Hond (6 mnd) loopt naar boven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nettieejj

Hond (6 mnd) loopt naar boven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 08:21

Heey,

Wij hebben nu een labrador van 6 maanden, en vanaf de eerst ddag dat ze bij ons was, was de trap verboden terrein.
Maar de laatse 2 nachten ( ze is trouwens wel zaterdag gesteriliseerd ) loopt ze naar boven, en word ik wakker van het krassen an hondenpoten op mijn vloer.
Het is heel vervelend, want gister werde we boos, en ze kwam vanochtend weer.
En ook een probleem, mijn moeder kan haar niet optillen, en ze WEIGERT zelf naar beneden te lopen, echt, we proberen alles, maar ze doet het niet!
En aangezien mam's vriend niet altijd thuis is, en mijn broer en ik 's dindsdags bij mijn vader overnachte, is het heel vervelend.
Maar ze mag gewoon níet naar boven, hebben jullie tips?

Alvast bedankt!
Groetjes Annette

sans6

Re: Hond (6 mnd) loopt naar boven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:21

een traphekje?

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 08:23

Daar hebben we ook over nagedacht, maar we wille liever dat ze het uit zichzelf afleert! Want de eerst maanden ging het perfect!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:32

Geef haar in ieder geval niet de kans op succes. Dus zolang jullie geen oplossing hebben, een traphekje. Vaak is het een periode en moet je op dat moment even ingrijpen. Bij ons was dat de tas met pakjes drinken die hij kapot beet. Een paar weken weggehaald en daarna kon hij weer terug zonder dat er nog gebeten werd. Ook op de leeftijd van 6 maanden, ze zijn aan het puberen.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:36

Hoi.
Wij hadden dit ook eerst met onze hond, toen was ze op de helft van de trap en is ze naar beneden gevallen(stijle trap) echt zielig.
Toen hebben we er een houte plank tussen gezet en nu kan ze de trap niet meer op.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 08:48

Bedankt voor de tips!
Ja ze is zéker aan het puberen, ongeloofelijk druk, luisterd niet, enz enz!
Mijn moeder zegt dat we waarschijnelijk toc hvoor een traphekje gaan! Want we hebben ook een kat, en dan heeft die ook nog de kans om naar boven te gaan, wat niet zo zou zijn als we de deur naar de gang dicht deden, dus waarschijnelijk word het een traphekje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:11

Traphekje.
En verder gewoon je hond aanpakken.
Luistert niet....? net zolang doorgaan tot de hond wél luistert.

En verder ook veel mee uit wandelen nemen, lekker laten spelen met andere honden zodat ze zich niet verveelt. Dan hebben ze ook veel minder zin om stoute dingen uit te halen. Met een puber moet je nu eenmaal heel veel doen.

Dit is overigens ook een goed moment om te beginnen met bv behendigheid, zodat je hond een nieuwe uitdaging heeft. Ze halen voornamelijk stoute dingen uit omdat ze zich vervelen namelijk Lachen
Verder mag je ABSOLUUT niet toestaan dat de hond de trap oploopt, traplopen is héél slecht voor jonge honden. Als je haar boven hoort, geef haar dan ook op de kop. Aanpakken die hap!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:23

Je hond doet dit waarschijnlijk omdat ie zich alleen voelt, en bovenal, waarom zou ie het niet doen?? Welke reden heeft hij om NIET de trap op te lopen? Dus zoals al gezegd, een traphekje kan hier ene oplossing zijn. Of een booby-trap zetten, een berg blikjes die omvalt als hij één poot op de trap zet bijvoorbeeld. Maar om dat nu 's nachts te doen... Haha! Hem op zijn kop geven gaat niet veel uithalen, zeker op deze leeftijd leeft een hond voor "ambiance". Niet om jullie te kl*ten, maar gewoon omdat ie het zelf leuk vind. Elke reactie vind ie geweldig, ook al doe je boos tegen hem. Denk maar aan een klas pubers die de leraar treitert...
De ontmoediging die je zou kunnen verzinnen om hem van de trap weg te houden, mag geen verband hebben met jullie aanwezigheid. Anders gaat hij het doen als je niet kijkt. Bovendien betekent dat dat je steeds midden in de nacht moet opstaan. Bovendien, hoe meer reactie hoe liever hij het heeft, hij doet het immers om de aandacht/ om niet alleen te zijn!

Een trap aflopen moeten veel honden leren. Als je hem dat wilt leren begin je niet bovenaan de trap, maar twee treden vanaf de grond, en je laat hem naar beneden komen, dan een paar treden hoger etc. Ga hem niet duwen of trekken, das hetzelfde als je zelf voor een afgrond staat en iemand begint je te duwen, je duwt gewoon terug! Lok hem met een snoepje en beloon hem utibundig!

Succes!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:35

ik zou ook gewoon een traphekje neerzetten. Ze is hardstikke aan het puberen, en jullie moeten haar dan weer naar beneden brengen als ze ongehoorzaam is geweest. Dus krijgt ze toch aandacht, of het nou boos worden is of wat dan ook. Zo gaat ze het dus niet afleren. Dus je kan het beter voorkomen, zeker nu ze pubert, door een traphekje te plaatsen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:07

Ik vind het zo raar dat iedereen spreekt over "ongehoorzaam" en "stout". Als je zo denkt word je inderdaad boos op je hond. Hij doet dingen die van jou niet mogen, maar een hond denkt niet in termen van "mogen" of "mag niet".
Een hond doet alleen dingen die hem iets aangenaams (eten, aandacht, vrijheid,...) opleveren, anders zou ie het niet doen. Een hond kent bovendien geen moreel besef. Hij weet niet dat ie stout is, hij kent het hele begrip "stout" niet! Hij weet alleen: dat levert iets aangenaams op, en dat niet.
Ongehoorzaam is een hond alleen maar als je hem eerst iets geleerd hebt, een commando, hij kent en doet dat onder alle omstandigheden, en ineens doet hij het niet. Dan is hij inderdaad ongehoorzaam. Hij gehoorzaamd het commando niet. Maar een trap oplopen is niet ongehoorzaam.
Hoe zou hij kunnen weten dat hij niet boven mag? Staat dat in het huisreglement??
Hij moet dus ofwel de kans niet krijgen (traphekje) ofwel er geen fijne ervaring (aandacht, ...) krijgen. Zoals ik al zei kun je hem door een boobytrap ontmoedigen de trap op te lopen, door het te laten schrikken op het moment dat hij de trap op wil gaan. Maar dat zul je dan even actief/ bewust moeten oefenen...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:08

wij hebben een maandje een traphekje gehad en mn hond is nooit meer boven geweest. het werkt echt hoor en je hoeft je hond niet meer te straffen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:11

Als je haar niet naar beneden krijgt wil het wel eens helpen een riem aan te doen en iemand anders haar met haar voorpoten op de trap te zetten en een klein duwtje te geven Knipoog

voor het niet naar boven gaan weet ik zo snel geen oplossing..

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:59

Mijn Pup deed dit ook.. elke keer als ik naar boven liep kwam meneer er achter aan.
Steeds weer oppakken, nee zeggen en weer opnieuw.
De oplossing voor mij was gewoon iets voor de trapzetten (hekje of e.d).
Na 2 weken was mijn pup vergeten dat ie trap kon lopen en heeft nu al maanden geen poging tot meer gedaan Knipoog

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:25

Dit is gewoon een vorm van aandacht vragen. Ze verveelt zich, gaat naar boven, jullie komen te voorschijn en hopla aandacht!
Het beste zou zijn, negeren maar aangezien de hond niet boven mag komen.. Zorg dan dat de mogelijk om naar boven te gaan er gewoon niet is. Traphekje helpt idd maar dan wel zorgen dat deze altijd dicht is.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:33

Mijn lab deed het ook.Die hebben we op 5 jarige leeftijd uit het asiel gehaalt en ruim een jaar later kwam hij ook steeds naar boven.We hebben een traphekje geplaatst en na een tijd weer weggehaald, hij blijft nu mooi beneden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:37

1 van onze honden, nu 10 maanden, is er ook achter dan ze trap kan lopen. Wij houden nu de deuren dicht zodat ze niet meer naar de gang kan Haha!
Voor onze vorige hond hadden we een traphekje. Die vond namelijk ook dat ze boven mocht komen. Boos worden heeft geen zin.. Krijgt ze dr aandacht, en dat wil ze Haha!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:38

Tot het traphekje er is zou ik de hond zeker niet zelf de trap af laten lopen. Dit is niet goed voor de gewrichten van een hond zeker niet als ze nog in de groei zijn! Wij hebben ook een traphekje aangeschaft voor de hond, omdat hij steeds naar boven kwam toen hij pas bij ons woonde. Hij is nu zo gewend dat hij niet boven kan/mag komen dat het hekje niet meer dicht hoeft. Als het traplopen uit het "systeem" van je hond is zou je dus op termijn het hekje weer weg kunnen halen.