Kattenkenners!! Ik heb een paar vragen. Wie o wie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Kattenkenners!! Ik heb een paar vragen. Wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 20:44

Kan mij wat antwoorden geven?

Vanaf welke leeftijd mag een kater gecastreerd worden?
Moeten ze een dag bij de kliniek blijven of ook echt een nachtje?
Hoelang duurt het voor ze hersteld zijn?

Nu nog een ander soort vraag.

In het weekend woont/logeert mijn hond bij mij. Dus ze moeten aan elkaar wennen. De kater kent nog geen honden, mijn hond loopt er als hij met uitlaten een kat tegenkomt met een boogje omheen.
Op welke manier kun je ze het beste aan elkaar laten wennen?

Andere tips zijn nog van harte welkom.

Groetjes Annemiek

Blablabla11

Re: Kattenkenners!! Ik heb een paar vragen. Wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:48

Een kater mag al vrij snel mee naar huis het is een kleine operatie volgens mij kan je er zelfs op wachten.. Een poes moet echt geopereerd worden en blijft een hele dag..
Hoe oud ze gecastreerd mogen worden weet ik niet misschien even google en.. Ik heb een poes en heb haar met 1 jaar laten steriliseren..

Mijn poes was ook niet gewend aan honden.. ik laat haar gewoon in haar waarde en heb er gewoon een hond bij gelaten.. in het begin ging ze op haar plekkie liggen de hoogste tree op de trap en langzamer hand kwam ze zelf naar beneden.. Ook komt er wel eens een jack russel.. die moet ze niet en als die te dicht bij kom slaat ze hem.. met die andere hond liggen ze met zijn tweeen naast elkaar naast mijn benen Haha!

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:53

Hallo Annemiek,

Een katertje kan je best laten castreren tussen de 6 en 12 maanden. Als ze op latere leeftijd gecastreerd worden, bestaat er nog kans dat ze hun territorium gaan afbakenen. (Mijn kat is op tijd gecastreerd en doet dit ook, gelukkig amper in huis Lachen , maar het is dus geen garantie). Ik stond erbij en ik keek ernaar toen het gebeurde Haha! Het gaat heel snel en ik mocht hem direct mee naar huis nemen, als ze uit narcose komen, waggelen ze nog een beetje maar ze zijn al vrij vlug de oude hoor Ja

Ik heb zelf geen hond, maar ik zou ze gewoon rustigaan laten kennismaken. Zorg er wel voor dat je er in het begin bij bent Lachen Ik denk dat je dieren zelf wel zullen aangeven of ze elkaar tolereren of niet, maar in de meeste gevallen komt dat wel goed! Ik zou enkel ingrijpen als ze niet meer spelend vechten, maar als het serieus wordt. Als ze geen intresse hebben in elkaar, moet je niks forceren. De intresse komt wel Ja Succes OK dan!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:01

zorg er voor dat de poes weg kan komen, een kat in het nauw maakt echt hele gekke sprongen Bloos!
verder gewoon een oogje in het zeil houden, niet teveel mee bemoeien dan zal het vast goedkomen Ja

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:09

Djeenie legt het helemaal goed uit!

En wat sjakie betreft, probeer hem wel een beetje rustig te houden, de kat vind het ook eng. Laat ze op het begin absoluut niet alleen, een kat krabt gericht op ogen. En als de kat rustig slaapt en Sjakie rent erop af, dan zou ik hem terug roepen, hij moet de kat gewoon rust geven.
Maar ze wennen vast wel met elkaar hoor! Een eigen kat is toch anders als een kat op straat tegenkomen!
Enzo kan ook prima met onze katten maar rent achter andere katten aan op straat!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:14

Katers kan je al op jonge leeftijd laten castreren. Ik heb 1 katertje met 4 maanden laten castreren, ging goed. Ik weet dat collega fokkers ze zelf wel eens met 12 weken laten castreren en zij daar nooit problemen mee hebben gehad en er juist voorstanders van zijn. Vraag het anders even aan je dierenarts na.

En het sproeien, oef ik heb 5 katjes en die gecastreerde kater die zo vroeg is geholpen die sproeit gewoon in huis helaas af en toe...

en je hondje zoals iedereen zegt gewoon voorzichtig gewoon hun gang laten gaan. Succes en veel plezier met je katertje!

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:19

Een poes vanaf 6 maanden, een kater vanaf 8 maanden, bij een kater is alles later pas volgroeit, let wel, als je een kater al vroegtijdig laat castreren, heb je kan op een sproeikater omdat niet alles al ontwikkelt was!!

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:21

Mij DA zei als het mannetje al vroeg op het vrouwtje gaat loeren mag het ook met 5 maanden Lachen dit is dus de castratie
Sterelisatie mag hier met 10 maanden.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 17:52

Kijk, nu kom ik alweer een stukje verder. Ik vraag het ook wel bij de DA na, maar was eigenlijk nu al benieuwd vandaar de vragen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:25

cile205 schreef:
Een poes vanaf 6 maanden, een kater vanaf 8 maanden, bij een kater is alles later pas volgroeit, let wel, als je een kater al vroegtijdig laat castreren, heb je kan op een sproeikater omdat niet alles al ontwikkelt was!!

je bedoeld toch omgekeerd?.??
hoe vroeger je laat castreren hoe MINDER kans op sproeien.
en 8maand vind ik erg laat hoor,6maand is al meeeer dan genoeg

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:17

wij moesten de kat met 6 maanden laten casteren voordat hij ging sproeien maar de ene kat gaat dat sneller doen als de ander.
en met de hond en de kat ik heb ze bij elkaar gezet en ben zelf een half uurtje weg gegaan laat ze het zelf maar uit zoeken met de ene kat speelt hij en de andere negeren elkaar

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:06

Hey Annemiek,

Leuk he katjes? Lachen Heb je al foto's?

Roxy is met ongeveer 7 maanden gecastreerd. Kon hem na een middag weer ophalen. Daarna liep ie wat te waggelen en liep ie vooral erg wijdbeens, maar een dag later voelde ie zich alweer kiplekker.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:47

Op het asiel doen we aan vroegcastratie (vanaf 8wkn) dus ondergrens is er niet echt.
Ik laat het altijd thuis doen met een mnd of 4.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:59

Bij mijn DA mocht het pas met 9 mnmd.. hij sproeit gelukkig niet.

Sja en de kat en de hond dat is echt een kwestie van tijd. Ik zou niet met een heel weekeinde beginnen maar met een uurtje eerst en dan langzaam meer. Ze kunnen in beginsel niet samen dus dat moet echt met de tijd wennen.