Mursey schreef:Even een stipje, want ik heb het idee dat heel Nederland geen benul heeft van deze afschuwelijke regeling.
Je hoeft maar naar de politie te gaan en te zeggen dat je je bedreigd voelde door een hond, en die hond mag alla minute een gedragstest gaan doen.
Slaagt ie niet, jammer dan maar einde oefening, een spuitje, geen tweede test, geen gedragscursus, geen muilkorf maar de dood.
En er is inderdaad bewezen dat 20% van de honden ten onrechte zal worden afgemaakt.
Dat is toch te zot voor woorden??
Ik heb schatten van honden, maar als een kind ze maar lang genoeg treitert zal dat lipje heus wel een keer omhoog gaan.
Ik juich dat toe, hoe moet mijn hond anders aangeven dat hij er niet van gedient is? Vriendelijk vragen of het kind op wil houden kan hij immers niet.
Ik hoop echt dat een hele hoop mensen deze regeling boycotten en allemaal de petitie tekenen, want je wil er toch niet aan denken dat jouw hond afgemaakt wordt omdat een ander dat nodig vindt?
En ik denk dat een heleboel mensen die deze petitie tekenen geen benul hebben van hoe de zaken werkelijk in elkaar zitten. Er is namelijk nog helemaal geen sprake van een uitgewerkt wetsvoorstel dus hoe de nieuwe regeling er precies uit zal gaan zien is nog niet helemaal duidelijk. Er is vorige week over vergaderd in de tweede kamer en waarschijnlijk gaat het er toch wel heel anders uitzien dan de in mijn ogen enigszins overtrokken voorstelling van zaken zoals de initiatiefnemers van de petitie het doen voorkomen.
De minister laat zich adviseren door gedragstherapeuten en ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de MAG-test zal worden vervangen door een nieuwe, hondvriendelijker test, waarbij de uitslag van de test slechts een deel van de uiteindelijke beoordeling zal vormen. De hond zal ook worden geobserveerd en ook de rol van de eigenaar zal worden meegenomen in de beoordeling. Omdat dit alles een vrij omvangrijke en kostbare aangelegenheid is, is het absoluut niet waarschijnlijk dat er zomaar bij de minste geringste aanleiding honden van straat gevist zullen worden om ze te laten testen. Wie naar de politie stapt met het bericht over een gevaarlijke hond, zal waarschijnlijk aan moeten kunnen tonen dat er een bijtincident heeft plaatsgevonden. Wel zal er waarschijnlijk een regeling komen die het mogelijk maakt dat de politie preventief honden in beslag kan nemen om ze te laten testen wanneer deze zich dusdanig agressief gedragen dat ze mogelijk een gevaar voor de samenleving vormen. Maar dat zal heus niet gelden voor iedere hond die op straat toevallig een keer gromt naar een andere hond of die wel eens een lipje optrekt, want dat valt onder normaal honds gedrag.
Natuurlijk kijk ook ik met argusogen naar de mogelijke nieuwe regelingen, want ik zit ook nog wel met een paar vragen. Maar voordat ik ga protesteren middels het ondertekenen van een petitie weet ik liever eerst precies waar we aan toen zijn. En ik zie dan ook wel graag dat een dergelijke petitie zijn standpunten goed onderbouwt en dat vind ik bij deze petitie vooralsnog niet het geval. Ik heb dan ook (nog) niet getekend.