Best de duurtijd heel langzaam beginnen opbouwen. Dus even de kamer uit, minuutje stil? Terug naar binnen en belonen. (de hnd hierbij niet te enthousiast maken). Dan eens twee minuutjes proberen, enz... De volgende stap is om effectief uit het huis te gaan. Maar ook hier weer opbouwen, deur dicht, kom terug binnen. Dit een paar maal per dag herhalen met steeds iets langer buiten zijn. Merk je dat hij toch jankt/blaft/onrustig is? wacht dan eventjes af tot hij kalmeert en kom dan rustig binnen. Zorg ook dat je hondje een plaats heeft waar hij zich veilig voelt als hij alleen gelaten wordt. Bij ons was dat in de zetel. Dan ligt hij daar te slapen tot we terug zijn. Ik weet nou niet qua zindelijkheid hoe ver je al staat, desnoods kan je dan de bench gaan aanleren bij het alleen laten.
Ik doe ook steeds dezelfde rituelen als ik echt wegga, dus sleutels en jas nemen, hem op de zetel laten afliggen en dan als laatste die bepaalde deur dichtdoen. Dan weet hij daaraan dat ik even weg ben, maar altijd terugkom.
Het is een soort routine geworden zeg maar ... Ook laat ik dan wat lekkers achter, zoals een kauwkuifje of zo, zodat hij daarmee toch een uurtje zoet is. Daarna is hij wat moe van het kauwen en slaapt dan. Ook om 's nachts hem zo leren alleen te slpaen kan je dit gaan afbouwen. Steeds zijn mandje/bench iets verder van je slaapkamer zetten, tot hij de nacht alleen kan doorslapen.