Schaap op de rug.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Help jij een schaap dat op de rug ligt?

Nee, die zoekt het zelf maar uit.
1 (0%)
Misschien, als ik makkelijk kan stoppen.
42 (28%)
Ja, altijd, ook al moet ik moeilijk doen om er bij te komen.
105 (70%)

Totaal aantal stemmen: 148

Nickeltje

Schaap op de rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 10:30

Reden van mijn poll is omdat ik eigenlijk nogal nieuwsgierig ben wat mensen zoal doen.
In het veld kom ik met enige regelmaat schapen op de rug tegen, het ene seizoen natuurlijk meer dan het andere.
Ik probeer altijd te stoppen en te helpen. Als ik op de snelweg zit en ik zie er één en de eerstvolgende afrit is redelijk dichtbij, ga ik vaak terug.

Gisteren zat ik in de bus en vlak langs de weg lag een schaap op zijn rug te spartelen.
Ik wou stoppen en het schaap helpen, maar er was geen bushalte, de chauffeur wou dus niet stoppen en iedereen keek me ook wel erg raar aan dat ik uit wou stappen voor een schaap...

Wat doen jullie?

Sjolvir

Re: Schaap op de rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:32

stoppen.. en op zijn poten zetten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:33

stoppen
Maar het moet wel veilig zijn.
Ga niet vol in de ankers en zo ongeveer een ongeluk veroorzaken.
Gelukkig rij ik veel rond in dorpen en omgevig en kan stoppen altijd wel.

Maar ik denk dat veel mensen zo raar keken omdat ze simpelweg niet weten dat een schaap op de rug niet zelf meer op kan staan en dood kan gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-08 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:34

Zodra ik het zie en ik kan daar komen (dus vanuit bus of trein is lastig...) zou ik het helpen. Let altijd op de plek waar het gras het meest platgedrukt is, aan die kant moet het schaap weer teruggerolt worden. Ik heb ooit te horen gekregen dat een schaap er niet tegen kan om 180 graden te draaien (de darmen kunnen daar niet tegen). Altijd dus weer terugdraaien naar de ricting waar het schaap vandaan kwam Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:35

Mij is geleerd het schaap eerst op de kont te zetten en zo even vast te houden en dan pas op de pootjes te zetten Lachen

En aan de hoeveelheid poep zie je hoelang ze er al liggen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:35

absoluut stoppen............ elk dier in nood of bijna nood moet geholpen worden vind ik

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:36

Stoppen, schaapje omdraaien en haar even in de gaten houden. Ben wel eens in m'n keurige kantoor-outfit een heel weiland doorgestiefeld om een schaapje weer op d'r pootjes te zetten. De andere schaapjes gekeken wel een beetje verbaasd wat zo'n keurig gerokte mevrouw kwam doen. Weet nu dus ook waar de uitdrukking "schaapachtig kijken" vandaan komt........ Haha!

zutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:38

een tip..zet t schaap op zn kont en laat m dan weglopen..een schaap kan er idd niet tege om 180 graden gedraaid te worden dus als je m op zn kont zet ist altijd goed en anders vin ik die tip van het platte gras ook wel goed ja..als t schaap te lang op de rug blijft ligge gaat ie dood..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 10:38

Dit zijn hoopgevende reacties!
Ik ga er maar vanuit dat de mensen in de bus stads zijn ofzo...
Hoorde laatst ook iemand langsfietsen:
" Kijk dat schaapje lekker liggen rollen in het gras"....

Dat erugdraaien waar het vandaag kwam kan nog wel eens lastig zijn denk ik... Niet altijd is even goed te zien van welke kant het gerold is.
Sommige schapen stuiven meteen weg als je ze overeind geholpen hebt.
Sommige vallen bijna weer om, bij die laatste blijft ik er altijd wel even tegenaan staan tot hij zelf weg loopt...

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:38

runningkawa schreef:
Mij is geleerd het schaap eerst op de kont te zetten en zo even vast te houden en dan pas op de pootjes te zetten Lachen

En aan de hoeveelheid poep zie je hoelang ze er al liggen Lachen

Dat lijkt me idd ook wel een goede manier Lachen Zo komt het darmstelsel iig niet in de knel Lachen

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:39

Zeker stoppen.
Als een schaap te lang op zijn rug ligt, draait zijn pens en komen de sappen op een of andere manier in zijn lijf/omhoog waardoor ze dood kunnen gaan.

Je moet een schaap altijd over de bolle kant heen draaien.
Dan draait het boeltje weer terug. (dus als je ervoor staat, de kant opdraaien waar het meest buik ligt zeg maar Haha!)
Dan inderdaad even op zijn kont en dan weer op de pootjes!
Tipje voor als je eens zoiets tegenkomt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:41

Ik wist dat nooit..Heb er gelukkig dacht ik ook nooit eentje gezien.
Ik zal de volgende keer als ik hem zie zeker helpen.
Goed topic dit, anders had ik gewoon gedacht dat die aan het rollen of liggen was Nagelbijten / Gniffelen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:42

runningkawa schreef:

Oh dat wist ik niet, zal ik onthouden! Pling

Een tijdje terug reed ik (te paard) langs een weiland waar een lam klem zat met zijn nekje in een boom die in een V-vorm uit liep. Stakkertje. Op de heenweg had ik niet door dat hij klem zat. Toen ik een uur later weer langs reed stond hij daar nog steeds. Heb hem toen losgemaakt. Was een dankbaar gezicht om hem helemaal ontdaan terug te zien huppelen naar mama en zijn vriendjes. Ach gut

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 10:43

Schapen kunnen soms zo onhandig zijn... Ook als kleine lammetjes inderdaad al...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:43

Ik zet ze ook weer rechtop. Ben wel altijd wat benauwd voor sommige afrasteringen Bloos
Laatst heel enthousiast over het draad gestapt, schaap rechtop gezet en toen ik terug wilde was het wel een behoorlijk stijle kant en aangezien ik nu lager stond kwam ik niet meer terug Clown

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:45

als ik op een fatsoenlijke manier bij het schaap kan komen zet ik m absoluut weer op zn pootjes maar meestal ga ik naar de boer van het schaap, mocht ik iets verkeerd doen en het schaap gaat dood is het mijn schuld dus ga ik niet moeilijk doen, liever zijn schaap dood dan ik honderde euro's kwijt voor een nieuw schaap

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 10:46

Oew... das wel onhandig GvdT...
Wat ik ook nog wel eens frustrerend vind ik zo'n weiland dat aan 1 kant een kleine dam heeft en verder door een brede sloot ongeven is en jij staat net aan die kant waar niet die dam is...

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:47

Ik heb het nog nooit gezien en wist ook absoluut niet wat de gevolgen konden zijn of zelfs maar dat dit kon!
weer wat bijgeleerd vandaag, als ik nu een schaap zie liggen zal ik zeker ook ingrijpen
(ik zou je ook raar hebbek aangekeken in de bus, simpelweg omdat in ons dorp amper schapen te vinden zijn en ik hier dus nog nooit van gehoord had of dit gezien had)
Melissa: moet je het schaap dan eerst terugdraaien of is meteen op de kont zetten voldoende? (dat is wat ik van de anderen begreep)
x

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:47

Jilletje schreef:
honderde euro's kwijt voor een nieuw schaap

Ik heb echt nul idee van de prijs van een schaap maar zijn die zo duur? Honderden euro's? Wow!

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:50

Zal zeker stoppen om te helpen, hoe vaak ik al ben teruggereden omdat er een geit losliep/koe met kop in hek vastzat, ook vaak voor niets terug gereden. Beter een keer teveel dan te weinig. Reden een keer op een snelweg toen ik een schaap op zn rug zag liggen, heb toen 112 gebeld en die zou de betreffende boer opbellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:51

Natuurlijk ga je zo'n dier redden, die laat je toch niet zomaar liggen? Vreselijk dat er mensen zijn die het dier gewoon laten liggen Verdrietig

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:51

jajaja je hoord hie in de buurt wel eens als mensen hun hond ontsnapt hebben en achter de schapen aan zijn, ze moeten ongeveer 350 euro betalen voor een 'leeg' schaap dus als er lammetjes inzitten nog meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:52

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaap

ook hier staat dat je niet eerst mag draaien, maar eerst op de kont moet zetten Lachen

prijzen ligt aan het ras Lachen
Volgensmij is een gewoon schaap zo rond de 100,- als ik de buurman hoor Lachen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:52

Ik zou ook zo stoppen.
Tijdje terug was ik met de pony aan het lopen, zat er een geit met haar kop door het gaas, en die kwam dus niet terug. Pony aan mijn moeder gegeven, en over t prikkeldraad geklommen. Uiteindelijk na 5 minuten knokken ofzo werden we allebei moe, maar toen heb ik haar eruit kunnen halen.
Ik zou, als t veilig was enzo, altijd stoppen als ik iets zie wat niet goed zit zeg maar..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:53

mijn honden hebben 3 schapen gepakt......en koste me toen 600 eur0