Ratje nu inslapen of later?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ratje nu inslapen of later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:59

Mijn ratje van 1 jaar oud heeft een tumor op haar rechter bil. Dit is een kloptje vlees (doorsnede 1cm)die in het midden is opengebarsten en waar bloed uitkomt. Morgen ochtend ga ik naar de DA met haar maar ik weet vrijwel zeker dat het hier om een kwaadaardige tumor gaat. Ik hoop dat de DA hier morgen in ieder geval wat meer over kan zeggen.

Ik blijf hopen dat het goedaardig is en dan laat ik het ook weg halen. Helaas is dat met kwaadaardig niet tot nauwelijks mogelijk, omdat het dan helemaal vastgegroeid zit en er waarschijnlijk ook al uitzaaiïngen zijn naar de organen. Als het dus kwaadaardig is, is het een aflopende zaak voor mn meisje.

Nu twijfel ik heel erg of ik haar morgen bij slecht nieuws meteen laat euthenaseren of dat ik haar mee terug neem en dan maar aankijk voor zolang als het nog gaat. Ik vind het namelijk heel erg moelijk om bij zo'n kleine knager te bepalen waar de grens ligt. Ik wil haar absoluut niet ten behoeve van mij nog een paar weken laten lijden.

Wie heeft hier ervaring mee?

raylaatje

Re: Ratje nu inslapen of later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:01

als ze zou lijden zou ik haar in laten slapen, zoniet zal ik het even aankijken. maar dat kun jij het beste beoordelen; kan ze (bijna) alles nog zoals eerst etc.?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:02

Als het nu al bloedt, en de je vermoeden dat het een kwaadaardige tumor is wordt bevestigd (ik denk het namelijk ook, aangezien een goedaardige tumor meestal mooier wordt ingekapseld); meteen laten inslapen. Als het telkens open gaat is het ook niets voor het welzijn van het dier.
Als je dit zelf erg moeilijk vindt, kun je hem ook na een paar dagen laten inslapen. Maar voor het dier zou ik zeggen; meteen laten doen.
Succes.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:08

Inderdaad, een tumor die steeds open blijft gaan, gaat infecteren, ontsteken, en geeft nog een hoop meer ellende voor je rat...

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:09

Ik zou ook kiezen voor meteen in te laten slapen, een dier kan geen grens aangeven.. en een dier per ongeluk pijn laten lijden zou dan voor kunnen komen, ik zou meteen in laten slapen hoe moeilijk het ook is.
Sterkte in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:12

Dat leek mij ook allemaal al, zocht even die bevestiging. Ze zit samen met een ander vrouwtje en die zit dus ook regelmatig aan dan plekje te likken/krabben/bijten en dat zal voor haar zeker niet lekker zijn. Als ik haar apart zet zal ze helemaal weg kwijnen en dat is dus ook geen optie.

Ik merk aan haar dat ze al wat slomer aan het worden is. Als ik ze uit de kooi haal wil ze alleen nog maar op de schouder zitten of achter mn rug terwijl ze normaal toch wel graag van de ene bank naar de andere bank sprong met haar vriendin. Ik vermoed dat ze dus ook al ergens uitzaaiïngen heeft.

Probleem is dan wel dat ik morgen met 1 ratje blijf zitten en dat wil ik dus absoluut niet! Ik laat haar dus ook pas gaan als ik zeker weet dat ik dit weekend nog ergens een ander ratje (liefst maximaal 10 weken oud ivm nieuwe introductie) kan gaan halen. Dus als iemand nog een dametje heeft zitten of een betrouwbaar adresje weet in een straal van 50 km rondom Helmond dan hoor ik dat graag. Geen dierenwinkels of slangenvoerfokkers ivm inteelt en tumor gevoeligheid. Wil over een jaar niet weer afscheid moeten nemen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:17

Mijn rat heeft nog maanden met een tumor bij haar staart rondgelopen, ze had er geen last van.
Op het moment dat de tumor in de weg ging zitten heb ik ze laten inslapen.
Deze tumor ging niet open, maar ik zou gewoon kijken hoe je rat er onder is.
Stel dat het kwaadaardig is, maar je rat heeft geen last en het barst niet meer open, dan zou ik ze nog even geven.
Je kent zelf je rat het beste en je gefet zelf al aan dat ze nu niet zichzelf is.

Sterkte Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:28

Even een update: mijn ratje is twee piercings rijker Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! ! Past wel erg goed bij haar uiterlijk als naaktrat moet ik zeggen Haha! .

Ik vond de DA zelf echt waardeloos. Ze had niet echt een idee wat ze ermee aan moest. Maakte nog niets eens een punctie, zelfs niet op mijn aandringen, om te kijken of er iets uit kwam behalve bloed. Stelde maar voor om het weg te snijden terwijl ik duidelijk aangaf dit alleen te doen als het goedaardig zou zijn, zelfs daar kon ze niets zinnigs over zeggen. Ik heb zelf dus maar moeten vertellen dat ik dacht dat het kwaadaardig was, omdat ik vergelijkbare tumoren had gezien en dit geen los balletje onder de huid was maar echt vast zat. Om te voellen in hoeverre het vast zat kneep ze er eens flink in. Het stulpte door het "bloedgat" wat naar buiten. Na nog wat knijpen kwam er een hele hoop talg uit, van die dikke korrelige troep. Ze heeft alles goed leeg en schoon gemaakt en er twee nietjes in gezet. Hopelijk is de overactieve klier zelf ook mee naar buiten gekomen. Als de bult terugkomt laat ik operatief de klier alsnog verwijderen.

Het was echt compleet onverwacht maar ik ben heel erg blij dat het eigenlijk zoiets simpels was. Ik dacht zo sterk aan een tumor, omdat ze in de periode waarin ze deze ontwikkelde ze ook antibiotica kreeg (haar vriendin had last van haar luchtwegen). Dus een ontsteking of iets dergelijks zou dan geremd moeten worden.

Ik weet niet of het hier mag maar ik plaats wat foto's van Gizmo met en zonder "tumor".

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:21

Nou gelukkig maar, hoop dat Gizmo snel opknapt.
Apart diertje trouwens, heb ik eigenlijk nog nooit gezien een naakte rat.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:33

Ik vind het ook wel meer op een abces lijken als je zo kijkt.
Die van mij hadden ook zoiets gehad, bij de Da leeg laten knijpen.
Het stonk echt enorm, maar was daarna wel verdwenen. kwam allerlei groene troep uit.
Het was gaan onsteken door dat er wat vuil was gekomen in een wondje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:57

Naaktratten raken sowieso erg snel beschadigd omdat ze geen vacht hebben die hen beschermt. Zodoende kunnen ze ook veel sneller abcessen krijgen. Lachen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:19

ik zou haar laten in slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:46

HorsesWoman schreef:
ik zou haar laten in slapen.

Is niet meer nodig! Haha!

Toen het ontstond dacht ik dat het een soort kneuzing was. De huid was gewoon helemaal gaaf en er zat een bultje ter grootte van een halve rijstkorrel met een blauwe kern. Ontstekingen, absessen ed leken dus erg onwaarschijnlijk, zeker omdat ze in die tijd ook al antibiotica kreeg. Twee weken geleden is het open gegaan en kwam er alleen bloed uit. Ik heb zelf toen wat geknepen om te kijken of er pus uit kwam, maar dat was dus niet zo. Veel harder durfde ik niet door te gaan. De DA gelukkig wel!

In ieder geval eind goed al goed.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:50

Gelukkig dat het maar een talg kliertje was!!!
Dat heb ik ook bij mijn hond gehad wat een opluchting is dat he Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:26

Zo, gelukkig dat het toch niet ernstig was als dat het eerst leek.
Dat is wel een opluchting. Wel slechte DA als ik het zo eens lees...

Hopelijk knapt je rat snel op!