Hond met hernia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Hond met hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 09:20

Doei!

Onze Jack Russel had de afgelopen dagen steeds meer moeite met lopen en met bijv. het op- en afgaan van stoepjes, vandaar dat we gisteren met haar naar de dierenarts zijn gegaan..Deze constateerde een hernia en heeft pijnstilling gegeven..
Heeft iemand ervaring met een hond met een hernia? Wat hebben jullie gedaan, wat vonden ze fijn en niet fijn?
Alle tips zijn welkom, vooral nu de pijnstilling is uitgewerkt Huilen Ze slaapt veel, maar je kan echt merken dat ze veel pijn heeft..We kijken het vandaag even aan en anders wordt het weer een ritje naar meneer de dierendokter..

Bedankt!!

koda

Re: Hond met hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:35

Mijn hond had toen spontaan hernia gekregen zei de dierenarts.
Hij kon opeens zijn mand niet meer uitkomen terwijl de dag er voor nog niks aan de hand was.
We zijn toen gelijk na de dierenarts gegaan.
Hij kon zijn achterpoten niet meer gebruiken kon zijn behoeftes niet meer ophouden.
De dierenarts vroeg toen aan ons wat we wilden konden een spuit krijgen en dan moest het binnen 24 uur verbetering te zien zijn hij gaf ons trouwens weinig kans maar toch hebben we het geprobeerd, maar jammer genoeg kwam er geen verbetering. We hebben hem toen in laten slapen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:42

Onze hond heeft drie nekhernia's. Hond liep erg slecht en we zijn toen een aantal keren naar de dierenarts geweest, hij heeft eerst twee keer een spuit gekregen en wat pijnbestrijding maar dat werkte helaas niet. Toen ze een foto gingen maken om te zien wat de echte oorzaak was zagen ze drie hernia's in de nek. Door het rechttrekken van zijn nek zijn de hernia's blijkbaar "goed" geschoten en zijn nu minder pijnlijk. Dit is allemaal een jaar geleden geweest.
Op het moment komt de pijn weer wat meer bij hem op. Eerst kreeg hij Metacam als het wat minder ging om de pijn te verlichten. Nu hebben ze ons aangeraden om echt elke dag de metacam te geven. Meneer is al aardig op leeftijd voor een boxer namelijk 13 jaar en gaat nog goed. Slaapt natuurlijk wel wat meer, hoort minder, ziet slechter, ruikt minder maar dat is allemaal in verhouding met de leeftijd nog goed te noemen.

Mijn advies is kijken of er nog wat aan gedaan kan worden door middel van pijnbestrijding of iets dergelijks. Dit kun je het beste met je dierenarts overleggen. Ik ben zelf wel van mening dat je het niet moet gaan rekken. Hiermee bedoel ik dat de hond niet onnodig pijn moet lijden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:04

Volgens mij kan je ook naar de fysio met een hond die een hernia heeft, kan hele goeie resultaten opleveren. Mijn hond heeft een acute hernia gehad, die gilde het uit van de pijn. Daar hebben we toen geen fysio voor gebruikt, want het was gelukkig binnen korte tijd met wat pijn bestrijding weer goed. Nu sjeest hij over het strand en duikt hij de duinen op en af.

gappiekabaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:19

hoi,

Ik las je verhaal en herkende het ook, ik heb een teckel en deze had precies het zelfde mijn dierenarts heeft hem een aantal spuiten gegeven en pijnstillers om te kijken hoe het ging maar zijn toestand werd niet beter, dus weer een spuit en weer afwachten. Nu is een hernia bij teckels een regelmatig voorkomend verschijnsel en ik heb dus via de teckelvereniging om advies gevraagd en zo ben ik bij een orthomanueel therapheut gekomen, daar zijn we een keer of 5 naar toe geweest en moesten ook thuis oefeningen doen later, in het begin mocht hij absoluut niet lopen alleen om te plassen maar verder niet en het is helemaal
goedgekomen. Je moet anders op haar site kijken www.kreupeldier.nl want het is voor jou een beetje ver weg maar misschien weet ze iemand in de buurt. Mijn dierenarts was verbaasd van het resultaat.
Succes.

Gabrielle

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 12:52

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!! Heel erg fijn!
Ik herken me het meest in het verhaal van Koda: eerst niks aan de hand en dan spontaan niet meer op of neer kunnen
Gister heeft ze bij de DA inderdaad een spuit pijnbestrijding gehad en hij heeft veel rust "voorgeschreven".. We laten haar alleen kort haar behoefte doen en dan geeft ze wel weer aan dat ze het goed vind..Vanmorgen was ze erg slecht, maar nu gaat het een stuk beter! Ze loopt weer wat door de kamer, rekt en strekt wat, dat is volgens mij wel een goed teken toch?!

Gappiekabaal: Thanks voor de link, ga even kijken Lachen
Nogmaals erg bedankt allemaal !!

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:58

Onze hond had ook een hernia. Ons is verteld dat een hernia bij een hond een ontsteking is, dit in tegenstelling tot bij de mens (hier is het meestal een beknelde zenuw). Onze hond is geheel hersteld mbv ontstekingsremmers en rust (hij mocht zelf zijn gang gaan en werd niet geforceerd uitgelaten etc.; dit kon gelukkig omdat wij op een boerderij wonen). Wel is het altijd een gevoelige plek gebleven en kwamen de klachten zo nu en dan (in veel mindere mate) terug.

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:22

Lijkt me toch een goed teken dat ze/hij weer kan bewegen.
Dropy kon helemaal niks meer ook niet na die spuit.
Hoop dat het verder de goede kant op gaat nu.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:34

ioontje schreef:
. Ons is verteld dat een hernia bij een hond een ontsteking is, dit in tegenstelling tot bij de mens (hier is het meestal een beknelde zenuw)..

?????????????????????????geen commentaar..gaat vast wel iemand anders doen..
anders ben ik weer 3 A-4 tjes verder...

In ieder geval beterschap met je Jack..
(en hier een positief bericht... zolang een hond geen uitvalsverschijnselen
heeft vaak goede vooruitzichten... als het een hernia is rust.. en ontstekingsremmers)
alleen kan niemand hier over bokt zien wat je hondje precies heeft.. ik ook niet..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 08:44

@Sjolvir&Koda: Dank je wel!

Up-date: Het gaat de goede kant uit!! Ja Ze loopt weer vaker uit zichzelf, ziet er weer blijer uit en hijgt niet meer zo..We doen nog steeds erg rustig aan met haar, maar het lijkt er op dat ze er goed vanaf is gekomen Lachen

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:19

Gelukkig Haha!

Hoop dat ze snel de oude weer is.