Kippen willen niet in hok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Kippen willen niet in hok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 11:14

We hebben sinds een week dus 5 kippen. Het zijn niet onze eerste kippen, we hebben eerder al een paar jaar kippen gehad. Maar zij vormde geen probleem, gingen gewoon in het bestemde hok als het nacht werd enz enz. Maar nu hebben we dus nieuwe kippen en wat een drama zeg.
Alleen de witte gaat dus echt daadwerkelijk in het hok om te slapen en eieren te leggen. Die andere vertikken het gewoon, en gaan op een hoopje in een hoek zitten.
Er is dus voldoende hok, we hebben er 1 grote, en 1 kleine. In totaal dus twee hokken. In beide hokken ligt een laag stro, dus het moet er wel aangenaam zijn. Nu hebben we de eerste avond alle kippen gepakt en ze in het grote hok gezet, om te laten zien dat ze daar prima naar binnen kunnen, maar nog geen 5 minuten later stonden ze alweer buiten. Gisterenavond hebben we ze in de kleine hok gejaagd [die heeft een grotere opening/deur] en ze daarin opgesloten en toen gezorgd dat ze er niet uit konden komen. Ik weet eigenlijk niet of ze er vannacht in zijn gebleven.
Maar wat moet je hier nu mee? Het is natuurlijk hun eigen keus dat ze buiten blijven liggen, maar straks hebben we bevroren kippetjes en dat is ook niet de bedoeling. Daarnaast leggen ze buiten het hok ook geen eieren.
Wij staan dus voor een totale raadsel. Met die andere kippen was er geen probleem en deze geven alleen maar problemen.
Kan het zijn dat ze nog niet gewend zijn? Moeten we ze daarom maar gewoon elke avond in het hok doen? Misschien snappen ze het trappetje niet? Maar dat zou niet verklaren waarom ze eruit springen als we ze erin doen. Wie o wie kan ons vertellen wat wij fout doen Clown

Nickeltje

Re: Kippen willen niet in hok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:08

Hoe is de kwaliteit van die hokjes?
Kippen hebben een hekel aan tocht.
Ook zitten ze graag op een stok, al is dat maar 10 cm vanaf de bodem, dus zit en een stok in het nachthok?
En wanneer hebben er voor het laatste kippen in gezeten? Als die luizen gehad hebben, kunnen die luizen weken later nog in het hok zitten en gaan kippen ook niet graag dat hok in...

Als al die dingen gewoon in orde zijn zou ik de moeite nemen ze een paar nachten achter elkaar op te sluiten in het nachthok en ze daar dan in de morgen weer uit laten.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 20:41

Nou volgens mij is het hok wel vrij droog. Ik zie toch nergens vochtplekken of zo. Er is een stok ja, niet 10 cm maar er is wel een stok Clown
En ik weet niet wanneer er voor het laatste kippen in hebben gezeten, wij zijn hier komen wonen in april en toen stond het hok er dus al. De kippetjes hebben we nu een week of twee.
We hebben ze nu dus een paar dagen opgesloten in het hok, gezorgt voor eten en drinken maar nu ze weer vrij zijn, gaan ze er nog niet in. We snappen echt helemaal niks van die beesten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:43

ik heb( toen ik nieuwe kippen had) een paar dagen opgesloten in het hok.
na 5 dagen eruit gelaten, en toen gingen ze sávonds naar binnen, uit zichzelf

edit: ik zie dat je dat al gedaan hebt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:02

Ik las eens op bokt over een kip die het principe op stok gaan niet kende en dit dus ook niet deed. Dus mss idd niet gewend? Waar heb je de kippen vandaan? Kun je hen bellen om advies?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:08

Je hoeft ten eerste niet bang zijn dat ze bevriezen. Kippen slapen normaal gesproken gewoon in de boom, en kunnen daar prima tegen (als je geen zijdehoenders hebt tenminste?).

Kippen zijn wel gewoontedieren, dus als je ze 's avonds altijd eten geeft in hun hok zullen ze daar uiteindelijk (geduld Knipoog ) vanzelf naartoe trekken. Heb je dezelfde stokken erin als bij de andere kippen? Was dat hetzelfde ras? De stok moet wel bij de poot van de kip passen, anders kunnen ze hun klauwtjes er niet goed omheen slaan en dat zit niet lekker.

Wat ik wel vreemd vind is dat ze geen eitjes leggen buiten het hok. Weet je zeker dat ze die niet ergens anders gelegd hebben? Achter/onder het hok, in een ander hoekje van de tuin? En hebben ze de juiste leeftijd al om te leggen?

Eigenwijsjes zijn het haha