Hoe ziek konijn uit een bakje laten eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Hoe ziek konijn uit een bakje laten eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 15:26

Ik pas sinds zaterdag op een huis met o.a een konijn.
Het konijn zag ik zondag voor het eerst bij daglicht en ik schrok behoorlijk. Mager, niet eten, vieze vacht, schilferige plek op de rug. Toen ik het dier van dichterbij bekeek zag ik dat de mond erg slecht was, lange tanden, dik, bloed en pus.
Maandagochtend gelijk de da gebeld, mocht op spreekuur komen. Ook de da schrok van wat hij zag. Tanden waren zo lang dat de kaken niet meer op elkaar konden sluiten, onderkaak flink ontstoken. Da beaamde dat dit iets is wat al langer speelt. Hij zou doen wat hij kon doen voor het beestje, maar had weinig hoop. Tanden werden geknipt en konijn kreeg 3 injecties, AB, iets tegen huidmijt en iets om de eetlust op te wekken.

Thuis een binnenhok gefabriceerd (konijn liep bij de kip) en diertje geweekte brok gevoerd met een spuitje. Begonnen met 5 cc en langzaam uitgebreid naar 30/35 cc vandaag, iedere 2 a 3 uur, ook 's nachts. Ik hoefde hem niet te dwingen om te eten (wat ik ook nooit zou doen met een dier wat er zo aan toe is, de wil om te overleven moet mi wel aanwezig zijn), hij nam het eten graag aan. Vanmorgen voor het eerst dikker (zo dik als vla ipv waterdun) voer gegeven met een theelepeltje, dat gaat ook goed.

Inmiddels komt er meer leven in. Diertje gaat zich uitgebreid zitten poetsen na het eten en doet pogingen om uit het hok te klimmen als de deksel eraf is.
Ook het vervoer naar de da ging vandaag minder makkelijk als maandag.
Da vond hem er beter uitzien, denkt dat we er misschien toch op tijd bij waren. Konijn kreeg weer AB injectie en moet vrijdag terugkomen. Onderkaak oogt rustiger, is wel een 'centenbakkie.'

Als ik het beestje voer, en dan ook echt als een baby, in een handdoek gewikkeld, eet hij dus prima. Hetzelfde geweekte voer, van een schoteltje, vind hij absoluut niet interessant, hij kijkt er niet eens naar. Ook gras neemt hij niet aan, ook niet als ik het hem voorhoud.
Drinken doet hij wel uit zo'n flesgeval.

Nu ben ik gelukkig 2 dagen vrij geweest, maar vanaf morgen moet ik een paar diensten werken en ben ik minimaal 8 uur naar huis. Doordat het vakantietijd is kan ik verder niemand vinden die het diertje wil voeren tussendoor. Ik zet dan sowieso wel een bakje geweekt voer in zijn hok, maar dan moet hij er wel zelf van eten!

Vandaar mijn vraag: Hoe geef ik konijn een spoedcursus 'uit het bakje eten?'
Wie heeft er tips/ervaringen?

mystery1980

Re: Hoe ziek konijn uit een bakje laten eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:30

misschien gewoon wat op een schoteltje voor z'n neus zetten, heb je al wat olvarit (babyvoeding) geprobeert bv wortelsmaak en eet hij al hooi? evt buren vragen even een keertje te kijken?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:32

hebben ze ook de kiezen achter in de mond nagekeken bij de da?
enne bij de dierenarts hebben ze ook oplosvoeding voor konijnen.

Casarell

Phoe, das moeilijk...

Kan je niet zeer vloeibaar voer in een drinkfles doen? Krijgt ie iig wat binnen..

Ettesil

Ik weet niet of het gaat werken, maar toen mijn konijn niet uit de fels wilde (kon?) drinken heb ik de tuit ingesmeerd met banaan. Na 1 dag had hij door wat de bedoeling was en kon het zonder. Wees niet te riant met de banaan. Er zit erg veel suiker in. Maar een beetje erop om zijn aandacht naar het schoteltje te wekken kan geen kwaad denk ik. Het is ook lekker zacht, dus hij zou het moeten kunnen eten. Veel succes ermee!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:33

mystery1980 schreef:
misschien gewoon wat op een schoteltje voor z'n neus zetten, heb je al wat olvarit (babyvoeding) geprobeert bv wortelsmaak en eet hij al hooi? evt buren vragen even een keertje te kijken?

ik zou geen mensen spul gaan geven.
konijnen hebben veel vezels nodig om de darmen opgang te houden.
daarom, bij de dierenarts hebben ze speciaal oplos eten voor konijnen

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 15:33

Nee, volgens mij niet. Kiezen nakijken zal ik vrijdag vragen aan de da.

Buren is geen optie.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:34

ja laat aub de kiezen dan gelijk nakijken.
daar had mijn konijn ook last van.

en als ze niet eten, komen de darmen stil te liggen, en dan is het zo afgelopen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:36

olvarit is een tip die ik van mijn da heb gekregen, tis beter dat te geven dan dat de darmen stil komen te liggen en het is een tijdelijke oplossing

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:37

Het advies van onze dierenarts, klein spuitje bij dierenarts halen en wel olvarit eerste hapje wortel er 10 keer per dag inspuiten, als ze op krachten komen dan gaan ze vaak weer vanzelf eten.
Succes

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:40

Jeetje was erg zeg hoe dat beesje eraan toe was. Je hebt best kans dat die niet uit het bakje durf te eten omdat die dat combineert met pijn in zijn mond want dat heeft die duidelijk gehad als die wilde eten. Als de kiezen niet gedaan zijn dan kan dat heel goed het probleem zijn. Mijn da doet de kiezen altijd onder narcose.
eet het hooi. Opzich heeft het niet zo vaak dwangvoer nodig dus het moet niet echt een probleem zijn als je gaat werken als je hem maar daarvoor en daarna voldoende geeft maar natuurlijk moet die wel snel zelf gaan eten. En laat inderdaad niet de darmen stil komen te liggen. Poept die trouwens weer goed.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 15:44

Het verbaasde mij al dat de darmen het nog deden, was erg blij toen ik maandag de eerste drolletjes vond. Vork Weet niet wanneer het diertje voor het laatst had gegeten, met de tanden die hij toen had was eten iig niet mogelijk.

Het is niet dat hij de geweekte brok niet eet, als ik hem voer vind hij het heerlijk, maar als hij hetzelfde uit een bak moet eten gebeurt er niets.

Bedankt voor jullie tips tot nu toe.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:49

Ik denk echt dat zijn kiezen ook te lang zijn. Die van mij stopte ook met eten en toen waren zijn kiezen te lang en die drukte natuurlijk tegen zijn gehemelte en tong hij had zijn tong ook kapot na de behandeling ging die 2 dagen later zelf eten dat kwam door de kapotte tong dat die niet gelijk ging eten.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:51

pak het bakje. hou daar boven het gene waar jehem mee voert en laat hem steeds meer naar beneden komen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:28

ik denk dat die kiezen heus wel zijn nagekeken hoor.
als ze niet zelf eten is het niet gek zelfs als die kiezen gedaan zijn moet dat ook nog genezen hoor, dat doet erg zeer!
het eten uit een bakje verbind het beessie waarschijnlijk met pijn.
verder vinden ze olvarit wortelhapje erg lekker.. ik had het voor mijn konijn die moest het niet maar de rest van het vee deed er een moord voor.

zelfs al moet je ze geen mensenspul geven, pech even dan hoor mijn konijn was ziek diarhee enzo en toen hij al 3 dagen niks gedronken, toen heb ik er limonade siroop bijgedaan, eerst maar beter worden en drinken dan kijk ik wel verder en toen dronk ie weer perfect, wat is erger, met diarhee drogen ze heel snel uit, dood of dan een paar dagen aan de limo.. ik ga voor het 2e.
ik werk bij een dierenarts en die vond het prima, hij moest gewoon drinken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:51

olvarit is niet erg bewerkt en kan dus gewoon.
tip van mijn zeer konijnkundige dierenarts die het volgende adviseerde bij het doodzieke konijn dat ik binnen kreeg:
voer weken (science selective), op een schoteltje en hieroverheen VERS ananassap. In dit sap zitten verschrikkelijk veel vezels en daarnaast is de zoete geur en smaak een trigger voor je konijn.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 13:02

Het is alweer even geleden dat ik postte, mijn excuses daarvoor. Doordat ik in een vreemd huis zit heb ik geen internet.

Allereerst: Konijn gaat goed!

Afgelopen vrijdag weer naar de da, voor de derde keer AB. Verder mond uitgebreid nagekeken, kiezen zijn goed. Het niet uit een bakje eten besproken; de da weet dat aan het feit dat het beestje zo verzwakt is geweest en van heel ver moest komen. Blijven aanbieden was zijn advies.

Konijn werd steeds levendiger, stribbelde meer tegen en ging op onderzoek uit in de bijkeuken. Erg leuk om te zien.

Zaterdagmiddag een potje olvarit gekocht (70% wortel, 30% rijst) om te kijken of dat zou helpen. Ik ging nl nog iedere nacht 1 of 2 keer mijn bed uit om nijn te voeren en wilde graag weer een nachtje door kunnen slapen.
Konijn los laten lopen in de bijkeuken en een eetlepel olvarit op een schaaltje gedaan. Even met rust gelaten, maar toen ik om een hoekje keek zag ik haar lekker smikkelen. Daarna had nijn het ei van Columbus ontdekt: ieder kloddertje voer wat ze kon vinden werd opgegeten.
Een schaaltje geweekte brok werd ook verslonden. Vork

Zondag op dezelfde lijn doorgegaan. Aan het einde van die dag at ze zelfs, tot mijn verbazing, harde brok.

Maandag vond ik het tijd worden dat konijn weer wat meer vrijheid kreeg. Ik liet haar wel steeds vrij lopen in de bijkeuken als ik thuis was, maar de rest van de tijd zat ze in een gefabriceerd hok wat veel minder uitdaging bood.
Normaal gesproken liep ze bij de kip, maar dat leek me met de huidmijt niet zo'n goed idee.
Ik heb het riante kippenhok in tweeën gedeeld. In het deel wat normaal de uitloop is heb ik een nachthokje voor het konijn gemaakt.

Het konijn woont hier nu een dag in en heeft het er naar d'r zin. Ze eet als een dijkwerker. Hoewel ze 2x zo dik is als een week geleden is ze nog steeds erg mager, maar het gaat de goede kant op.
Donderdag gaan we weer op controle bij de dierenarts.
Ik hoop dat het zo goed blijft gaan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:39

dat is een fijne update! goed joh!

als ze helemaal beter is misschien een gecastreerde ram erbij?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 15:14

benangelique schreef:
dat is een fijne update! goed joh!

als ze helemaal beter is misschien een gecastreerde ram erbij?

Tja, het is mijn nijn niet he. Nu loopt ze normaal gesproken samen met de kip. Iedere avond samen op stok Knipoog

Vanmorgen voor het laatst naar de da geweest (afkloppen). De vaste da, ipv de vervanger van vorige week. Het eerste wat hij zei was: "Zo, die is mager!" Ik: "Ongeveer 2x zo dik als een week geleden."
Er zit nog wat troep in de onderkaak, maar dat moet er vanzelf uitkomen. Wel is ze weer aan de AB, maar dit mag ik zelf gaan injecteren. Ik heb nog wat tips gekregen over het schoonmaken van de mond, omdat konijn niet echt meewerkt als ik met mijn watje aankom.
De rekening van de vier bezoekjes viel mij ontzettend mee trouwens.

Eten en drinken gaat super de laatste dagen. Ze eet vier handen brok op een dag, plus wat hooi en groen. Ik weet dat het veel is, maar ze kan het goed gebruiken.

In het buitenverblijf heeft ze het goed naar haar zin, voor zover ik het kan inschatten.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 15:30

wat goed dat het beter gaat, je hebt dan ook goed je best gedaan. Ik hoop dat ze helemaal beter wordt. Tip van mij: de tanden moet je waarschijnlijk blijven knippen en dat kun je best zelf leren doen. T kost iedere keer bij de DA geld...

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 15:58

Gelukkig gaat het een stuk beter. Ben wel benieuwd wat de eigenaar van het konijn hierover te zeggen heeft...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 16:14

rakni schreef:
wat goed dat het beter gaat, je hebt dan ook goed je best gedaan. Ik hoop dat ze helemaal beter wordt. Tip van mij: de tanden moet je waarschijnlijk blijven knippen en dat kun je best zelf leren doen. T kost iedere keer bij de DA geld...

Dat vind ik de taak van de eigenaren (ik ben slechts oppas). Wel zal ik ze adviseren om hooi te blijven voeren, wat voorheen niet werd gedaan. En natuurlijk het gebit te blijven controleren.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:30

Wat fijn dat het beter gaat. Mijn complimenten dat je liet beesje zo hebt geholpen. Dat die dus lange tanden had komt dus door het feit dat die geen hooi van ze kreeg. Hopelijk gaan ze haar nu beter verzorgen.