Wetgeving mbt exotische huisdieren, wat vinden bokkers daarv

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GreaseMonkey

Wetgeving mbt exotische huisdieren, wat vinden bokkers daarv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 14:36

Wetgeving mbt exotische huisdieren, wat vinden bokkers daarvan?

In Nederland is het op het moment toegestaan om een aantal exotische diersoorten te houden. Dat de Tijger en de olifant enz. zijn verboden lijkt me een zeer goede zaak (ik moet er niet aan denken dat mijn buurman een tijger in zijn achtertuin zou hebben... stel dat dat beest eens ontsnapt...) echter het is in nederland toegestaan om bijvoorbeeld een serval te houden (tikje groter dan een huiskat, maar mits van jongs af aan mensen gewend kunnen ze net zo tam worden). Het dier mag niet in een huisgezin gehouden worden (d.w.z. je mag hem niet los door je huis laten lopen) maar hij mag bijvoorbeeld wel in een grote kattenren in de achtertuin, mits voorzien van beschutting en verzorging uiteraard.

Afbeelding
een serval, foto van dkimages.com

Op zich vind ik er persoonlijk niets mis mee als het in NL toegestaan zou zijn om exotische soorten te houden, wat ik echter wel jammer vind is dat er totaal geen controle is:

* niet op de kennis die de serval-eigenaar heeft van het dier en zijn verzorgingseisen.
* Er wordt niet gelet op of de eigenaar een dierenarts heeft die kennis heeft van wilde dieren (want die hebben vaak andere vaccins e.d. nodig)
* er wordt niet gelet op het formaat van het verblijf (ik zou dus een serval in een hokje van 2 m2 kunnen stoppen en wettelijk gezien kan niemand daar wat tegen doen.

En zo zijn er nog een aantal 'missers'

In Duitsland pakken ze het anders aan: je moet daar aan minimum eisen voldoen met betrekking tot de verblijfsgrootte, voeding, veterinaire verzorging en kennis van het dier. Pas als je dat allemaal aantoonbaar in orde hebt (en dat wordt gecontroleerd en nagetrokken!) kun je overgaan tot de aanschaf. Er zijn fokkersverenigingen waar je terecht kunt mocht je toch problemen krijgen waar ook je dierenarts niet uit komt enz.

Maar wat vinden jullie er nou van? Moet dit in Nederland toegestaan blijven of niet?
En als het wel toegestaan moet blijven, volgens welke regels dan?

Eponastable

Re: Wetgeving mbt exotische huisdieren, wat vinden bokkers daarv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:40

Persoonlijk vind ik de regel van Duitsland toch iets beter dan helemaal geen controle maar ik ben niet gek op het houden van exotische dieren... die horen hier niet thuis volgens mij...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:41

Ik vind niet dat het verboden moet worden. Ik denk dat er hier in Nederland namelijk ook nog heel wat geleerd kan (en moet!) worden van de regelgeving in Duitsland mbt het houden van exotische huisdieren. Op dit moment stelt het namelijk weinig voor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:46

Zwaar op tegen, de huisdierindustrie is sowieso al een vrij wrede zaak, hoeveel parkietjes, dwerghamsters etc sterven niet een marteldood door verwaarlozing na als levend speelgoed te zijn gekocht. Exoten stellen veel hogere eisen aan huisvesting voedering etc dan de gangbare huisdiersoorten, meer kans op verwaarlozing door onkunde. En nee geen controlerende instantie die dat kan voorkomen. Helemaal verbieden dus het beste. Naar mijn mening met een lijst van diersoorten die wél toegestaan zijn (de hamsters, muizen parkietjes, honden etc.)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:52

Kuggur schreef:
Zwaar op tegen, de huisdierindustrie is sowieso al een vrij wrede zaak, hoeveel parkietjes, dwerghamsters etc sterven niet een marteldood door verwaarlozing na als levend speelgoed te zijn gekocht. Exoten stellen veel hogere eisen aan huisvesting voedering etc dan de gangbare huisdiersoorten, meer kans op verwaarlozing door onkunde. En nee geen controlerende instantie die dat kan voorkomen. Helemaal verbieden dus het beste. Naar mijn mening met een lijst van diersoorten die wél toegestaan zijn (de hamsters, muizen parkietjes, honden etc.)

Hmm.. als je het zo gaat stellen dan moeten hamsters, honden, katten en alle andere huisdieren ook verboden worden. Die stellen ook hoge eisen die eigenlijk bijna nooit worden nageleefd. Neem nou de hamsterkooien in een dierenspeciaalzaak (bijna) allemaal veelste klein voor die diertjes.

Ik ben van mening dat de mensen die er voor kiezen exoten in huis te nemen veel meer verstand van zaken heeft dan een gezin dat een hond in huis haalt. Op een enkele uitzondering na.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:02

Vreemde redenering; Het gaat al fout met huisdieren die hoge eisen stellen, dus het gaat goed met diersoorten die nog hogere eisen stellen... Blond
Je tweede opmerking is ook niet waar; vele exoten (zie bv de US waar bijna alles is toegestaan op dit gebied) worden aangeschaft vanwege de grote "coolfactor" (zal zeker het geval zijn bij katachtigen als de genoemde serval) door mensen met weinig verstand van zaken. Daarbij geldt dat voor vele exoten eenvoudigweg door particulieren niet de juiste zorg geboden kan worden, hoe deskundig ze ook (menen te) zijn .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:10

*blijft lachen om Kuggur's onderschrift*

Ik ben van mening dat het houden van exotische dieren sowieso verboden moet worden. De kunde van de eigenaars scoort over het algemeen een dikke onvoldoende. Het is hier in Nederland gewoonweg niet mogelijk om bv. een serval zó te huisvesten dat aan zijn natuurlijke behoeftes voldaan wordt, en om zo'n beest net als de kat lekker los te laten lopen, zullen mijn buren niet waarderen denk ik.... (alhoewel, 't zijn wel heel nuchtere mensen).
Ik vind dat er een soort examen afgelegd zou moeten worden voor het houden van gewone huisdieren, omdat het daar al vaak genoeg misgaat, (katten die niet gesteriliseerd/gecastreerd worden, slecht gevoerd worden, een saai leven leiden op een bovenwoning, honden die zonder enige kennis van zaken worden aangeschaft, omdat ze "cool" zijn, en vervolgens worden afgemaakt om een bijtincident.... konijnen dag en nacht in hokken, in hun eentje..... hamsters en gerbils die verwaarloosd worden.... alsjeblieft!) en het houden van exoten gewoon keihard verboden moet worden.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:12

Ik ben heel erg bang dat, als je het volledig gaat verbieden, je uberhaupt alle controle erop verliest... dan gaat het zich namelijk verplaatsen naar kelders en donkere achterkamertjes... En wat de 'gewone' huisdieren betreft (hamsters zijn ook exoten imo, het gaat namelijk om hamstersoorten en niet om hamsterrassen en dus is het dier imo niet gedomesticeerd): waarom niet ook daar minimum-eisen voor opstellen?

Wat Kuggur trouwens in een eerdere post al aangaf: een lijst met dieren die wèl toegestaan worden... dit is al in de maak, en ik ben daar bepaald geen tegenstander van, maar ik vind het eigenlijk nog steeds niet goed genoeg. Op deze lijst staat bijvoorbeeld dat je bepaalde eekhoornsoorten wèl mag houden, maar er zijn nogsteeds geen regels mbt HOE dat dan moet...
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 25-08-08 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:15

Kuggur schreef:
Vreemde redenering; Het gaat al fout met huisdieren die hoge eisen stellen, dus het gaat goed met diersoorten die nog hogere eisen stellen... Blond
Je tweede opmerking is ook niet waar; vele exoten (zie bv de US waar bijna alles is toegestaan op dit gebied) worden aangeschaft vanwege de grote "coolfactor" (zal zeker het geval zijn bij katachtigen als de genoemde serval) door mensen met weinig verstand van zaken. Daarbij geldt dat voor vele exoten eenvoudigweg door particulieren niet de juiste zorg geboden kan worden, hoe deskundig ze ook (menen te) zijn .

Het is in Nederland toegestaan exoten te hebben. Op enkele dieren zoals een olifant en leeuw etc. na. De mensen die er bewust voor kiezen om exoten te houden die hebben er veel meer verstand van dan een doorsnee gezin van hun hond. Dus het is kul dat het overgrote deel een exoot voor de coolfactor houd. Dat zijn eerder de uitzondering op de regel dan de standaard.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:17

Babje_84 schreef:
Ik ben heel erg bang dat, als je het volledig gaat verbieden, je uberhaupt alle controle erop verliest... dan gaat het zich namelijk verplaatsen naar kelders en donkere achterkamertjes... En wat de 'gewone' huisdieren betreft (hamsters zijn ook exoten imo, het gaat namelijk om hamstersoorten en niet om hamsterrassen en dus is het dier imo niet gedomesticeerd): waarom niet ook daar minimum-eisen voor opstellen?

Wat Kuggur trouwens in een eerdere post al aangaf: een lijst met dieren die wèl toegestaan worden... dit is al in de maak, en ik ben daar bepaald geen tegenstander van, maar ik vind het eigenlijk nog steeds niet goed genoeg. Op deze lijst staat bijvoorbeeld dat je bepaalde eekhoornsoorten wèl mag houden, maar er zijn nogsteeds geen regels mbt HOE dat dan moet...

Die lijst is er al Lachen Maar heeft nog zoveel haken en ogen dat je daar echt je vraagtekens bij kan zetten want je hebt zoveel subsoorten die bijvoorbeeld er niet in voorkomen.

Opzich niets mis mee met een lijst van diersoorten die je wel/niet mag houden. Alleen heeft het weinig nut want er is toch geen controle. Begin bij de basis en zorg eerst voor een juiste controle en ga dan daaromheen uitbreiden. Dat is mijn visie er op Lachen

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:18

Kuggur heeft denk ik wel gelijk wat de cool-factor betreft. Waarom zou je een serval nemen als je ook een savannah kunt krijgen? Puur en alleen omdat het cooler is te zeggen dat je een wilde kattensoort in huis hebt. Qua uiterlijk en gedrag verschillen deze twee namelijk niet zo veel...

Ik ben echter wel van mening dat mensen die een serval nemen er in veel gevallen beter over nadenken dan mensen die een gratis af te halen kitten van de buren in huis nemen omdat ze er zo schattig uit zagen (de mensen die éérst het boek en dan de kitten kopen zijn denk ik niet in de meerderheid...)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:19

De lijst bestaat inderdaad al, hij is alleen nog niet van kracht. Dat betekend dat er in de tussentijd nog een hoop aan kan veranderen. De WEZN doet daar bijvoorbeeld heel veel voor

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:22

Babje_84 schreef:
De lijst bestaat inderdaad al, hij is alleen nog niet van kracht. Dat betekend dat er in de tussentijd nog een hoop aan kan veranderen. De WEZN doet daar bijvoorbeeld heel veel voor

Maar tussen de regels door wordt er wel al naar de lijst gegrepen Lachen Maar inderdaad er staat nog niets over in de GWWvD.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:24

Nou meende ik dus juist op mijn studie meegekregen te hebben dat olifanten wel degelijk in nederland gehouden mogen worden! Alleen mogen ze niet vervoerd worden.

Was er niet een paar jaar terug een man in luxemburg die een olifant in de tuin had lopen? Tong uitsteken

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:25

Haha nou, als je wel een olifant mag hebben, maar je mag ze niet vervoeren... hahahahaha dat kan ook alleen in de NL wetgeving staan heh...
Voor zover ik weet is het binnen NL verboden Cites A-dieren te hebben. Olifanten zijn Cites A. Echter als ze in gevangenschap geboren zijn vallen ze onder cites B. In dat geval hoef je 'alleen maar' een ontheffing te krijgen, maar die krijg je van ze lang zal ze leven niet als je geen dierentuin bent.

En voor zover ik weet valt Luxemburg niet onder Nederland...

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:28

Precies, dat was het! En in luxemburg mag het dus wel. Overigens hoor je vaak goede dingen over de regelgeving in duitsland, echter hebben zij ook die enorme dierenspeciaalzaak. Waar zo oa vossen en een luiaard verkopen...

Edit, natuurlijk weet ik dat luxemburg niet onder nederland valt, maar het ging imo om het feit dat hij een olifant in de tuin had lopen..
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 25-08-08 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:28

Bubsj schreef:
Nou meende ik dus juist op mijn studie meegekregen te hebben dat olifanten wel degelijk in nederland gehouden mogen worden! Alleen mogen ze niet vervoerd worden.

Was er niet een paar jaar terug een man in luxemburg die een olifant in de tuin had lopen? Tong uitsteken

In Nederland mag je geen dieren houden die beschermd zijn. In de EU is het weer anders geregeld, eigenlijk heeft ieder land zijn eigen regels er op. Al zijn ze in Brussel wel steeds meer bezich om regels overkoepelend te krijgen zodat ze in de hele EU van kracht zijn.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:30

Dat van die dierspeciaalzaken kan dat weet ik niet. Wil ik wel graag eens kijken dan... lijkt me erg interessant. Maar goed, als dierenspeciaalzaken ook een gedeelte verantwoordelijkheid hebben mbt het voorlichten van mensen vind ik ook die grote dierspeciaalzakenniet zo'n probleem. Zolang de dieren er goed verzorgd bij zitten...

Bubsj: even uit nieuwsgierigheid: welke opleiding doe je? ik heb diermanagement gedaan aan t van Hall

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:31

Babje_84 schreef:
Haha nou, als je wel een olifant mag hebben, maar je mag ze niet vervoeren... hahahahaha dat kan ook alleen in de NL wetgeving staan heh...
Voor zover ik weet is het binnen NL verboden Cites A-dieren te hebben. Olifanten zijn Cites A. Echter als ze in gevangenschap geboren zijn vallen ze onder cites B. In dat geval hoef je 'alleen maar' een ontheffing te krijgen, maar die krijg je van ze lang zal ze leven niet als je geen dierentuin bent.

En voor zover ik weet valt Luxemburg niet onder Nederland...

Ja, maar dat is alleen het recht voor dierentuinen. Daarbij moet het wel allemaal volgens EEP gebeuren anders kan je nog flink in de knoei komen met het aanvragen van een ontheffing voor je dieren als dierentuin.

Hé ook een diermanager. Me too.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:32

Thats_Me schreef:
In Nederland mag je geen dieren houden die beschermd zijn. In de EU is het weer anders geregeld, eigenlijk heeft ieder land zijn eigen regels er op. Al zijn ze in Brussel wel steeds meer bezich om regels overkoepelend te krijgen zodat ze in de hele EU van kracht zijn.

De wet die NL handhaaft geldt eigenlijk voor de hele EU, alleen is NL de enige die zich eraan houdt... Boos!

In NL mag je overigens ook geen diersoorten houden die inheems zijn, ongeacht of ze beschermde diersoorten zijn of niet. Enige uitzondering daarop is het kikkervisje van de groene kikker Rana rana

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:32

Babje zwaait naar mede diermanager Haha!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:33

Bubsj schreef:
Precies, dat was het! En in luxemburg mag het dus wel. Overigens hoor je vaak goede dingen over de regelgeving in duitsland, echter hebben zij ook die enorme dierenspeciaalzaak. Waar zo oa vossen en een luiaard verkopen...

Edit, natuurlijk weet ik dat luxemburg niet onder nederland valt, maar het ging imo om het feit dat hij een olifant in de tuin had lopen..

Maar vossen mag je hier in Nederland dus niet houden. Je mag ze wel opvangen en beter maken en dan weer uitzetten maar niet zelf houden. Dat is dan wel weer een verschil met Nederland.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:34

Babje_84 schreef:
Thats_Me schreef:

De wet die NL handhaaft geldt eigenlijk voor de hele EU, alleen is NL de enige die zich eraan houdt... Boos!

In NL mag je overigens ook geen diersoorten houden die inheems zijn, ongeacht of ze beschermde diersoorten zijn of niet. Enige uitzondering daarop is het kikkervisje van de groene kikker Rana rana

Klopt niet helemaal. Je zit ook weer met alle raam en kaderwetten etc. etc. waardoor elk land weer zijn eigen draai er aan kan geven. Al gelden bepaalde richtlijnen wel voor alle landen.

Ja, maar ik ben eerlijk gezegt niet tegen het houden van kikkervisjes in de klas Nagelbijten / Gniffelen Op een natuurcentrum wel maar in de klas niet. Daar gaan bijna alle kikkervisjes dood..

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:51

Babje_84 schreef:
Bubsj: even uit nieuwsgierigheid: welke opleiding doe je? ik heb diermanagement gedaan aan t van Hall

Ik heb het ook gedaan, maar slecht een jaartje hoor Knipoog

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 23:13

Ik ben het eens met Thats_me

Ooit als eens geprobeert om bij de Pets Place op de hoek een Serval te kopen voor een redelijk bedrag? Wedden dat het dan niet is gelukt Tong uitsteken

Om aan deze dieren te komen moet je ten eerste meer dan genoeg geld hebben en ten tweede moet je weten waar je ze (legaal) kan kopen. Voor je DAT gevonden hebt, heb je heel google al afgespeurt en dus eigenlijk ook al de nodige informatie voorbij zien komen Tong uitsteken

Een Serval zal je naar ik schat voor meer dan 1000 euro moeten importeren, of er moet natuurlijk nageslacht van zijn. Ik durf te wedde dat je voor zo'n duur dier je goed je huiswerk hebt gedaan! En deze dier dus ook een betere huisvestiging hebben dan het grootste gedeelte van de veedieren, de konijnen, de hamster etc.

Wij hebben hier ook een aantal huisdieren gehad waar CITES papieren voor nodig zijn. Reken maar dat voor wij deze dieren uberhaupt mee kregen van de fokker, wij aangetoont moesten hebben dat we ze een goed tehuis konden bieden?
Nu hebben we nog gifkikkertjes zitten, daar kom je ook niet zomaar aan. Niet aan alle soorten in ieder geval. Maar een kikkertje a 100 euro per stuk, dat koop je niet iedere week. Iedere keer weer, goed inlezen over het dier, juiste bak, juiste lampen er op, juiste vochtigheid, temperatuur etc. Dan nog het voer, het voer moet met poedertjes klaar gemaakt worden omdat ze anders vitamine's te kort komen, afwisselend etc. Alleen al het onderhoud kost ook nog eens een vermogen!

Ik kan me al met al dus haast niet voorstellen dat iemand zulk soort dieren aanschaft voordat hij zijn huiswerk goed gedaan heeft...

Maar, het kan nooit kwaad om in wetten te beschrijven waaraan dierenverblijven minimaal moeten voldoen. De meeste mensen zijn nog niet in staat een konijn een goed tehuis te bieden, laat staan een Serval.