Een pup opvoeden als je halve dagen werkt en nog wat vragen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een pup opvoeden als je halve dagen werkt en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:05

2 vragen Tong uitsteken
Zit in dubio, ga straks weer te werk (3.5 week vatantie) en nu
komt er toch wel een hele mooie pup op mn pad.
Alleen....die kan ik over 2 weken ophalen maar dan ben ik dus
halve dagen weer te werk van half 8 tot half 2 smiddags.
Ben heel eerlijk is het niet de verkeerde tijd?
Ik heb nog genoeg vrije dagen dus kan die altijd nog opnemen,
dat is het probleem ook niet.
Alleen niet nét na mn vakantie natuurlijk....

Wat denken jullie zal ik de pup laten schieten tot ik straks wat meer vrij kan opnemen
om hem zindelijk ed te maken, of kan het geen kwaad dat de pup in die uurtjes alleen is
en dus in een grote bench komt te zitten?

Dan vraagje 2.
Heb twee wat oudere katten (13-15 jaar) die nog nooit een hond oid hebben gezien,
maak ik deze niet doodongelukkig of zal dat op den duur allemaal wel loslopen?
Een kat zal geen problemen geven die vind alles best al denderd er een oliefant door de tuin,
maar de tweede die is nogal erg fel, daar zie ik dus ook het meeste tegen op.

Ik hoop dat iemand mij wat kan begleiden hierin mensen die hier ervaring mee hebben.

Casarell

Re: Een pup opvoeden als je halve dagen werkt en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:38

Een pup moet allereerst wennen in een nieuwe omgeving. Ook zal hij nog niet zindelijk zijn, en dat betekend dat je pup in t begin elk uur even naar buiten moet. Om te leren dat hij zijn behoefte buiten moet doen. Doe je dit niet, en laat je em 6 uur in zijn bench zitten, moet hij zijn behoefte daar ook doen en zal hij niet zindelijk worden.. bovendien is het tegen natuurlijk, normaliter houden ze het nest schoon. Als hij in die bench zit leert hij dus dat poepen en plassen gewoon mag/moet..

Voor het wennen aan katten (en de katten aan een hond) zou ik em 's nachts zeker in de bench doen. De pup loopt geen risico, en de katten kunnen gewoon komen kijken. Zorg wel dat de bench een veilige en prettige plek voor em is.. (en dat is hij niet als hij er elke keer in opgesloten wordt voor 6 uur..).

Mijn advies dus:
Niet doen.. tenzij je je tijd en energie in kan steken.. vooral als pup zijnde..
En er zijn nog zoveel pups in de toekomst die je hart veroveren...

(ik werk ook halve dagen en heb ook een pup van nu 11 maanden, maar deze gaat met mij mee naar mijn werk, en kan daar lekker los lopen.. anders had ik absoluut geen hond genomen..)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:40

Ik zou het ook niet doen, een pup moet idd elk uur zo'n beetje naar buiten, als hij wakker wordt, als hij gegeten heeft, als hij gespeeld heeft. 6 uur is voor zo'n klein ding echt te lang.
Ik zou dus echt nog even wachten, en of je katten (die niet zo jong meer zijn) het op prijs zullen stellen vraag ik me ook af.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:42

Ik zou het ook niet doen. Met name de eerste tijd is erg belangrijk voor het stuk zindelijkheidstraining en 6 uur is wel erg lang voor een pup. Ik zorgde dat ik altijd een paar weken vrij had als ik een pup nam. Zelfs daarna zou 6 uur best pittig zijn voor een pup.
Vaak zie je dat katten wel wennen aan een pup en dat dat niet zo'n probleem vormt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:43

Niet doen. Dit gaat ten koste van de pup.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:36

Ik vind 6 uur werken geen halve dag, en echt teveel voor zo'n jong hondje, om redenen die anderen ook al genoemd hebben.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:42

ik zou het ook niet doen! wij hebben nu ook een pup maar die hebben we genomen toen onze vakantie begon, en waren dus 3 weken voor haar thuis met als resultaat dat ze nu zindelijk is, wij werken allebei maar mijn vriend is tussen de middag een uur thuis voor de hond, ze zit dus niet langer als 4 uur alleen en loopt gewoon lekker los in de woonkamer, ook doet ze netjes alles buiten en kan goed wachten tot we thuis zijn...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:12

ik zou ook wat acten tot je fulltime ermee aan de slag kan. Indertijd was ik echt de hele dag in de weer met onze pup, zelfs om het half uur naar buiten, spelen, kleine uitstapjes maken, ... Vooral die zindelijkheid zal je volle aandacht vragen de eerstedagen/weken ...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:18

En precies daarom heb ik geen hond. Ik wil er wel heel graag 1 maar vind het oneerlijk voor het beestje als hij halve dagen alleen thuis zit. En vooral een pup heeft veel aandacht nodig. Vergelijk het maar met als je zelf een baby krijg, die laat je ook niet na een week al alleen thuis.
Niet doen dus.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:21

En wat doe je nu Chiqa?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:33

Oja Tong uitsteken
Ik doe het NIET.
Zie het niet zitten, ben halve dagen weg en kan het de pup niet aandoen,
geef jullie dus gelijk.
Ik zal met mn werkgever overleggen wanneer ik een paar weken vrij kan krijgen
zal wel in de winter zo uitkomen.
Bedankt iig voor zover Lachen

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:27

en misschien schop ik nu even aan tegen de puppenliefhebbers hoor... maar een herplaatser dan?
Ik weet niet of je specifiek een ras in gedachten hebt?
Wij hebben vorig jaar een herplaatser in huis genomen omdat wij ook geen tijd hadden om een pup op te voeden. Toevallig zijn wij verliefd geworden op een 6 jarige teef en ik wilde een twee jarige reu maar ben nu blij dat ik haar meegenomen heb via de herplaatsingsorganisatie. Ze kon meteen een paar uurtjes alleen zijn en het karakter was al gevormd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:00

Jolanda_ schreef:
misschien schop ik nu even aan tegen de puppenliefhebbers hoor... maar een herplaatser dan?

Ik heb idd een 'ras' in mn hoofd (Amerikaanse bulldog is geen ras maar goed) en wil echt een pup geen herplaatser ivm met mn katten.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:15

Chiqa schreef:
Oja Tong uitsteken
Ik doe het NIET.
Zie het niet zitten, ben halve dagen weg en kan het de pup niet aandoen,
geef jullie dus gelijk.
Ik zal met mn werkgever overleggen wanneer ik een paar weken vrij kan krijgen
zal wel in de winter zo uitkomen.
Bedankt iig voor zover Lachen

Wat ik heb gedaan is een week vrij genomen en ben daarna een paar uurtjes gaan werken. Elke dag wat langer totdat onze pup eraan gewend was om 2x4 uur alleen te zijn. (kom tussen de middag altijd thuis) In jouw geval 1x6 uur dan.
Misschien heb je met zo'n schema eerder gelegenheid om vrij te nemen? Knipoog