Welke hondensport past bij ons ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Welke hondensport past bij ons ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 14:15

Hoi allemaal,

Sinds kort ( 3 a 4 weken ) heb ik een duitse herder van 1 jaar oud.
Nou wilde ik wel wat met hem gaan doen, want ik heb gemerkt dat hij het leuk vind om te " werken " .
We doen vaak het " zoekspelletje " , ik verstop iets ( en zorg er voor dat hij niet ziet waar ) en laat hem dan zoeken.
Het lukt hem bijna altijd om het speeltje te vinden Ja

Hij is afgelopen Maandag gecastreerd, maar het is een hele actieve hond Ja

Ik wil er wel mee wachten totdat nestor 1,5 tot 2 jaar oud, om er zeker van te zijn dat hij nu nog niet te zwaar belast word.
Sowieso moeten we nog op een soort gehoorzaamheidscursus, dit heeft hij al wel gedaan + diploma voorgehaald.
Maar ik merk dat er daarna weinig tot niets meer mee is gedaan ( gevolg dus dat hij niet direct komt als je hem roept, en hij vind iedere andere hond leuk en wil er mee spelen, hij springt dus ook gelijk op andere honden af. )

Gr

_Daphne

Re: Welke hondensport pas bij ons ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:17

Wij hebben met onze hond behendigheid gedaan Ja. Hindernissen springen, door tunnels gaan, over een wip lopen, slalommen. Erg leuk Ja Onze hond had daar het A&B diploma in Ja Daarna mocht hij verder voor C en zou dan ook wedstrijden kunnen gaan doen, maar dat wou m'n moeder niet, erg jammer maar wel begrijpelijk.

sunshine

Re: Welke hondensport past bij ons ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 15:10

Dat klinkt erg leuk.
Wedstrijden zou ik zelf niet durven tedoen, ik hou er niet zo van om in de belangstelling testaan.
Maar dat is wel zo denk ik he, dat je met deze sport in een groep traint, maar je altijd alleen met je hond het veld opgaat?

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:17

een duitse herder is juist een hond waar je lekker mee kan sporten. behendigheid,flyball, pakwerk, speurwerk. gehoorzaamheid.

ga lekker met je hond aan de slag

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:45

behendigheidswegstrijden zijn leuk! begin met de beginnerscursus bij de honderschool, word meestal afgesloten met een onderlinge wedstrijd...geen druk dus want je kent iedereen.
met zo'n hond is jachttraining misschien ook wel leuk..als hij graag dingen zoekt...ga eens op cursus (wat je al van plan was) en overleeg eens met je instructeur...

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:01

ik heb ook een duitse herder gehad

beginnen met de A & B curses vanaf daar kan je verder
ik heb ook de behendigheid gedaan en de fly ball

hij vond het echt geweldig om dat te doen
daarnaast ben ik ook verder gegaan met de G&G

en ook 1 curses speuren gedaan
genoeg keuze denk ik zo maar ,zorg wel dat de basis er goed inzit.

veel plezier ermee wat je ook gaat doen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:51

Bij ons zijn alle honden uit de groep gewoon op het veld als er behendigheid wordt gegeven. De honden die niet aan de beurt zijn blijven aangelijnd, en de hond die zijn rondje moet doen gaat los.
Op zich gaat dit eigenlijk gewoon goed.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:18

Als ik van jou was zou ik allesinds terug aan de slag gaan met gehoorzaamheid, zien dat die basis er terug in zit... Dat is een basis die je bij zowat elke andere hondensport ook zal nodig hebben. En daar hoef je zeker niet mee te wachten totdat hij ouder is.

Wat ik zelf gemerkt heb bij Duitse herders is dat ze vooral hun 'ding' vinden in gehoorzaamheid, pakwerk of een combinatie daarvan (IPO, is pakwerk, speuren en gehoorzaamheid). Voor 'de sport' zijn ze bij flyball en agility vaak net ietje te traag (in vergelijking met de andere honden daar, meestal borders), voor het leuke kan dat natuurlijk even goed...

Let inderdaad wel bij de sporten zoals behendigheid en sommige gedeelte bij het IPO dat je oppast met zijn heupen.. Duitse herders staan erom bekend dat ze snel last krijgen van hun heupen. Onze vroegere duits is om die reden ook ingeslapen. Oppassen dus!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 18:40

Leuke dingen zie ik voorbij komen Ja

Met een aantal dingen zijn we al bezig, vooral de basis Ja
Nestor heeft wel cursussen gedaan, dus het zit er al wel in, maar we gaan even alles herhalen.

We zijn nu bezig met het commando " HIER " en het commando " BLIJF " , want deze dingen kent hij eigenlijk niet ( of is het vergeten ), maar deze commando's vind ik wel heel belangrijk.
We gaan er ook aan werken dat hij andere honden kan negeren, daar is hij nu iets te enthoussiast in.
Weten jullie nog commando's die toch wel erg belangrijk zijn bij alle sporten ?

Oh en het gaat er niet om dat hij de beste is in welke sport dan ook, maar mij gaat het er meer om dan hij iets heeft waar hij dol op is Ja

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:46

Fly ball & behendigheid lijken mij voor zo'n hond ook erg leuk Ja Vind het altijd erg leuk om te zien ook, heb gister toevallig nog iets van flyball gezien op tv. Oh en trouwens, van mij had je de tip al om weer te beginnen met gehoorzaamheidstraining. Maar daarna kun je altijd met een leuke hondensport beginnen.

Jammer dat ik het type hond er niet voor heb, maar anders.. Clown Succes met je Nestor he Knipoog

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:53

Citaat:
We zijn nu bezig met het commando " HIER " en het commando " BLIJF " , want deze dingen kent hij eigenlijk niet ( of is het vergeten ), maar deze commando's vind ik wel heel belangrijk.
We gaan er ook aan werken dat hij andere honden kan negeren, daar is hij nu iets te enthoussiast in.
Weten jullie nog commando's die toch wel erg belangrijk zijn bij alle sporten ?

Wat nog het beste is: naar een goede hondenschool gaan voor al die dingen! Daar leer je welke commando's belangrijk zijn, hoe ze juist moeten aangeleerd worden, en daar leert hij andere honden negeren (of allesinds zijn aandacht bij jou houden, ongeacht de omgeving) vermits je daar altijd in die situatie zit...

Basis die je zeker moet hebben:
- volgen (aangelijnt en los)
- zit-sta-lig
- blijven
- apporteren
- los laten (apport)
- Vooruit/achteruit/links/rechts vind ik ook superhandige commando's, die je heel vaak kan gebruiken

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 20:47

Ik heb nu een e-mail gestuurd naar een hondenschool.
Ik merk gewoon dat het zonder begeleiding niet gaat lukken....

Hoewel we al ver zijn gekomen, Nestor loopt nu een stuk netter mee aan de riem, maar is nog LANG niet klaar om samen met mij op een sport te gaan.
Netjes naast mij lopen ( als hij los loopt ) gaat nu echt nog niet lukken, nestor vind dat hij veel belangrijkere dingen tedoen heeft Bloos

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:57

Je zou ook bij de Reddingshonden kunnen gaan trainen. Harstikke leuk.
SPeuren aan de lijn, revieren (vrij speuren naar slachtoffers), er hoort ook gehoorzaamheid bij en hindernissen als ladders, etc. leren overwinnen. Hartstikke leuk om te doen.

Zelfs uit te breiden met lawine zoeken, puin zoeken, op het water, etc.

Ik heb het met mijn labrador ook gedaan. En hij vond het geweldig.
informatie over de Reddingshondenbond en verenigingen bij jou in de buurt.
http://www.nrhb.nl/

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:41

Fly ball is erg leuk, dat deden wij eerder ook met onze actieve boxer. Helaas word ie nu een beetje te oud. Bloos!