In Nederland is het op het moment toegestaan om een aantal exotische diersoorten te houden. Dat de Tijger en de olifant enz. zijn verboden lijkt me een zeer goede zaak (ik moet er niet aan denken dat mijn buurman een tijger in zijn achtertuin zou hebben... stel dat dat beest eens ontsnapt...) echter het is in nederland toegestaan om bijvoorbeeld een serval te houden (tikje groter dan een huiskat, maar mits van jongs af aan mensen gewend kunnen ze net zo tam worden). Het dier mag niet in een huisgezin gehouden worden (d.w.z. je mag hem niet los door je huis laten lopen) maar hij mag bijvoorbeeld wel in een grote kattenren in de achtertuin, mits voorzien van beschutting en verzorging uiteraard.
een serval, foto van dkimages.com
Op zich vind ik er persoonlijk niets mis mee als het in NL toegestaan zou zijn om exotische soorten te houden, wat ik echter wel jammer vind is dat er totaal geen controle is:
* niet op de kennis die de serval-eigenaar heeft van het dier en zijn verzorgingseisen.
* Er wordt niet gelet op of de eigenaar een dierenarts heeft die kennis heeft van wilde dieren (want die hebben vaak andere vaccins e.d. nodig)
* er wordt niet gelet op het formaat van het verblijf (ik zou dus een serval in een hokje van 2 m2 kunnen stoppen en wettelijk gezien kan niemand daar wat tegen doen.
En zo zijn er nog een aantal 'missers'
In Duitsland pakken ze het anders aan: je moet daar aan minimum eisen voldoen met betrekking tot de verblijfsgrootte, voeding, veterinaire verzorging en kennis van het dier. Pas als je dat allemaal aantoonbaar in orde hebt (en dat wordt gecontroleerd en nagetrokken!) kun je overgaan tot de aanschaf. Er zijn fokkersverenigingen waar je terecht kunt mocht je toch problemen krijgen waar ook je dierenarts niet uit komt enz.
Maar wat vinden jullie er nou van? Moet dit in Nederland toegestaan blijven of niet?
En als het wel toegestaan moet blijven, volgens welke regels dan?