Problemen met oppakken kitten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dickie8

Problemen met oppakken kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 15:55

Wij hebben 2 kittens (katers) die zijn geboren op 4 april 2008.
Nou hebben we een probleem met 1 kitten die heel slecht opgepakt wil worden. Hij begint dan te miauwen en te krabben. Dit is echt heel lastig vasthouden.

Heeft iemand hier tips voor?

Urbanus

Re: Problemen met oppakken kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:57

Sommige katten houden er gewoon niet van om opgepakt te worden. Als ze willen knuffelen komen ze wel naar je toe. Een tip heb ik niet echt dus, sorry

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 15:58

Ja, als hij in een knuffelbui is, dan komt hij bij je op schoot zitten..maar alleen oppakken..ho maar, dan heb je je handen onder schrammen.

laurajaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:00

Je kan hem laten wennen door hem te aaien over zijn rugje.
En dan aaien over zijn buik en zo.
Misschien dat het lukt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:01

Tip: de wens van het diertje respecteren en hem niet oppakken is ook een idee Pling

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 16:03

Yamcha schreef:
Tip: de wens van het diertje respecteren en hem niet oppakken is ook een idee Pling

Ja okey, maar soms moet je wat.. Tong uitsteken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:06

het is een kat.....
niet elk poesdier is een kroelpoot..

Wel oefenen, maar niet dwingen. .
Hij moet het leuk gaan vinden....
(maar ja.. niet alle katten gaan dat doen)

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 16:07

Sjolvir schreef:
het is een kat.....
niet elk poesdier is een kroelpoot..

Wel oefenen, maar niet dwingen. .
Hij moet het leuk gaan vinden....
(maar ja.. niet alle katten gaan dat doen)

Hij hoeft ook geen kroelpoot te zijn. Maar af en toe is het noodzakelijk om een kat op te tillen, bijv als je ze ergens neer moet zetten of wat dan ook. En dan is het best lastig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:09

Maar als je hem iedere keer oppakt terwijl hij het niet prettig vind maak je hem alleen maar schuw. Dus ik zou het gewoon zo min mogelijk doen, misschien zal het later beter gaan, misschien niet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:13

Yamcha schreef:

Krijg je ellende mee. Dier zal er aan moeten wennen. Mijn oude buren deden het ook niet, nu zitten ze met de ellende ervan.
Inderdaad is niet iedere kat een knuffel, maar gewoon opgetild worden is toch iets wat elke huiskat moet kunnen.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 16:21

tamary schreef:
Yamcha schreef:

Krijg je ellende mee. Dier zal er aan moeten wennen. Mijn oude buren deden het ook niet, nu zitten ze met de ellende ervan.
Inderdaad is niet iedere kat een knuffel, maar gewoon opgetild worden is toch iets wat elke huiskat moet kunnen.

Dat is dus ook wat ik vind...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:46

Hoe pak je hem op? En waarom? Als opgetild worden betekent dat hij van zijn zonnige uitkijkpost wordt verjaagd of van het aanrecht wordt gedonderd vind ik het niet zo vreemd dat hij protesteert.

Let er ook even op dat je je kitten niet bij zijn nekvel oppakt! Vanaf puberleeftijd, waar die van jou nou middenin zitten Duivel , wordt bij het nekvel grijpen een uiting van dominantie, het zou me niet verbazen als de kater die protesteert bij het optillen "de baas" is van de twee. Als je kat iets flikt wat niet door de beugel kan kun je het hem afleren door hem meteen bij het nekvel te grijpen en ietsjes tegen de grond te duwen. Om hem op te tillen kun je het beste met je ene hand zijn buikje ondersteunen en met de andere hand zijn achterpootjes Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 01:07

Zou hem niet optillen als je hem wilt knuffelen, want een knuffel komen ze vaak zelf halen. Mijn katten zijn ook geen knuffelkatten die je uit jezelf maar kan pakken, ze komen wel heel graag uit zichzelf (wanneer ze een gaatje kunnen vinden in hun agenda). 1 van mijn kittens wil ook niet opgetild worden, maar soms moet hij ook wel ergens neergezet worden (of in het mandje naar de DA voor entingen) en dan heeft hij gewoon ff pech.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 01:35

Mijn katten zijn alle 3 geen voorstander van optillen, maar laten het wel toe.
Kan je je kitten blij maken met wat lekkers?
Zo ja, misschien dit combineren met oppakken zodat oppakken leuk wordt.

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:38

Ik heb hier sinds ruim 2 weken 2 kittens van nu ruim 11 weken.
Toen we ze hier kregen waren het zulke schuwe beestjes.. dit vonden we oh zo jammer.

Het mannetje Rudi, eerst speelden we lekker met ze, met een stokje met veertjes eraan.
In het begin had hij zoiets van je bekijkt het maar ik blijf lekker onder de bank.
Na een aantal dagen kwam hij al spelen, en probeerden we hem telkens over zijn rug te aaien.
Nu ruim 2 weken later kunnen we hem rustig aaien en af en toe oppakken (moest ook wel want hij krijgt antibiotica, die direct in de bek gespoten moet worden).

Nala het poesje is het moeilijkts van de 2, zij kunt nu naar 2 weken wel al heerlijk met je spelen.
Maar oppakken en aaien, ho maar, maar agh dat komt nog wel!

Wel komen ze snachts de slaapkamer in om lekker over je bed heen te sprinten Knipoog

Edit: oja het poesje komt ook wel kijken als ik haar snoepjes geef, dan gooi ik er 1 naar haar toe, en de 2e moet ze dan toch echt uit je hand komen halen, dit doet ze dan wel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:43

Heeft ie de eerste dagen misschien geen mensen gezien?

Je bent nu zeer waarschijnlijk te laat om het nog goed aan te leren. De eerste paar dagen en weken zijn ontzettend belangrijk hiervoor.

Als ik kittens heb, worden ze 2 keer daags, vanaf moment dat ze uitgepoept worden, gewogen en dus opgepakt.
De katten die ik verkoop zijn dus allemaal enorm makkelijk met oppakken. Of ze het leuk vinden is een tweede, maar ze accepteren het.

Je zou kunnen proberen, om met een hand het diertje op te tillen en met de andere hand zachtjes te knijpen in het nekvel, dit geeft een ontspanningsreflex.
En zo dagelijks een paar keer, kort en daarna weer wegzetten. Niet gaan liggen vechten. Probeer het rustig te doen.
Naar alle waarschijnlijkheid zal het nooit echt makkelijk gaan. Maar wie niet waagt wie niet wint.
Ik heb hier ook een poes die ik niet kan oppakken, krabt je letterlijk open als je het doet. Verder is ze super aanhankelijk, en komt ze graag op schoot en kopjes geven,maar oppakken neee dat wil madam niet. Ze is dan ook in het wild, of nou ja bij een boerderij, geboren . En heeft de eerste dagen geen menselijk contact gehad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:08

Quellian schreef:
Zou hem niet optillen als je hem wilt knuffelen

Juist wel, hij moet optillen met wat positiefs gaan associeren. Zo is het mij ook gelukt om een van mijn katten aan opgetild worden te laten wennen.

Zolang je ze maar op de goeie manier optilt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:58

hestejente schreef:
Quellian schreef:
Zou hem niet optillen als je hem wilt knuffelen

Juist wel, hij moet optillen met wat positiefs gaan associeren. Zo is het mij ook gelukt om een van mijn katten aan opgetild worden te laten wennen.

Zolang je ze maar op de goeie manier optilt.

Mijn katten echt niet... Ben sinds kort gaan samenwonen en de katten die ik al had, die moeten niets van mijn vriend hebben, juist omdat hij ze steeds wil knuffelen. De zwarte gaat plat op de grond liggen met grote ogen en de rode gaat zitten schreeuwen in een hoekje. Vandaar dat hij nu dus een eigen kat heeft, heeft hij niet meer die knuffeldrang met de mijne Clown

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 16:24

crossmonster schreef:

Je bent nu zeer waarschijnlijk te laat om het nog goed aan te leren. De eerste paar dagen en weken zijn ontzettend belangrijk hiervoor.

Als ik kittens heb, worden ze 2 keer daags, vanaf moment dat ze uitgepoept worden, gewogen en dus opgepakt.
De katten die ik verkoop zijn dus allemaal enorm makkelijk met oppakken. Of ze het leuk vinden is een tweede, maar ze accepteren het.

Je zou kunnen proberen, om met een hand het diertje op te tillen en met de andere hand zachtjes te knijpen in het nekvel, dit geeft een ontspanningsreflex.
En zo dagelijks een paar keer, kort en daarna weer wegzetten. Niet gaan liggen vechten. Probeer het rustig te doen.
Naar alle waarschijnlijkheid zal het nooit echt makkelijk gaan. Maar wie niet waagt wie niet wint.
Ik heb hier ook een poes die ik niet kan oppakken, krabt je letterlijk open als je het doet. Verder is ze super aanhankelijk, en komt ze graag op schoot en kopjes geven,maar oppakken neee dat wil madam niet. Ze is dan ook in het wild, of nou ja bij een boerderij, geboren . En heeft de eerste dagen geen menselijk contact gehad.

Ze hebben heel veel mensen gezien.
Hij houdt er echt niet van. Maar hij is inderdaad erg aanhankelijk, als ik op de bank ga liggen, komt hij lekker bij me spinnen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:45

crossmonster schreef:

Dit wilt niet alles zeggen, 1 van mij katten hebben we met 12 weken moeten vangen, hij kwam van de stal, had alleen maar mensen van een afstantje gezien en was enorm schuw, en nu grootste kroelkop die er is en makkelijk op te pakken, m'n andere kat was al van jongs af aan in handen, hij vind het oppakken opzich niet erg, maar is een beetje ADHD, dus wilt alleen maar rennen en spelen. Aan de andere kant heb ik wellicht mazzel gehad met mijn super katten Lachen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 20:34

Ik heb de mijne juist regelmatig opgepakt. Maar er in het begin wel elke keer iets leuks aan verboncen. Zo was hij als kitten erg speels. Dus heb ik hem opgepakt en bij een speeltje neergezet om vervolgens te gaan spelen. Zo ook met snoepjes.
Daarnaast pakte ik hem alleen maar op als hij rondliep. Niet als hij ergens lag te slapen.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 08:18

Misschien moet ik dat inderdaad gaan proberen om hem na die tijd een snoepje te geven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:21

Mijn kattin die bij mijn moeder woont, had geen mensen gezien de eerste 2 maand en die droeg ik altijd op mijn schouders of in mijn armen.

Mijn 2 asielkatten nu kan ik na 4 maanden nog niet oppakken (de kater wel, maar eerder kort en hij vindt het niet prettig) en dat hoeft ook helemaal niet.