En zo heeft onze tuin weer een nieuwe bewoner.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

En zo heeft onze tuin weer een nieuwe bewoner.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 13:36

Ik zal eerst even onze woonsituatie schetsen, dan is het iets begrijpelijker.

Wij wonen recht voor een groot meer, dat een heleboel wilde beestjes bewoont. Heel leuk en fijn natuurlijk, behalve wanneer deze besluiten over te steken naar onze tuin Haha! Die een grootte vijver bevat, een fonteintje, lekker tuinhuisje, en een groententuin. Ook bevat onze tuin heerlijke appels en kersen bomen.

Sinds kort hebben wij naast de wilde behuizing aan vogels in onze coniferen haag, en natuurlijk die oh zo gewilde reiger die onze vissen opsmult, en mijn kat die zich uiterst vermaakt in de tuin, een familie wilde konijnen. Maar wat ik vandaag zag, dat vond ik pas echt opmerkelijk.

Ik was toevallig in de tuin de vissen aan het voeren onder toezicht van de kat en de wilde konijnen, toen tot mijn verbazing een klein fretachtige het gras overstak. Ik ben gauw gaan kijken toen mijn kat besloot er op te jagen. Maar van wat ik kon zien, ook aan de manier van lopen, is dat het waarschijnlijk een soort marter is.

De kat heeft hem gelukkig niet te pakken gekregen want dat kleine beestje gromde fel.

Maar wat nu? Zijn deze marters schadelijk?

oOoKellyoOo

Re: En zo heeft onze tuin weer een nieuwe bewoner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:38

Ze kruipen graag in de motorkap en kan zich behoorlijk vechten met je kat en hout kippen en ja ook konijnen,

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:41

Schadelijk waarvoor bedoel je?
Vraag is eerst welke marter het zou kunnen zijn. Als hij echt het formaat heeft van een fretje, zou ik in eerste instantie denken aan een bunzing.
Is het echter een wat groter dier, zou het ook een steenmarter kunnen zijn.
Een bunzing is voor jou niet echt schadelijk, hij jaagt voor het voedsel dat hij nodig heeft en dat kunnen best wel eens konijnen of kippen zijn als dat toevallig makkelijke prooien zijn.
Een steenmarter kan echter voor meer problemen zorgen. Die hebben een vreemde voorkeur voor rubber en kabels en kunnen met hun knaagzucht daaraan enorme schade aanrichten aan bijvoorbeeld auto's...

ik heb op dit moment geen goede plaatjes voor je, maar die zijn vast zo te vinden op google...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 13:44

Nickeltje schreef:
Schadelijk waarvoor bedoel je?
Vraag is eerst welke marter het zou kunnen zijn. Als hij echt het formaat heeft van een fretje, zou ik in eerste instantie denken aan een bunzing.
Is het echter een wat groter dier, zou het ook een steenmarter kunnen zijn.
Een bunzing is voor jou niet echt schadelijk, hij jaagt voor het voedsel dat hij nodig heeft en dat kunnen best wel eens konijnen of kippen zijn als dat toevallig makkelijke prooien zijn.
Een steenmarter kan echter voor meer problemen zorgen. Die hebben een vreemde voorkeur voor rubber en kabels en kunnen met hun knaagzucht daaraan enorme schade aanrichten aan bijvoorbeeld auto's...

ik heb op dit moment geen goede plaatjes voor je, maar die zijn vast zo te vinden op google...

Nou ik heb dus ook al gegoogled, maar dit was dus nog een babytje. Echt een kleine, bruin, klein staartje, en razendsnel, en bewoog zich echt voor met een ronding in de rug.

Ik vraag me dus af of ze nou schadelijk zijn voor A mijn kat, B voor de auto's enzo.

We zullen er wel niks tegen kunnen doen maar is wel fijn om te weten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:50

Baby is niet heel waarschijnlijk, die blijven tot best wel lang in het nest of daar direct omheen.
Wat het dan kan zijn, is gewoon een marter van een kleiner soort. Die komen in Nederland ook heel veel voor.
Ik bedoel dan een wezel of een hermelijn. Ook hier kun je heel makkelijk afbeeldingen van vinden.
Deze kleintjes zijn niet schadelijk voor je auto. En je kat zullen ze niet snel iets doen, hooguit uit verdediging, als je kat hem lastig valt. Maar dan kan hij net zo veel (of weinig) schade doen als een flinke rat of een eekhoorn...

Ze zijn beschermd, dus je kunt er helaas weinig tegen doen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:51

was het niet een hermelijn?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 13:52

*Gaat googlen*

Ik heb er natuurlijk geen verstand van maar het leek me echt een baby, want hij paste denk ik zo wel in de palm van mijn hand van wat ik kon zien.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 13:55

Het is geen hermelijn volgens mij, die komen heel weinig voor in NL en dan vooral in dit gebied lijkt het me sterk.

Ik denk dat een wezel wel aan de beschrijving voldoet.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:02

Die zijn echt heel veel voorkomend.
En die zijn klein maar fel. Een kat zou er best wel eens eentje kunnen vangen als het een beetje een gedreven jager is.
Zou heel jammer voor het diertje zijn, vanuit gezondheidsoogpunt rondom je kat zou ik me er niet heel erg druk om maken...

Wezeltjes zijn vaak het meest actief eind van de middag, zo tegen schemering en soms ook wel s'morgens vroeg.
Je zou kunnen proberen of je kat dan binnen kan blijven of zorgen dat zijn buikje lekker vol zit, maar dat zijn natuurlijk allemaal dingen die maar net mogelijk moeten zijn en die je vaak ook niet in de hand hebt...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 14:05

Ik zou het ook heel jammer vinden als ze er op jaagt, maar helaas moet ik vanaf morgen stage lopen, en kan ik haar dus niet binnen halen. Ze krijgt echter wel goed te eten 's avonds en ze ligt vaak de hele dag op de auto dus of ze heel erg gedreven is.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:09

xx_Horsiex schreef:
Het is geen hermelijn volgens mij, die komen heel weinig voor in NL en dan vooral in dit gebied lijkt het me sterk.

Ik denk dat een wezel wel aan de beschrijving voldoet.

nou dat moet je niet zeggen
Werk zelf bij de dierenambulance en afgelopen vrijdag kregen wij een melding .
Er was een hermelijn aan het winkelen bij de da drogist
Iedereen in paniek hermelijn ha heel de winkel op zijn kop gezet .

Komen de laatste tijd steeds meer van die beestjes tegen hoor en grommen kunnen ze goed en bijten en niet loslaten ook .

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 14:11

Oh ja, ik ging af op wat Wikipedia zij, maar ja, we zullen moeten afwachten.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:13

In onze omgeving ( Havelte e.o ) komen een behoorlijk aantal hermelijntjes voor, al zijn ze wel schuw.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:01

Citaat:
Er was een hermelijn aan het winkelen bij de da drogist
Iedereen in paniek hermelijn ha heel de winkel op zijn kop gezet .

geweldig! dat had ik wel willen zien! een hermelijn tussen de shampoo Lachen allemaal gillende vrouwen in de zaak! hahahaha Humor! ROFL Huilen van het lachen