Hoe zit dat met je mannetjes hond te laten dekken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe zit dat met je mannetjes hond te laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:50

Iemand die ik ken heeft een vrouwtjeshond waar zij graag puppies van wilt.
Nou heb ik een reu en zij heeft gevraagt of de mijne hare mag dekken.
Tuurlijk vind ik dat goed, maar hoe gaat dat in zijn werking?
Kan het zomaar?
Zijn er dingen waar je op moet letten?
Het schijnt wel een half uur te kunnen duren, dat ze blijven haken.
Creapy idee vind ik dat! Bloos
Zit er geen risico aan? Want ik ben toch wel heel erg dol op mijn 1 jarige Midas.

Heel graag tips!

krak

Re: Hoe zit dat met je mannetjes hond te laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:57

voordat je eraan begint, denk aan het volgende aub:

- hebben beide honden een stamboom
- zijn beide honden uberhaupt van hetzelfde ras?
- zijn beide honden medisch getest en goedgekeurd om te fokken
- WAAROM wil die persoon een nest? als het is om gewoon eens een nest te hebben, kan ze beter een zwangere teef opvangen van het asiel, dan heeft ze ineens een nestje gehad in huis Knipoog
- hoe oud zijn beide honden
- heeft de eigenaar van de teef gedacht aan de eventuele medische gevolgen voor de teef en eraan gedacht dat sommige teven zelfs sterven tijdens de bevalling?
- verdiep je aub eerst heel goed in het fokken voordat je toezegt!
- heeft de eigenaar van de teef al kandidaten die een pup willen?

http://www.broodfok.be, kijk hier eens op, dan snap je waarom ik al jaren vraag om fokken over te laten aan mensen met verstand van fokken Knipoog

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:16

Asielnestje opvangen als ze alleen een nestje wil is een topidee! Ik vang nu asielkatjes op, heerlijk dat kleine grut in huis, zonder zelf aan het fokken te beginnen. En je hebt zeker heel wat zorgjes met de kleintjes.

Overigens moet je niet alleen uit haar perspectief denken, maar ook vanuit het jouwe. Als jouw reu eenmaal goed doorheeft wat dekken is (en dus leert dat het best leuk en lekker is) zal hij het wellicht vaker proberen bij teefjes. Dus dan kun je hem misschien niet meer los laten lopen met het uitlaten. Heb je dat ervoor over?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:19

De een zegt dat de hond er feller van wordt en de ander zegt het maak geen verschil.
Onze hond heeft ook mogen dekken maar is toch altijd super braaf gebleven ook als er teefjes in de buurt waren. Dus het hoeft zeker niet altijd zo te zijn.
Wat ik wel apart vind is dat je hond pas 1 jaar is.. mogen en kunnen ze dan al dekken? Hoe oud is de andere hond en wat te doen met de overige puppy's?
Honden blijven idd aan elkaar vast zitten en soms best zielig ja, want ze kunnen geen kant op, of ja als de een gaat moet de ander mee Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:27

O, bedankt voor de tips! Ik begin mij nu wel te bedenken ja. Gister hebben we het geprobeert maar haar teefje lied het niet toe en achteraf misschien maar gelukkig ook. Het is inderdaad zonde dat er zoveel honden in het asiel zitten en het is inderdaad ook niet fijn om te wandelen met een hond die helemaal gek word als er loopse honden in de buurt zijn.
Ga nu even lezen op de links van jullie;)

SantasRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:18

Ik zou er heel goed over nadenken als ik jou was,
je reu is nog veels te jong! ze kunnen al dekken maar tis niet goed voor hem. hoe jonger je hem laat dekken ,hoe meer je kans heb op een vervelende hond.

ze kunnen lange tijd aan elkaar blijven zitten, daarom altijd erbij blijven en beide vasthouden als ze eenmaal gedraaid zijn, voorkom dat ze los willen van elkaar, dus dat ze niet gaan draaien of willen gaan liggen, zo kan er veel schade aan beide geslachtsdelen ontstaan!

belangrijk is ook voor de teef dat ze wel een reu krijgt die van even grote hoogte zijn, dus niet een ceasar hondje met een een herder, dat werkt niet.

en er zijn al genoeg kruisingen die een baasje zoeken, dus doe liever beide honden rashonden en met stamboom!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:01

en nog liever fokken gewoon overlaten aan mensen die er verstand van hebben en het dus gewoon niet doen Knipoog

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:44

ik heb het teefje en ik heb er wel verstand van en heb ook iemand die mij er bij helpt die zel;f een reu heeft maar das een doberman en di is te groot
en die is ook 3 en heeft op zij 1 jaar ook een teefje gedekt
en das een hle liefe hond niets verveeldnd aan

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:08

Ik zal er maar niet op in gaan over wat ik vind van met rasloze en ongeteste ouderdieren fokken..

Maar, hoe oud is de teef en hoe lang is ze al loops?

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:12

teefje is nu 3 en half vandaag de 9e dag

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:18

Je zegt er verstand van te hebben, maar heb je dan wel getest of de dieren geen erfelijke ziekten hebben, of ze uberhaupt wel bij elkaar passen, als je toekomstige eigenaars hebt gevonden(die zelfs dan zich nog altijd kunnen bedenken!)? .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:31

Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Zelf vind ik dat er geen verschil is of je nou een nestje maakt met raszuivere of bastaard honden. Er is geen bewijs dat bastaards minder gezond zouden zijn en er zijn een heleboel mensen die een bastaard veel leuker vinden dan een raszuivere hond. Hiermee wil ik zeggen dat de kans op verkoop hierdoor niet minder is dan met een raszuivere hond. Misschien zelfs groter doordat de vraagprijs lager is. Dit hoeft niet gelijk te betekenen dat mensen met bastaards arm zijn en niet goed voor een dier zorgen. Dat kan net zo goed met een rashond. Er zitten ook ras honden in het asiel hoor.

Ik geef eerlijk toe wij er niet bij stil gestaan hebben wat er bij komt kijken toen wij toezegden. Vandaar dit topic. De reden dat wij er vanaf zien is dat mijn ouders hem niet willen castreren en nu hij nog niet weet wat het is, doet hij het goed buiten met andere vrouwtjes honden. Heeft hij het eenmaal een keer gedaan, tja dan weet hij pas wat hij mist. Wij houden hem dus veilig maagd. Voor hem zelf en voor de andere vrouwtjes honden buiten.

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:35

Dag 8 is over het algemeen te vroeg. Maar bedenk je alsjeblieft nog een keer goed... Om alle bovengenoemde redenen. Ik weet dat heel bokt weer in de alom bekende discussie kan vallen, als jij vastbesloten bent, dan doe je het toch wel. Dat krijgen wij het je toch niet uit het hoofd gepraat.. Jammer.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:56

Ik ben toch al blij dat je je terugtrekt Lachen .

Het grootste bezwaar is gewoon dat iedereen lukraak maar met zijn hond fokt, want een nestje is toch oh zo schattig. Of de hond is oh zo lief, daar moeten zeker nakomelingen van gaan rondlopen. En de hond van de buurman wordt op de hond van de buurvrouw gezet. Zonder erbij stil te staan als ze misschien een erfelijke ziekte in zich meedragen, als het karakter van de dieren goed is, als er uberhaupt interesse is voor dit soort nest(of maar niet te spreken over alle asielnestjes die alweer een kans minder hebben en alweer een stap dichter bij het spuitje zijn omdat ze te veel zijn). Nee het hoeft niet zo te lopen. Wie weet is het een goede gok, heb je gezonde pups en ook nog eens leuke baasjes. Maar waarom het risico toch lopen als je ook op veilig kan spelen?

Daarom laat asjeblieft op zijn minst beide honden testen en ga ook eerst rondvragen als er mensen interesse hebben in zo'n soort kruising, zodat je er zeker van bent dat je geen ziek nest kweekt of eentje dat je kan gaan afstaan aan het asiel. Bijna alle nestjes die aan het asiel afgestaan zijn, zijn ook nestjes van mensen die dachten dat ze wel makkelijk hun dieren kwijt zouden krijgen(geld ook voor mensen die ondoordacht hebben gefokt met raskatten, al heb ik wel gehoord dat die veel minder in de asiels terug te vinden zijn)...als je kan voorleggen dat de ouderdieren op zijn minst gezond zijn enzo, geef je al automatisch veel meer kans op een goed tehuis voor je toekomstig nest.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:32

Talietjuh schreef:
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Zelf vind ik dat er geen verschil is of je nou een nestje maakt met raszuivere of bastaard honden. Er is geen bewijs dat bastaards minder gezond zouden zijn en er zijn een heleboel mensen die een bastaard veel leuker vinden dan een raszuivere hond. Hiermee wil ik zeggen dat de kans op verkoop hierdoor niet minder is dan met een raszuivere hond. Misschien zelfs groter doordat de vraagprijs lager is. Dit hoeft niet gelijk te betekenen dat mensen met bastaards arm zijn en niet goed voor een dier zorgen. Dat kan net zo goed met een rashond. Er zitten ook ras honden in het asiel hoor.

klopt maar ook een leuke kruising moet je de ouder dieren laten keuren. Want ze kunnen dan wel degelijk de erfelijke ziektes overbrengen. En wat voor dieren zet je op de wereld als ze toch ziek blijken te zijn op 3 jarige leeftijd. Verklein die kans dan zo veel mogelijk.

Mag ik vragen wat voor hond je hebt? (welk ras of welke kruising?)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:39

Ik snap niet dat iedereen het zo tegen het asiel heeft? Dat daar alleen afgedankte honden zitten. Mijn hond komt ook uit het asiel. Gewoon een mooie golden retriever. Helaas waren de eigernaren allergisch voor haar, maar dat wil toch niet zeggen dat het een afgedankt hondje is die niemand wil? Genoeg mensen die altijd hun dieren bij het asiel kopen, net als ons gezin.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:12

Volgens mij staat er nergens dat er in het asiel alleen maar afgedankte honden zitten? Wel dat afgedankte/overbodige honden in het asiel belanden, samen met de honden die voor andere reden daarzijn natuurlijk(al is het héél jammer dat de eerste groep de tweede overtreft, het zou andersom moeten zijn..). En tuurlijk willen mensen ook dieren uit het asiel, maar tegenwoordig zijn de plaatsen daar zo overvol dat in België 1 op 3 katten een spuitje krijgt omdat er gewoon geen plaats is, en bij honden ligt het cijfer niet veel lager(is nog maar recent in het nieuws geweest, in Nederland zal het niet veel verschillen). Om maar te zwijgen van 'mislukte pretnestjes' van mensen die lukraak 2 honden op elkaar zetten zonder de risico's op erfelijke ziekten uit te sluiten, die er gedumpt worden en waarvan de puppys vanalles mankeert, dus die niemand wil hebben. Dus dan is het beter om zo weinig mogelijk risico te lopen dat een mislukt nest of een nest waar geen interesse voor is ook bij het asiel gaat aanschuiven. Nu ja bijna alle afgedankte dieren, de grotere pechvogels worden thuis gewoon de kop ingeslaan of belanden met een steen in de rivier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:58

Hier mag een slotje op Knipoog