Konijnen bij elkaar plaatsen. Geslachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Konijnen bij elkaar plaatsen. Geslachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 17:21

Misschien is hier iemand die me een beetje op weg kan helpen. Heb een 8 jarig mannelijk ongecastreerd konijn. Die door epileptische aanvallen alleen moest blijven. Inmiddels is dit al lange tijd stabiel door o.a. medicatie. Doordat ik weinig tijd zit hij veel alleen. Dus zit toch aan een maatje te denken. Probleem is dat castreren niet gaat door zijn eventuele epilepsie aanvallen. Wil dat riscico niet nemen. Dus zit te denken aan een jong mannelijk konijn en deze dan als het oud genoeg is te laten castreren. Hoe zien de konijnenexperts dat hier?

Marrke

Re: Konijnen bij elkaar plaatsen. Geslachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:48

Er wordt vaak gezegt dat het sneller fout gaat wanneer je twee mannelijke konijnen wilt koppelen, vooral wanneer het om wat oudere konijnen gaat. Het zou opzich wel kunnen maar dat hangt ook wel af van het karakter van het konijn.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:10

Ik denk dat je hier te maken hebt met een hele lastige situatie. Want twee mannetjes samen moet je echt niet proberen. En met een geholpen vrouwtje heb je wel geen kans op nakomelingen, maar je rammetje zal door zijn hormonen steeds op de voedster blijven rijden en haar erg weinig rust geven, wat ook geen goede situatie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:51

Blijven rammetjes constant rijden? Ook als vrouwtje aangeeft het niet te willen, hoeft mijn gecastreerde ram niet bij mijn voedsters te proberen, die snauwen hem af. Het is wel de enige optie, een ander mannetje er bij zou ik niet doen, ook een gecastreerde niet en zeker niet een jonge ram bij een oude ram. Misschien kan je advies inwinnen bij een kbnaagdierenopvangcentrum. Ik weet dat ze in Gasselternijveen ook een oudere ongecastreerde ram van die leeftijd hebben ziiten met epilepsie, misschien eens vragen hoe zij het oplossen? Het gaat om een vlaamse reus genaamd Johan dacht ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:56

Een (gecastreerde) ram er bij zetten zou ik nooit doen. En als 'ie blijft 'rijden', is een (gesterilliseerde) voedster ook geen optie, want dan heeft ze nooit rust. Dus ik vrees dat het lastig wordt. Ik heb zelf een gecastreerde ram met een ongeholpen voedster en dat gaat heel erg goed. Af en toe springt hij er nog op en zij ook op hem. Clown
Gelukkig zijn ze vooral heel romantisch en klef samen. Haha!

Sterkte, want het lijkt mij een hele lastige situatie...... Ach gut

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:59

Met een ram koppelen gaat niet lukken, je kunt het wel proberen met een vrouwtje, maar omdat de ram niet gecastreerd is blijft hij de hormonen krijgen, en wilt hij dus steeds op het vrouwtje rijden. Daardoor wordt het vrouwtje natuurlijk geïrriteerd, en daardoor krijgen ze weer ruzie. Denk dat dat weer de kans op een epileptische aanval vergroot. Dus ik denk niet dat je hem -tenzij je hem castreert- kan koppelen met een ander konijn.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:03

Is het geen optie om er een cavia bij te steken? het is geen ideaal maatje, maar hij heeft dan toch een beetje gezelschap.
En je hebt vaak minder problemen met het koppelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:06

Een konijn heeft niet zo veel met een cavia, ze spreken elkaars taal niet, hebben andere gewoontes. Ik weet niet of het konijn daar dan zoveel aan heeft. Hier zaten de cavias niet bij de konijnen, de een zat aan de ene kant van het hok en de konijnen in hun groepje aan de andere kant. Ook met slapen zoekt ieder elkaars soortgenoot op, of anders niet, uitzonderingen daar gelaten vanzelf.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:07

Wij hebben ook 2 rammen nu, eentje van 5 en de ander is geloof ik jaar of 3.
Gaat hartstikke goed, maar ik moet ook zeggen dat die van 5 wel héél 'sociaal' is.
T'is als 'ie losloopt net een hond, komt gewoon languit naast je liggen Clown

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:11

Cavia's en konijnen spreken inderdaad niet dezelfde taal... maar mensen en konijnen ook niet.
Ik zie regelmatig geslaagde combinaties tuseen cavia's en konijnen, waarbij ze gezellig tegen elkaar liggen te slapen en elkaar wassen.
Het lijkt me in ieder geval beter, als het niet lukt om te koppelen met een ander konijn, om er dan een cavia bij te houden. Anders zit het beestje ook maar zo alleen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:22

Kun je niet een groot hok in 2en delen met gaas? Zo kunnen ze niet bij elkaar en hebben ze rust wanneer ze dat willen, maar tegelijkertijd toch ook gezelschap.
Ik en mijn zusje hadden vroeger allebei een konijn (ik een ram en m'n zusje een vrouwtje), wij hadden het ook zo..

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:19

Cavia is inderdaad ook een optie. Zelf heb ik 2 konijnen en 2 cavia's en wanneer het mooi weer is zet is ze met z'n alle in de zelfde ren. Vaak gaan ze dan lekker met z'n vieren bij elkaar liggen.
Verder heb ik ook een ram gehad en die kon het ook goed met cavia's vinden. Tuurlijk het is niet het ideale gezelschap maar het is (lijkt mij) beter dan in zijn eentje zitten.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:28

Een konijnenram is één bonk hormonen... of je er nu een vrouwtje of een mannetje bij zet... erop rijden doet hij toch. Om al te heftige ruzies te voorkomen zou daarom een 'geholpen' vrouwtje de beste optie zijn. Echter om te voorkomen dat hij haar geen rust geeft heb je dan een wat groter hok nodig, waarbij ze elkaar niet continu zien. Dat kun je voor elkaar krijgen door hier en daar kris-kras wat houten schotten op de bodem te lijmen (=wel lastiger uitmesten maar je moet er wat voor over hebben natuurlijk Lachen ). Ook een optie is inderdaan het afschermen door middel van gaas... Als dat allemaal niet mogelijk is zou je er ook een knuffel bij in kunnen zetten. Veel konijnen kruipen daar graag tegenaan en als ze 'driften' hebben kunnen ze die op de knuffel botvieren. Waar je wel over na moet denken is dat je konijn al 8 is... meestal worden de ongeveer een jaar of tien, met wat uitschieters naar boven en beneden. Als je nu een maatje voor je konijn koopt en je konijn overlijdt over een jaar zit je met een ander konijn, maar met het zelfde probleem...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 11:12

Hmmm. Dacht al dat het lastig zou zijn. Een vrouwtje wil ik niet daar ik inderdaad bang ben voor nieuwe epileptische aanvallen. En hem castereren is sowieso geen optie.

Een groot hok heeft hij wel. Dat is 1m bij 1,30m.

Sociaal is hij wel. Het is een konijn wat heel veel aandacht vraagt. Maar hij is altijd alleen geweest dus weet niet hoe hij samen met andere konijnen is. Hij is touwens een afdanker van iemand anders, toen hadt hij al epelepsie anders hadt ik allang een ander konijn destijds erbij gehaald.