epileptie hond, iemand ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

epileptie hond, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 12:36

Gister toen ik achter de computer zat, lag de hond ernaast tegen de computerkast aan. Ineens ging hij zo onderveer zitten, liet zijn tanden zien (lippen weg) en ging schudden met zijn hoofd van voor naar achter. Ik zat te kijken, riep mijn moeder.. Riep de naam van de hond. Die maar zo bleef doen.. Toen hielt hij op. Ging staan, en liet kwijl los. Mijn ouders dachten aan epileptie..

Vanacht moet hij het weet een paar keer gedaan hebben. Op de grond lag kwijl, en hij heeft gepoept en geplast in huis. Wat hij nooit doet. Mijn moeder is dus vanmorgen met hem naar de dierenarts gegaan. En er is een bloedonderzoek gedaan, waar we de uitslag nog van moeten afwachten en hij moet altijd pilletjes blijven slikken. Nu was er vanmorgen wer niemand thuis en er ligt weer kwijl op de grond. En de hond is nat, aan zijn mond, poten en buik.

Heeft iemand nog meer ervaring met epileptie bij honden?
Laatst bijgewerkt door AH_scim op 14-08-08 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Marshaha

Re: epeleptie hond, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:39

mijn hond doet soms als ze zich druk maakt heel gek, dan gaat ze van haar stukje, schuimbekt, en laat urine lopen
we hebben onderzoeken gedaan, ze dachten ook aan epeleptie,
maar we weten nog steeds niet wat ze heeft

wss zuurstoftekort

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:41

onze hond heeft het, maar zelden een aanval alleen als ze zich te druk maakt
ze slikt overgens ook geen medicijnen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:42

geen ervaring mee maar het is epileptie. Misschien eens googlen? Er zijn vrij veel honden die dit hebben dus dan moet je veel ervaringen kunnen vinden! succes!

edit: zullen we het maar op epilepsie houden? sorry ben nog niet wakker...
Laatst bijgewerkt door Zwerte op 14-08-08 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:44

Wij hebben jarenlang een hond gehad met vrij zware epilepsie.
Aanvallen als een " Grand Mal " , flink schudden, urine en ontlasting laten lopen en vlan na de aanval erg groggy. Na enkele minuten werd hij dan helemaal hyper van al due vrijgekomen adrenaline en rende hij heel de dag achter je aan door het huis.

Pas op met naar de hond toe gaan tijdens een aanval of vlak erna. Het kan zijn dat ze je niet herkennen of van zich afbijten omdat ze nog niet helemaal bij zijn.

Epilepsie kan veel oorzaken hebben, bij onze hond was het aangeboren. Het kan echter ook een teken zijn van ernstiger zaken, dus een symptoom van een andere ziekte.
De medicijnen voor epilepsie kunnen een hond heel erg versuffen.Daarom hebben wij het niet gebruikt.
Op een gegeven moment kwamen de aanvallen steeds vaker en de laatste keer kon hij er niet meer uitkomen en is overleden op 11 jarige leeftijd. Hij had toen 7 jaar epilepsie.

Ik hoop dat ze er snel achter komen wat er mis is.
Veel beterschap!!

Zwerte:...het is epilepsie.. Knipoog

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:46

Je schrijft het als epilepsie of epileptie, dan kun je dus googelen op epileptie hond.
Sterkte, ik hoop dat de pilletjes helpen om aanvallen te voorkomen. Epileptische aanvallen kunnen door meerdere oorzaken komen vermoed ik, daarom moet je het onderzoek denk ik afwachten, maar kun je dus wel googelen naar wat je kunt doen.

Jacimatho beschrijft het goed. Dieren met een epileptische aanval herkennen je vaak niet tijdens zo'n aanval en ze weten daarna ook niet meer wat er gebeurd is. Soms worden ze achteraf nog een beetje angstig, omdat ze niet precies weten wat ze overkomt.

Marshaha

Re: epileptie hond, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:53

arts adviseerde mij iig om tijdens en na een aanval heel rustig te blijven, en de hond bij te staan. laat rustig weten dat je erbij bent
probeer wel op te letten dat ie als ie 'out' gaat niet stikt in zijn tong zeiden ze erbij
verder kan je weinig doen geloof ik

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:33

De beste vriend van mijn hond heeft het ook.
Hij krijgt 2 maal daags pillen.
Bij stress loopt hij meer risico op een aanval. Maar hij kan het overal van krijgen.

Mijn vriendin (eigenaar van deze hond) let wel op met inspanning. Als hij de ene dag heel veel gedaan heeft, dan lat ze hem uitrusten de volgende dag. Hij heeft nl weleens door teveel inspanning een aanval gehad.

Je kunt niets doen. Als je erbij bent, kun je gewoon rustig blijven zitten. Verder niets. Daarna willen ze toch alleen maar slapen.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:47

Ik heb heel veel ervaring met epilepsie bij honden. Mijn oude hond heeft dit op latere leeftijd gekregen. Ze had clusteraanvallen, soms wel 12 binnen 24 uur. Was al mens zijnde heel moeilijk mee om te gaan, dit ook omdat de hond helemaal in paniek was na een aanval.

Ik heb mij er toen helemaal in verdiept, ook in de medicatie. Een hele goede site is deze http://www.epilepsiebijhonden.nl/forum/index.php
En goed nieuws wij hebben de epilepsie onder controle gekregen.

Mocht je vragen hebben, stel ze maar..

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:25

onze hond had het ook, soms wel een paar x op een dag!!
ze krijgt nu elke dag een pilletje door een stukje worst/kaas/lekkers en sindsdien heeft ze maar 1 x een epileptie aanval gehad.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:34

Mijn oudje heeft ze ook, Jack krijgt nu ook pilletjes om de aanvallen te voorkomen maar soms gebeurt het evengoed wel.
Gelukkig krijgt hij tegenwoordig alleen lichte aanvallen, er is niet zo veel bekend over epilepsie bij honden denk ik, al is bovenstaande site wel een topper hierin.

Zaak is inderdaad dat je rustig blijft en goed oplet dat je hond niet stikt in zijn tong of braaksel.
Wel nemen wij naar iedere aanval contact met de dieernarts op en laten hem even nakijken.

We zeggen wel ons oudje maar Jack is pas 9 en is al oud en op mede door d epilepsie.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:15

mijn vorige hondje had ook epilepsie.
heel zielig was dat als ze aan aanval had. ik ging dan altijdbij haar zitten en haar proberen gerust te stellen. onbewust weten ze dan dat ze niet alleen zijn en jeje hond wilt helpen.

succes

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:24

Onze hond heeft ook epilepsie, ik heb er ook een keer een topic over geopend: [BB] Hond met epilepsie

Laatste tijd ging het slechter dus zijn we hem meer medicijnenen gaan geven, maar zoals al gezegd: ze worden er suf van en onze hond kon zijn eigen staart niet eens meer omhoog houden! (hij heeft een beetje een varkenskrulstaart, alleen dan wat groter) Nu geven we hem dus minder. Bij ons gaat er altijd 1tje bij zitten, meestal de gene die het als eerste doorheeft. Wij denken dat het door stress komt, als mijn zus en ik ruzie hebben gehad waar de hond bij is en dan later nog weer een keer ruzie, dan krijgt de hond vaak een aanval. (hij denkt dan waarschijnlijk dat we boos zijn op hem) De dierenarts zei dat het ook hielp om hem dan naar een donkere ruimte te brengen, maar wij denken dat dat niet zoveel nut heeft. Wat we wel een tijdje gedaan hebben is een nat washandje (koel!) op zn voorhoofd te leggen (dus net boven zn ogen) Dat vond hij altijd wel fijn. Ook gaat hij altijd bij een persoon in de buurt staan, die hij 'kent', vlak voordat hij een aanval krijgt! Maar succes ermee!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:32

Wij hebben een Sint-Bernard gehad. Ongeveer 1,5-2 jaar. Hij werd steeds agressiever. Hij had heeeel af en toe een epileptie aanval gehad. In anderhalf jaar tijd 2 keer een hele lichte aanval. Op een dinsdag begon hij vanaf ong 11 uur. Hij kreeg een zwaardere aanval. Tot 's avonds 11 uur had hij er 5 zwaardere gehad. DA was er bij geweest. De volgende ochtend om 6 uur hoorde ik mn ouders en de hond lag helemaal uitgeput op de grond. DA was onderweg. Hij had 's nachts ook weer aanvallen gehad en hij was op. DA heeft hem toen in laten slapen, want het was helemaal mis.
Achteraf is gebleken dat er een tumor in zijn hersens heeft gezeten. Dat verklaarde ook zijn agressieve gedrag.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:24

Epilepsie is goed te behandelen met medikatie. Vaak moet er wel wat geschoven worden om de juiste dosering en medicijn te vinden.
Nog een tip: Epelepsie gaat vaak samen met hartproblemen. Denk dat het verstandig is een ECG en een röntgenfoto van het hart te maken. Deze symptomen kunnen namelijk ook onstaan bij hartproblemen,.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:10

Hier ook iemand met ervaring, hond van mijn ouders heeft epilepsie en heeft twee soorten aanvallen, tonisch clonische aanvallen (stijf en met schudkrampen, dat is wat jij ook omschrijft) en complex partiele aanvallen (zijn aanvallen waarin de hond bij bewustzijn lijkt en dwanghandelingen uitvoert die niet te doorbreken zijn, zo kan ze heel lang achter elkaar de grindtegels in de achtertuin likken). Zij krijgt al sinds haar derde levensjaar fenobarbital hiervoor en is nu ruim 10. Door het jarenlange medicijngebruik heeft ze nu ook wat andere kwaaltjes aan haar hart en vaten waar ze ook medicijnen voor slikt, maar ze voelt zich prima en is nog vitaal.

Mijn ervaring is dat een hond prima een hoge leeftijd kan bereiken met deze aandoening mits je je aan de voorgeschreven medicatie houdt en je hond regelmatig na laat kijken door de DA, onder andere om te bepalen of de hond geen te hoge dosering medicatie krijgt, dit luistert namelijk erg nauw. Te weinig medicijnen in het bloed is vaker een aanval, te veel is grote kans op bijwerkingen. Mocht een hond regelmatig tonisch clonische aanvallen hebben is het wel een aanrader om stesolid in huis te hebben (is valium) die rectaal ingebracht kan worden als een aanvaal langer dan 5 minuten duurt of wanneer de hond er zelf niet goed uitkomt en van het ene in het andere insult schiet. De DA zal dit ook voorschrijven zo nodig.

Waar we bij deze hond op moeten letten is voorkomen van te grote stress of veel inspanning, dan is er een vergroot risico op een aanval.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:25

Onze jack russel heeft al vanaf pup af aan epilepsie aanvallen.. ze begonnen al meteen heel erg heftig, hij had erge aanvallen van langer dan 4 minuten.. schuimbekte, verkrampte, stuiterde de kamer rond en liet urine en poep lopen..
Hij begon als pup met 12.5 mg fenobarbital tabletten op een dag.. volgende maand wordt Dino 6 jaar en hij slikt momenteel 100mg fenobarbital per dag.
Zijn aanvallen kunnen we er niet mee stoppen, maar wel dragelijk maken, hij heeft nu gemiddeld 1 x in de 8 weken een heftige aanval.
Vroeger had hij ze iedere week.
We hebben ook een stesolid (diazepam/valium) rectiole op zak, maar nog nooit gebruikt.

Bij Dino is er nooit een aanleiding voor de aanval b.v. stress.
Dino kan alles doen wat andere honden doen, maar we laten hem nooit los uit, omdat hij ineens weg kan stuiteren, want vaak "rent" hij weg voor dat hij een aanval krijgt.. hij voelt het zeker weten aankomen, vaak komt hij ook eerst naar ons toe als we thuis zijn..

het is heel zielig, vooral nadat hij een aanval gehad heeft, hij heeft dan spierpijn, kan niet tegen daglicht, en is 3 dagen niet te genieten.

Wij denken dat Dino niet heel erg oud gaat worden op deze manier, maar momenteel heeft hij nog heel veel lol in zijn leventje..