kattenbelletje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

kattenbelletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 17:37

Een kattenbelletje, dierenmishandeling of handig tegen prooien?

Mijn katten nemen nogal regelmatig muizen of vogeljes mee naar huis en nu hebben ze een bandje met een belletje om. Mijn vriend vindt dit dierenmishandeling?
Je zou zeggen het went vanzelf, maar ik vraag me af of de katten zelf last hebben van het gerinkel van het belletje. Ze hebben natuurlijk wel een heel sterk gehoor.

Koper

Re: kattenbelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:08

Bedoelt je vriend niet gewoon dat het ontzettend frustrerend voor je kat moet zijn om als jager niet meer te kunnen jagen?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:18

Misschien een beetje off topic maar, ik zal mijn katten buiten nooit iets om de nek doen. Als ze achter een tak, schutting of iets anders blijven hangen, hangen ze zich zelf op.
Het feit dat ze beesten mee naar huizen nemen is vaak een teken van waardering. Tenzij je het niet af mag pakken is het een kadotje voor jou. Jij geeft ze iedere dag eten en verzorging enzo en als dank krijg jij ook iets. Hoe groter het dier, hoe groter de waardering. Wij hadden vroeger een kat die kwam altijd met duiven en wilde konijnen aanzetten. Voor jezelf een beetje vies maar zo is de natuur nu eenmaal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:28

MandyR schreef:
Misschien een beetje off topic maar, ik zal mijn katten buiten nooit iets om de nek doen. Als ze achter een tak, schutting of iets anders blijven hangen, hangen ze zich zelf op.

Niet als je een goed bandje (= met een elastisch stukje) hebt, dan kunnen ze zichzelf lostrekken omdat het bandje dan kan rekken zodat ze hun koppies eruit kunnen trekken Knipoog

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:52

hestejente schreef:
MandyR schreef:

Niet als je een goed bandje (= met een elastisch stukje) hebt, dan kunnen ze zichzelf lostrekken omdat het bandje dan kan rekken zodat ze hun koppies eruit kunnen trekken Knipoog

Verliezen ze het dan niet erg vaak?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 19:14

MandyR schreef:

Nee, het is echt voor noodgevallen, zoals ook het strotouwtje waar je het halstertouw aan vastknoopt pas breekt als je paard flink trekt. Het elastiek is stevig genoeg om het bandje goed op zijn plaats te houden bij normaal gebruik. Pas als je kat eraan sjort om los te komen rekt het elastiek voldoende zodat hij zijn koppie los kan trekken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:24

Een goede' jager pakt net zoveel konijntjes met belletje hoor Haha!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:28

onze kat heeft ook een belletje om, deze komen niet buiten maar juist 1 die hem heeft..

hij is zwart en razend snel haha dus als hij in een donker stukje loopt en je ziet hem niet hoor je altijd het belletje nog haha

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:31

blijk van waardering? Nou ik kan het niet waarderen dat er ongemerkt een muis onder de kast geschoven wordt waar een dag of wat later dan allemaal van die vette vliegen uitkomen!

Ik heb ook een belletje geprobeerd maar onze kat ziet nog steeds kans om muizen te vangen en te verstoppen dus nu heeft hij een kamerverbod als wij niet thuis zijn...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:05

@ beantsje: wij zien het idd niet echt als iets waar we blij mee moeten zijn, maar voor katten is het echt wel een teken van waardering. Eigenlijk moet je je kat heel erg bedanken als ze dat doen, want dan vinden ze jou toch wel heel erg lief.

ontopic: als het idd zo'n bandje met elastiek is, kan het in mijn ogen weinig kwaad. Ja misschien vind je kat het vervelend dat hij constant een belletje hoort, maar er lopen hardstikke veel katten met een belletje rond en ik heb niet het idee dat ze er heel erg mee zitten.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:29

Als zomers de hele dag de ramen open stonden dan gebeurde het wel eens dat je wakker werd met een kat en een konijn in je bed. En dan lag ze je ook nog an te kijken met van die grote ogen alsof ze wilde zeggen: Ben ik nu niet knap dat ik zo'n mooi groot konijn heb gebracht? Dat is dus wat wij noemen ontbijt op bed. En dan met een diepe zucht omdat het wasmachine weer moet draaien zeg je toch dank je wel.....

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:31

poesenbeest heeft een belletje om..
anders ligt mijn vloer bezaait met vogels en ander gedierte..
zo af en toe krijgt ze het toch nog voor elkaar om ondamks d'r belletje, een muis of mus naar binnen te slepen.
plus d'r lopen hier in de buurt best veel poesenbeesten rond, en als ik d'r sávonds roep hoor ik haar in de verte al aan komen bellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:32

hestejente schreef:
Niet als je een goed bandje (= met een elastisch stukje) hebt,

Of een met paniekschakel Ja

MandyR schreef:

Liever dat ze hem verliezen dan een kat minder op aarde.
Hier wél een bandje mét bel, want mijn kater is doof en hoort mij niet roepen,
en dit vergemakkelijkt voor mij het zoeken, ik hoor hem nu tenminste lopen.
Ook heeft hij een edelsteen dr aan hangen dus hij móet wel een bandje.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:34

Ook hier een kat met belletje en ja, een elastisch halsbandje. Die van mij heeft dan wel al een aantal bandjes versleten (met name die met dat kliksysteem), maar ik heb er ook een adreskokertje aanhangen, waardoor ik al een paar keer het bandje netjes in de brievenbus terugvond! Aardige buren Haha!

Overigens krijg ik ook regelmatig van die fijne cadeautjes. Zelfs een keer een halflevende muis gekregen van mijn Pukkepoes.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:35

Die van mij heeft ook een belletje, en toch muisjes en vogeltjes voor de deur.
Ik vind het zeker geen dierenmishandeling,ze heeft er zelf geen last van.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:35

Die van ons heeft ook een belletje om en toch lukt het hem nog steeds om vogeltjes en muisjes te vangen en hier heen te brengen! Ook die van ons heeft een elastisch bandje en hij is hem dus al meerdere keren kwijt geraakt.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:48

Als ik een kat zou hebben en die zou buitenkomen zal ik hem geen halsbandje of belletje om doen, is harstikke gevaarlijk.
Me buurvrouw heeft zo bijna haar kat verloren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:51

Vandaag de dag lossen ze dit prima op met bandjes met een stukje elastiek of schakel in.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:01

LiNdA1986 schreef:
Als ik een kat zou hebben en die zou buitenkomen zal ik hem geen halsbandje of belletje om doen, is harstikke gevaarlijk.

Als je even terug leest zie je dat ik dat ook al heb gezegd en dat daar de nodige oplossingen voor zijn genoemd.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:04

Onze katten dragen wel een bandje, geen belletje wel een kokertje, Ze hebben beide bandjes om die losschieten. Op adres staat ook nog iets van vind je mij dood of in leven bel dan mijn baasje even. Haha!
Laat ze maar lekker jagen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:25

MandyR schreef:
LiNdA1986 schreef:

Als je even terug leest zie je dat ik dat ook al heb gezegd en dat daar de nodige oplossingen voor zijn genoemd.

Sorry, had alleen de beginpost gelezen... Bloos