mijn konijn heeft een hersenvlies ontstekking....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Spaqunel

mijn konijn heeft een hersenvlies ontstekking....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 15:41

Ik heb sinds enkele weken 2 konijntjes, vrolijke lieve diertjes, heel sociaal

Nu kwam ik gisteren thuis en 1tje lag languit in zijn kot, ik dacht eerst dat ze dood was, maar ze admende nog, ik in paniek en snel naar een dierenarts van wacht gezocht, maar natuurlijk geen te vinden. Omdat ze toch net iets attenter werd, heb ik dan maar besloten de nacht af te wachten. Deze was VERSCHRIKKELIJK, ze reageerde bijna nergens op, als ik haar op de grond zette, zakte ze door haar voorpootjes en ze had moeite met liggen (ze draaide steeds om). Vanmorgend dus als de bliksem naar de dierenarts.... -> ze heeft een parasiet opgelopen die hersenvliesontstekking veroorzaakt.
De dierenarts raadde ons aan ze te laten inslapen, maar hij heeft er dan een collega bijgehaald en deze zei dat dit wel behandelbaar was. De kans dat ze erdoor komt is niet bijzonder groot, maar toch reeel. De kans dat ze een verlamming op haar achterpoten of een minder goed functionerend achterpootje aan dit overhoudt is groot. Daarbij komt dat de ziekte overdraagbaar is op mensen....
Ik heb toch besloten haar niet te laten inslapen. Ik heb haar nu op mijn schoot en ze ligt nog volledig plat, maar heeft haar hoofd al in delucht (gisteren liet ze dit nog heel de tijd hangen). Ik voed ze nu met babyvoeding en dat gaat heel goed vind ik. Ze eet niet veel per keer, maar wel regelmatig. Drinken geef ik haar via een spuitje en dat gaat ook goed binnen.
Ik hoop ten zeerste dat ze erdoor komt en zolang ze eet, wil ik er nog niet over denken haar te laten inslapen (wetende dat de ziekte wel besmettelijk is Verdrietig ).

Mijn vriend zei dat de DA haar had laten inslapen als het zijn keuz was geweest, maar ik vind dat zolang ze geen pijn heeft en ze eet en attent is dat gene optie is. Ik weet wel dat ze er mss iets zal aan overhouden, maar dat wordt afwachten....
Nu vraag ik mij af wat anderen zouden gedaan hebben in mijn plek...

Manou

Re: mijn konijn heeft een hersenvlies ontstekking....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:08

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:18

Ik heb een keer een lezing gehad van E.J. de boer, werkzaam bij de genoemde dierenkliniek.
Een konijn met de kop scheef (en rollen!) is meestal een geval van E.cuniculi en geen meningitis zoals manou al zei. Maar zo te horen bedoeld je eigen DA dit ook.
Dit is inderdaad te behandelen, de behandeling die hij noemde op onze lezing (voor diergeneeskundestudenten) was dezelfde als op de site van wilhelminapark.
Mijn advies is om terug naar je DA te gaan met een uitdraai van deze site!! Ze zijn daar erg ervaren en goed met konijnen namelijk! Ook al heeft je DA zelf niet veel ervaring met konijnen, hiermee kan ze het diertje wel goed behandelen. Vandaag nog mee terug want zonder behandeling (je geeft nu alleen voedsel zei je?) overleefd dit dier het niet!

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 17:28

ik moet haar nu elke dag 25cc panacur geven, binnen 2 weken wordt dit nog maar 20cc
Het is idd een besmetting van E. cuniculi (ik ben er nu iets meer over aan het opzoeken en al de symptomen kloppen dus ik ben er redelijk zeker van dat het idd dat is). Ik begrijp dan niet waarom hij vanmorgend sprak over hersenvliesontstekking.... (ik heb enkel met hem gebeld, mijn vriend was naar de DA). Op de websites die ik vind zegt men idd E. cuniculi met panacur te bahendelen en mijn konijntje reageert er goed op (ze beweegt al een beetje met haar hoofd en is nu zelfs met haar hooi aan het spelen en dat terwijl ik gisteren dacht dat ze de nacht niet zou halen), ik ben dus heel blij dat ik ze niet heb laten inslapen.

Ik heb geen ervaring met deze parasiet dus alle hulp en suggesties en info is meer dan welkom!

Ik was vandaag helemaal in paniek dus wss daarom dat ik de uitleg van de DA niet helemaal had begrepen (daarom had ik gevraagd dat hij alles zou opschrijven) vandaar dat ik dus fout heb gezegd dat ze een hersenvlies ontstekking had

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:33

Ok dan hebben ze al een deel van de behandeling goed ingezet!
Ik mis alleen de metacam en de dexamethason, met name deze laatste schijnt wel erg belangrijk te zijn in de behandeling, dit spuiten ze niet zomaar 3 dagen intraveneus daar namelijk. Misschien een idee om dan toch de DA even hierover te bellen? Lijkt me toch verstandig om dit nog te doen namelijk (misschien heeft hij daar ook al een spuitje gehad?)
Wat betreft die besmettelijkheid voor de mens: dat valt reuze mee. Als je zelf gezond bent is de kans dat je het oploopt ongelooflijk klein. Wel slim om kinderen en oude mensen er even bij weg te houden en ook zieke mensen.

Fijn dat het al beter gaat. Kijk met de babyvoeding uit wat erin zit he? Maar zo te horen weet je wel wat je doet wat dat betreft! Volgens mij kan je verder weinig meer doen, je bent al goed bezig. Lees de site van wilhelminapark maar (heb je vast al gedaan), dat is goed betrouwbaar en dan weet je eigenlijk alles wat je hiervan moet weten.

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 18:43

Ik had de website idd al gevonden en gelezen.

Ik denk dat het al bij al goed mevalt, ze zit hier nu op een doek op de grond met haar hoofd in de lucht
Ze durft nog wel eens ineens om te vallen waarbij haar oogjes dan ook wegdraaien, maar dat gebeurt al veel minder dus ik denk dat ik er heel erg op tijd bij ben geweest. Haar achterpootjes zijn duidelijk nog niet in orde, maar ik hoop dat dit ook gaat verbeteren. Ik ben al blij dat ze niet meer 'dood' op de grond ligt. Ze is heel actief (rondkijken, snuffelen,....) en heeft zelfs daarnet een sprongetje opzij gemaakt! (sprongetje -> ze bewoog op zichzelf, een hele stap voorruit tov gstrn)

Ik heb idd gezien dat je heel hard moet oppassen als je een zwak afweersysteem hebt, maar dat is gelukkig niet het geval (wat niet wil zeggen dat ik niet uitgebreid mijn handen was en de doeken waarop ze nu zit niet op 90° zal wassen :-p)

Ze heeft geen metacam of dexamethason gekregen.... Aangezien ze wel goed opknapt weet ik niet of dit wel echt nodig is.... Met dat ik ze nu zelf voedt, is ze al veel sterker geworden dus ik denk dat ik het eerst nog even ga afwachten alvorens er terug mee naar de DA te gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:46

medicatie kan ook oraal.. hoeft niet i.v.....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:49

Sjolvir schreef:
medicatie kan ook oraal.. hoeft niet i.v.....

Dat weet ik, maar de ervaring van de wilhelminakliniek is dat i.v. in dit geval veel effectiever werkt en bij deze beestjes is het vaak alles of niets. Ik vertelde alleen wat hun ervaring is met de beste behandeling bij E.cuniculi. Dex wordt vaak ook intramusculair gespoten en lang niet altijd i.v. maar hierbij kan je dat beter wel doen.
Maar je hebt wel gelijk TS, als ze al zo goed is opgeknapt zal de dex niet nodig zijn (gelukkig)! Fijn om te horen dat het al zoveel beter gaat.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:17

Metacam moet ze echt hebben! Tevens ook antibiotica het liefst Duplocilline anders Enrofloxeral. Anders zal de behandeling echt niet volledig aanslaan en kan het konijntje veel terug vallen krijgen.
Dex is bij zo'n erg verzwakt konijntje ook aan te raden, maar Metacam en Antibiotica is nog belangrijker!