help.!! kat plast nu ineens in de keuken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

salsaentango

help.!! kat plast nu ineens in de keuken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 18:36

wij hebben altijd onze katten 's avonds in de keuken opgesloten zodat ze 's nachts niet het huis afbreken..

we hebben 2 gecastreerde katers en 1 poes.. de poes is hardstikke bang, je kan nog niet naar haar wijzen of ze kruipt over de grond.. (altijd in een bench gezeten met heel veel jonge katten) wij haar mee genomen zo'n 3 jaar geleden.. geweldig mooi diertje alleen supper bang, nou ja laat haar dan maar lekker hier rond lopen..

altijd netjes op de bak gezeten en nooit ergens last van gehad. alleen toen ze voor de 3e krols werd.. plassen overal waar het kon, net dat ze ook moest sproeien..

de laatste tijd begint het te ruiken in de keuken.. raar net naar een sterk sloot water geur.. wij dachten dat de dak lekte (plat dak) dus zwij het schoon gemaakt.. nu ruikt het naar katten urine.. wij elke keer met dettol schoongemaakt maar het heeft geen zin.. ze gaat overal plassen want toen ik de keuken in kwam zat ze daar waar het nat was + pootjes nat.. nu gaat zo ook al beginnen bij de krabpaal..

wie weet hoe we dit kunnen stoppen.? stereliseren kan niet want hij is gek in een mandje.. (gewoon al laat staan daarin)..

als het niet over gaat wil mijn moeder hem voor de laatste keer bij de da proberen te krijgen (of hij bij ons komen) voor een spuitje, want bij andere mensen willen we haar niet aan doen en de da heeft gezegt als ze 1x buiten komt gaat ze dood.. dan ben je haar zo kwijt.

ik wil niet dat ze nu al weg gaat ze is nog maar 3 jaar.. ze moet minstens 13 jaar worden.!!!
wie kan mij helpen hiermee.?

Apple

Re: help.!! kat plast nu ineens in de keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:38

Om het gelijk al over een spuitje te hebben zonder verder onderzoek vind ik ook wat drastisch Scheve mond

Hoeveel kattenbakken zijn er voor deze 3 katten? Waar staan deze bakken? Wat voor vulling heb je in de bakken?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:38

Sorry... je gaat dan voor de laatste keer proberen om haar bij de DA te krijgen voor een spuitje? Kan je dan niet beter haar bij de DA proberen te krijgen voor steralisatie. Die dierenartsen weten er daar heus wel raad mee hoor.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 18:42

ja spuitje is misschien drastich ja maar ze is zo'n inteelt dat ze er niet uit zou komen (uit de narcose) wat de da ook al heeft vertelt..

@ apple we hebben een bak van kattengemak.. de bakken staan in de keuken.. weet niet wat voor vulling het is het zijn van die zwart/bruine korreltjes..

maar ze zit er nu al 3 jaar op en sinds een paar week doet ze het ineens..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:43

AngelsDitch schreef:
Sorry... je gaat dan voor de laatste keer proberen om haar bij de DA te krijgen voor een spuitje? Kan je dan niet beter haar bij de DA proberen te krijgen voor steralisatie. Die dierenartsen weten er daar heus wel raad mee hoor.

Helemaal mee eens.

Eventueel thuis al laten verdoven.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 18:45

ik zoek eigenlijk tips hier.. ik vraag erook niet naar om dr een spuit meteen te geven.. maar ik ga hier niet over en daarom wil ik ook graag hulp van iemand die mij kan helpen.. zodat ik geen ruzie met mijn ouders krijg..

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:49

ik snap het...

Wij hebben een kat die het ook overal doet... vreselijk irritant.

Is er al gekeken of de kat niet een blaasprobleem heeft. Dat zou verklaren waarom ze het nooit deed en nu ineens wel. Of iets met de nieren.

verder heb je wel sprays e.d. die het tegen zouden moeten gaan, zoals mispoes e.d. Maar mijn ervaring is dat dat niet echt werkt.

Onze oude kat (die toen hoogbejaard was 22) deed het ook en daar legden we zilverfolie neer, daar plaste ze dan ook niet meer.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:49

Hebben jullie in de keuken geen kattenbak dan?
Ja sterreliseren vind ik een hele goede tip
en ookal zal ze een beetje panisch zijn , dat hebben wel meer dieren. Wat moet dat moet en zeker als je niet elke keer wil dweilen als je opstaat Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 04:18

Inderdaad naar de DA voor een sterilisatie en de blaas & nieren laten checken (urine), denk dat het probleem dan wel opgelost is.

En anders kun je nog feromonen proberen (http://www.feliway.nl/feliway_nl.nsf/Page?OpenForm), elke dag de kattenbak schoonmaken, eventueel een bak erbij en zorgen dat alles snel opgeruimd wordt waar urine aan of op zit, want anders blijven ze eroverheen gaan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 07:05

Sorry maar dit klinkt erg naar een blaasontsteking, niets ernstigs om je kat voor in te laten slapen. Onze kat heeft het ook een keer gehad, ging overal plassen behalve op de bak. Kwam door de blaasontsteking; kuurtje, ander voer en klaar.

Ga gewoon even langs de DA en laat de urine van je kat onderzoeken.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 14:08

ze heeft ook al eens blaasontsteking gehad.. ook kuurtje erbij en ook klaar (zijn we toen 1x mee heen geweest) toen reageerde ze heel anders als nu..

we gaan na de vakantie de kattenbak opzeggen (kattengemak) en nemen dan 1 kattenbak met kattenbaksteendjes.. want het valt ons op steeds voor dat de bak weg gaat.. dan zal hij ook vast te vies zijn (terwijl er geen poepjes in zitten) maar we hebben ook 2 katers (gecastreerd) dus we gaan dat gewoon proberen.! eerst alles proberen dan pas besluiten Haha!

heel erg bedankt allemaal.!

mucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:14

Mijn kat werd erg op haar kop gezeten door mijn andere kat.
Die pakte haar iedere keer als ze op de bak zat en dus niet weg kon.
Toen durfde ze niet meer en ging ook overal plassen.
Heb ze nu apart zitten als ik er niet ben en ze heeft nooit meer naast de bak geplast.
Zou dat bij jullie ook niet het geval kunnen zijn?

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 15:58

dat zou inderdaad heel goed kunnen.. ze zijn wel gecastreerd maar de nijging naar dekken blijft.. is de kat krols dan doet hij niks (erop springen enz) maar is de krolsheid voorbij wil hij wel..

steeds erachteraan jagen en bijten, de poes is ook erg bang en bijt zich ook helemaal kaal maar de jongens moeten ze met rust laten.!

zal dat ook eens kunnen proberen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:58

poes voelt zich duidelijk niet happy, ik denk dat de ruimte waar ze opgesloten in zitten snachts te klein voor ze is, ook denk ik dat je te weinig kattenbakken hebt voor 3 katten (regel is aantal katten +1 voor het aantal kattenbakken), misschien zijn de twee katers samen wat te dominant voor het bange poesje en dat alles bij elkaar kan maken dat ze uit angst gaat plassen. Dat ze steeds krols wordt helpt er ook niet aan mee (at je trouwens met de pil makkelijk zou kunnen oplossen als steriliseren niet kan).
Pieslucht is heel vervelend maar met groene biotex kun je al een hoop weghalen of met een ecodor spuitfles speciaal tegen kattenpies. Cloor werkt niet en dettol helaas ook niet, wel om te ontsmetten maar de lucht gaat er niet van weg.

Toch maar poes vangen en naar de DA voor onderzoek en evt sterilisatie?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:00

Er is dus 1 kattenbak voor de 3 katten? Misschien een bak erbij zetten?

Zou simpel zijn als dat de oplossing was.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:05

dit kan duiden op nierfalen (heb ik zelf ook gehad met mijn kat) zoniet --- oppakken op het moment dat ze plassen buiten de bak, door hun eigen pis halen en zo de kattenbak ingooien, zonder pardon. dit is best cru maar zeer efficient en ze zullen het NOOIT meer doen tenzij er toch iets niet goed zit

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:07

amillia schreef:
dit kan duiden op nierfalen (heb ik zelf ook gehad met mijn kat) zoniet --- oppakken op het moment dat ze plassen buiten de bak, door hun eigen pis halen en zo de kattenbak ingooien, zonder pardon. dit is best cru maar zeer efficient en ze zullen het NOOIT meer doen tenzij er toch iets niet goed zit

En dat is dus geen manier om een dier iets te leren, sorry maar dan spoor je echt niet. Heeft je moeder jou zo ook zindelijk gemaakt?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:11

Er zijn een heleboel dingen die je kunt doen om er voor te zorgen dat je kat weer op de bak gaat. Kwestie van langs de dierenarts, spuitje halen waarmee je wat urine kunt opzuigen, urineonderzoek laten doen en je eens goed laten voorlichten over kattengedrag. Het klinkt alsof jullie poes ontzettend veel stress heeft en bovendien zijn er als ik het goed begrijp veel te weinig kattenbakken. Kwestie van een beetje moeite willen doen, en niet meteen voor de makkelijke oplossing gaan en een spuitje laten geven.

Overigens zou de poes als jullie bij mij met zo'n verhaal komen niet eens een spuitje krijgen. Eerst maar eens een paar andere dingen proberen.

Door de urine heen sleuren etc is de domste oplossing die ik tot nu toe heb gelezen, de poes is al gestressd en dat ga je haar nog even extra "helpen" . Goed plan Hamer
Katten met nierfalen drinken ook erg veel en vermageren ernstig, gaan ook braken en vaak zijn dat ook oudere katten. Is zeker niet het eerste waar ik aan denk, maar goed, even een beetje urine opvangen en je weet het.
Laatst bijgewerkt door Ellebel op 02-08-08 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:14

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:19

Het poesje is duidelijk dood ongelukkig, ze bijt zichzelf kaal en ze wordt ook nog opgejaagd door 2 katten en ze is al zo bang. Logisch dat ze overal gaat plassen, kan echt door stress komen. Het lijkt mij het beste om een ander, rustiger thuis voor haar te zoeken. Met een beetje inspanning moet dat lukken. Maar om zo'n beestje nu te laten inslapen, omdat ze zich gewoon niet op haar gemak voelt, vind ik wel heel erg ver gaan!

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:26

amillia schreef:

En zo'n advies is helemaal ronduit belachelijk. Hoe kom je erop. Het arme beest.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:22

Charaz schreef:
amillia schreef:

En dat is dus geen manier om een dier iets te leren, sorry maar dan spoor je echt niet. Heeft je moeder jou zo ook zindelijk gemaakt?

Haha!

Nee dit is zeker geen manier, ga er eerst maar eens achter zien te komen WAAROM ze overal plast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:37

Als er echt maar 1 kattenbak voor 3 katten is, is dat gewoon veel te weinig. De oplossing zou in dat geval heel simpel kunnen zijn: 2 of 3 kattenbakken erbij Knipoog

Amillia, als jij weet ik veel, in een klein dorpje in the middle of nowhere bent en daar maar 1WC is die je met alle inwoners van het dorpje moet delen, zou je dat lekker vinden? En als al die bewoners echt een ranzige zooi van de WC maken of het stinkt er gewoon voor jouw gevoel, dus je plast in de bosjes, zouden mensen jou dan ook maar met je smoelwerk door je eigen pies of schijt mogen wrijven? Lijkt mij niet. Echt een vreselijk achterhaalde methode, en zeker GEEN oplossing. Dat er mensen zijn die dit nog doen is gewoon te achterlijk voor woorden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:03

hoe is het nu met de poezel? heb je er al een bak bijgezet en ben je al bij de DA geweest?