mijn poezen eten niet meer!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

mijn poezen eten niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 14:13

Ik ben net terug van vakantie en toen ik thuiskwam kreeg ik te horen dat de poezen helemaal niet meer eten. Ze zijn al best op leeftijd en voordat ik ging werden ze wel dunner, maar aten ze juist meer.
Ze kregen altijd smorgens blikvoer en savonds brokken (dit is later, toen ze dunner werden, veranderd naar onbeperkt brokken) Nu laten ze de brokken en het blikvoer staan. 1tje (16 jaar) ligt echt de hele dag te slapen. De andere (15 jaar) is nog wat fitter en eet ook heel af en toe een hapje.
We geven ze het eten wat ze normaal ook altijd krijgen dus we zijn niet veranderd van eten (ze zijn nogal kieskeurig).

Wat kan ik het beste doen?
alvast bedankt.

Kitty_Misje

Re: mijn poezen eten niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:31

Ik zou toch echt even naar ze laten kijken etc. Ik zorg nu ook voor de dre katten gan de buren, en daar is Gijs een 15 jarige kat ook bij. Hij is ook wat mager maar eet noggewoon. Even checken dus!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:51

Meschien hebben ze heimwee naar je gehad, mijn oude Minnous eet ook niet als ik weg ben.
Of meschien eten ze ergens anders bv bij de buren of zo, katten zijn een meester in kostjes bij elkaar scharrelen.
Als je je echt zorgen blijft maken ga even naar de dierenarts dan.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 15:26

De rest van de familie was wel gewoon thuis. Ik zal eens kijken of ze dalijk weer beginnen met eten. 1 van de 2 ligt de hele dag bij mij boven en komt eigenlijk niet meer buiten. Die andere was vroeger een flinke jager maar nu iets minder, maar inderdaad misschien heeft ze daar genoeg aan. Die andere laat ik misschien wel even volgende week nakijken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:45

als een kat niet eet kan dat heel snel (2-3 dagen) lijden tot leververvetting waar ze aan dood gaan. Zo snel mogelijk naar de DA dus !

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:17

Even een bezoekje aan de DA kan geen kwaad met deze leeftijden.

Probeer eens het voer van royal canin voor kieskeurige katten anders?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:24

inderdaad zoals Mist zegt, naar de DA ermee en bloedtest laten doen en kijken of lever en nieren nog wel goed werken, ze zijn al op leeftijd dan is het normaal dat ze rustiger worden en daardoor minder eten, maar helemaal niet eten is funest! dat houden ze niet lang vol!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:30

Tandjes na laten kijken.
Toen mijn kat rond de 14 was ben ik over gegaan op speciaal seniorenvoer. Is van Whiskas en zit in zakjes in plaats van blikken. Het is vrij prijzig maar hij at het wel. Er zijn ook senioren brokken maar die vond meneer niet lekker dus had altijd gewone.

Moeminx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:33

Wij hebben ook een oude kat gehad, die nooit véél had. Probeer het met iets lekkers tussen het normale eten (snoepje) & zoo dat op te bouwen. Het kan zijn dat ze je gemist hebben & dat ze dan een beetje in de war geraakt zijn. Je weet maar nooit! Als het oudere katten zijn kan je ook alleen vlees erneer zetten en kijken dat ze dat wel eten, dan weet je al weer iets. of zoals hierboven (Whiskas Senior /Junior) helpt ook!..
Succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:34

Voor de vakantie klopte het dus al niet.. !!!! Boos!

Dier dat meer eet en vermagert.. Nors opkijken
Dat is raar!!! (of je moet ander voer hebben gehad..)
Dier dat ondanks goed eten vermagert..
altijd laten nakijken door dierenarts.. en bloedprikken..

(zeker gezien het op leeftijd zijn van je katten...)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:37

niet afwachten en gaan experimenteren met verschillend voedsel dan kun je te laat zijn!
tandjes na laten kijken inderdaad en bloed prikken zo snel mogelijk.... of ben je al geweest inmiddels?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:39

Sorry, had er even over heen gelezen. Als ze meer eten en toch dunner worden kunnen het ook wormen zijn.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:43

kan schildklier zijn ivm ouderdom of nieren!
echt naar de dierenarts gaan!
kook anders even lekker een kabeljouwfile voor ze! dan hebben ze wat binnen! drinken ze wel?
groetjes van bren!

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 15:52

Afgelopen zondag zijn ze ontwormt. Dit is ons gelukt met het voer van Sheba. De kat van 15 vond het heerlijk en at het zo op en die van 16 wel wat langzamer maar uiteindelijk ook alles. Ik ben die dag erna wat vaker bij ze gaan zitten en ze eten allebei weer vollop (ook de brokjes). Ze zijn weer net zo fit als voorheen (en dat is heel fit voor deze leeftijd) Zijn de hele dag weer lekker buiten en voelen zich weer goed (zoals ik ze zie dan.) Wat denken jullie, toch nog even na laten kijken of pas als ik zie dat het weer terugkomt? Of misschien heeft de wormenkuur geholpen?

Ik wilde maandag trouwens naar de DA gaan, maar heb hiermee gewacht omdat het heel goed ging.

En dat het voor de vakantie niet goed ging kwam ook omdat we aan het experimenteren waren met overstappen naar seniorenvoer. En daarbij komt dat mijn ouders en broers wel thuis waren dus er werd gewoon op ze gelet en voor ze gezorgd!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:35

Gelukkig eten ze weer, het is toch wel verstandig om katten op deze leeftijd eens een senoirencheck bij de DA te geven, dan worden ze helemaal nagekeken en ook een bloedtest gedaan, kost wel wat maar dan weet je tenminste hoe ze er voor staan.
Dan ben je er misschien op tijd bij mocht het fout gaan. Ze willen nog wel eens nierproblemen krijgen op leeftijd en dan kunnen ze met medicijnen (en soms ook dieetvoer) nog een hele tijd meegaan.