poes blijft in huis plassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

poes blijft in huis plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:15

hallo allemaal,

een poos terug heb ik een topic geplaatst met een vraag over onze poes die in huis plast.

ik heb alle tips opgevolgd,we hebben 3 katten en een extra bak,ze worden regelmatig verschoond,we zijn ook met haar naar de dierenarts geweest(opnieuw)en ze mankeert niets.
eerst plaste ze meestal op de krant die op de mat viel,nu plast ze op meerdere plekken in huis.

ze plast overal behalve in de bak lijkt wel. in de gang,op spullen,in de schuur(ze kan naar buiten ook)
en om eerlijk te zijn ben ik het spuugzat.
het is meerdere malen per week raak.
laatst had ze ik de gangkast geplast,en we konden het niet meteen vinden,maar de geur trekt door de hele gang,echt heel erg vies.

we zijn behoorlijk wanhopig nu,heeft iemand de gouden tip?

marleen_usar

Re: poes blijft in huis plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:20

Heb je ook de tip van de kruiden toegepast? Dus kruiden in de kattenbak strooien, zoals o.a valeriaan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:22

ohnee,die niet nee!
ik ga het gelijk morgen regelen,waar kan je dat kopen?
en heeft het geen nadelige gevolgen voor de andere katten?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:24

nog iemand die wanhopig is Clown
mijn poes doet het ook , en ook zij heeft medisch niks ...
kan naar buiten waneer ze wil maar gaat echt overal in huis zitten om te plassen terwijl der altijd een schone kattenbak is ...
wij hebben feliway in het stopcontackt dat is een soort flesje dat je bij de DA kan krijgen .
dit flesje komt dan een geur uit van de moeder ( die altijd dominanter is ) en dan moet het stoppen ...
ik moet zeggen dat dit al heel wat geholpen heeft hoor Lachen en onze kater is door dit flesje ook hellemaal van zijn sproei probleem af gekomen Lachen

mischien dat het bij jou ook helpt ?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:27

Ok, weer even het stukje dat ik in een ander topic ook had gepost Knipoog
Dus sommige dingen zullen herhaling zijn Clown dat moet je dan maar even negeren Haha!

Maak alle plekken schoon met biotex (geen chloor! dat vinden katten altijd aardig plasbaar Vork ) en laat geen kleding e.d. slingeren, doe dat in een wasmand oid. Wasverzachter is namelijk op een of andere manier ook altijd erg in de trek om over heen te plassen.

Je kan wat Valeriaan druppelen in je kattenbak, veel katten vinden het heerlijk om daar over heen te plassen Haha!
Zet op plaatsen waar zij veel plast een bakje eten neer... meestal willen ze er dan niet meer plassen, of een stuk zilverfolie.

Van straffen gaan ze meestal alleen maar meer plassen, dus dat heeft vrij weinig zin.

Heb je hem alleen of heb je er nog een andere (oudere?) kat bij?
Het kan zijn dat hij eenzaam is en het laat merken door het plassen... als je zelf veel van huis bent (sommige katten vinden een uurtje al vee Knipoog ) kan het de oorzaak zijn... sowieso zijn de meeste katten veel gelukkiger met z'n tweeën dan alleen Lachen
Maar met de bovenstaande tips die ik eerst gaf, kan het vaak al opgelost worden Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:33

de poes die plast is zelf ong 11 jaar oud.
we hebben nog 2 jeweetwel katers in huis die wat jonger zijn,eentje van 7 en eentje van 5.

folie zal moeilijk worden,want ze plast nu steeds op verschillende plekken.

de valeriaan ga ik zeker uitproberen,en idd van chloor weet ik dat ze gek op dat geurtje zijn(zeker onze jongste kater)

ze is nooit alleen,want we hebben dus in totaal 3 katten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:35

Je hebt ook kruidenthee en dat heet goede nacht rust thee geloof ik,als je zo,n zakje kappot maakt en in de bak doet zijn ze er niet uit te slaan.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:35

Ik volg het even mee.
Zit met het zelfde probleem.
Alleen bij ons is het de kater die moeilijk doet.
Wij hebben ook 2 katten.
Poes en 2 katters.
En net de genen die geholpen is plast door het hele huis.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:38

Heb je meerdere kattenbakken in huis? Bijvoorbeeld 1 per kat?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:42

Snoevie schreef:
de poes die plast is zelf ong 11 jaar oud.
we hebben nog 2 jeweetwel katers in huis die wat jonger zijn,eentje van 7 en eentje van 5.

folie zal moeilijk worden,want ze plast nu steeds op verschillende plekken.

de valeriaan ga ik zeker uitproberen,en idd van chloor weet ik dat ze gek op dat geurtje zijn(zeker onze jongste kater)

ze is nooit alleen,want we hebben dus in totaal 3 katten.

Las idd net dat je al meerdere katten had... maar ze doet het dus niet op dezellfde plaatsten? Doet ze het wel op dezelfde soorten ondergrond? Bv vloerbedekking, tapijten, wasgoed e.d.? Of enkel beschutte plaatsen...
Wel moeilijk, de folie gaat dan idd niet werken, kan je heel je huis wel in folie-en Huilen van het lachen

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:44

de mijne had ook zon periode dat ie in huis plaste,was toen 9 maanden.
dat terwijl hij daarvoor alles keuring in de bak deed.
mijn moeder heeft m toen n paar keer met ze neus in zijn plas gedrukt en op de bak gezet,wel toen hij net klaar was.
waarschjnlijk helpt dat bij jullie katten niet of hebben jullie het al geprobeerd.
mijn kat is er gelukkig wel zindelijk van geworden.
het is iniedergeal wel een lastig probleem.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:47

Voelt ze zich wel prettig in huis? Misschien zijn 3 katten gewoon teveel voor haar, en is het een uiting van stress.

Ik lees net dat je 1 extra bak hebt neergezet, maar misschien moet je er nog 2 neerzetten om uit te proberen wat haar het beste bevalt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:48

we hebben 3 katten en dan nog een kattenbak éxtra.

ze doet het idd niet altijd op dezelfde plek.
net 10 min. geleden vond ik een plas in de stoffer en blik(was wel makkelijk schoonmaken)

ik vind het eigenlijk zielig om haar met de neus in de plas te duwen

we hebben nu 4 bakken,ik ga er niet nog een extra zetten,want 2 van de 4 bakken worden eigenlijk nooit gebruikt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:51

Neus door de plas halen zou ik idd nooit doen... werkt bij katten vaak de verkeerde kant op.
Van stress gaan ze meestal alleen maar meer plassen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:22

Maar zijn die 3 katten altijd samen geweest, of is er later 1 bijgekomen? Kunnen ze goed met elkaar overweg, of maken ze ruzie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:27

ik heb dit ook gehad met een 3de kat.. ze plaste overal. zelfs om mn schoot. ik heb haar uiteindelijk naar een boerderij gebracht waar ze een heerlijk leven heeft. ik had alles al geprobeerd..

bij haar was het stress en angst. de oudste kat terroriseerde haar gewoon. ze wachtte haar op bij de bak en vloog dr aan.. ja dan zou ik ook niet meer op die bak durven Nagelbijten / Gniffelen en dat ging van kwaad tot erger Nagelbijten / Gniffelen

ze zat op gegeven moment alleen maar trillend in een hoekje Ach gut

bij haar was het dus echt stress door de andere katten, maar bij herplaatsing bij iemand anders bleef ze onzindelijk.. en we hebben ook echt alles geprobeerd.. kleine kamer, tig soorten kattengrind, dat spul wat in een stopcontact moet, bachbloesems.. maar als de sfeer onderling niet goed is, is er denk ik weinig aan te doen behalve proberen te herplaatsen.

sterkte.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:28

mijn kat deed dat veel bij de voordeurmat. Heb toen ecodor besteld. De geur gaat er echt mee weg. Nu heeft ze een ander plekje.....dat dan weer wel...maar feit dat die stank aangepakt wordt maakt dat ik het veel minder erg (vind in elk geval). Ik ga de nieuwe plasplek insprayen met Reppers.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 15:46

de poes die plaste was als eerst in huis,de katers kwamen er later bij.
in het begin deed ze het ook nooit,het kwam later pas.

ze is erg knorrig,maar dat was ze altijd al.
een beetje oude knorrige tante

we willen eigenlijk geen kat wegdoen,maar als er dan een wegmoet,zal zij het zijn vrees ik.........maar zover is het nog niet,we houden haar het liefst

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:16

onze kat deed het uit stress binnen plassen. of als er een verandering plaatst vond. ze had een tijd niet binnen geplast. maar ik kwam terug van vakantie en ze plaste gelijk binnen. ze is dat weer over.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:22

Mijn kat plast ook weleens binnen. We kunnen eigenlijk niks laten liggen. Als de post op tafel ligt plast hij erover, pas heeft hij op de kast op de portemonnee en de mobiel van mijn man geplast. Als we alles opgeruimd houden is er niks aan de hand. Bij hem is het ongenoegen, als hij geen aandacht genoeg naar zijn zin krijgt of we zijn te lang weg gaat ie plassen.
Straffen of met de neus erdoorheen is het domste wat je kunt doen, beter kun je het negeren en je kat veel positieve aandacht geven. is de kat in de buurt als je het ontdekt dat ie weer geplast heeft? Hoe reageert ie dan als ie ziet dat je het ontdekt heb? Ik heb nl een asielkat gehad die het echt deed voor de aandacht, negatieve aandacht is ook aandacht. Bij deze hebben we het probleem compleet genegeerd en de kat veel liefde en aandacht gegeven en toen was het snel over.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:34

ik gebruik ook de feliway verdamper en dat werkt uitstekend! Ja

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:39

Snoevie schreef:
de poes die plaste was als eerst in huis,de katers kwamen er later bij.
in het begin deed ze het ook nooit,het kwam later pas.

Misschien een beetje een te open deur Bloos Maar vanaf wanneer begon ze in huis te plassen? Misschien toen 1 van de andere katten in huis kwam? Of misschien een andere huisgenoot die kwam of wegging of....?

Ps twee van mijn katten hebben ook in huis geplast. Volgens de dierenarts kwam dit door de hormonen omdat ze nog niet gesteriliseerd waren. Een aantal weken na de sterilisatie was het bij beide katten over. Toen waren ze wel al bijna een jaar oud...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 17:46

nou het is volgens mij niet begonnen na een bepaalde gebeurtenis.
het is niet dat ze de katers leuk vind,ze is juist erg knorrig tegen ze

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:27

Hoe staan de kattenbakken opgesteld? Ik bedoel zijn ze verdeeld over het huis?

Het is namelijk mogelijk dat de andere katten (of 1 ervan) zich strategisch opstelt en haar belet om naar de kattenbak te kunnen. Als bijvoorbeeld de kattenbakken allemaal op de eerste verdieping staan en een van de katten altijd de trap 'bewaakt' zodat ze niet naar de kattenbak kan (op het moment dat ze 'moet').

Het aantal kattenbakken zou in ieder geval genoeg moeten zijn. Regel is idd 1 per kat +1.
Maar het zou ook door stress kunnen komen. Dat ze zich toch niet helemaal zeker voelt met de andere katten erbij.

Ik hoop dat een oplossing snel gaat komen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 06:33

de kattenbakken staan verdeeld over de verdiepingen.

en ik begrijp ook dat je niet mag straffen,maar als het de zoveelste keer weer raak is,dan word je er ook helemaal gek van.
het erge is,het stinkt ook zo ontzettend.