2 dwergkonijnen binnen houden ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DraakjeII

2 dwergkonijnen binnen houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 13:54

Ik heb heel lang 1 dwergkonijntje gehad. Die zat in een binnenhok/kooi van 1.20 m x 0,50 m in de keuken. Iedere dag mocht ze er een aantal uren uit (door de woonkamer hobbelen). Meestal was ze dat na een half uurtje zat en ging ze vanzelf weer terug in haar hok. Helaas is dit konijntje van het voorjaar overleden.

Inmiddels zijn we wat wijzer geworden en hebben we geleerd dat 1 konijntje houden niet zo fijn voor dat konijntje is.
Oké 2 dwergkonijntjes dus, het liefst een koppeltje uit een asiel of opvang.
Vaak adviseren ze daar om 2 konijnen in een buitenhok met ren te houden zodat ze de ruimte hebben en kunnen rennen wanneer ze willen.
Ik zou ze toch liever binnen willen houden (buiten zie ik ze anders maar 2x per dag 1 minuut ofzo).

Ik heb een hok/kooi op het oog van 1.40 m x 0,60 m. Daarnaast mogen ze iedere dag een paar uur (onder toezicht) door de woonkamer hobbelen.

Wat denken de konijnenkenners hier, is dat te doen (hebben ze dan genoeg ruimte) ?
Heb je dan toch meer kans dat ze gaan vechten, bijvoorbeeld ?

Graag jullie mening of ervaringen.

miekelover

Re: 2 dwergkonijnen binnen houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:22

vind het beetje egotische om je konijnen binnen te houden. ze zijn daar echt niet gelukkig. laat ze lekker buiten hobbelen in een hok met ren. mijn nijnen zitten altijd buiten. ik geef ze ;smorgens eten en ;savonds weer hooi en maak ik de ren schoon. ze houden elkaar zelf bezig.

het is toch de moeite om lekker buiten te zitten en je konijnen gelukkig buiten te zien als lekker warm binnen. een konijn hoort lekker te rennen buiten en niet in een hok van 1.40 te zitten. vind dat niet eerlijk tegenover je konijn

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:31

ik heb 2 konijnen in huis. Moeilijk buiten zetten op een flat he?
Zelf heb ik 2 kooien aan elkaar gekoppeld (van die "grote" konijnenkooien) waar ze in zitten als ik niet thuis ben, ik vind de reguliere kooien namelijk veel te klein. Zodra ik thuis ben lopen ze los in de kamer, 35 m2. De ene keer is dit een uurtje, soms de gehele dag. Zolang ze er vaak genoeg uitkomen om te benen te strekken is er niks aan de hand hoor! Kortom: kan prima, maar zorg dat je kooi groot genoeg is (dat is bijna altijd het probleem....ook bij buitenkonijnen)

Miekelover: ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat konijnen binnen niet gelukkig zijn. Dan heb je de mijne nog niet gezien! Beweging, ruimte, interactie met een maatje, goed voer (hooi!) en goede verzorging maakt ze gelukkig, niet zozeer dat plukje gras.
Ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat ze niet gelukkig zijn

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:32

je unt ze ook lekker buiten houden en dan toch voor de gezeligheid nog lekker binnen laten hobbelen .... konijnen zijn zindelijk te maken dus gewoon een plas hoekje maken en klaaar .. Je ziet je konijnen iedere dag en ze komen lekker buiten en hebben genoegt beweging/frisse lucht

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 09:17

Tsja, wat is egoistisch.
Konijnen leven normaal gesproken in grotere groepen dan dat de meeste mensen ze houden en nemen dan veel meer ruimte in dan bijvoorbeeld een ren van 4 x 8 meter in.

Zo is iedere konijnenhouder wel een beetje egoistisch te noemen.

Misschien projecteer ik wel menselijke trekjes op een konijn, maar ik denk toch dat het ook voor het konijn gezelliger is om mensen in huis te zien en horen. Verder vind ik het zelf ook een stuk gezelliger als ik in de keuken bezig ben en er wordt enthousiast op mij gereageerd door m'n konijn(en).

Ik ken genoeg mensen waarbij er in de tuin konijnen staan, die 1x per dag gevoerd worden en verder zien ze alleen mensen als het hok schoon gemaakt wordt. Dat levert dan gelijk weer stress op omdat ze niet echt gewend zijn aan dat contact. Ik snap dat dat ook anders kan hoor, maar ik weet van mezelf dat ik nu eenmaal weinig in de tuin zal zijn vooral in de winter.

Ik kan zelfs de keuken met het hek van een ren afzetten zodat ze als ik niet thuis ben ook genoeg ruimte hebben om de beentjes te strekken.

Mochten er nog meer mensen zijn die 2 konijnen binnen houden of dat gedaan hebben dan hoor ik graag jullie ervaringen. Wat voor een hok/kooi had je, etc.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:25

Is het niet altijd egoistisch om een dier te nemen, wat voor dier dan ook? Een paard staat in de winter bij de meeste mensen 23 uur per dag alleen op stal, terwijl dat ook echt een groepsdier is dat over grote vlaktes hoort te rennen en gras hoort te knabbelen.

Een hond die zo naar z'n baas trekt, omdat er geen roedellijder aanwezig is in huis. Maar de persoon die hij nu tot lijder heeft aangewezen is 9 uur per dag aan het werk en doet zodra hij thuis is een klein blokje om.

Katten die graag alleen leven, maar omdat wij het zo gezellig vinden met 4 soortgenoten op een flatje zitten. Met als gevolg kale ruggen van de stress, omdat ze geen plekje voor zichzelf kunnen vinden.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar 2 konijntjes in een gigantisch hok, die er overdag als er iemand thuis is uit mogen, hebben het echt niet slecht hoor. Kan me een veel slechtere situatie bedenken. En sja het is niet zoals in het wild, maar noem 1 dier die wij wel kunnen huisvesten als in het wild.

Een dier neem je in principe altijd voor je eigen plezier!

[edit] Nog even ontopic, ik heb 2 franse hangoor konijnen binnen zitten. Ze hebben een kooi met 2 verdiepingen. 1.20m breed. Beneden staat een slaaphuisje (wat ook dient als opstap) en een kattenbak, want ze zijn 100% zindelijk. Als wij niet thuis zijn en 's nachts zitten ze in deze kooi, wat ze niet echt lijken te zien als een straf, want zodra wij thuis komen van het werk gaat de kooi open, maar duurt het vaak nog uren voordat ze er echt uit willen. Dagelijks verschoon in de kattenbak en dan moeten ze er even uit. Maar zodra ze de kans weer hebben om erin te gaan, gaan ze vaak genoeg terug de kooi weer in. Niet altijd en we vinden het ook leuk als ze lekker rondhobbelen, maar ze vinden de kooi in elk geval niet vervelend..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:35

de mijne liggen ook best wel eens gewoon in de kooi die dan gewoon open staat. Het mannetje speelt dr nog wel eens in zelfs! dus idd, hoezo vervelend? hoezo zielig?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:37

hier kun je echt over discussieren tot je een ons weegt, want als je het zo bekijkt is het dan uberhaubt wel goed om dieren te houden?

zolang je goed voor je dieren zorgt is er toch niks aan de hand?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:39

Ik hou me konijn snachts binnen, maar als het mooi weer is en lekkere temptatuur neem ik de kooi naar buiten, sluitik het aan op de ren en zo kunnen ze lekker gras eten en genieten. Als het savonds is, gaan ze weer naar binnen word ze nog geknuffeld en dan weltrusten Tong uitsteken