trouwens zeker dat het een wezel is? vaak zien mensen bv steenmarters aan als hun kleine soortgenoot.

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 19:23

Ik weet het niet zeker, alleen mijn moeder heeft hem/haar gezien. Mijn moeder beschreef hem als bruin met een wit streepje over zijn borst! De grootte weet ik zo niet!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:42

Dat kan van alles zijn, steenmarter, hermelijn of wezeltje. Vraag haar anders hoe groot het was, zo groot als een ratje? of zit je met een kat toch meer in de buurt van de afmeting Lachen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:48

Maakt eigenlijk niet uit welke het is. Ze zijn allemaal gevaarlijk voor je konijn.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:50

Ondanks dat een wezel klein is kan het wel degelijk een konijn aan. Al gaat de voorkeur wel naar wat kleinere knaagdieren. Dus als je, je konijn los hebt dan moet je zeker toezicht houden, want wat is er een eenvoudigere prooi dan een tam konijn Lachen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:51

idd; het zijn allemaal konijne-eters!
binnenhouden die hap!ze kunnen ook in kooien komen, je konijn heeft dan geen schijn van kans.....

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:54

LZP > BB

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:54

Ik zou hem ook lekker binnen houden of alleen met toezicht naar buiten. wij hebben ook een wezel of steenmarter iets in de tuin gehad. het beest is de voliere in gekomen en heeft in 1 nacht tijd 13 parkieten en een valkparkiet van kant gemaakt. de volgende dag lagen er alleen nog veertjes, bloed en een gat met een doorsnede van 3-4 cm in de hoek van de voliere. (beton met hout).
ook in het gaas van de konijnenren waren een paar gaten gebeten.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:58

Tieme schreef:
Ik zou hem ook lekker binnen houden of alleen met toezicht naar buiten. wij hebben ook een wezel of steenmarter iets in de tuin gehad. het beest is de voliere in gekomen en heeft in 1 nacht tijd 13 parkieten en een valkparkiet van kant gemaakt. de volgende dag lagen er alleen nog veertjes, bloed en een gat met een doorsnede van 3-4 cm in de hoek van de voliere. (beton met hout).
ook in het gaas van de konijnenren waren een paar gaten gebeten.

Dat moet een steemarter geweest zijn. Dat zijn ware slopers. Daarbij zijn wezels vaak net wat groter dan een muis Lachen en kunnen ze door het kleinste gaatje al binnen komen.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:03

bij ons op school hebben we de kippen buiten lopen (wel bedekt met gaat) maar de bodem niet dicht.. want daar ligt zand.. kunnen ze lekker kroelen..

tot er in de vakantie 1 grote wyandote kip dood gevonden was.. precies in de keel was het open.. bleek ook een steenmarter geweest te zijn.. altans dat denken ze want er was een grote hol gegraven.. 100% zeker wisten ze het niet omdat vele dieren kunnen graven.. nu zitten ze dus veel meer binnen want en gaan ze de bodem met gaas (onder de grond) dichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:13

Ik zou behalve je konijn ook je auto in de gaten houden. Wij krijgen de laatste tijd best veel schades binnen van steenmarters die onder de motorkap kruipen en de bekabeling doorbijten!!

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 11:06

Hartstikke bedankt allemaal!

@ Iris82 Achja we zitten daar toch naast een autoschadebedrijf haha, grapje!

Maarre ik had het er met mijn moeder over en die zij dat het beestje heel dichtbij je kwam. Dus mischien een idee om het beestje te laten vangen en dan los te laten bij de drunense duinen daar wonen wij vlakbij dat is ook veel beter in een bos i.p.v op een industrieterrein! Wat denken jullie, en dan weet ik zeker dat hij ook mijn konijntje met rust laat want hij is ook niet zo groot!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:23

Waarom zou je het diertje willen laten vangen? Dat snap ik dus écht niet Nagelbijten / Gniffelen Het is geen ongedierte en zorgt ook niet voor overlast ofzo.

Hou gewoon je konijn in de gaten dan kan er niets gebeuren. De wezel doet je geen kwaad hoor en zorgt er zelfs voor dat je weinig tot geen last hebt van kleine knaagdieren zoals muizen. Verder is het zo dat als er 1 zit er in de omgeving toch echt wel meer zitten. Elk diertje heeft zijn eigen territorium. Haal je deze nu weg heb je zeer waarschijnlijk over een korte tijd weer en wezel in je tuin zitten.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:35

Je hebt inderdaad kans dat de wezel er met jou konijn vandoor gaat als eten als je hem buiten neerzet. Als ik jou was zou ik je konijn binnen houden en als je thuis bent buiten laten lopen. Vergeet niet dat de wezel een van de weinige marterachtige is die ook overdag jaagd!

Het beest laten vangen heeft ten eerste weinig zin (zie thats_me) en zal ook niet zomaar gebeuren aangezien je erg geen last van hebt op het moment. Daarbij leven wezels niet in de bossen maar in de grensgebieden van bebouwing in rommeloge opslagplaatsen en bij boeren. Waarschijnlijk is er bij jullie ook water/sloten en rietland in de buurd.

Is inmiddels al bekend om welke marter het gaat? Ben erg benieuwd want ben voor mijn stage er een half jaar mee bezig geweest.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:31

0mandy0 schreef:
Hartstikke bedankt allemaal!

@ Iris82 Achja we zitten daar toch naast een autoschadebedrijf haha, grapje!

Maarre ik had het er met mijn moeder over en die zij dat het beestje heel dichtbij je kwam. Dus mischien een idee om het beestje te laten vangen en dan los te laten bij de drunense duinen daar wonen wij vlakbij dat is ook veel beter in een bos i.p.v op een industrieterrein! Wat denken jullie, en dan weet ik zeker dat hij ook mijn konijntje met rust laat want hij is ook niet zo groot!

Dit is niet alleen onnodig maar ook nog verboden, zolang je er geen overlast van hebt laat het dan lekker lopen. En het beestje kwam heel dicht bij jullie? dat vind ik vreemd...... vraag je moeder anders eens goed om een beschrijving van het dier? wat voor kleur bruin, hoe groot ect ect.