kitten in het nekvel pakken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

kitten in het nekvel pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 21:24

Hey hallo,

Ik heb een vraag: Mijn vriendje pakt onze kittens vaak in hun nekvelletje als ze ergens inkruipen wat niet inkruipbaar is, en het viel ons op dat ze daar heel rustig en ontspannen van worden. Maar lijkt dat zo omdat ze pijn hebben en zich daarom ontspannen, of komt er iets van een stofje vrij waar ze high van worden? Ze zijn nu 4 weken oud. Elvis (de mama) pakt ze niet in hun nekvel, nooit gedaan ook. Dat ze pasgeboren waren nam ze hun koppies in haar bek.

RelarDevi

Re: kitten in het nekvel pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:25

Ze hebben er geen pijn aan, echt niet Knipoog
Misschien zie je het niet als je poes haar kitten bij nekvel pakt.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:27

Niet alle poezen doen het. Onze eerste poes deed het ook niet. De andere 2 wel.

Ze hebben er idd geen last van.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:28

Normaal pakt de moeder ze inderdaad bij het nekvel en de kleintjes ontspannen dan helemaal. Dat doen ze dus ook als jij ze bij het nekvel pakt.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:29

Nee, ze worden "verdoofd" op die manier. Een moeder pak ze zo ook meestal op. Ik pak mijn volwasen katen ook in hun nek als ik ze een pil ofzo moet geven. Als je ze goed vast hebt kunnen ze geen kant op.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:34

De volwassen katten pak ik niet in hun nekvel op. Daar zijn ze iets te zwaar voor (het zijn maine coons Knipoog )

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:34

Interessant onderwerp. Bij de DA willen ze het ook nog wel eens doen, aan het nekvel pakken, ook bij volwassen katten.
Dan vraag ik me toch af, heeft het dan dus dezelfde werking als een praam bij paarden? En kan het uberhaupt kwaad als je als 'leek' dat ook doet?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:39

Pluizebolpum schreef:
Interessant onderwerp. Bij de DA willen ze het ook nog wel eens doen, aan het nekvel pakken, ook bij volwassen katten.
Dan vraag ik me toch af, heeft het dan dus dezelfde werking als een praam bij paarden? En kan het uberhaupt kwaad als je als 'leek' dat ook doet?

Het kan geen kwaad maar je moet ze wel goed vast pakken. Dat merk je vanzelf want als je een beetje naast de goede plek zit dan kunnen ze zich nog steeds bewegen en dan moet je dus rekenen op een paar krauwen in je hand en arm.
Ik heb gewone huiskatten en til ze ook niet de lucht in maar ga er meestal mee op de grond zitten terwijl ik ze in hun nek vast heb.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:18

laatst moesten we met ons opvangkitten naar de Da. Meneertje had zich versprongen en had veel pijn. Hij kreeg een pijnstiller door middel van een injectie toegediend. ik wilde hem al vast houden, maar de DA zei: laat maar, ik pak hem wel vast. zij pakte de kleine in zijn nekvel en kom hem zonder problemen spuiten. Hadden we hem vastgehouden, dan had hij waarschijnlijk vreselijk lopen gillen en nu was hij volkomen ontspannen en rustig. Ik pak de babies ook in hun nekvel als ik ze moet pakken. Geen enkel probleem. poezenmoeders doen het ook (soms).

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:23

MarcoBorsato schreef:
Hey hallo,

Ik heb een vraag: Mijn vriendje pakt onze kittens vaak in hun nekvelletje als ze ergens inkruipen wat niet inkruipbaar is, en het viel ons op dat ze daar heel rustig en ontspannen van worden. Maar lijkt dat zo omdat ze pijn hebben en zich daarom ontspannen, of komt er iets van een stofje vrij waar ze high van worden? Ze zijn nu 4 weken oud. Elvis (de mama) pakt ze niet in hun nekvel, nooit gedaan ook. Dat ze pasgeboren waren nam ze hun koppies in haar bek.

er komt idd een stofje vrij waar ze kalm van woorden..high is beejte et verkeerde woord daarvoor. ze zien het niet als onaangenaam en vaak als je het blijft doen ( op een rugje leggen en hun nekje masseren ) houden ze altijd die overgaven, vaak gepaard met spinnen ze worden ontspannen en relaxed ze vinden alles prima....

alle katachtige doen dit! tijgers worden zo gewassen (die houden van water) maar om ze extra kalm te houden doen ze hun zo vasthouden, sommige vallen zo zelfs in slaap.

je hoeft iig niet bang te zijn dat ze het hun pijn doet ofzo!!! en idd sommige moeders doen het niet maar de meeste wel.Haha!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:17

Soort van hypnose-houding is het.
Ik wist niet dat er een stofje vrij kwam, weer wat geleerd!

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:54

Oficieel mag het niet aleen de moeder poes mag het
Heeft de da tegen ons gezegd
De poederpoes weet helemaal hoe ze het moet doen

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:59

scoobydoe schreef:
Oficieel mag het niet aleen de moeder poes mag het
Heeft de da tegen ons gezegd
De poederpoes weet helemaal hoe ze het moet doen

Ja nogal logisch, dat is de natuur.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk (lichte) katten altijd zo pak,ook vanwege mijn ervaring bij de DA.
Op de praktijk pakken wij ze altijd zo, sommige worden er idd rustig van, en degene die er niet rustig van worden, kun je dan zo goed vastpakken zonder kleerscheuren. Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:00

ik pak mijn kat ook in het nekvel als ik haar even snel van a naar b wil hebben (van buiten slaapplekje naar binnen bijvoorbeeld.
eventjes, gelijk erna gewoon op de arm.
ze vind het totaal niet erg en 'hangt' gewoon relaxed.
het is een volwassen kat die niet zoveel weegt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:35

Bij een volwassen kat kan het erg pijnlijk zijn en schadelijke gvolgen hebben.

Bij een kitten zou ik het niet doen, je kunt ze ook gewoon normaal oppakken toch?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:38

Bij mijn vriendje thuis pakken we de kittens precies zo op wanneer ze weer eens ergens op of onder zijn gekropen waarvan ze weten dat dat niet mag.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:42

De moeder pakt de kittens ook bij het nekvel dus denk dat het best wel kan.

Thuis deed ik het bij de kat ook weleens als ik dr buik moest borstelen, anders viel ze echt aan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:02

De meeste katten, zeker vanaf een leeftijd tussen de 10 en 15 weken vinden het echt afschuwelijk. Het is vanaf dan ook helemaal niet meer natuurlijk.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:19

poes schreef:
De meeste katten, zeker vanaf een leeftijd tussen de 10 en 15 weken vinden het echt afschuwelijk. Het is vanaf dan ook helemaal niet meer natuurlijk.

Da's waar, maar volgens mij is het ook wel een beetje wat je ze went. Onze katjes zijn nu een maand of 3 en die maakt het echt helemaal niets uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:20

poes schreef:

Ik denk dat het wel natuurlijk is, in het nekvel pakken krijgt dan alleen een andere betekenis. Ipv vervoer/opvoeden door de moeder wordt het een uiting van dominantie. Als mijn katertje iets doet wat niet mag en ik pak hem bij zijn nekvel en duw hem een beetje tegen de grond begrijpt hij dondersgoed dat hij het niet nog eens moet flikken Whoosh!

Kijk uit als je een niet-meer kitten bij het nekvel oppakt, de huid in de nek kan beschadigen en het is ook niet goed voor hun buikjes. Pak ze liever met een hand onder hun buikje en de andere hand onder hun achterpootjes Lachen

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:24

Mijn kat heeft eens vastgezeten op het dak van het huis, zat er al een hele tijd en dierf er echt niet meer vanaf. De ladder er tegen gezet maar hij dierf niet genoeg in de buurt komen. Uiteindelijk ben ik op het verdiep uit een raam gaan hangen, snoepje in de dakgoot gegooid waar hij zachtjes naartoe ging, heb hem vastgenomen bij zijn nekvel maar voelde dat het niet goed zat. Opnieuw goed vastgenomen en heb hem zo langs de venster naar binnen getrokken, bij het nekvel dus. Hij was hier helemaal kalm bij, dus ja, voor zulke situaties neem ik ze wel zo vast, anders niet. Lachen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:27

Nekvel pakken doet de moeder idd om dr kittens te vervoeren maar zou ze liever gewoon vastpakken zoals hestejente zegt.
Mocht het niet anders kunnen dan kun je altijd de kittens in hun nekvel pakken.
Ik heb mijn katten wel eens uit bomen moeten halen omdat ze er zelf niet meer uit durfden en dan pakte ik wel hun nekvel omdat ik dan 1 hand nodig heb om me vast te houden Huilen van het lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:35

Sappos schreef:
Ik heb mijn katten wel eens uit bomen moeten halen omdat ze er zelf niet meer uit durfden en dan pakte ik wel hun nekvel omdat ik dan 1 hand nodig heb om me vast te houden Huilen van het lachen

Nood breekt wet Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 00:12

hestejente schreef:
poes schreef:

Ik denk dat het wel natuurlijk is, in het nekvel pakken krijgt dan alleen een andere betekenis. Ipv vervoer/opvoeden door de moeder wordt het een uiting van dominantie. Als mijn katertje iets doet wat niet mag en ik pak hem bij zijn nekvel en duw hem een beetje tegen de grond begrijpt hij dondersgoed dat hij het niet nog eens moet flikken Whoosh!

Kijk uit als je een niet-meer kitten bij het nekvel oppakt, de huid in de nek kan beschadigen en het is ook niet goed voor hun buikjes. Pak ze liever met een hand onder hun buikje en de andere hand onder hun achterpootjes Lachen

Katten doen het niet bij elkaar en dus vind ik het niet natuurlijk zoals jij zegt.

Bij nood ok, maar voor de rest vind ik het een compleet zinloze handeling die wreed is en vaak ook pijnlijk.

Enneee... ik kom gek genoeg niet in die situaties waar ik mijn kat bij zijn nek moet grijpen en tegen de grond drukken hoor....

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 00:19

Doe het bij de kittens elke keer als ze weer eens op het dak zitten, of in een boom Boos! zucht moet ik klimmen, is zelfs eens zo erg geweest dat ik ze voorzichtig tussen mijn tanden moest pakken omdat het wel heel hoog was en ik toch veilig naar beneden moest MET kitten.

kon ook niet in vest, was in spijkerbroek en t-shirt.