Mensen die shows lopen met hun hond(en)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Mensen die shows lopen met hun hond(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 14:51

Ik vroeg me af of er nog meer mensen op bokt zijn die shows lopen met hun hond(en) Lachen
Ik heb zelf 1 show gelopen met mijn hondje, en toen was ze meteen BOB Cool

En kan iemand me misschien wat vertellen over de echt officiële shows? (ik heb alleen een clubmatch gelopen Clown ), het inschrijfgeld schijnt superhoog te zijn voor dat soort tentoonstellingen, klopt dat? En weet iemand toevallig of er binnenkort een hondenshow in Overijssel wordt georganiseerd?

Zilfstar

Re: Mensen die shows lopen met hun hond(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 15:20

http://www.kynoshows.nl/

Op deze site staan de meeste shows genoemd.
Inschrijfgeld is per show verschillend. Staat er ook bij op deze site trouwens.

Heb zelf 2 shows gelopen met m'n labrador en meerdere bezocht. Helaas zijn de meeste shows doorspekt van vriendjespolitiek (behalve de clubmatches). Bekende en Topfokkers winnen meestal. Je moet op tijd aanwezig zijn bij de ring anders mag je niet meer meedoen. Zie je vervolgens een bekend fokker die niet in de catalogus staat omdat ze te laat was met inschrijving (geloof me, wij als particulier komen er dan ECHT niet meer tusen) TE LAAT aankomen (keurmeester was al bezig) en zij mag ALSNOG de ring betreden met teefje, meedoen en wint de eerste prijs nog ook. Bezwaar maken wordt niets meegedaan. Particulieren met hun eigen hondje krijgen vaak lagere rankeringen.

Het ligt ook erg aan de keurmeesters. 1 van mijn keurmeesters hield bijv van het nieuwere type Lab (stroomlijnd gebouwd) en van stevige reuen. Nu was de mijne 9 mnd en mooi aan het gewicht. Lees niet te zwaar. Een pup van 6 mnd met heftig overgewicht (kan het weten, ben paraveterinair) won van mijn reu (die dus wel een mooie taille had). Alleen omdat die dus meer op een volwassen reu leek dan de mijne met zijn jongere uiterlijk. Inmiddels is mijn lab 2 en wordt behorlijk stevig en stoer, ouderwets type: brede kop, flinke borst en nog steeds een taille! Misschien ga ik eerdaags weer een showtje doen.

Doe je ook aan ringtraining? Zo niet, zou ik je aanraden het wel te doen. Scheelt een hoop onzekerheid. En daar kijken ze echt naar op zo'n show. je moet een beetje arrogant overkomen, niet te slap en uitstralen dat jouw hond de beste is. Wil je tips: vraag het maar!

Tip: sta stevig in je schoenen, ga voor mooie punten + een goed rapport en niet de winst en laat alle vriendjespolitiek direct langs je rug afglijden.
Als ik weer ga, ga ik voor twee maal ZG, dan mag mijn reu officieel dekreu worden voor de Lab vereniging.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 16:08

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik heb wel ringtraining gevolgd met mijn hondje, maar dat is alweer een tijdje geleden. Ze kreeg wel een uitmuntend op haar blaadje, dus daar was ik erg tevreden mee, zeker voor de eerste keer!

Ik zal eens gaan rondkijken op die site, misschien heb ik er wat aan Lachen

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:19

Ik heb 'vroeger' heel fanatiek shows gelopen met verschillende spaniels. Daarnaast was ik altijd aanwezig bij de juniorhandling, waar ik ook ontzettend veel plezier in heb gehad.
Inmiddels staat het showen voor mij op een laag pitje, ik wil wel weer gaan beginnen als mijn eigen Welsh Springer gaat uitzwaren Lachen

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:33

Wij lopen shows met onze maltezers. De inschrijfgelden liggen tussen de 45 en 65 euro. De meesten die showen doen het omdat ze ook fokintenties hebben met de dieren (wij ook), maar je ziet ook mensen die het voor de hobby doen. Of die lagere beoordelingen krijgen? Het komt heus voor, maar zeker niet altijd. De ervarenere showmensen weten net die trucjes om hun hond optimaal te presenteren, dat wel. En ook qua toilettage zijn de "profs" vaak wat beter. Maar om een goed getoiletteerde hond die op de juiste manier voorgebracht wordt kan men niet heen. (Mits die natuurlijk ook qua bouw en gangenwerk U- waardig is) Het is alleen zo dat die "topfokkers" allemaal hun mooiste honden bij hebben.. Die komen alleen voor die 1e plaats, niet minder.

PS Zorg dat je er zelf ook netjes uitziet. Het totaalplaatje telt. Nu verschilt wel de kleding per ras. Bij de gezelschapshonden is nette kleding wel het mooist. Heel belangrijk, altijd kleding dragen die een contrast vormt met de kleur van je hond. Dus geen zwarte broek bij een donkere hond. Behalve als je een slechte bovenbelijning wil verdoezelen.. Tong uitsteken

Afbeelding

Gabbana en ik BIG #1. (Nu had ik wel iets naar de zijkant mogen zitten.. oopsie.. Bloos )

Enne, ik zou maar gauw voor Zwolle inschrijven dan. (kan nog tot 20 augustus geloof ik, inschrijfgeld is 48,- dacht ik)
Laatst bijgewerkt door swiffer op 08-08-08 01:00, in het totaal 4 keer bewerkt

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:39

He wat leuk!!

Wij hebben Rhodesian Ridgebacks waar we wel eens mee showen.. 3 zijn er Nederlands en Internationaal Kampioen. Nu helaas niet meer zo fanatiek dan vroeger..

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:43

Rhodesians... Prachtige statige honden... Dat is ook mijn droom: Gabbana kampioen maken. (eerst maar eens Jkamp.)

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:43

swiffer schreef:
Maar om een goed getoiletteerde hond die op de juiste manier voorgebracht wordt kan men niet heen.

Swiffer, ik weet niet hoe lang je al in het showcircuit rondloopt maar als je een hork netjes toiletteerd en goed voorbrengt wil dat niet zeggen dat die wint..
In pricipe moet de hond die het dichts de ras standaard benaderd de winnaar zijn. Nu is het wel zo dat jury`s hier soms een beetje blind voor zijn. Zeker als een ras meerdere types heeft kan het zijn dat jouw hond veel beter is dan die andere maar de jury nu eenmaal meer van het andere type houdt.. fair? nee realiteit? ja

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:54

Sorro schreef:
swiffer schreef:
Maar om een goed getoiletteerde hond die op de juiste manier voorgebracht wordt kan men niet heen.

Swiffer, ik weet niet hoe lang je al in het showcircuit rondloopt maar als je een hork netjes toiletteerd en goed voorbrengt wil dat niet zeggen dat die wint..
In pricipe moet de hond die het dichts de ras standaard benaderd de winnaar zijn. Nu is het wel zo dat jury`s hier soms een beetje blind voor zijn. Zeker als een ras meerdere types heeft kan het zijn dat jouw hond veel beter is dan die andere maar de jury nu eenmaal meer van het andere type houdt.. fair? nee realiteit? ja

Zo bedoel ik het ook niet. Ik bedoel wanneer jouw hond correct gebouwd is (U waardig) en daarmee van vergelijkbare kwaliteit met die ander (dat had ik wel duidelijker mogen zeggen) die helemaal "gelikt" erbij loopt en voorgebracht wordt, dan is het handig als de jouwe ook goed verzorgd is en correct voorgebracht wordt.. Anders verminderen je kansen.

Bij de maltezers kan je hond nog zo correct zijn, als zijn vacht beroerd eruit ziet door slechte toilettage en je brengt je hond niet optimaal voor (en je hebt ook nog eens geen "bekend hoofd"...) dan kun je het schudden.

Ik heb helaas ook honden zien winnen die onder die perfecte vacht toch niet zo geweldig waren en minder goed gebouwden achter zich lieten...

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 01:03

Wij lopen al zo`n 24 jaar mee.. nu weet ik niks van maltezers maar bij ons ras heb je 2 types. Nu kan het best zijn dat het andere type een hond in de ring heeft die een slecht gangwerk heeft, een stuk of wat premolaren mist ect en alsnog wint, omdat wij een ander type hebben. In het begin zul je hier dus door " genaaid" worden .. later weet je welke keurmeester je wel of niet heen kan gaan. Ik denk dat voor startende showers het erg van belang is dat ze bij hun fokker/ rasvereniging informatie krijgen. Als mensen met een hond van ons (fokproduct) willen showen dan kunnen ze meerdere keren bij ons komen en zullen we ze het trimmen helemaal leren inclusief andere trucjes. Ik weet helaas ook dat er fokkers zijn die dit absoluut niet doen.. kennelijk bang voor concurentie.

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 01:15

Ik show nu voor het 3e jaar. Bij maltezers heb je ook twee typen. De ene keurmeester valt voor het oudere Engelse type en de ander voor het Amerikaanse. Van sommigen kun je niet op aan, dan kiezen ze dit, dan dat. Wijzelf hebben nu een reutje in co-ownership met een hele bekende kennel (degene met de meeste zelfgefokte kampioenen), dus ik heb gelukkig hulp. (Wil niet zeggen dat het niet ieder voor zich is met de andere honden..) Maar wij zijn ook begonnen met ons huishondje te showen en hebben later pas bewust een hondje voor show aangeschaft.

Ik leer natuurlijk nog steeds elke keer bij. Maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, hetzelfde geldt voor het opzetten van een kennel met een succesvol fokprogramma. Niet dan?

Welk ras fokken jullie?

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 02:00

Wij hebben engelse setters.
Dus ook bij ons de engelse versus amerikanen. Inderdaad heb je keurmeesters die de ene keer dit doen en de andere keer dat.. of om en om plaatsen om de boel te vriend te houden.
Het is inderdaad een leerproces en met hulp uit de juiste hoek kun je een heel eind komen.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:07

Goed om te lezen: Boek van Lissenberg, zie linkje hieronder met heel veel antwoorden op dit soort vragen. Ook kan je bij je rasver. eens neuzen die hebben speciale clubmatch meestal alleen voor jouw ras.
Ook kan je natuurlijk met de de fokker van je hond eens overleggen over van alles.

http://mom.biblion.nl/olifant/olifant.d ... 3&aut=&ti=

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:15

Showen vind ik zelf super leuk, ik ging als kind al mee met mam. Dan mocht ik Junior Handling doen..
Maar de laatste jaren is ons ras zoooo groot geworden, dat het niet meer leuk is. Altijd 40-50 honden per show.. En ja dan is het overzicht voor veel keurmeesters kwijt en gaan ze maar gezichten i.p.v. honden keuren.. Maar kan ook zijn dat me dit nu meer opvalt dan vroeger..
Kan niet echt zeggen dat er bij ons 2 typen zijn, er zijn gewoon zoooo veel verschillende honden.. Al vind ik de honden van nu wel steeds kleiner en fijner worden, helaas..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 11:30

Biepmiep schreef:
Goed om te lezen: Boek van Lissenberg, zie linkje hieronder met heel veel antwoorden op dit soort vragen. Ook kan je bij je rasver. eens neuzen die hebben speciale clubmatch meestal alleen voor jouw ras.
Ook kan je natuurlijk met de de fokker van je hond eens overleggen over van alles.

http://mom.biblion.nl/olifant/olifant.d ... 3&aut=&ti=

Dat boekje heb ik ook ja Haha!
Gekocht voor die clubmatch Ja . Inderdaad een erg leuk boekje, veel tips en antwoorden op vragen.

Evie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:14

Ik loop ook shows met mn Ridgeback, vind het echt leuk om erheen te gaan.
Utrecht binnenkort weer!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:37

Leuk Haha! Wie weet komen we ons wel eens tegen. Onze pup is pas 6 maanden, dus moet nog even groot worden. Clown
Wie zijn de ouders van je hond? Waar heb je hem gekocht?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 20:38

Ik ga 9 november weer met m'n dametje, naar de cavalier van het jaar show Haha! Haha!