Wat mag een konijn allemaal eten ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Smokey

Wat mag een konijn allemaal eten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 11:38

Nou zoals de titel het al zegt, wat mag een konijn allemaal eten(van fruit & groenten) ?

Want we hebben namelijk 2 konijnen en nu vroeg ik mij af wat ze nou eigelijk allemaal mogen eten.
Nu geef ik ze elk dag al een beetje groenten Bev: komkommer, mais, wortels, appels, banaan en af en toe een beetje sla.
Dit is al een heleboel maar nu vraag ik me af wat ze nog allemaal mogen eten. Bloos
En nu vroeg ik me ook af of ze honing ofzo mogen eten want ze willen hun altijd uitgraven en ik dacht misschien is dat uit verveeling ofzo en nu verstop ik de fruit stukkjes altijd in hun ren en nu dacht ik als ze honing mogen eten kan ik dat af en toe eens aan de bomen smeren ofzo...

Groetjes Jori Party!!

(P.s: een reactie zou tof zijn, als het maar netjes blijft Ja)

jesito

Re: Wat mag een konijn allemaal eten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:58

Geen idee of ze honing mogen, je ziet dat het wel vaak gebruikt wordt bij die knabbelstaafjes als kleefmiddel om het zaad vast te houden.
Ik zou wel ongesuikerde nemen.
Verder geen ik wel eens witlof en stukjes paprika, pas op met botersla en koolsoorten.
Deze niet in te grote hoeveelheden tegelijk geven.
Oud keihard brood mogen ze ook af en toe een stukje van hebben.
Je kunt ook een wc rolletje pakken en daar vanalles in verstoppen en opvullen met hooi enzo.

Smokey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 13:21

jesito schreef:
Geen idee of ze honing mogen, je ziet dat het wel vaak gebruikt wordt bij die knabbelstaafjes als kleefmiddel om het zaad vast te houden.
Verder geen ik wel eens witlof en stukjes paprika, pas op met botersla en koolsoorten.
Je kunt ook een wc rolletje pakken en daar vanalles in verstoppen en opvullen met hooi enzo.

dankjewel

en met dat wc-rolletje ga ik zeker is proberen !! Haha!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:27

water en hooi is het allerbeste...!!!!

konijnen hebben absoluut geen knabbelstaafjes, honing en fruit nodig... eten ze in de natuur ook nooit....

dat graven is geen verveling hoor die van mij zet dagelijks dr hele hok op zn kop. je ziet gewoon aan dr snoetje dat ze het geweldig vind om in het zand te graven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:31

Eten konijnen in de natuur geen fruit?
Dan moet je toch maar eens goed kijken.
Daarbij kun je niet alles met de natuur vergelijken en er is niks om knabbelstaafjes met zaden te geven.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:33

groenvoer.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:37

Ons konijn krijgt altijd wat sla, appel, komkommer, radijs enz. waar ze de hele dag op kan knabbelen.
Verder krijgt zij een keer per dag een bakje voer en een toastje (daar is ze echt helemaal gek op).
Een paar weken geleden heb ik een balletje gekocht met een gaatje erin. Daar kun je dan snoepjes of stukjes wortel indoen. Als ze daarmee gaat rollen valt er af en toe iets uit. Dit vind ze ook geweldig om te doen!

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:38

Mijn konijnen krijgen altijd het konijnenvoer van de boerenbond. Verder krigen ze hooi. En aardappelschillen appel enz.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:38

jesito schreef:
Daarbij kun je niet alles met de natuur vergelijken en er is niks om knabbelstaafjes met zaden te geven.

nou laat ik het zo brengen, lang niet zoveel als gras, hooi, etc etc...
een konijn zn verteringsstelsel is gemaakt voor ruwvoer en niet voor " snoep"

maar jij bent de expert!!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:53

www.konijnenforum.nl

Ga naar het kopje voeding. En daar vind je een hele lijst wat een konijn wel en niet mag.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:03

jesito schreef:

knabbelstafen zijn hartstikke slecht voor konijnen, net als zo ongeveer alle snoepgoed wat in de dierenwinkel ligt.
brood is een absolute dikmaker.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/gifti ... ijnen.html
(een nog aanvullende lijst op die van konijnenforum)

verder appel zit vol met suikers dus daar moet je maar een klein stukje van geven elke x.
verder vinden mijn konijnen het lekkerst: witlof(absolute topper), andijvie, banaan, ananas(alleen vers!), dovenetels.

Smokey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 17:09

Bedankt allemaal voor de hulp!!

Voor de genen die zich misschien vergissen ze krijgen iedere dag een bakje met gewoon eten en een bakje met fruit en om de 2 dagen krijgen ze nog blaadjes van paardenbloemen (daar zijn ze dol op ! Vork )

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:25

sexy_back schreef:
jesito schreef:

nou laat ik het zo brengen, lang niet zoveel als gras, hooi, etc etc...
een konijn zn verteringsstelsel is gemaakt voor ruwvoer en niet voor " snoep"

maar jij bent de expert!!

Hier zitten toch een hoop kinderen op bokt, ik ben geen expert.
Het is net als bij mensen snoepen mag maar met mate.
Een konijn dat in een kooi zit is al niet natuurlijk .

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:28

Mijn konijn eet vooral graag witlof. Wortels heeft 'ie geen boodschap aan, die laat hij gewoon liggen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:28

Ik heb het over een stukje hard brood en dat is super voor de tandjes van je konijn, alles is een dikmaker voor een konijn in een kooi.
Hoeveel konijnen zitten er niet met de hele dag een volle bak gemengd voer is eigenlijk ook niet goed.
Konijn hoort maar 25 gram aan biks te krijgen en de rest hooi en groenvoer.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:31

Wat moet je doen als je konijn niks met het hooi doet dan? ik heb zelfs wel eens zijn bikt weggelaten in de hoop dat hij aan het hooi zou beginnen, maar na een dag toch teruggezet omdat ik denk dat de darmen toch niet echt stil moeten komen te liggen..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:42

dovish schreef:
Wat moet je doen als je konijn niks met het hooi doet dan? ik heb zelfs wel eens zijn bikt weggelaten in de hoop dat hij aan het hooi zou beginnen, maar na een dag toch teruggezet omdat ik denk dat de darmen toch niet echt stil moeten komen te liggen..

Dat is moeilijk, heb je al een ander hooi geprobeerd, zo heb je vaak weidehooi in de winkel dat niet zo hard geperst is.
Of probeer eens gras.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:51

juist opletten voor teveel nat groenvoer, zeker sla, voor trommelzucht (gasophoping in de darmen) en een PH stijging in de darmen die ervoor zorgen dat er slechte bacteriën kunnen gaan groeien. Inderdaad is hooi het belangrijkste hoofdvoer.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:14

raylaatje schreef:
knabbelstafen zijn hartstikke slecht voor konijnen, net als zo ongeveer alle snoepgoed wat in de dierenwinkel ligt.
brood is een absolute dikmaker.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/gifti ... ijnen.html
(een nog aanvullende lijst op die van konijnenforum)

verder appel zit vol met suikers dus daar moet je maar een klein stukje van geven elke x.
verder vinden mijn konijnen het lekkerst: witlof(absolute topper), andijvie, banaan, ananas(alleen vers!), dovenetels.

Dat brood een absolute dikmaker is geld niet voor alle konijnen. Mijn konijn krijgt al jaren elke avond een opgedroogt half bruin sneetje brood. En het konijn is zeker niet dik.

En banaan zit trouwens ook vol suikers.

Edit: Zie trouwens op die site dat mais en beschuit schadelijk is. Nou dat heeft mijn konijn vaak genoeg gehad en is inmiddels al weer 7 1/2 jaar oud.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:24

jesito schreef:
Ik heb het over een stukje hard brood en dat is super voor de tandjes van je konijn, alles is een dikmaker voor een konijn in een kooi.
Hoeveel konijnen zitten er niet met de hele dag een volle bak gemengd voer is eigenlijk ook niet goed.

mijn konijn krijgt helemaal geen biks... simpel hooi en water...

daarnaast als een konijn geen gewoon hooi wil eten, probeer dan eens weidehooi, kruidenhooi etc etc... (voor diegene die zn konijn geen hooi wilde eten...

@jesito er mogen nog zoveel kids op bokt zitten, zij kunnen alleen maar hiervan leren he... en je kunt het beter in 1 keer goed leren dan een paar keer slecht. en een konijn in een kooi is slecht zeker weten, maar dat hoeft niet te betekenen dat je hem/haar daarom ook maar slecht mag voeren...
voer ze aub hooi en water, we zien zo vaak zieke konijnen in de kliniek, dat is zo makkelijk te voorkomen!
om heel eerlijk te zijn moet ik altijd hard lachen om de adviezen die veel mensen denken te weten over konijnen (en de dierenarts die nu naast mij zit ook)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:01

sexy_back schreef:
jesito schreef:

mijn konijn krijgt helemaal geen biks... simpel hooi en water...

daarnaast als een konijn geen gewoon hooi wil eten, probeer dan eens weidehooi, kruidenhooi etc etc... (voor diegene die zn konijn geen hooi wilde eten...

@jesito er mogen nog zoveel kids op bokt zitten, zij kunnen alleen maar hiervan leren he... en je kunt het beter in 1 keer goed leren dan een paar keer slecht. en een konijn in een kooi is slecht zeker weten, maar dat hoeft niet te betekenen dat je hem/haar daarom ook maar slecht mag voeren...
voer ze aub hooi en water, we zien zo vaak zieke konijnen in de kliniek, dat is zo makkelijk te voorkomen!
om heel eerlijk te zijn moet ik altijd hard lachen om de adviezen die veel mensen denken te weten over konijnen (en de dierenarts die nu naast mij zit ook)

Ik heb het meer over het kinderachtige gedoe van mensen die zich volwassen voordoen.
Dus jij moet lachen om mijn adviezen, ik denk dat jij dan fout zit op dit forum.
Als droog brood slecht is voor een konijn zouden die van mij allang omgekiept zijn.
Ik vind het prima gaan en is super voor de tanden.
Dat is mijn mening, klaar.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:36

ik zit fout...
ik ben kinderachtig en doe me volwassen voor....
ach kindje toch, wat is het leven toch hard

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:43

wat zijn we allemaal weer volwassen bezig.......

Maar goed konijnen hebben wel degelijk biks nodig (en dan zijn van die korrels echt het beste en niet van dat gemengde voer 20 gram per kilo is voldoende) en dan onbeperkt hooi. dan heb je een goede basis voor een midde slag konijn kan je rekening houden met zon 200 gram groen voer per dag geef geen sla ook niet een klein beetje en geef ook echt niet te veel kool hier kunnen ze echt ziek van worden.
peterselie en basilicum vinden ze vaak ook erg lekker en het loof van wortels fruit in de ren verstoppen is juist heel goed dan hebben ze wat afleiding! graven doen ze toch wel dus je kan er beter voor zorgen dat ze zich gewoon niet uit kunnen graven

ik heb thuis een vlaamse reus die eet allemaal wat meer dan dit aangezien dat ie zon 7 kilo weegt.......

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:46

Het advies wat ik van mijn dierenarts heb gekregen is helemaal GEEN brood, hard of zacht maakt niet uit is niet gezond. Verderest hooi en zo weinig mogelijk brokken, in het wild eten ze ook geen brokken. Maar mijn konijnen krijgen wel veel gras en kruiden binnen enzo want ze lopen gewoon door de tuin dus dat is hun voer en in hun kooi krijgen ze een eetlepel brokjes naam weet ik zo snel niet. Maar het is vooral heel vezelrijk. Succes Lachen

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:53