Nieuwsgierig naar onderhoudskosten kleine hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shannonnekke

Nieuwsgierig naar onderhoudskosten kleine hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 19:58

Hallo hondenliefhebbers,

Ik zou graag een hond aan willen schaffen, maar voordat ik dat doe wil ik graag van ervaren hondenhouders/-liefhebbers weten hoeveel het onderhoud van een kleine hond(zoiets als de grootte van een chihuahua) kost.

Inclusief de riem, speeltjes, mandje (spullen voor 1 x kopen/ spullen om af een toe te vervangen)

Groetjes!

_jeanne__

Re: Nieuwsgierig naar onderhoudskosten kleine hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:33

haay!
wat leuk! ga je een hond nemen?!!

ik kan je niet echt goed info geven want wij hebben 2 gróte honden..

maar wat voor hond ben je van plan te nemen?

groetjes jeanne

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:42

wij hebben twee jack russels..op zich valt het wel mee...de hond was zo'n €200 (per hond).
een mand heb je van 10,- tot 50,- (maar net wat je eraan uitgeeft)
we hebben als kussen gewoon een oud hoofdkusen en een kussensloop eromheen (is makkelijk te wassen)
eten is bij ons zo'n 30 per maand (15 per hond)
halsanden heb ik een hele verzameling van, maar met 5 euro heb je er al 1tje
speeltjes zijn ook niet zo duur, tenzij het een sloper is, dan blijf je nieuwe kopen.
bedenk ook dat de hand entingen nodig heeft (geen idee hoeveel dat kost) gecastreerd/gestriliseerd moet/kan worden, hondencursus (dan leer je hoe je het beste met je hond om kan gaan, ook goed voor kleine honden!) en eventuele ongelukjes, zoals een blaasontsteking ed (je weet nooit wat zo'n beest uitvreet Tong uitsteken)

maar maandelijkse kosten zijn hier dus eigenlijk min. 30 euro, maar als je verder niets meer kooopt, ook niet meer Lachen

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:40

Jeanne1 schreef:
haay!
wat leuk! ga je een hond nemen?!!

ik kan je niet echt goed info geven want wij hebben 2 gróte honden..

maar wat voor hond ben je van plan te nemen?

groetjes jeanne

Ik weet nog niet zeker of ik een hond ga nemen.
Mijn ouders moeten het goed vinden. En mijn broertje werken samen om te kijken hoeveel dat kost enzo...

Het wordt dan misschien een:

Chihuahua kortharig
of prazsky Krysarik

Mijn vader is allergisch voor pluisjes losse of lange haartjes.. enz.

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:43

Ik zou graag wat meer willen weten over de inentingskosten. Dat kan ik helaas niet vinden op het internet... Alle andere kosten heb ik al! Knipoog

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:46

kijk eens naar de volgende site: http://www.pupinnood.nl/index.php?optio ... &Itemid=29 daar kun je een heleboel info + kosten op vinden. Succes met jullie zoektocht. Maar uhm, houd je ook in je achterhoofd dat als jullie een teefje willen, dat deze loops zal worden, en evt gesteriliseerd moet worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:52

Kijk iig ook naar herplaatsertjes, asielhondjes of andere mogelijkheden tot het adopteren van honden.
Er zijn teveel honden, teveel honden worden gedumpt, en puppy's komen 9 uit 10 x wel ergens terecht, het is nog leuker om een hond een tweede kans te geven!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:00

Voor kosten van inentingen enzo moet je gewoon even naar je dierenarts bellen. Dit bedrag verschilt namelijk per praktijk. Als je een teef neemt hoeft ze niet gesteriliseerd te worden maar kan je ook speciale honden onderbroeken kopen met een soort maandverband erin.
Kosten van voer ligt aan je zelf. Je kan Royal canin kopen maar je kan ook het huismerk van de Aldi halen. En dan kan je ook nog kiezen of je hond iedere dag een blik vlees krijgt of maar 1 keer per week en dan de rest van de week droge brokken.

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:10

aswas schreef:
kijk eens naar de volgende site: http://www.pupinnood.nl/index.php?optio ... &Itemid=29 daar kun je een heleboel info + kosten op vinden. Succes met jullie zoektocht. Maar uhm, houd je ook in je achterhoofd dat als jullie een teefje willen, dat deze loops zal worden, en evt gesteriliseerd moet worden.

Ahhh bedankt Knipoog Ik zal even gaan kijken Knipoog

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:15

Sja het ligt er een beetje aan wat voor voer je wilt geven. Mijn schoonmoeder heeft een chihuahua en die geeft hem hondenbrokjes (droogvoer). Zij koopt zakken van een paar kilo en daar doet ze dan zeker een hele maand mee (tis ook geen 25 kilo zak hoor haha, dan krijgen ze een worstenbroodhondje). Die zakken heb je in verschillende prijzen,merken en maten natuurlijk, zij is iets van twintig euro kwijt per zak.

Verder heb je leuke mandjes vanaf 15 euro.
Riempjes zo ook voor 15 euro of wat duurder.
Speeltjes vanaf een euro bij de euroshop..het is maar wat de gek ervoor geeft uiteraard.

Ik denk dat je met 50 euro een heleboel leuks voor dat beestje kan halen inclusief leuke mand en twee riempjes (twee is makkelijker, voor als de een zoek raakt onder de bank oid).

Het enige waar je dan op moet letten is dat je net zoals met paarden wat geld achter de rug hebt voor eventuele castratie, inentingen en ziektes die het beestje op kan lopen. Zo ook met vlooienspul.

Gelijk maar een tip dan, onze honden hadden vlooien, van het aller goedkoopste zijn we begonnen met vlooienspul, niets hielp..behalve de duurdere en ze waren er gelijk vanaf. Mijn moeder zegt ook..nooit meer goedkoop, dan maar gelijk goed. Welk merk dat was ben ik vergeten, maar het komt ook op reclame voor hond en kat.

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 19:29

LadyElmira schreef:
Sja het ligt er een beetje aan wat voor voer je wilt geven. Mijn schoonmoeder heeft een chihuahua en die geeft hem hondenbrokjes (droogvoer). Zij koopt zakken van een paar kilo en daar doet ze dan zeker een hele maand mee (tis ook geen 25 kilo zak hoor haha, dan krijgen ze een worstenbroodhondje). Die zakken heb je in verschillende prijzen,merken en maten natuurlijk, zij is iets van twintig euro kwijt per zak.

Verder heb je leuke mandjes vanaf 15 euro.
Riempjes zo ook voor 15 euro of wat duurder.
Speeltjes vanaf een euro bij de euroshop..het is maar wat de gek ervoor geeft uiteraard.

Ik denk dat je met 50 euro een heleboel leuks voor dat beestje kan halen inclusief leuke mand en twee riempjes (twee is makkelijker, voor als de een zoek raakt onder de bank oid).

Het enige waar je dan op moet letten is dat je net zoals met paarden wat geld achter de rug hebt voor eventuele castratie, inentingen en ziektes die het beestje op kan lopen. Zo ook met vlooienspul.

Gelijk maar een tip dan, onze honden hadden vlooien, van het aller goedkoopste zijn we begonnen met vlooienspul, niets hielp..behalve de duurdere en ze waren er gelijk vanaf. Mijn moeder zegt ook..nooit meer goedkoop, dan maar gelijk goed. Welk merk dat was ben ik vergeten, maar het komt ook op reclame voor hond en kat.

Heeel erg bedankt voor je informatie. En natuurlijk ook bedankt voor iedereen.
In plaats van een mand neem ik liever eerst een bench (vooral handig als je weg bent en er zitten nog meer voordelen aan) Misschien daarbij ook een mand.. Dat weet ik nog niet. Ik denk dat ik een hondje van een jaar of 1 of 2 koop want een puppy heeft toch iets meer kosten. Wat wel jammer is van een volwassen hond dat je haar niet heb zien opgroeien..
En nog inplaats van gewoon een hondenriem. Een hondentuig te kopen, wel wat duurder maar wel wat handiger...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:32

Shannonnekke schreef:
Een hondentuig te kopen, wel wat duurder maar wel wat handiger...

een hondentuig vind ik persoonlijk helemaal niets....liever een halve slipketting (een leren halsband met een deel ketting, snappie?)

http://www.worldwidevision.nl/assets/artpic/099501.jpg

zoeentje, daar luisteren mijn honden veel beter mee, hier kun je de hond ook goed mee corrigeren (als je op cursus gaat is het wel handig...en een hond moet zowiezo opgevoed worden)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:39

Dan zie ik echt nog liever een tuigje, die nekjes breken vrij makkelijk. Een slipketting kan de nek ernstig beschadigen bij een correctie. Het gemakkelijkste is gewoon luisteren aan een halsbandje.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:45

met een gewone halsband kun je nauwelijks een goede correctie geven, je trekt alleen maar het hoofd naar achter (ook niet goed voor het nekje) met een tuigje kunnen ze de hele borst naar voren gooien....gaan ze lekker van trekken! en ook daar kun je geen begrijpbare correctie mee geven. Met een slipktting (mits goed gebruikt!) aap je de correctie van de moeder na (een hap/knauw in de nek) met begeleiding gebeurd er niet zoveel met zo'n nekkie..je moet ze ook geen achterwaartse salto laten maken hé Knipoog (wat die van mij allebei wel een keertje hebben gedaan, maar die zijn hardleers Tong uitsteken)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:57

Je kan het zo duur of goedkoop maken als je wil. Is natuurlijk van heel veel dingen afhankelijk. Ik zal je mij kosten lijstje ongeveer geven.
Aanschaf hondje, ahum Rolleyes , doe maar een nulletje meer als mijn twee pony's bij elkaar.
Aanschaf eerste spullen weet ik niet meer precies, maar hoeft echt niet duur te zijn.
Da kosten tot nu toe zo'n 250 á 300 euro (eerste jaar, entingen en een paar kleine ingrepen)
Cursus, echt aan te raden bij je eerste hondje, zo'n 100 euro (puppie en basiscursus)
Voer (versvlees in dit geval) zo'n 45 euro per maand.

Maar bedenk dat een hond net als een paard ziek kan worden, je moet dan echt wel wat geld achter de hand hebben. En je heb te maken met een levend wezen. Ik ben van mening dat een paar tientjes mee of minder nooit ten kosten mogen gaan van het dier. Als je al denkt een volwassen hondje te nemen omdat een pup wat meer kosten met zich mee brengt ben je naar mijn mening verkeert aan het denken. Er zijn zat redenen om voor een pup of volwassen hond te kiezen die veel zwaarder wegen dan de kosten.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:58

Een goed gefokte chihuahua kost al snel over de 1000 euro. Er staan ook wel goedkopere op marktplaats uiteraard, maar die komen dan uit niet geteste ouders enz enz. Niet doen dus.
Ik denk dat je qua eten niet duur uit hoeft te zijn. Mijn kruising shih tzu x maltezer eet zo'n 200 gram vlees per dag dus dat zijn de kosten niet. Enten kost zo'n 50-70 euro.

Alleen... als ze ziek worden, dan begint de ellende. Als ze echt wat hebben ben je zo 1000,- kwijt, als het niet meer is. Kun je dat ook betalen?

Als je vader trouwens allergisch is voor pluisjes e.d. , kan hij dan wel tegen hondenhaar? Kortharige hondjes verharen namelijk het ergst...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:31

qua eten, mijn honden krijgen in principe alleen brokken, daar zit alles in (een goed merk) ik heb ooit eens van iemand te horen gekregen: als wij mensen op het zelfde niveau zouden eten als de brokken van een hond, dan aten we iedere dag biefstuk.
dus goede brokken zijn in principe genoeg, maar meestal krijgen ze tijdens het avond eten een klein stukje vlees en groente mee.

een bench kan idd handig zijn, sommige honden vinden het zalig! maar er zijn ook honden die er niet van houden. Mijn oudste jack vond eht verschikkelijk, jankte de hele boel bij elkaar in die bench, was ie los, ging hij gewoon slapen... (ook als we weg waren)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:21

EmptyWords schreef:
qua eten, mijn honden krijgen in principe alleen brokken, daar zit alles in (een goed merk) ik heb ooit eens van iemand te horen gekregen: als wij mensen op het zelfde niveau zouden eten als de brokken van een hond, dan aten we iedere dag biefstuk.
dus goede brokken zijn in principe genoeg, maar meestal krijgen ze tijdens het avond eten een klein stukje vlees en groente mee.

Nou sorry maar dat is echt onzin. Brokken zijn niet per se heel slecht maar er zit ook veel zooi in brokken en granen waar je hond helemaal niks mee kan. Dus biefstuk... hmm nee, meer een kant en klaar maaltijd die je in de magnetron mikt Knipoog