Mijn hond kan niet aan zijn nieuwe "leven" wennen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Mijn hond kan niet aan zijn nieuwe "leven" wennen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:14

Hallo,

Ik zit met een " probleem " ....
Ik heb een duitse herder reu van 1 jaar oud en is sindskort gecastreerd.
Hij is hier nu ong. 4 weken, ik heb hem bij mensen opgehaald aangezien hun te weinig ruimte hadden voor hem.

Bij deze mensen zat hij altijd binnen ( en vaak in de bench ), de vrouw was volgens mij eigenlijk altijd thuis.
De hond zit hier in een buitenren ( 50m2 ) met een nachthok + afdak. Als ik thuis ben loopt de hond gewoon los in de tuin.
Het is dus de bedoeling dat hij een echte buitenhond wordt.
Hij mag absoluut niet binnen ( ik woon bij mijn vriend en zijn vader, zijn pa wil geen honden binnen ).

De vorige bazen vertelde me ook dat het wel goed zou gaan als hij buiten zou zitten, hij kon bij hun ook goed rustig buiten zitten.

MAAR... ik merk gewoon aan hem dat hij eenzaam is.
Hij blaft vaak (aandacht ? ) en gaat soms voor het deurtje zitten te wachten.
Ik vind dit echt heel erg sneu voor hem, want het laatste wat ik wil is dat mijn dieren zich rot voelen.

Ikzelf heb er zeker goed overna gedacht om aan een hond te beginnen, maar had toch wel verwacht dat een hond snel zou wennen aan de nieuwe situatie.
( of verwacht ik nu echt teveel in 4 weken tijd????)

Wat moet ik nu doen ? Verdrietig

Liefs

lindsey

Re: Mijn hond kan niet aan zijn nieuwe "leven" wennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:21

Een hond is een roedeldier en wordt niet gelukkig van alleen leven. Als een hond binnen woont dan wordt het gezin zijn nieuwe roedel maar een hond dag en nacht alleen in een hok houden is gewoon wreed. Niet het houden in een buitenren op zich maar zorg dan voor gezelschap.

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je dat in je hoofd hebt kunnen halen om een hond alleen dag en nacht buiten te huisvesten. Misschien kun je er een hond bijnemen dan hebben ze in gezelschap aan elkaar. Bovendien is 4 weken nog niet zo erg lang om aan een nieuwe situatie te wennen.

Uiteindelijk zal hij er vast wel in berusten maar een blije hond wordt het zeker niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:22

lindsey schreef:
Een hond is een roedeldier en wordt niet gelukkig van alleen leven. Als een hond binnen woont dan wordt het gezin zijn nieuwe roedel maar een hond dag en nacht alleen in een hok houden is gewoon wreed. Niet het houden in een buitenren op zich maar zorg dan voor gezelschap.

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je dat in je hoofd hebt kunnen halen om een hond alleen dag en nacht buiten te huisvesten. Misschien kun je er een hond bijnemen dan hebben ze in gezelschap aan elkaar. Bovendien is 4 weken nog niet zo erg lang om aan een nieuwe situatie te wennen.

Uiteindelijk zal hij er vast wel in berusten maar een blije hond wordt het zeker niet.

Ben ik het helemaal mee eens. Gelukkig zal hij zo niet worden. Zou ook er over nadenken om er een maatje bij te nemen. Of in huis. Het is sowieso al niet makkelijk om een hond die als pup in huis leefde opeens alleen buiten te laten leven.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:26

Er zijn genoeg honden die als waakhond buiten worden gehouden. Ken ook iemand die heeft twee honden die zitten buiten of in een apparte ruimte in huis maar zitten nooit bij het gezin. Zou ook niet mijn manier zijn om een hond te houden trouwens. Mij lijkt het wel dat twee honden gelukkiger zijn als ze buiten moeten leven dan 1 alleen.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:32

een hond dag en nacht buiten zetten is niet perse wreed hoor Knipoog het hangt ervanaf hoeveel uur je effectief met hem bezig bent én wat je met hem doet. ik spreek hier nu niet van 1uurtje per dag uit de ren en dan daarvan een kwartiertje spelen he Knipoog maar echt enkele uren per dag met hem bezig zijn.
een hond dag en nacht in zijn bench binnen zetten en hem straal negeren vind ik persoonlijk veel erger.
ff ter info voordat ik afgeschoten wordt, onze honden leven en wonen samen met ons in huis Knipoog er wordt buiten een ren gemaakt voor de 2 grootste dames, maar daar gaan ze enkel inzitten als we werken zijn, of er is bezoek Knipoog )

ik denk persoonlijk dat je net iets teveel vraagt op zo een korte tijd Knipoog
bij Sifra heeft het enkele maanden geduurd voordat zij echt kon wennen aan ons, haar nieuwe leventje en alles rondom haar. nu, elke hond is daar anders in natuurlijk Knipoog

deze hond heeft altijd binnen in huis gewoond en geleeft, hij was daar een lid van het gezin, hij had daar zijn gewoontes en routines.
ineens zit hij op een vreemde plaats, vreemde mensen, vreemde routines, én continu buiten...
je kan bijna onmogelijk van hem verwachten dat hij op 1 2 3 zomaar volledig ingeburgerd is bij jullie he Knipoog
zorg vooral voor veel afleiding, speel met hem, train met hem, ga naar de hondenschool, leer hem veel dingen, ga veel met hem wandelen,...

een 2de hond erbij is zeker een optie, maar ik zou hem eerst de tijd geven om aan jullie te wennen. nu een 2de hond erbij kàn positief op hem werken, maar even goed kan het heel negatief uitdraaien en dan zit je daar mooi...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:35

Honden wennen vaak pas na een half jaar (als ik het goed had, kan ook 3 maanden zijn, maar dacht een half jaar) aan hun nieuwe woonsituatie. Maar dit is alles behalve leuk voor je hond. Als je er goed over na gedacht hebt om een hond aan te schaffen, snap ik niet dat je het op deze manier doet!
Ik ben het volledig met Lindsey

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:40

mijn honden,7 stuks,komen ook niet binnen...
overdag lopen ze achter mij aan en s'snacht in hun omgebouwde garage met bedden en dekens en een opening naar buiten,dat gaat prima.....maar die zijn wel met z'n zevenen.
Misschien een klein maatje erbij nemen voor hem?
gewoon een klein hondje voor de gezelligheid,misschien een niet te oude,zodat hij makkelijk aan de situatie kan wennen?

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:09

Wat het allerbelangrijkste is en al eerder genoemd werd: hoeveel ben je met hem bezig?
Als hij bij zijn eerdere eigenaar de hele dag rondom zijn baasjes mocht zijn en nu ineens maar een uurtje met je mag spelen, dan kan dat dramatisch zijn voor een hond.

Verder snap ik niet dat de meesten hier een ander hondje erbij aanraden. Dat vind ik echt de omgekeerde wereld: een nieuwe hond erbij nemen om de andere hond het naar zijn zin te laten hebben. Zorg eerst dat je de omstandigheden voor je ene hond voor elkaar hebt.

Persoonlijk ben ik absoluut niet voor kennelhonden. Want ik heb geen hond om hem de hele dag in een kennel op te sluiten. Maar ik weet dat er ook goede voorbeelden van te noemen zijn. Maar zoals gezegd: dat is helemaal afhankelijk van hoeveel je met hem bezig bent.

Dus ga veel met hem doen! En misschien kun je hem ipv in de kennel ook wel een paar uur per dag los in de tuin loslaten. Dan ervaren ze vaak al meer een gevoel van vrijheid. Je kunt hem dan heel goed leren dat de grens ligt bij de drempel van de deur.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:01

Bij onze opvanghonden lopen er ook 5 van buiten, die slapen in de stal, en dat is niet zielig. Een hond buiten vind ik niet zielig.
Alleen zijn onze honden met 5 en hij is maar alleen. Het is wel een roedeldier en heeft echt gezelschap nodig van een andere hond.
Want als een hond alleen buiten zit, dan vind ik het wel zielig.
Ik zou zelf geen hond nemen als hij alleen maar buiten mag, maar op zich kan het natuurlijk wel, maar ja zoals al eerder is genoemd, dan wel met 2.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 12:37

Bedankt voor jullie reacties !!

De hond zit niet de hele dag in zijn kennel, zodra ik thuis ben loopt hij los in de tuin.
Maar ja, ik ben natuurlijk niet altijd buiten.

Van mij zou hij best binnen mogen, absoluut ! Maar mijn vriend en zijn vader zijn er niet zo'n voorstander van.
En aangezien ik van meerdere mensen heb gehoord en gelezen dat mijn hond zo wel zou kunnen leven, ging ik daar ook van uit.

Ik ga het vanavond eens overleggen, een andere hond erbij is een optie natuurlijk, maar ik wil niet 2 van zulke grote honden.
Dus dan zou het al een kleinere moeten zijn.

Hoeveel ben ik met hem bezig :
' s morgens: uitlaten/kwartier
' s middags: uitlaten/half uur
' s middags: uitlaten/uur
' s avonds: uitlaten/kwartier tot half uur
Tussendoor spelen we nog wat, als mijn vriend thuis komt speelt hij vaak ook nog.
Soms lopen we aan de fiets en binnenkort gaan we op cursus ( het is de bedoeling om met hem te gaan sporten )

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:26

Vind dit voor zijn sociale bezigheden, erg weinig. Zo'n 2 uur per dag bezig zijn met de mens en voor de rest de mens alleen zien.
22 uur in je eentje is lang. En dat de rest van zijn bestaan. Denk niet dat je de hond hier gelukkig mee zal maken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:30

Het klinkt wel een beetje sneu voor die hond... persoonlijk zou ik ook nooit een dier ergens in huis nemen waar men het niet op honden heeft...

Mag die savonds echt geen 2 a 3 uurtjes bij jullie liggen?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:43

Ik denk inderdaad ook dat jou hond eenzaam is. Als je met hem wandeld komt hij dan ook los en speelt 'ie' met andere honden?

Mijn hond zit binnen en is ' iedere' middag alleen ivm werk. Ze is hier inmiddels zo aan gewend, maar we passen haar dag hier wel op aan. Haar dag ziet er als volgt uit:
's morgens 7.00/8.00 : uitlaten 1 uur
's morgens half uurtje stoeien/spelen
's middags 12.00: uitlaten 1 uur
's middags 17.00: uitlaten 20 min
's avonds 18.00: uitlaten 1 uur
's avonds mee naar stal 2 uur tijd om te spelen met andere honden
's avonds 23/24h: laatste rondje 20 min

Het is echt niet dat ik alle tijd van de wereld heb, maar die aandacht heeft ze gewoon nodig. Gezien de tijd die je nu aan de hond besteed vraag ik me af of je uberhaupt wel tijd heb voor twee honden....... Bloos

Edit; daarnaast zijn herders veel al werk honden, die bezig gehouden moeten worden.........is dit je eerste hond en waarom heb je juist voor dit ras gekozen en niet voor een 'kleiner' type die evt. makkelijker mee naar binnen kan en minder ruimte in neemt (ondanks het principe van pa en vriend). Jou hond gaat in goede gezondheid nog wel 9 jaar mee..........
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 12-08-08 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:45

Wat een felle reacties zie ik hier weer eens!! Notabene op een keurige post waarin ik geen schandalige dingen lees...
Beetje nuance en goodwill kunnen geen kwaad hoor, als iemand om advies vraag omdat ze zelf gesignaleerd heeft dat er iets niet helemaal goed gaat en dit graag wil veranderen...!

Mijn twee honden komen ook niet binnen, alleen in de winter s'avonds en waneer ik ze "uitnodig". Verder lopen ze hier los op het erf of zitten in hun buitenren met binnenhok. We doen eigenlijk echt niet veel met ze, maar ze zijn vooral veel bij ons. Op het erf wAar we veel en vaak bezig zijn. Ik vind dit absoluut niet zielig voor ze. Ze zijn ook gewoon happy en hebben geen rare tics ofzo. Nou is een herder eigenlijk wel bij uitstek een hond om mee te werken, die heeft als ik het goed weet bij te weinig uitdaging de neiging tot neurotisch of zenuwachtig gedrag, maar je zegt zelf al dat je ermee gaat trainen dus dat is prima denk ik!
Ik zou ook denken aan een maatje erbij. Als jijzelf geen roedel kunt vormen dan moet je een soort alternatieve roedel creeeren, dit is ook onze reden voor een tweede hond geweest! En het heeft ook gewerkt!
Succes hoor!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:48

Het is een erg jonge hond die tot voor kort tussen de mensen mocht zijn en waarschijnlijk daardoor aandacht kreeg. Dat zal wel even slikken zijn, bovendien zoals eerder gezegd is een hond een roedeldier die graag bij de bazen etc in de buurt is. Ik denk dat deze hond nog speel- en knuffelsessies nodig zal hebben die ingelast worden in de dag om hem te laten wennen aan zijn nieuwe leven. Zodat hij ook aandacht heeft, maar ook vrijheid om los te lopen en te doen wat hij wil. Ik denk dat hij zich nu een beetje verloren voelt en tussen wal en schip valt. Zorg ervoor dat zijn dag niet zo alleen is en met meer aandacht/speel en knuffelmomenten, dat sociale heeft hij gewoon nodig zeker als pup. Zo wordt ie gewaardeerd en heeft ie aandacht en groeit hij sociaal op (je wilt niet dat hij een hekel krijgt aan mensen of zielig wordt omdat hij te weinig contact heeft met mensen of schuw wordt of wat dan ook). Deze fase in zijn leven is nog steeds bepalend voor hoe hij met mensen om leert gaan en hoe hij zich voelt!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:52

Mpepers schreef:
Wat een felle reacties zie ik hier weer eens!! Notabene op een keurige post waarin ik geen schandalige dingen lees...
Beetje nuance en goodwill kunnen geen kwaad hoor, als iemand om advies vraag omdat ze zelf gesignaleerd heeft dat er iets niet helemaal goed gaat en dit graag wil veranderen...!

Mijn twee honden komen ook niet binnen, alleen in de winter s'avonds en waneer ik ze "uitnodig". Verder lopen ze hier los op het erf of zitten in hun buitenren met binnenhok. We doen eigenlijk echt niet veel met ze, maar ze zijn vooral veel bij ons. Op het erf wAar we veel en vaak bezig zijn. Ik vind dit absoluut niet zielig voor ze. Ze zijn ook gewoon happy en hebben geen rare tics ofzo. Nou is een herder eigenlijk wel bij uitstek een hond om mee te werken, die heeft als ik het goed weet bij te weinig uitdaging de neiging tot neurotisch of zenuwachtig gedrag, maar je zegt zelf al dat je ermee gaat trainen dus dat is prima denk ik!
Ik zou ook denken aan een maatje erbij. Als jijzelf geen roedel kunt vormen dan moet je een soort alternatieve roedel creeeren, dit is ook onze reden voor een tweede hond geweest! En het heeft ook gewerkt!
Succes hoor!

Ik bedoel het zeker niet negatief, maar wat ik uit jou verhaal op maak is dat jou honden een erf hebben waar jullie veel en vaak bezig zijn. Genoeg om te zien en te ruiken en buiten dat RUIMTE. Hoe ik haar verhaal interpreteer zit deze hond aan huis (dus in de tuin zogezegd). In dat opzicht kan ik begrijpen dat de hond zich verveeld.

Wat betreft je standpunt mbt herders, daar doelde ik ook op Cool

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:08

linda_arnold: was ook niet specifiek voor jou bedoeld hoor! Sommige mensen oordelen gelijk zo hard... Ziek Dat stoort me vaker op bokt, en dat is jammer als je elkaar ook gewoon zonder een oordeel een eindje op weg kan helpen of vriendelijk kunt verwoorden dat je er anders over denkt. Jouw post was imo een vriendelijke post! Knipoog )

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:01

Als ik lees wat je zo op een dag met hem doet, vind ik dat wel vrij weinig voor een hond die voorheen in huis leefde en als zijn baasjes thuis waren, waren die ook wel in de buurt lijkt mij.
Ik zou persoonlijk gewoon af en toe even lekker bij hem gaan zitten en lekker knuffelen en spelen. Hij is ook nog best wel jong, dus heeft gewoon veel tijd een aandacht nodig.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 17:37

Mpepers: Klopt helemaal, ik probeer het maar niet negatief op te pakken.

De hond is vanacht helemaal stil geweest Ja
Net zijn we een uur weg geweest, naar het bos.
Hij loopt trouwens gewoon los als het kan ( in de bossen dus ).
Hij gaat regelmatig mee naar stal, waar hij lekker om mij heen hangt, ook lopen daar nog honden waar hij mee kan spelen.

Ik ga echt heel vaak naar buiten tussendoor, ik speel wat met hem en ga buiten op de bank een boekje lezen.
Binnenkort hoop ik ook internet buiten te hebben, dus dan gaat het laptopje mee naar buiten.

Volgende week Donderdag beginnen we aan de cursus, en als daarna alles goed gaat hoop ik met hem te kunnen gaan sporten.
Ik weet dat een herder een hond is die graag werkt, vandaar ook dat ik met hem wil gaan sporten.
We doen hier thuis in de tuin ook vaak spelletjes zoals speuren, hij is daar dol op.

Ik heb vanmiddag een Kong gekocht, hij was er helemaal gek mee.
Natuurlijk ook al gevuld, hij heeft er lekker mee gespeeld.
Meneer ligt nu lekker op de bank te slapen.

Als ik thuis ben loopt hij gewoon los, het is geen tuinTJE wat wij hebben, maar echt redelijk groot.

Ik doe er alles aan om het hem naar zijn zin te maken.
We gaan eerst goed aan onze band werken en een cursus volgen.

Ik heb jullie mijn lijstje laten zien van hoevaak we wandelen, maar er staat dus niet in hoevaak ik buiten ben.
En dat is dus best vaak.
Ik heb zeker voldoende tijd voor hem, anders was ik sowieso niet aan een hond begonnen, dat vind ik sneu.
( kijk maar naar de mensen die fulltime werken en een hond hebben, beeste zit iedere dag 9 uur alleen, en mag als hij geluk heeft 's avonds nog een uur mee uit Bloos )

bedankt weer voor jullie reacties !
We gaan er wat aan doen Ja

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:38

ik weet niet of hij met of zonder stamboom bij jullie is gekomen en of je erachter kan komen van welke fokker hij komt.
feit is dat hij een Duitse Herder is he, en het probleem met dit prachtige ras is dat er door de jaren niet zo nauw is gekeken naar de heupen en hierdoor nu enorm veel duitsjes met heupdysplasie ed zitten...
hij is nu 1 jaar, dus hij heeft de leeftijd dat je hem daarvoor kan laten onderzoeken. als je echt intensief met hem wil gaan sporten, dan zou ik ff vragen aan de dierenarts of hij zijn heupen, rug, gewrichten,... eens wil nakijken Knipoog ook al zie jij er zelf niets aan of mankt hij niet, better safe than sorry he Knipoog
ik hoop natuurlijk dat hij gespaard is van al deze kwalen he! maar je moet het maar voorkrijgen...