Ik was er al bang voor...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Ik was er al bang voor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 17:21

Wij hebben twee volwassen konijnen die het altijd prima met elkaar konden vinden. Het gaat om een vrouwtje en een gecastreerd mannetje. Het mannetje is echter een week of drie geleden ontsnapt en het bleek bijna onmogelijk om hem te pakken te krijgen. Uiteindelijk heeft een buurvrouw hem toch kunnen vangen en sinds gisterochtend is hij weer thuis. Tot vanmiddag heeft hij in ons 'driehoek-hok' gezeten om hem even bij te laten komen. Het andere konijn zat in de grote ren (ongeveer 2,5 x 10, ik overdrijf niet Knipoog ) er omheen. Ze konden elkaar dus wel gewoon zien en dat was geen enkel probleem.

Waar ik echter al bang voor was is inderdaad gebeurd, toen we ze weer bij elkaar lieten werd het een grote knokpartij. Uiteindelijk hebben we ze maar uit elkaar gehaald want als je het mij vraagt gaan ze anders door totdat er eentje dood bij neervalt. Ik vrees dat we deze konijnen nooit meer samen kunnen houden, maar open toch dit topic voor eventuele tips. Ze hebben alle ruimte dus daar ligt het denk ik niet aan, ze moeten gewoon echt elkaar hebben. De haren vlogen in het rond. Boos! Heeft er nog iemand wijze raad of kunnen we maar beter een extra hok gaan aanschaffen?

tjalk

Re: Ik was er al bang voor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:22

hoelang hebben ze bij elkaar gezeten. Het is nu weer vechten wie de baas is.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:24

Ik had 2 mannetjes, paar x geprobeerd samen te zetten, waarbij ze gingen vechten/op elkaar rijden voor de rest nooi bij elkaar gezeten, op begeven moment gewoon met zn 2en in een paardenbox "gedumpt" ben aan eind van de dag terug gekomen en ze lagen naast elkaar, sindsdien zitten ze gewoon bij elkaar

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 17:28

Ze hebben maar een paar minuten bij elkaar gezeten omdat het er dus heel heftig aan toe ging. Het mannetje was altijd de baas, want het vrouwtje is er als jong konijntje bij gekomen. Ze hebben hiervoor nooit ruzie gehad en vonden elkaar zelfs erg aardig, maar dat zijn ze geloof ik vergeten. Het vrouwtje is inmiddels veel groter en zwaarder dan het mannetje en het mannetje heeft een nogal sterk overlevingsinstinct. Die durft bijvoorbeeld gerust te grommen als 1 van ons te dicht in de buurt komt. Nagelbijten / Gniffelen Ik ben daarom bang dat ze vechten totdat de dood er op volgt. Ze rolden nu al letterlijk over elkaar heen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:20

Zet ze eerts gewoon weer voor een periode bijelkaar met de draar ertussen, zo laat ik alle konijnen aan elkaar wennen.
Laat ze een week of 2 gewoon zo naast elkaar zitten.
Als het mannetje tot rust gekomen is vind hij het misschien wel weer prettig om bij haar te zijn.
Gewoon proberen.
Soms wil het ook nog wel eens helpen ze allebei met iets in de te wrijven bijv. azijn, zo hebben ze dezelfde geur en gaan zich helpen met schoon maken.
Je kunt niet meer dan proberen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:23

hoe lang zijn ze uit elkaar geweest want door ziekte van een ander konijn bij mij moest ik deze ook apart houden maar telkens binnen 3 weken er weer even bij laten na 3 weken kennen ze elkaar niet meer is mij verteld

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:54

Ik heb onlangs een gecastreerd mannetje bij mijn 2 dames geintroduceerd. De eerste 2 dagen hebben het dominante vrouwtje en het mannetje elkaar echt naar het leven gestaan. Haren vlogen in het rond, beide konijnen hadden de oren open liggen. Ik heb toch doorgezet, het vrouwtje heeft uiteindelijk nog 2 dagen bovenop het nachthok gezeten en durfde er niet meer af te komen. Langzaamaan is de rust echter weergekeerd. Nu eten ze samen uit 1 bakje en wassen ze elkaar !
Uiteraard wel goed opletten of de verwondingen binnen de perken blijven. Wat krassen en wondjes op de oren en kale plekken is heus niet zo erg, kijk uit voor beschadigingen bij de ogen. Evt inderdaad het hok tijdelijk in 2-en delen.

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:15

Je zou even op de site van Bunny bin kunnen lezen over koppelen, staat links bij konijnen info en dan koppelen.
Hier staat bijna alle informatie die je nodig hebt voor koppelen.
http://www.bunnybin.nl

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:36

Ik heb ooit de tip gehad om ze op neutraal terrein weer samen te zetten, dus niet in hun eigen hok, ook niet in het deel waar het mannetje heeft gezeten, maar echt ergens waar ze normaal niet zitten. Schuur ofzo, waar je ze wel weer gewoon kan pakken en wat veilig is. Of zoals hierboven ergens staat in een paardenbox.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 09:00

Na al jullie reacties gelezen te hebben hebben we het gistermiddag toch nog maar een keer geprobeerd. Daarvoor zaten ze dus apart, gescheiden door gaas.

De eerste kennismaking leek een stuk beter te gaan, ze snuffelden wat en het vrouwtje viel niet meteen aan zoals de vorige keer. Daarna begonnen ze echter toch weer te vechten en het ging er heftig aan toe. De haren vlogen wederom in de rondte en op een gegeven moment piepte het mannetje het uit. Nagelbijten / Gniffelen
Het gevolg daarvan was wel dat het mannetje niet meer wilde vechten, dus telkens als het vrouwtje op hem af kwam ging hij er snel vandoor. Ach gut Een paar keer sprong hij recht omhoog waarna het vrouwtje onder hem door rende. *LOL* Gelukkig mag het vrouwtje weliswaar een stuk groter zijn, maar de 100 meter sprint wint ze niet. Clown Ze viel dan ook telkens na een paar rondjes letterlijk om van vermoeidheid, terwijl het mannetje dan pas op stoom begon te raken.
Dat was dus niet echt een probleem en we hebben ze dan ook maar gewoon bij elkaar laten zitten. Ik wilde ze niet meteen bij elkaar in het hok opsluiten dus hebben we de ren de hele nacht open gelaten.

Ik heb net even gekeken en ze leven allebei nog. Vork Gelukkig laten ze de caaf (ja, die loopt er ook nog bij Bloos ) met rust, want daar had ik eerst ook mijn twijfels over. Toen we de caaf net hadden zijn er wel eens wat strubbelingen geweest tussen het mannetjeskonijn en de caaf, maar nu ik heb gezien hoe konijnen met elkaar vechten weet ik dat dat echt niets voorstelde. Tong uitsteken

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:33

Goed dat je door hebt gezet, al moet je wel altijd ingrijpen als het vechten te erg wordt.
Meestal als ze eenmaal hebben bepaald wie de baas is gaat het daarna goed.
Veel plezier met je konijnen echtpaar Haha! !

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 16:39

Dankjewel, ik ben ook erg blij dat ik het gedaan heb. Haha! Het gaat nog steeds goed, ze zitten zelfs regelmatig vrij dicht bij elkaar zonder dat ze gaan vechten. Ze kruipen niet tegen elkaar aan zoals je op sommige websites ziet, maar dat had ik ze hiervoor eerlijk gezegd ook nog nooit zien doen. Knipoog Eind goed, al goed dus. Pling