hond versus kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lique

hond versus kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 12:30

dag beste mensen... Haha!

ik wil jullie mening eens horen over de volgende situatie..,

Op een heel normale dag ligt mijn hond heerlijk in het zonnetje in de tuin,
Mijn dochter roept mij na boven en ik loop de trap op,
opeens hoor ik geblaf en geschreeuw,
Ik ren na beneden en ja hoor.....hond heeft kat te pakken!
Ze laat hem direkt los,maar poezebeest was niet echt op die knauw berekend,
Een kennis zag het gebeuren en vertelde wat er gebeurde,
kat sprong over de schutting en hing in ons konijnenhok,hond zag dat bedacht zich geen moment en greep kat,
afijn....
hond na binnen,

maargoed ik zag meteen dat die kat niet in orde was ,hij sleepte met zn achterlijf,
kat had geen bandje om ,dus ik dierenambulance gebeld,kat op laten halen ,
daar bleek dat de kat niet gechipt was,ze zouden hem twee dagen op internet zetten en bij geen reactie in laten slapen,
vond ik behoorlijk sneu ,dus ik de hele beurt rond vragen van wie die kat was..
uiteindelijk de eigenaar gevonden...

maargoed twee dagen later stonden ze op de stoep met een rekening van 2000 euro!!!
en of ik dat wel even wou betalen want mijn hond had hun kat gegrepen..en had schijnbaar zn heup gebroken..
dat het bij ons op eigen terrein gebeurde hadden ze maling aan (de verzekering gelukkig niet)
maargoed buurenruzie nu!!!
ik wordt nu al een maand bestookt met smsjes en dergelijke waneer ik dat ga betalen ..nou geen haar op mn hoofd die daar aan denkt....,
ik weet dat mn hond katten grijpt ,daarom is mn tuin ook echt hermetish afgesloten voor zover dat kan...en op straat heb ik hem nooit los lopen ,
maargoed eigen terrein is de hond zn territorium,dus ja...ik vind gewoon niet dat ik verantwoordelijk ben voor die kat...

wat vinden jullie?

SeBart

Re: hond versus kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:34

In mijn ogen is dit niet jou schuld. Kat is op jou terrein en je kan je hond moeilijk daar ook vast houden.
Dat is helaas het risico als je je katten los laten lopen.
Wij hebben het ook wel eens gehad met onze vorige hond. Wij zijn ook naar deze mensen toe gegaan. Gelukkig waren die zelf heel reël en zeiden ook dat dit kon gebeuren. Wij zijn toen wel met een bos bloemen en een klein (symbolisch) bedrag langs gegaan en nog wat kattenspeeltjes enzo. Want tuurlijk voel je jezelf ook wel rot.
Maar als mensen zo zouden reageren zou ik ook zeggen bekijk het maar lekker.
Laatst bijgewerkt door SeBart op 05-08-08 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:34

Ik denk ook niet dat je verantwoordelijk ben. Als je je kat buiten laat loop je het risico dat er wat mee gebeurt. Als hij aan was gereden en die gene was doorgereden, hadden ze ook nergens een rekening kunnen presenteren. Dus ik zou idd lekker niet betalen. Heel sneu voor die kat, maar als jij al zo goed mogelijk je tuin hebt afgesloten is het gewoon pech voor het katje. Maar die was gewoon de verkeerde tuin in gegaan.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 12:40

die mensen wouden eerst dat we de boel gingen frauderen ,mn vriend moest maar zeggen dat hij hem met de auto had aangereden,want dan werd het wel vergoed en nu konden ze niet op vakantie.....

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:43

Wij hebben precies hetzelfde en ik ben bang dat het bij ons nog wel eens gaat gebeuren...
Heb dan ook de eigenaren van de katten aangesproken die het meeste bij ons in de tuin komen... Die snappen het gelukkig dat ik niet mijn hond vast ga doen in mijn eigen tuin en hebben de katten belletjes omgedaan op die manier slaat onze hond al aan als ze in de buurt van de tuin komen -> kat schrikt en rent weg
Zo kan er nooit onverwachts een kat in de tuin belanden...

ik ben van mening dat jij ook niet verantwoordelijk bent. Mensen kunnen hun kat ook in eigen tuin houden en als ze er voor kiezen om de katten buiten te laten lopen is dat op eigen risico vind ik...

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:50

Ben het helemaal met jolanda eens.
Ik heb zelf 3 katten heb maar 1 kat die buiten komt rest blijft altijd binnen of in de tuin.
Krijgen dan een tuigje om.
Ander kat die niet een tuigje om kan heeft een belletje om.
Ik vind niet dat de kat eigenaar jou niet aan sprakelijk kan stellen.
Al zal ik best begrijpen dat ze kwaat is.
Zal ik ook zijn.
Maar ik vind het dat het je eigen risico is om je kat zo los te laten lopen.
Vind het al heel erg netjes dat je de dierenambulance hebt gebelt en de buurt heb rond gebelt.
Dat doen niet veel mensen.
OK dan! wou dat er meer mensen zo waren.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:35

belachelijke mensen zeg, je hebt enorm veel moeite gedaan om dkat te redden, je hebt de dierenambulance gebeld en overal rondgevraagd van wie de kat is. Dat is al heel netjes.
Ik zou erg blij zijn moest het mijn kat zijn, ik zou er je nog een kadootje bovenop doen Pling
Je weet wat de risico's zijn als je je kat buitenlaat, of het nu een hond, een auto, een persoon of wat dan ook is, buiten kan er vanalles gebeuren met je kat, dat is het risico dat je neemt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:39

Ik vind niet dat jij verantwoordelijk bent dat die kat op jouw terrein liep!

Als hier achter een kat ook maar in de buurt van m'n konijn komt stuur ik ook de hond naar buiten.

Jouw terrein, jouw hond dus naar mijn mening is het eigen schuld van de eigenaar van de kat.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:44

Nee hoor die mensen zijn verantwoordelijk voor hun kat. Als ze wil dat er niets mee gebeurt moet ze het dier opsluiten.

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:44

Ook ik vind dat je zeker niet verantwoordelijk bent, zeker als ze hebben gezegt dat je vriend het verhaal maar wat moet omdraaien, zou ik zeggen bekijk het even lekker.. Die kat hoort gewoon niet in jou tuin te komen..

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:23

ik snap ook niet dat die mensen roepen van verhaal het maar op de auto verzekering aangezien ik de dierenarts al had ingelicht over het bijt incident zodat hij beter de verwonding kon inschatten,daarbij was het dier ook niet gechipt ,dus als ik niet rondgebeld had hadden ze nooit geweten wat er met hun kat is gebeurd...ze zouden na bureau rechtshulp gaan en ze zagen me wel voor de rechter verschijnen.......

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:28

Je bent zeker niet verantwoordelijk en dat weet de verzekering ook. Lekker tegen Mw. Buuf zeggen dat ze maar contact moet opnemen met jouw verzekering.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:08

Je hebt je keurig opgesteld door het beestje op te laten halen door de dierenambulance.

Als kattenliefhebber en eigenaar is het gewoon een risico wat je neemt als je je kat buiten laat lopen, de kat zat in jullie tuin en hoe naar het ook is voor de mevrouw van de kat daarmee is het klaar.........................

Heel vervelend dat jij nu bestookt wordt door een vrouw die helemaal snapt hoe het werkt in deze maatschappij, veel succes!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:22

Wat oneerlijk en vervelend zeg! Daar kunnen ze jou niet voor aansprakelijk stellen, jouw hond is op je eigen terrein, hun kat niet, in mijn ogen zijn zij er dan verantwoordelijk voor.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering die je kunt aanspreken om dit uit de wereld te helpen?

Ben wel erg benieuwd hoe het afloopt, hou je ons op de hoogte?
Sterkte ermee.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:40

Hun schuld... Hun kat loopt los, dat betekent dat ze bijhorende risicio's ook gewoon accepteren. Ze hadden ook kunnen kiezen voor inslapen (geen enkele DA doet operaties twv 2000 euro zonder overleg).

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:55

Ik vind het nogal apart dat die vrouw er maar vanuit gaat dat er nooit iets met haar kat zal gebeuren. *ben ineens heel blij dat mijn katten binnen blijven* Ik ga dan ook zeker met de rest mee, de kat was op jouw terrein. Het zou nogal een mooie boel worden als alles en iedereen vastgezet moet worden in eigen tuin, maar dat die kat wel los mag lopen...
Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:22

Het risico van je kat buiten laten lopen vind ik.... En niet op vakantie kunnen, tja er zijn ergere dingen denk ik dan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:53

Wat een gestoorde mensen. Eerst hun kat gewoon laten lopen zodat er weet ik veel wat kan gebeuren, maar dan wel klagen als er daadwerkelijk iets gebeurt...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:09

Even snel door het wetboek gebladerd... Hetgeen ik zo snel kon vinden ben je als bezitter van een dier ten alle tijde verantwoordelijk voor door het dier aangerichte schade, maar hierbij moet (vaak) al sprake zijn een onrechtmatige daad en dat is hier niet het geval.

Verder is het ook zo dat een dier niet op andermans grond mag komen. Er staat een artikeltje in het wetboek dat als een dier ánders dan door opzet of grove nalatigheid op andermans grond komt, de eigenaar van de grond hem toe moet staan het dier op te sporen en weg te voeren. Eventuele schade moet dan door de eigenaar van het dier worden vergoedt. Een kat moedwillig buiten laten lopen valt bij mij onder opzet; ik mag aannemen dat je je bewust bent van het gevaar waaraan je je kat blootstelt.

Ik vind dan ook dat jij in deze helemaal geen schuld hebt. De hond was op jouw terrein, de kat was onrechtmatig op jouw terrein. Daarbij heb jij alles in het werk gesteld om de eigenaar te vinden. Dat is juridisch geen vereiste oid, maar dat zal zeer zeker in jouw voordeel pleiten, mocht het werkelijk zo hoog oplopen dat het voorkomt.

Mijn katten liepen voorheen altijd buiten, we woonden aan de rand van het dorp. Eén van mijn katten is tot 2 keer toe aangereden. Nu komen ze nog steeds af en toe buiten, maar niet lang doorgaans. Ik weet wat voor risico ik er mee loop en ik weet hoe vervelend het is als ze hun behoefte in andermans tuin doen; ik heb dan ook altijd gezegt dat als iemand er last van heeft, ik ze binnen zal houden. En als iemand ze aanrijdt of als ze door een hond gegrepen worden... Vette pech. Ik heb zelf 1 keer een kat aangereden, ik heb toen zelf aangeboden de evt. dierenartskosten te betalen. Maar je bent als eigenaar verantwoordelijk voor je eigen dier en als het beest wat overkomt op openbare of andermans grond dan is het imo gewoon pech, collateral damage. Uitgezonderd opzettelijk verwonden oid.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om de mevrouw in kwestie duidelijk te maken dat je de zaak overgedragen hebt aan je verzekering en/of rechtsbijstand (heb je die en zo ja, ook al ingeschakeld?). Verder niet meer reageren en álles doorsturen naar de rechtsbijstand. Ook dat soort opmerkingen over het zogenaamd aanrijden zou ik even doorgeven...

Heel veel succes ermee!