Hond eet ontzettend weinig.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loez

Hond eet ontzettend weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 00:45

Hallo bokkers!

Wij hebben een hond van anderhalf jaar oud. Deze hebben we vanaf de 6 weken geadopteerd vanuit Spanje.
Het is een kruising bordercollie met iets wat we niet weten.
Het is een hele actieve hond, heel speels maar ontzettend lief!
Alleen hij eet heel weinig. We hebben nog een hond. Een Boerboel, deze hoeft het woord ''eten'' maar te horen en ze springt door de hele kamer heen. Zij eet als ze de kans zou krijgen, alles wat los en vast zit. Haha!
Als de Boerboel staat te eten, loopt de andere hond de hele tuin door en gaat liever spelen als eten. Zogauw de Boerboel naar het eten van de andere hond wil gaan, komt hij er wel op af en gaat hij wel eten. Hij krijgt van ons 3kwart beker per keer, en eet nog niet de helft hiervan op. Hij speelt er meer mee dan dat hij er van eet.
Weten jullie misschien hoe we dit op kunnen lossen? Of waar dit van zou kunnen komen?
Hij lijdt er verder niet onder. Valt niet af, is mooi op gewicht, zit mooi in de vacht, is goed actief enz.
Zou het kunnen dat hij genoeg heeft aan een klein beetje brokken?

Alvast bedankt voor het lezen!

Groetjes Anneloes

malih

Re: Hond eet ontzettend weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 00:52

wat ik van bordecollie's ken gebeurd het vaker...wat ik gehoord heb, zijn ze veel te bang dat jij ondertussen gaat spelen als zij aan het eten zijn., niet veel aan te doen denk ik.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 00:57

Zo lang ze niet afvalt zou ik me er geen zorgen over maken. Het is net als bij mensen, de een eet veel en de ander heeft aan 2 happen genoeg. Misschien iets minder geven als ze het toch niet op eet, dat spaart geld.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 00:57

Een kennis van mij heeft een kruizing bordercollie/bernersennen en die eet ook weinig. In het begin zijn ze er diverse keren mee naar de dierenarts gegaan, maar de hond is niet mager, zit goed in zijn vacht, heeft energie voor 10 en valt ook niet af.
Dus zolang de hond niet ziekig doet of mager wordt is er volgens mij niets aan de hand.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 00:59

Het is fijn om te horen dat het vaker voorkomt bij dit ras. Dan weten we vanaf nu dat we hem ook niet meer zoveel hoeven te geven en dus gewoon zijn voer aan moeten passen. We hebben echt letterlijk 10 verschillende merken brokken gehad, van kleine brokjes, gaat grotere brokken. Maar bij alles bleef hij zo weinig eten. Maar hij heeft idd ook echt energie voor 10! Bedankt voor jullie snelle reacties Lachen

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 01:03

Als je je er zorgen over maakt kan je ook het volgende proberen: Borders zijn erg slimme honden en worden ook graag geestelijk gestimuleerd. Misschien denkspelletjes aan je hond aanbieden met wat voer als beloning (balletje balletje ofzo)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 01:23

Ja hier zat ik ook al aan te denken. Denk dat hij daar ook wel voor in is Tong uitsteken Bedankt!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 01:29

Ik weet niet of rissa dit bedoelde maar er zijn ook ballen te koop die je vult met brokjes. De binnenkant is een doolhof dus na een tijdje heen en weer rollen komt er 1 brokje uit. Is ook een leuke bezigheid therapie.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:41

MandyR, zoiets bedoel ik oa ook. Maar kijk anders ook eens op de site van Dorsydog (onderdeel van de paardendrogist). Daar staan verschillende denkspelletjes voor slimme honden op.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:30

Probeer anders eens een tijdje nog wat minder te voeren. heb ook een hond die niet graag meer eet als hij iets teveel krijgt en eventueel verdelen over de dag. Ik voer bijvoorbeeld 4 x per dag kleinere porties. De één die schrokt alles naar binnen en de ander heeft liever kleinere porties.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:33

ik heb zelf ook een bordercollie en die eet ook niet veel....mijn dierenarts zegt dat ze er super uit ziet en als ze niks of weinig wil eten is het goed! ze heeft mega veel energie trouwens! en een mooie glanzende vacht.

eff aapassen: op het moment eet mijn hond wel gewoon al dr eten op maar ze heeft momenten dat ze geen trek heeft en dan hoeft ze van mij niet te eten.
Laatst bijgewerkt door Gentle_Joy op 19-08-08 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:38

Ik heb een border collie maar hij eet gewoon zijn portie' s op.
Hij heeft wel zijn tijden gehad dat hij minder at, maar hij vond het voer niet lekker.
We hebben nu al 2 jaar eukanuba wat super bevalt.
We hebben hem 2 maanden op dubbel voer gezet, omdat hij erg
moest aankomen, aangezien hij nooit zo goed at.
Nu gaat het super, en eet alles op.
Geef je hem veel extra's dan denkt hij wel van moet ik dit nu
nog eten? Maar over het algemeen neemt hij het graag aan!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:57

Zeker met een premiumvoer hoef je ook vaak niet veel te voeren, de meeste mensen geven veel te veel (en de fabrikanten raden ook ruime porties aan...rarara waarom Haha! ).
Zolang je hond actief, gezond en op gewicht is zou ik me geen zorgen maken eigenlijk.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:01

Mijn hond heeft daar ook wel is last van dat ze een tijdje heel weinig eet. Gaat vanzelf wel weer over. Trouwens wij houden ons zoiezo niet aan de voedsel richtlijnen van het pak ze krijgt daardoor altijd wat minder dus misshcien is het gewoon teveel wat je je hond geeft.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:38

Onze border eet ook absoluut niet goed, maar heeft wel nog steeds energie genoeg, ziet er goed uit, blinkt mooi,... (zie profiel)

Als je hem met zijn eten laat doen dan probeert hij het met zijn neus of poten 'onder te graven', of duwt hij het van de ene kant naar de andere of... Bij onze hond valt het wel op dat hij vooral eten laat staan als de honden alleen eten (dus enkel honden, zonder dat wij erbij zijn). Als we er blijven bij staan, en telkens als hij begint 'onder te graven' zeggen dat ie moet eten, dan eet hij meestal wel alles op.